AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Jeg er litt frem og tilbake på om jeg skal kjøpe egen leilighet som jeg velger å leie ut, eller om jeg skal kjøpe meg inn i huset til min samboer. Ønsker tips, for og imot.. Jeg nermer meg 30 år, og har kun 100.000 på sparekonto, har de siste årene leid leilighet da jeg ikke hadde egenkapital til å kjøpe. Det er først nå jeg har mulighet til å enten spare eller kjøpe meg inn. Samboer har sagt seg villig til at jeg kan kjøpe meg inn i hans hus. Tenker også å kjøpe en liten leilighet og betjene et lån, og at jeg da leier ut leiligheten. Prøver å sette meg inn i skatt for utleier etc, men jeg finner forskjellig info der. Av bank har jeg DnB, jeg ser for meg at det er litt "latterlig" (og litt flaut??) å høre med banken om hvor mye lån jeg kan få, ser for meg at det blir slikk og ingenting. Erfaring med lån og tips med å fortsette med DnB, eller bør jeg bytte til noe mer gunstig? Er i villrede for hvor mange år jeg bør ha lånet på også, er det fryktelig dumt å ta over veldig mange år?😬 Føler meg egentlig veldig i villrede. Kan man snakke med banken om alt dette, få tips og råd om hva jeg skal gjøre? Bør jo snart eie noe som har verdi, er på tide😬 Hilsen litt forvirret snart30åring som aldri har eid eller satt seg inn i det før🙄🤔😊 Anonymkode: 4186b...df1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Hvordan skal du få lån på kun 100 000 i egenkapital? Anonymkode: 9d97a...090 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 skjønner du ikke har satt deg inn i ting. For det virker som du kun har bestemt deg for og kjøpe noe uten egenkapital. 100.000kr er jo ingenting. Spesielt når du her alene om lånet. Anonymkode: 9e4f5...732 2
Ancals Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Som sagt, jeg er helt fersk. Får da litt i lån på 100.000 ifølge lånekalkulator. Men jeg er i tvil selv ja. Hvor mye bør jeg spare?
kvinneguide Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 Kommer an på hvor du bor, leiemarked, boligpriser osv. Men hvis du går for å kjøpe deg inn i samboer sin leilighet, pass på at du har skikkelig orden i sakene og kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Norge kreves 15 % egenkapital. Med 100.000 får du 666.666 i lån. Du kan altså kjøpe noe for rundt 750.000. Har du bra inntekt, får du sikkert lov å kjøpe deg inn i huset til samboer med mye mer penger, fordi du kan leve deg på hans egenkapital. Så svaret på spørsmålet ditt? Kjøp deg inn hos sambo. Anonymkode: d7869...2d9 1
Ancals Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Takk for svar alle. Jeg bor nå i ett av Norges dyreste kommuner, men tenkte å spare til leilighet i en av nabokommunene hvor det er en del billigere. Jeg har god inntekt, så det er bare dumskap at jeg ikke har spart opp mer Tar jo kanskje et par å til å spare opp eks nye 200.000. Kjøpe seg inn hos sambo er vel mer aktuelt, det enkleste, og da jeg vil få littegranne eierskap i noe iallfall.
Ancals Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Første innlegget mitt på forumet her, ser jeg ble anonym på hovedinnlegget. Så ja det er meg som lurer:)
Akay Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 Leie ut svarer seg neppe uamsett, for å leie ut så må du ha inn endel mer enn det du betaler på lånet i måneden fordi du må skatte av alt, så må du passe på å ha leietakere hele veien. Hva om de ikke betaler? Hva om du ikke får leid ut? 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 Tror det vil lønne seg å ta opp et lån på det du kan få med egenkapitalen din og kjøpe deg inn i huset til samboeren din. Anonymkode: 71674...fc9 1
Ancals Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 Evt bare spare, da vil jeg jo ikke eie noe på en god stund, men får mer og mer på sparekonto. Forvirret er jeg iallfall😅. Heller mest mot at jeg legger kjøp av leilighet til utleie på hylla enn så lenge. Evt ta kontakt med noe form for rådgiver..
Anonym90059005 Skrevet 8. januar 2017 #12 Skrevet 8. januar 2017 Kjøp deg inn med eierandel hos samboer du. Du fremstår noe grønn på alt som har med økonomi,bolig,bank,lån osv å gjøre, så tror ikke du skal gjøre ting mer komplisert enn de behøver. 2
Million Skrevet 8. januar 2017 #13 Skrevet 8. januar 2017 (endret) 2 timer siden, Ancals skrev: Hvor mye bør jeg spare? Det er et krav om at man må ha 15% egenkapital i forhold til boligens kjøpsverdi fra før, før du får låne. Så det vil si, ser du etter en leilighet til 2.5 millioner, må du ut med 15% av dette i egenkapital: 375.000 kr. Du har allerede 100.000, så du må altså spare 275.000 i dette eksempelet. Der har du svaret på hvor mye du må spare. Du må sjekke hva leilighetene ligger på i pris der du bor, som er av den type og størrelse du kunne tenke deg. Så må du legge til litt pris-stigning mens du driver og sparer (det kan jo ta noen år å spare). Det er vanskelig, fordi pris-stigningen i mange områder (spesielt i større byer) går raskere enn man rekker å spare! Hadde selv flaks og fikk kjøpt leilighet i Oslo i fjor vår. Det var i siste liten, for nå er prisene mer enn jeg hadde hatt råd til og fått lån til, bare knappe trekvart år senere. Jeg hadde 900.000 i egenkapital, og uten egenkap. av den størrelsen hadde jeg aldri fått lån. Som flere andre her sier, det lønner seg kanskje ikke å kjøpe en leilighet med stort lån for å leie ut. Det er kanskje bedre om du bruker noen tusen kr i et engangsbeløp på en god advokat, som gir deg hjelp med å sette opp en vanntett samboerkontrakt før du kjøper deg inn hos han. Husk at dersom det skulle bli slutt mellom dere en vakker dag, skal du ikke bare ha igjen beløpet du skjøt inn i boligen hans, krone for krone, du skal ha igjen din andel av verdiøkningen også... og der er det rom for krangel. Så få det ned på papiret med advokathjelp. Noen ville vel si at "jamen man skal stole på hverandre og det er så uromantisk med advokat". Blås i dem! Sørg for deg og ditt og dine egne interesser, skaff en skikkelig samboerkontrakt som gir deg pengene dine + verdistigning tilbake! Endret 8. januar 2017 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå