Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går siste året på VGS nå, og er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre etter dette siste året.

Burde jeg starte rett på studier (vurderer medisin), eller bør jeg ta et år med f.eks folkehøgskole eller lignende? Jeg er ikke særlig lysten på å ha et friår hvor jeg jobber og bor hjemme, samtidig som jeg ikke vet om jeg er helt motivert til å starte rett på studie. 

Noen som har noen andre ideer til hva jeg evnt. kan gjøre året etter VGS? F.eks noen folkehøgskoler som anbefales? (Jeg er aktiv og glad i å trene.) Eller noe helt annet? Forsvaret er ikke et alternativ. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du nok poeng til å komme inn på medisin? Husk at året etter du har gått ut av vgs kan du ikke lenger komme inn på førstegangskvoten, men går over på ordinær hvor du må ha høyere snitt for å komme inn. 

Anonymkode: fcfa1...adb

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du nok poeng til å komme inn på medisin? Husk at året etter du har gått ut av vgs kan du ikke lenger komme inn på førstegangskvoten, men går over på ordinær hvor du må ha høyere snitt for å komme inn. 

Anonymkode: fcfa1...adb

Ja, jeg har nok poeng. Og nei, du kan komme inn på førstegangskvoten et visst antall år etter du er ferdig med VGS, bare du ikke tar opp noen fag ;) 

Skrevet

Hei!

Hvor tenker du å søke medisin? Jeg går også siste året på VGS og går rundt og lurer på mye av det samme om dagen. Er usikker på om jeg vil ta et friår eller om jeg vil begynne rett på studiet, som også her blir medisin i så fall. Der jeg kommer fra er det utrolig vanlig å velge folkehøgskole, og av kullet over oss valgte godt over halvparten dette. Virker jo veldig godt med et år der man bare har det morsomt. Samtidig tror jeg ikke folkehøgskole hadde slått så bra an hos meg. Ser for meg et opplegg som minner om leirskole, og tror jeg hadde blitt litt lei etter noen måneder. Hvis jeg skulle hatt friår hadde jeg nok blitt hjemme, jobbet, og så gjerne tatt 2-3 ferieturer i løpet av året. Men jeg begynner nok mest sannsynligvis å studere til høsten. Du skriver at du ikke er særlig lysten på å bo hjemme og jobbe, men utelukker du dermed det å jobbe i et halvt år og så reise resten av tiden? Eventuelt kan du jo ta ex.phil elns på Bali. Eller bare starte på et "enkelt" årsstudium i noe veldig praktisk. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på medisin rett etter VGS og angrer på at jeg ikke tok et friår. Det er så klart mange som kommer rett fra som er fornøyd med det, men det er heller ikke uvanlig å kjenne på det jeg gjorde. Det er et par på kullet mitt som sluttet i løpet av året på grunn av dette og ventet heller med oppstart til neste opptaksrunde. Det er også de som stryker første år fordi de ikke var helt klare til å starte. 

Du får ta en selvstendig vurdering, og så lenge du har nok poeng til å tillate deg en økning fra i år til neste år er det ikke et problem å vente et år dersom det er det du vil. 

Anonymkode: 9a185...a04

AnonymBruker
Skrevet

Det du mener er helt feil. Velger du et år på folkehøyskole eller noen månender i forsvaret kommer du automatisk inn i ordinær kvoten. Grunnen til det er at av folkehøyskole og forsvaret får du to studiepoeng, og disse brukes i ordinær kvote. Du kan ikke konkurrere i førstegangskvoten med dine to studiepoeng, for da er det urettferdig for de som kommer rett fra videregående, det at du automatisk får et høyere snitt. Så velger du å studere rett etter havner du i førstegangsvitnemål kvoten. Velger du ett år på folkehøyskole eller i forsvaret, havner du i den ordinære kvoten, og konkurrerer mot et større karaktersnitt. 

Anonymkode: 86e57...288

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du mener er helt feil. Velger du et år på folkehøyskole eller noen månender i forsvaret kommer du automatisk inn i ordinær kvoten. Grunnen til det er at av folkehøyskole og forsvaret får du to studiepoeng, og disse brukes i ordinær kvote. Du kan ikke konkurrere i førstegangskvoten med dine to studiepoeng, for da er det urettferdig for de som kommer rett fra videregående, det at du automatisk får et høyere snitt. Så velger du å studere rett etter havner du i førstegangsvitnemål kvoten. Velger du ett år på folkehøyskole eller i forsvaret, havner du i den ordinære kvoten, og konkurrerer mot et større karaktersnitt. 

Nei, det du mener er helt feil. Du har ikke satt deg inni hva du uttaler deg om. Man konkurrerer i begge kvoter til man er 21 år. I førstegangskvoten konkurrerer man naturlig nok uten tilleggspoeng som alderspoeng og  poeng for høgskole/universitet. I ordinærkvoten vil det bli lagt inn alderspoeng og evt. andre poeng. 

