Gå til innhold

Vond smak og lukt fra tannkjøtt/visdomstann. Hva kan jeg gjøre hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en visdomstann som ligger litt under tannkjøttet og er vanskelig å rengjøre. I blant har jeg vondt og tannkjøttet ser hovent ut, men nå er det bare hovent. Jeg har ikke råd til tannlege time før om en måneds tid og jeg har allerede trukket en visdomstann som jeg må betale for. Så jeg må bare styre med den hjemme fram til jeg får dratt til tannlege.

Prøver så godt jeg kan å pusse selve visdomstanna, av det som stikker opp. Og prøver å bruke q-tips for å komme litt undet tannkjøttet, men kommer jo ikke helt under. I går fikk jeg en rar smak i munnen, egentlig ganske vond. Det kommer når jeg rører tunga på området rundt tanna. Prøvde å rense så godt jeg kunne i går, men uansett hvor mye jeg renser går ikke smaken og lukten bort. Så fant jeg ut at det er tannkjøttet som lukter sånn. Virker det som i alle fall. Prøvde å røre på det med fingeren min for å teste, og det lukter vondt...

Jeg har en date snart og jeg takler ikke tanken på at det kanskje skal smake/lukte av meg, så hva i alle dager får man gjort med det selv hjemme? Kan Corsodyl hjelpe? 

Anonymkode: e77fd...499

Fortsetter under...

Skylle med fluorskylling og eventuelt noe bakteriehemmende om det finnes. Vond lukt og smak kommer av betennelse i tannkjøttet/tannen. Jeg har iallefall greid å holde tannpine og vond lukt og smak noegenlunde i sjakk på 4 ukers rundreise i mellomamerika ved hjelp av fluorskylling og null sukker.

AnonymBruker

Supert! :) Noen som har erfaring med Corsodyl Gel? Har allerede brukt vanlig Corsodyl i to uker etter tanntrekking, og bør kanskje vente litt med å skylle igjen... Noen flourskyllinger som anbefales? Jeg kjøper med en gang i morgen, begynner å bli litt desperat. Den smaken er ikke god, hehe...

Gjest PseudonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde å rense så godt jeg kunne i går, men uansett hvor mye jeg renser går ikke smaken og lukten bort. Så fant jeg ut at det er tannkjøttet som lukter sånn. Virker det som i alle fall. Prøvde å røre på det med fingeren min for å teste, og det lukter vondt...

Du kan prøve med Corsodyl, men det er sannsynlig at du har matrester etc. liggende mellom tann og tannkjøtt som du trenger hjelp for å få fjernet. 

Har opplevd det samme som deg selv, og Corsodyl hjalp lite selv om jeg også forsøkte å rense der jeg kom til. Det eneste som hjalp var time hos tannpleier/tannlege for rens. Etter det så ga lukten og ømheten seg i løpet av 24 timer. 

AnonymBruker

Åh, jeg håper virkelig Corsodyl hjelper i alle fall litt i mellomtiden da. Jeg skal trekke tanna neste mnd tenker jeg, det er like greit å få det gjort. I følge tannlegen burde jeg ha trukket den for to år siden. Så det er på tide... Men det skal bli godt! Da slipper jeg alt dette. Forhåpentligvis får jeg ingen problemer med siste tann. :) 

Annonse

Corsodyl hjelper.  Har hatt samme problemet, men det eneste som funka var å få ut tanna!

Men jeg måtte vente på operasjon på sykehuset for å få den ut. I mellomtiden var jeg innom på skylling og rensing  samt at jeg brukte Corsodyl hjemme. Hvis du ikke vil skylle hele munnen så kan du dyppe tannbørsten i litt og pusse over eller bruke f.eks en q-tips å dytte borti med.

Hvorfor har vi bestemt at tennene ikke er en del sv kroppen.... så mange voksne i full jobb som må slite med sånt. Selv slet jeg med kredittgjeld i flere år etter studier pga jeg måtte ordne noen tenner jeg ikke hadde råd til mens jeg var student.kjenner mange med helt ok økonomi som må gå sånn for å ikke velte alt... Blir så sur over at du skal gå sånn, det er helse for f... sånn ellers har du fått de beste rådene jeg vet Om over her...

