Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vg3 og har fra vg1+2 til sammen 7 dager og 15 timer fravær. I år har jeg hatt null fravær hittill. Vg1 var det 5 dager fravær, vg2 var det to dager. 

Grunnen til fravær vg1 var sosiale problemer som førte til depresjon-ish. Snakket aldri med noen om det, men hadde det forferdelig vg1 med ingen venner, dårlig selvtillit og utestenging. Vg2 så bytter jeg skole så hadde det mye bedre, men var syk i 2 dager. 

Syns dere det er mye fravær for disse tre årene? (Skal ha null fravær vg3 uansett hva!)

Snittet mitt er 37-39 så er ikke så høyt... Blir jeg valgt bort ved evt. jobbsøking?

Anonymkode: da226...28d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

prøv så godt du kan å holde fraværet nede :) 

2 dager syk er helt vanlig, 5 dager er forsåvidt helt greit det også, 15 timer er det verre forklare bort... 
MEN! det som er viktig her er at det går riktig vei... Du startet vgs med litt mye fravær, tok deg sammen og fikk mindre fravær.
du sier ikke noe om disse 15 timene, men jeg tør antar de fleste/alle er fra første året, så det er ikke det verste :) 

Anonymkode: cc6f9...deb

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra de omstendighetene du forklarer synes jeg det faktisk er lite. Så fint at du fikk det bedre på skolen fra 2. klasse. :)

Over til spørsmålet ditt: Det er ingen som ser på fraværet ditt når du har høyere utdanning. Det er også få ufaglærte stillinger som ber om vitnemål fra VGS. Fravær spiller i størst grad rolle for de som har gått yrkesfaglige linjer på VGS. Dersom det likevel skulle dukke opp på et intervju kan du forklare det med sykdom (7 dager over 2 år er innenfor for en slik forklaring). Enkelttimer kan du forklare med tannlegetimer, legetimer, kjøretimer etc. Tips: Ikke si mer enn nødvendig. Intervjuer har ikke lov til å stille spørsmål rundt helseforhold (så lenge det ikke dreier seg om tilpasning på arbeidsplassen). Ved å oppnevne sykdom som årsak skal dette sette strek for videre spørsmål (unntak med tilpasning) dersom intervjuet foregår på en redelig måte. 

Anonymkode: 90096...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...