AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Burde jeg sette halsbånd på katten min? Hvorfor? Hvorfor ikke? Om jeg gjør det, skal det være strikk, break safe lås, bjelle, refleks, name tag? Katten er chippet, men kanskje det ikke er nok. Jeg er seriøst blank på dette med halsbånd! Har hatt en del katter tidligere, men da bodde jeg på gård langt utpå bygda. Der var ikke halsbånd til katt tema en gang. Men her i byen har jeg inntrykk av at det er litt annen kultur. Anonymkode: c050d...331
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 ALDRI bruk strikk! Katten kan henge seg selv med de. Bruk heller med sikkerhetslås, det skal ikke så mye til før de løser seg ut. Gjerne med refleks. Bjelle om du vil at pus skal ta mindre dyr (mus/fugl hører bjellen). Du kan enten skrive nr på halsbåndet, eller skaffe sånn patron som man har lapp nedi Anonymkode: 0ac46...91c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Det er ikke lovlig med noen andre halsbånd enn de med break safe lås på katter som går alene ute De skal kunne rives opp. Refleks er bra. Om pusen har mye pels som dekker halsbåndet så har det lite å si da. Bjelle er opp til deg. Jeg foretrekker uten så pus får jakte. Anonymkode: 76de2...019
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke lovlig med noen andre halsbånd enn de med break safe lås på katter som går alene ute De skal kunne rives opp. Refleks er bra. Om pusen har mye pels som dekker halsbåndet så har det lite å si da. Bjelle er opp til deg. Jeg foretrekker uten så pus får jakte. Anonymkode: 76de2...019 Break away mener jeg Anonymkode: 76de2...019
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: ALDRI bruk strikk! Katten kan henge seg selv med de. Bruk heller med sikkerhetslås, det skal ikke så mye til før de løser seg ut. Gjerne med refleks. Bjelle om du vil at pus skal ta mindre dyr (mus/fugl hører bjellen). Du kan enten skrive nr på halsbåndet, eller skaffe sånn patron som man har lapp nedi Anonymkode: 0ac46...91c Når du sier det, så henger det jo på greip. Har bare lest i så mange forum at strikk var å foretrekke. Skremmende Men burde man ha bånd? Eller går det fint uten? Anonymkode: c050d...331
Tvist Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du sier det, så henger det jo på greip. Har bare lest i så mange forum at strikk var å foretrekke. Skremmende Men burde man ha bånd? Eller går det fint uten? Anonymkode: c050d...331 Kjenner til en som hadde fått forpoten inn under strikkhalsbåndet og fikk et stort sår under armen. Det gikk bra med ham, men bare fordi han ble fanget i tide, ellers hadde han kanskje måtte amputere eller det som verre er... Mine har ikke bånd, men de er chippet og øretattovert. Bor i by.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du sier det, så henger det jo på greip. Har bare lest i så mange forum at strikk var å foretrekke. Skremmende Men burde man ha bånd? Eller går det fint uten? Anonymkode: c050d...331 Typ bånd du kan bruke til å gå tur med pus i? Da bør du også ha sele. Ellers vil du lett kvele katten eller dra av halsbåndet mange går ute med katten i bånd. Det er veldig greit hvisman bor på et sted med en del trafikk. Anonymkode: 0ac46...91c 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Jeg mener å ha lest at bjelle ikke er anbefalt for katt, egentlig. Siden den har veldig god hørsel skal det være veldig slitsomt for katten å høre på det hele tiden. Anonymkode: b9925...834 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 Min eldste katt har hatt halsbånd i 4 år. Og har brukt samme halsbåndet alle årene. Det er med strikk. Og veldig løst, slik at det er god plass. Og hun har aldri satt seg fast. Yngstekatten har ikke. Han er veldig sjeldent ute. Han liker seg best innendørs. Årsaken til at eldstekatten bruker det, er at jeg vil vise at katten har en eier. I tilfelle hun går seg bort eller blir påkjørt. Jeg har tidligere mistet 2 katter som ble påkjørt. Min erfaring er at hvis noen kjører på en katt uten halsbånd, er de mer troende til å gi blaffen og kjøre videre. Kanskje de tenker: Villkatt. Men hvis katten har halsbånd, får dette dem til å vite at katten har en eier som bryr seg. Anonymkode: 0731e...407