Heldigvis er TS godt orientert om de gjeldende reglene. 

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, elisabeth1 skrev:

Hei!

Hvor tenker du å søke medisin? Jeg går også siste året på VGS og går rundt og lurer på mye av det samme om dagen. Er usikker på om jeg vil ta et friår eller om jeg vil begynne rett på studiet, som også her blir medisin i så fall. Der jeg kommer fra er det utrolig vanlig å velge folkehøgskole, og av kullet over oss valgte godt over halvparten dette. Virker jo veldig godt med et år der man bare har det morsomt. Samtidig tror jeg ikke folkehøgskole hadde slått så bra an hos meg. Ser for meg et opplegg som minner om leirskole, og tror jeg hadde blitt litt lei etter noen måneder. Hvis jeg skulle hatt friår hadde jeg nok blitt hjemme, jobbet, og så gjerne tatt 2-3 ferieturer i løpet av året. Men jeg begynner nok mest sannsynligvis å studere til høsten. Du skriver at du ikke er særlig lysten på å bo hjemme og jobbe, men utelukker du dermed det å jobbe i et halvt år og så reise resten av tiden? Eventuelt kan du jo ta ex.phil elns på Bali. Eller bare starte på et "enkelt" årsstudium i noe veldig praktisk. :)

Så gøy! Ja, heller kanskje litt mot å starte rett på studiet. Er litt lei av å bo hjemme, derfor jeg tenker på å komme meg vekk, hehe.

I utgangspunktet, hvis jeg kunne valgt fritt, ville jeg nok valgt enten Bergen eller Trondheim. Tror imidlertid ikke at jeg kommer inn i Trondheim, så da blir det nok enten Bergen eller Tromsø tror jeg. Oslo velger jeg nok uansett ikke, da jeg har lyst til å komme meg litt vekk. 

Hva med deg? 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det du mener er helt feil. Du har ikke satt deg inni hva du uttaler deg om. Man konkurrerer i begge kvoter til man er 21 år. I førstegangskvoten konkurrerer man naturlig nok uten tilleggspoeng som alderspoeng og  poeng for høgskole/universitet. I ordinærkvoten vil det bli lagt inn alderspoeng og evt. andre poeng. 

Heldigvis er TS godt orientert om de gjeldende reglene. 

Glimrende forklaring altså, takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe og flytte for deg selv. Reise, dra på språkskole feks. 😊

Anonymkode: aa3cf...af9

Skrevet

Vet at veldig mange på medisin angrer på å ha gått rett fra vgs. Det er et veldig langt studium, og det blir fryktelig mange år på rad på skolebenken. anbefaler et friår, enten med jobb/reising eller folkehøyskole. Har også snakket med noen på medisin som måtte ta ett års permisjon fordi de følte seg alt for unge, uvitende og umodne til å fortsette studiet. Et friår er nok veldig lurt :) 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk fakta før du utaler deg om ting du ikke kan/er usikker på. Man kan søke med førstegangsvitnemål tom det året man fyller 21. Ja, selvom man ikke går rett fra vgs. til høyere studier. Hvorfor tror du ellers så utrolig mane eøever velger friår etter vgs?

Når noen går forsvaret, årsstudium eller folkehøgskole, får de to poengene de får over på andregangsvitnemålet. Det samme gjør de 4 alderspoenga man får fra fylte 20 til 21. Altså får man da to vitnemål - En førstegangs- og andregangsvitnemål. Også når man søker studie søker man (automatisk?) med det vitnemålet man ser best ut på. 

Skrevet
På 9.1.2017 den 19.18, helen11118 skrev:

Så gøy! Ja, heller kanskje litt mot å starte rett på studiet. Er litt lei av å bo hjemme, derfor jeg tenker på å komme meg vekk, hehe.

I utgangspunktet, hvis jeg kunne valgt fritt, ville jeg nok valgt enten Bergen eller Trondheim. Tror imidlertid ikke at jeg kommer inn i Trondheim, så da blir det nok enten Bergen eller Tromsø tror jeg. Oslo velger jeg nok uansett ikke, da jeg har lyst til å komme meg litt vekk. 

Hva med deg? 

Skjønner :) Jeg ender nok også i Bergen. Liker byen svært godt, og den er jo beryktet for å ha et godt studentmiljø. Mange fra hjemtraktene mine som studerer der, så kommer til å ha mange gode venner rundt omkring. Med tanke på hjemvei osv er det dessuten også den mest praktiske byen for meg, da jeg kommer fra en liten vestlandsbygd. Kanskje vi sees på studiet til høsten da! :briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...