Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en annen tråd her ble det beskrevet at et sparemål var å være gjeldfri som 50-åring. Er dette egentlig vanlig? Eller har de fleste 50-åringene fortsatt gjeld? Selv blir jeg snart 50, og til sammen har vi boliglån for mer enn 4 mill. Trodde dette var mere normalen, men kanskje jeg bør stresse litt med dette?

Anonymkode: 54a9d...e35

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1,5 i lån og nærmer oss 50, men det er et båtlån. Huset er gjeldfri.

Jeg hadde vært ganske bekymret med 4 mill i lån i min alder. Når skal du bli ferdig? Jeg har ikke lyst å bli pensjonist med digert lån. Pensjon blir for de fleste et betydelig innhog i inntekten, og det i en tid der man gjerne vil kunne kose og unne seg litt. Ikke kan man belage sin fremtidig økonomi på arv fra foreldre, ganske mange som liker å leve det gode liv selv.

Anonymkode: f8e8e...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Er singel og 51 år. Har huslån på 1,1 mill. hvilket utgjør en belåningsgrad på 28%.

Når jeg blir pensjonist så er det bye bye Norge. Skal bosette meg i et lavkostland med langt mer behagelig temperatur enn her hjemme på berget. Ser det ikke mulig å nedbetale lån som pensjonist i Norge.

Anonymkode: 36aeb...85c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 50 (fyller i år) og er iallfall ikke gjeldfri som 50 åring...! Jeg brøt ut av et langvarig forhold i fjor, og tok opp nytt boliglån i fjor sommer. Det er på 1,7 mill. Det regner jeg med å ha en god stund, kan man si....

Det hører med til historien at jeg er uføretrygdet og derfor ikke har noen høytlønnet jobb e.l. Har moderat til beskjeden inntekt (nesten 400.000)

Anonymkode: c93ff...0c5

AnonymBruker
Skrevet

50 år og har vært gjeldfri i 4-5 år

Anonymkode: 1f2e9...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å bli gjeldfri så fort som mulig, senest innen pensjonsalder. Ønsker ikke å betjene lån med liten pensjon. 

Anonymkode: f7f75...299

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og har vært gjeldfri i over et år nå. Kjøpte min første leilighet uten å ta opp lån (arv + oppsparte midler), da jeg solgte den betalte jeg ned studielånet og kjøpte min første bil. Solgte hus for litt over et år siden, da hadde jeg ca 200 000 igjen på lånet (betalte ned ekstra hver gang jeg hadde penger til overs). Har ikke huslån nå, da vi flyttet inn i hus som vi har arvet. Har aldri hatt billån, alle biler jeg har hatt har jeg betalt kontant med oppsparte penger.

Anonymkode: 4141f...b42

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du stresse med det mener du?

Om årsaken til at du skal stresse er hva du leser på KG så foreslår jeg at du husker hva KG faktisk er.

Dagens arbeidsmarked er slik at folk flytter på seg. Ikke alle kan klare å bo stedfast fra de er 25 til de går av med pensjon og til slutt dør. 

Par skiller lag og skal etablere seg på nytt, enten i ny bolig eller de skal kjøpe ut den andre parten. 

Fremtiden er dynamisk, men det betyr jo ikke at man ikke skal ha mål og ønsker man jobber for å oppnå. 

Anonymkode: 241a6...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du stresse med det mener du?

Stresse som i å bekymre meg kanskje? Lurer mest på om det er det vanligste hos dagens 50-åringer? Min spare"form" er å betale ned kjappere enn det banken har estimert, for å raskere kvitte meg med gjelda. Slik banken mener om min økonomi i dag, så er jeg ikke gjeldsfri før jeg er nesten 70 år. Betaler jeg ned med samme hastighet som i dag, er jeg nok ferdig ti år tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stresse som i å bekymre meg kanskje? Lurer mest på om det er det vanligste hos dagens 50-åringer? Min spare"form" er å betale ned kjappere enn det banken har estimert, for å raskere kvitte meg med gjelda. Slik banken mener om min økonomi i dag, så er jeg ikke gjeldsfri før jeg er nesten 70 år. Betaler jeg ned med samme hastighet som i dag, er jeg nok ferdig ti år tidligere.

Det er alltid smart å ha minst mulig lån. Men, i I var dere to (du sa "vi") og nå snakker du om din spareform kun om deg, ikke om "vi" og "oss".

En renteøkning må man regne med. Det er litt i overmål å anta at boliglånsrenten vil ligge like lavt de kommende 20 år som den gjør i dag. Ergo er det klokt å satse på å ikke ha gjeld den dagen man går av med pensjon. Dette også siden pensjon er en laver inntekt enn arbeidsinntekten for de aller fleste.

Men har du kontroll og styring over økonomien både i dag og hvorledes den vil se ut om 15-20 år så er det liten grunn til bekymring. - og den kontrollen var vel del av vurderingene da huslån på 4 mill be tatt opp vil jeg tro.

Uansett er det ganske normalt å ikke ha betalt ned siste huslån når man fyller 50.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke veldig uvanlig at dagens 50-åringer er gjeldfrie. Men de fleste av dem som er det, har jo levd gjennom Norgeshistoriens største og lengste oppgangsperiode. De har doblet inntektene sine (eller mer!) siden de kjøpte bolig, og har fått to-tre millioner skattefritt i boligmarkedet. De har i praksis blitt lottomillionærer. Dagens 30-åringer kan ikke regne med det samme. Skal de være gjeldfrie ved 50 år, så må de prioritere mye hardere enn dagens gjeldfrie 50-åringer.

Anonymkode: d91da...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 53 år og har 1 mill i gjeld. Trodde ikke det var så uvanlig ...

Anonymkode: f8e92...48f

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker vertfall å ha såpass lite gjeld at vi kan leve litt romsligere som 50-åringer enn det vi gjør i dag. Tenker på f.eks reising, spise ute etc,når ungene er ute av redet :)

når vi nærmer oss pensjonistalder vil vi gjerne ha lite/ingen gjeld. Ønsker ikke å redusere på vanlig forbruk selv om inntekten synker! Da er vi nødt til å ha mindre utgifter, hvis ikke går det ikke opp ;) Så vi prioriterer å betale litt hardt ned på lån nå i 30-årene, så vi heller kan slappe av litt når vi blir "voksne" :) 

Anonymkode: cd592...ec8

Skrevet

Jeg ønsker å være gjeldfri i god tid før den dagen jeg blir pensjonist. Om du klarer å betale ned lånet på 4 mill før pensjonisttilværelsen begynner, så ville jeg ikke stresset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under 40, og blir gjeldfri i.l.a. 2017. Men det er ikke min egen fortjeneste; han jeg er gift med har en høyt lønnet jobb og har i praksis betalt ned hele lånet alene. Jeg har for syns skyld pisset litt i havet i ny og ne, bare for å kunne si at jeg også har bidratt litt.

Blir det brudd og jeg må kjøpe noe alene, har jeg nok gjeld langt inn i evigheten, med bare min inntekt.

Anonymkode: 3dc50...aed

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en kremjobb i en alder av 27 år. Med den inntekten skulle jeg bli gjeldfri på huset det året jeg fylte 30, men så mistet jeg den jobben og ble rævkjørt av NAV - som igjen førte til at mesteparten av de oppsparte midlene ble brukt til livsopphold. Fikk meg ny jobb som også betalte greit, denne gangen sa kalkulatoren at gjelden skulle forsvinne det året jeg fylte 33, men så mistet jeg faen meg den jobben også! Det at jeg mistet disse to jobbene var ikke min skyld.

Livet er fullt av overraskelser. Planer er greit å ha, men ta høyde for endringer på godt og vondt.

Anonymkode: ae272...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Skal aldri ha mer gjeld enn formue. Bolig cashes ut kontant. Er 30 nå, og har spart opp nsen millionen, noe som holder til 150-200 m2 her :)

Anonymkode: a56a3...518

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26 og vil være gjeldfri innen jeg er 42 slik det ser ut i dag. 

Anonymkode: b101c...387

AnonymBruker
Skrevet

Har som mål å være gjeldfri til jeg/vi er femti ja, så vi kan konsentrere oss om pensjonssparing på tampen. Men hvor vanlig det er? Vanlig mål, men kjenner jo flere på vår alder som tar opp nye lån på bil, båt, hytte, hjelpe barn, noen har skilt seg og nyetablert seg, noen har små barn og har tatt boligutvidelse nylig. 

Anonymkode: f58b8...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på. Det kommer jo helt an på inntekt, om man står alene med lånet, når man vil pensjonere seg, hva man har å vente i pensjon, hvordan helsa er og om man har uføreforsikring, osv.

Sitter man alene som 50-60 åring med store lån, synkende inntekt, skrantende helse og uten forsikring eller øvrige verdier sier det seg jo selv at det er mer risikabelt.

Anonymkode: 94eb5...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...