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 Med break away bør du være forberedt på at det kan være en utgift over tid. Min katt mister de stadig vekk så jeg må kjøpe nye Men egentlig så har jeg ikke noe imot det for det viser til at han lett kan bryte seg ut av halsbåndet om det skulle være nødvendig. Anonymkode: bdd13...848
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Typ bånd du kan bruke til å gå tur med pus i? Da bør du også ha sele. Ellers vil du lett kvele katten eller dra av halsbåndet mange går ute med katten i bånd. Det er veldig greit hvisman bor på et sted med en del trafikk. Anonymkode: 0ac46...91c Var ikke det jeg i utgangspunktet tenkte på. Sele har han. Bruker den hvis vi er ute andre steder enn der vi bor. Under lufting på biltur eller noe sånt. Heller mest mot å la være å bruke halsbånd, tror jeg. Han er jo chippet. Anonymkode: c050d...331
Akay Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 Halsbånd med telefonnummer på. Om noen kjører på katten eller finner den død så kan det tenkes de ringer for å gi beskjed. For å få scannet katten må politi e.l faktisk scanne den for å finne eier. Jeg har chip på mine puser om noen skulle finne den om den har forvillet seg vekk og f.eks tar den med til dyrelegen for å få den scannet. Vi gjorde selv dette med en bortkommet katt for noen måneder siden men den hadde ikke noen chip
Hattivatti Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Med break away bør du være forberedt på at det kan være en utgift over tid. Min katt mister de stadig vekk så jeg må kjøpe nye Men egentlig så har jeg ikke noe imot det for det viser til at han lett kan bryte seg ut av halsbåndet om det skulle være nødvendig. Anonymkode: bdd13...848 Samme her. Pus er snart 4 år og har hatt storforbruk på disse, men de gjør i det minste jobben sin da Jeg kjøper flere i gangen fra eBay, slik at jeg alltid har et liggende hvis han mister et ute. Min pus har id-chip også, men liker at han har et halsbånd slik at det er mer synlig at han har en eier. Kjøper alltid med refleks.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 1 time siden, The Silence skrev: Samme her. Pus er snart 4 år og har hatt storforbruk på disse, men de gjør i det minste jobben sin da Jeg kjøper flere i gangen fra eBay, slik at jeg alltid har et liggende hvis han mister et ute. Min pus har id-chip også, men liker at han har et halsbånd slik at det er mer synlig at han har en eier. Kjøper alltid med refleks. Har du link til bånd du har kjøpt på ebay? Anonymkode: c050d...331
Hattivatti Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du link til bånd du har kjøpt på ebay? Anonymkode: c050d...331 Jeg har kjøpt disse . Bjellen tar jeg av. De åpner seg lett hvis katten henger seg fast.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 Jeg har halsbånd med refleks og sikkerhetslås på min så folk kan se at hun har et hjem og har telefonnummeret mitt der. Er mer sannsynlig at noen ringer enn at de tar henne med til dyrlegen om noe skulle skje. Hadde bjelle på første gang, da kom hun hjem uten halsbånd. Kunne vært livsfarlig. Anonymkode: 68bb1...001
Tvist Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har halsbånd med refleks og sikkerhetslås på min så folk kan se at hun har et hjem og har telefonnummeret mitt der. Er mer sannsynlig at noen ringer enn at de tar henne med til dyrlegen om noe skulle skje. Hadde bjelle på første gang, da kom hun hjem uten halsbånd. Kunne vært livsfarlig. Anonymkode: 68bb1...001 Om de tar med katten min til dyrlegen, vil dyrlegen finne chippen og dermed meg.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 24 minutter siden, Tvist skrev: Om de tar med katten min til dyrlegen, vil dyrlegen finne chippen og dermed meg. Faktisk utrolig få som gidder å gjøre det men heller velger å bare dumpe dem i en grøft.... Anonymkode: 0ac46...91c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 7 timer siden, The Silence skrev: Jeg har kjøpt disse . Bjellen tar jeg av. De åpner seg lett hvis katten henger seg fast. Takk Da har jeg bestilt en liten haug. Så får vi se om pus takler bånd. Anonymkode: c050d...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå