Gå til innhold

Hvordan kvitte seg med kredittkortgjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kredittkortgjeld. Ca 20 000. Prøvde å nedbetale den ved å betale minstebeløpet men da skjer det nesten ingenting, beløpet står stille. 

Hva blr jeg betale i måneden for å bli kvitt den fortest mulig? Og hvordan spare til det beløpet?

Anonymkode: 69c26...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Budsjett og ekstravakter. Du bør betale så mye som du overhode kan.

Anonymkode: 188d9...532

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 1500 kr i måneden fast, og så betaler jeg litt ekstra dersom jeg har igjen ekstra på slutten av måneden. Det tar tid, men det er lite nok til at det blir gjort. 

Anonymkode: 66240...a96

AnonymBruker
Skrevet

du skriver ingenting om utgifter, lønn osv.

men som andre skrev, betal mer per måned.

Anonymkode: 59b1a...886

Skrevet

Du må betale så mye du kan hver måned. Minstebeløpet er kun et (dårlig) forslag til hva du minimum må betale. Se over forbruket ditt og se hva du kan spare inn på til gjelden er betalt og prioriter nedbetaling av kredittkortgjelden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Budsjett og ekstravakter. Du bør betale så mye som du overhode kan.

Anonymkode: 188d9...532

Det finnes ikke noe som heter ekstravakter på jobben min :( fast lønn

Skrevet

Sett over ca. 20.000,-. Så er gjelden borte og Halgeir Kvadsheim kommer ikke på døra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du skriver ingenting om utgifter, lønn osv.

men som andre skrev, betal mer per måned.

Anonymkode: 59b1a...886

Har ca 24 000 utbetalt. Husleie på 10 tusen. Ellers ingen store faste utgifter. Ruter månedskort 700. Jo, studielån 1600. Resten er mat etc

AnonymBruker
Skrevet

Minstebeløpet dekker kun litt mer enn hva rentene utgjør, så da går det selvsagt veldig sakte nedover.

Du må øke innbetalingen. Du sier ikke noe om budsjettet ditt. Dersom du ikke har det allerede, så bør du lage deg ett.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ca 24 000 utbetalt. Husleie på 10 tusen. Ellers ingen store faste utgifter. Ruter månedskort 700. Jo, studielån 1600. Resten er mat etc

Denne kom mens jeg skrev

Du har altså 11 000 på mat og diverse morro i månedes. Antar det er kun deg i hushldningen.

Du bør klare opptil 5000 i måneden på kortet ditt. Da er gjelden borte før sommeren :)

Anonymkode: 50e59...19c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Klipp kortet i to. Betal så mye som overhode mulig. Spis det du har i skap og skuffer resten av mnd. eller lær deg å like havregryn

Anonymkode: eec6d...2d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som jeg sier til alle med høy kreditkortgjeld. Selg rumpa di. Om du selger rumpa en 2-3 ganger burde du ha kvittet deg med gjelda i en fei.

Anonymkode: 9ce6d...0e8

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du har brukt kredittkortet ditt til å dekke over når du egentlig ikke har nok penger til å leve for er det på tide å kjøle ned økonomien. Det finnes bare en måte å gjøre det på og det er å klippe kortet i to og kaste det.

Deretter må du vende deg til at den inntekten du har pr måned er den du kan leve for. Dvs. at du har 2-3 magre måneder foran deg der du ikke har råd til noe annet enn å få økonomien på rett kjøl. I disse månedene må du forberede deg på at du ikke kan betale annet enn minimumsbeløpet.

Når økonomien er snudd lager du deg et nytt budsjett. Kr 20.000 i kredittkortgjeld er lett å bli kvitt: 20 måneder a kr 1.000+renter eller 12 måneder a kr 2.000+renter. Du vil se at mininmumsbeløpet mer eller mindre kun er rente og gebyr, og dette er grunnen til at intet skjer på nedbetalingsfronten.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, 20.000

Leste overskriften og trodde det var snakk om million-gjeld. Skulle foreslå gjeldsordning og i verste fall bytte av identitet.

20.000. Bare betal så er den borte. 

Til og med den nye mac'en min kostet mer.

Anonymkode: 90edb...f22

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sett deg fore å ikke gå på byen eller gå på cafe i de neste tre-fire månedene, og tål å være litt lite sosial ute. Skal du treffe venninner, gjør det hjemme hos deg selv eller hjemme hos dem, så det ikke koster noe. Si i fra til dem hvorfor, så de ikke tror du har sluttet å like dem ;-) Si det er nødvendig økonomisk, for du er inne i en spareperiode.

Vær beinhard og gå ikke ut disse månedene, så sparer du masse penger. Ingen klesinnkjøp heller, og ingen nye sko e.l. INGENTING, rett og slett.

Da har du råd til å betale noen tusen ekstra i måneden på kortet. Hold ut så lenge som nødvendig. Betal minst 5000 i måneden på måneds-innbetalingene.

Så bør du kvitte deg med kortet. Men ikke klipp det bare i to... det forhindrer kun bruk i betalingsterminal i butikk, ikke på nettet. To store biter kan fint settes sammen igjen og fortsatt brukes ekstremt mye til nettkjøp. Så klipp det i mange SMÅ biter, og kast det i forskjellige søppelposer. Da kan ingen, ikke du heller, pusle dem sammen igjen og misbruke kortet. Sånn gjør jeg det når jeg kvitter meg med et betalingskort eller kredittkort. Mange små biter! Jada, jeg vet jeg er litt hysterisk der, men jeg vil ikke at noen skal kunne finne mitt kredittkort i søpla og misbruke det!

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Betal så mye som overhodet mulig hver måned. 20K er ikke stort, så det bør gå relativt kjapt. Klipp kortet i to og kast det! :)

• Liker 2
Skrevet

minstebeløpet er ikke til for å bli kvitt gjelden, det er jo mer kredittkortselskapet som sitter å poker deg i siden "huske at du er skyldig penger, husk oss, ikke glem oss, vi skal poke deg resten av livet" 
Så lenge du bare betaler minstebeløpet, så kommer dem ikke å stikker deg i siden med en kniv, dem fortsetter bare poke deg... 
du bør iallefall betale 3-4 ganger mer enn minstebeløpet hver måned, og enda mer om du kan. 

• Liker 2
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Betal gjelden. Ganske enkelt prinsipp.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, 20.000. Leste overskriften og trodde det var snakk om million-gjeld. Skulle foreslå gjeldsordning og i verste fall bytte av identitet. 20.000. Bare betal så er den borte. Til og med den nye mac'en min kostet mer.

For en idiot du er – tenk å gjøre narr av folk som ikke tjener så godt. 
Kjøp deg et tau!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Knut Berg skrev:

For en idiot du er – tenk å gjøre narr av folk som ikke tjener så godt. 
Kjøp deg et tau!

TS har opplyst at h*n har 24 000 utbetalt, er ikke innenfor min definisjon av dårlig inntekt. 

Bare en måte å kvitte seg med gjeld, betale den. Prioriter å betale ned så mye som mulig og tenk nøye over hva du bruker penger på. Dersom du betaler inn et mindre beløp på kredittkortet hver uke, f.eks. 500-700, vil du fort bli kvitt gjelden uten at du merker så mye til det i det daglige. Og slutt å bruke kortet. 

Anonymkode: 03dac...792

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, 20.000

Leste overskriften og trodde det var snakk om million-gjeld. Skulle foreslå gjeldsordning og i verste fall bytte av identitet.

20.000. Bare betal så er den borte. 

Til og med den nye mac'en min kostet mer.

Anonymkode: 90edb...f22

Det er fint at macen kostet mer. Å bare betale ville også vært greit men jeg har ikke 20 000 tilgjengelig.

Dette rådet her er så vidt bedre enn fra han som ville heg skulle selge min romp.

Og jeg levde ikke over evne,jeg måtte bare ha penger og derfor gjeld. Og med måtte ha mener jeg ikke luksisreise eller masse kule klær.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...