• Liker 1
  • Nyttig 2

Hvorfor har vi bestemt at tennene ikke er en del sv kroppen.... så mange voksne i full jobb som må slite med sånt....,,kjenner mange med helt ok økonomi som må gå sånn for å ikke velte alt... Blir så sur over at du skal gå sånn, det er helse for f... sånn ellers har du fått de beste rådene jeg vet Om over her... man skal jo ikke drive å ta smertestillende uten grunn, men Ibux kan også dempe betennelsen litt en stund, sånn akkurat før daten f eks. 

AnonymBruker

I tillegg til å bruke corsodyl bør du også kjøpe en tannbørste med liten bust på apoteket. En slik tannbørste er veldig fin for å komme til på nettopp slike steder, og fungerer mye bedre enn q-tips for å fjerne matrester under tannkjøttet.

Anonymkode: 2123e...070

Kjøp en butt skyllesprøyte  og fysiologisk saltvann på apoteket. Dytt "nåla" under tannkjøttet og skyll godt. Gjør vondt, men hjelper. Tannlegen gjorde det på meg og jeg måtte gjøre dette hjemme. Funka som bare det.

Det blør også, men det skal visst være bra😄

Endret av Bergtatt
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Vond smak og lukt tyder jo på betennelse. Er du helt blakk? Jeg vil nemlig råde deg til å ringe tannlegen og be om resept på antibiotika, fikk det selv i flere runder da jeg hadde trøbbel med en visdomstann som stadig ble betent. Det koster nok litt, men ikke like mye som en tannlegetime. Og antibiotika tar knekken på betennelsen etter bare noen dager.

Anonymkode: 124b6...f91

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk! Skal skrive alt ned og handle inn på apoteket i morgen! :) 

Jeg har allerede en tannlegetime å betale for, derfor må jeg vente så lenge. Har ikke råd til å betale begge to akkurat nå! 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Skal skrive alt ned og handle inn på apoteket i morgen! :) 

Jeg har allerede en tannlegetime å betale for, derfor må jeg vente så lenge. Har ikke råd til å betale begge to akkurat nå! 

Dra til en annen tannlege da.

AnonymBruker
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Dra til en annen tannlege da.

Må jo fortsatt betale for den timen jeg allerede har vært på, så det har ikke noe å si. :) Først må jeg vente på penger, så kan jeg betale for timen jeg har vært på og så kan jeg trekke neste tann. Det blir ikke før neste måned det. 

Men jeg klarer nok fint å vente. Bare håper lukten og smaken går litt bort i mellomtiden.

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo fortsatt betale for den timen jeg allerede har vært på, så det har ikke noe å si. :) Først må jeg vente på penger, så kan jeg betale for timen jeg har vært på og så kan jeg trekke neste tann. Det blir ikke før neste måned det. 

Men jeg klarer nok fint å vente. Bare håper lukten og smaken går litt bort i mellomtiden.

Hvis det er en infeksjon og den sprer seg risikerer de jo at må amputere hele hodet (en liten overdrivelse, men det er alvorlig)... Midlertidige økonomiske problemer bør ikke hindre deg i skaffe tilstrekkelig helsehjelp.

AnonymBruker

Betennelse som lager vond smak. Er du hoven rundt så er det betennelse som gjør det.

har hatt det et par ganger selv og etter en stund blir det mye verre og uutholdelige smerter utav det. 

Dersom du makter det (det gjør vondt) så prøv å press ut betennelsen flere ganger daglig. Da går hevelsen ned for det er trykket det som gjør vondt. 

Har gjort det samme selv flere ganger for hadde tannlegeskrekk og ikke gått til tannlegen på 12 år. Fasiten ble 47000 i tannlegeregning og skjønner ikke at jeg ikke gjorde det før for var ingenting å grue seg for.

corsodyl kan fungere litt men gel var dårlig ift munnskyllevannet.

Anonymkode: 5694c...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...