Gå til innhold

Lurt å skaffe seg kredittkort selv om man ikke trenger kreditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pleid å tenke at jeg ikke trenger kredittkort da jeg aldri bruker penger jeg ikke har. Derfor har jeg klippa i stykker det master-cardet som jeg av og til får tilsendt i posten. Men jeg kjøper en del ting og tang fra utlandet, og av og til føles det litt utrygt å utføre transaksjoner uten å bruke personlig passord (som fx ved bruk av "pay pal") Er min usikkerhet ubegrunnet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg husker riktig så anbefaler forbrukerrådet at man bruker kredittkort når det kommer til netthandel :) Jeg foretrekker det selv. Pluss så er det den fordelen med mastercard at hvis man betaler minst halvparten av en reise med kortet så har man forsikring på den reisen.

Anonymkode: 9fd7b...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lurt å bruke det til netthandel. Velger du et kort eller to med gode rabattordninger kan du spare litt penger på det også.

Anonymkode: fd7ab...433

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun for oss som ikke trenger kreditt det er lurt å skaffe seg kredittkort for.

Anonymkode: 48c83...c8b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker amex, når vi har brukt 100 000 i løpet av et år får vi en 2 for 1 flyreise. Det sparte vi 20 000 på i høst da vi bestemte oss for å ta businessclass til maldivene :)

Anonymkode: 6ec7c...f05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun for oss som ikke trenger kreditt det er lurt å skaffe seg kredittkort for.

Anonymkode: 48c83...c8b

Hahaha, spor on! Som nevnt er kredittkort lurt til netthandel og som reiseforsikring. I tillegg er det jo greit til kriser,som f.eks ar hunden din blir kjempesyk en uke før lønning,og du må ut med mange tusen som du egentlig ikke har råd til å betale før etter lønning. Da bruker du kredittkortet hos dyrlegen,og betaler dette tilbake så fort du får lønn.

Anonymkode: 9aee2...0ff

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, gangnedsol i elg skrev:

Har pleid å tenke at jeg ikke trenger kredittkort da jeg aldri bruker penger jeg ikke har. Derfor har jeg klippa i stykker det master-cardet som jeg av og til får tilsendt i posten. Men jeg kjøper en del ting og tang fra utlandet, og av og til føles det litt utrygt å utføre transaksjoner uten å bruke personlig passord (som fx ved bruk av "pay pal") Er min usikkerhet ubegrunnet?

Kredittkort er vel mest beregnet på dem med ordnet økonomi og uten stort behov for kreditt? For banken er det en stor fordel at kunden ikke betaler, da tjener banken penger. For kunden er kredittkort en stor fordel der kortet har fordeler, så lenge kreditten blir betalt før rentene begynner å løpe. 

Mange kort har fordeler, les og sett deg inn i hvilke kort som har fordeler du kan ha nytte av. 

Anonymkode: da79d...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte kredittkort gir jo "cashback" eller bonus, ved forskjellige kjøp. For eksempel ved kjøp i nettbutikker, matbutikker, flyreise eller hotell-overnattinger og så videre...

Dette kan jo kundene muligens tjene noen kroner på. Man da må man jo selvfølgelig sette seg grundig inn i regelverket, og betale det man skylder - før gebyr begynner å rulle...

Anonymkode: aec29...689

Skrevet

Jeg har vel på det siste året cashet rundt 4000kr i cashback på mitt eneste kredittkort. Jeg har ikke arbeid engang, bare nav.. men fikk lett 30k i mnd jeg kan bruke på kreditt. Funker! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 kredittkort !!! Brukes alt etter hvor de gir meg best mulig rabatt, enten cashback eller opptjening på egen medlemskonto. Får melding om faktura på mail, og har krevd at fakturabeløp skal være faktisk forbrukt beløp (ikke minstebeløp). Kontrollerer allikevel alltid medfølgende faktura, og har til dags dato aldri glemt/ikke kunne betale tilbake det jeg skylder. Faktisk irriterer det meg når salgssteder ikke tar imot kredittkort, da jeg ikke liker at kjøp går direkte fra min bankkonto. Da har jeg mye mindre mulighet til å kontrollere og få tilbake ved evnt feil (har så langt riktignok kun skjedd en gang på mange år).

Men som sagt litt lengre oppe i tråden, kredittkort er for de som faktisk ikke økonomisk trenger det. Man må ha kontroll !

Anonymkode: 9273f...8ed

Skrevet

Jeg bestemte meg for å få en haug kredittkort når kortet mitt ble spist av en minibank når jeg var på en måneds ferie...

Utrolig greit at du kan ha ørten kort som ikke koster noe. Flere av dem har andre fordeler også.

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale i hvert fall å ha ett kredittkort, selv om du ikke nødvendigvis trenger det! Selv skaffet jeg med det i november i fjor og er veldig glad for det. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før..  Det er jo kjempedeilig å kunne få cashbacks og bonuser ved å handle. Også inkluderer også de fleste kredittkort reiseforsikring om du betaler reisen med kortet. 

Det veldig mange kort å velge mellom med ulike fordeler. Jeg brukte samlino.no til å finne mitt kredittkort og da fikk jeg opp masse valg med info om hvert kort, også kunne jeg filtrere etter hva slags fordeler jeg ønsket. Jeg syntes det var ganske enkelt og oversiktlig i hvert fall. Endte til slutt opp med ya bank sitt kredittkort. Det som er gøy er at jeg hver måned kan bytte hva slags kategori jeg ønsker cashback på. Nå har jeg 3% på matbutikker, men tenker jeg neste måned bytter til klær og sko, så jeg kan shoppe litt nytt. 

Endret av JulieVS
Skrevet

Ahaaaa! Meget bra dere. Tror jeg bestiller et kort jeg;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...