Gå til innhold

Styrketrening- hvor mye kan jeg "makse"? Tips til andre styrkeøvelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver og trener med 52-54 kilo i benken, og tar gjerne 10-12 repetisjoner. Spørsmålet er da; hvor mye er det da realistisk å klare å makse? 10 kilo mer, 20 kilo?

Hva er ideellt å trene med, med tanke på antall repetisjoner? Hva bygger muskler best? Skal man ta minst mulig repetisjoner, altså tyngst mulig?

Jeg er nybegynner innen styrke, så jeg trener bare hjemme med egne vekter. Jeg trener også utelukkende benkpress, og lite annet, bortsett fra litt planke og mageøvelser med en sånn rulledings. Kan jeg få ryggproblemer hvis jeg bygger muskler foran, men ikke trener ryggen like bra?

Hvilke øvelser kan jeg ta hvis jeg vil trene litt mer generelt; både rygg, mage og bryst?

NB: jeg bruker ikke treningsstudio.

Anonymkode: e4169...844

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nybegynner og du tar allerede 54 kg i benk?

Anonymkode: acf8e...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Tror du vil få bedre tips på Fitnessbloggen.no :) Mange tråder om dette temaet der. 

Skrevet

Du bør trene rygg også. Og bein. Siden du allerede har stang og vektskiver, så er det enkelt å få med hele kroppen. Legg til pendlay-roing, markløft og knebøy.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ideellt å trene med, med tanke på antall repetisjoner? Hva bygger muskler best? Skal man ta minst mulig repetisjoner, altså tyngst mulig?

Variasjon er jo greit, men for å bygge større muskler er det bedre med ferre reps ja :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nybegynner og du tar allerede 54 kg i benk?

Jeg er mann, da. Trent veldig lite styrke før, dog..

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Herr Heftig skrev:

http://www.bodybuilding.com/fun/other7.htm

I følge 1RM kalkulatoren burde du da klare ca. 72 kg * 1 rep.

Hvis du først skal trene hjemme tror jeg du vil ha bedre utbytte av å trene armhevninger heller enn benk+planke.

20 kg mer? Det hørtes drøyt ut. Er det ok for en mann som er nybegynner?

Gjest Herr Heftig
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 kg mer? Det hørtes drøyt ut. Er det ok for en mann som er nybegynner?

Det blir umulig å svare på ettersom man har veldig rask progresjon i starten. Men det høres verken mye eller lite ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...