AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 I en del tråder virker det som mange mener at det er slemt/utakknemmelig å mene at noen gaver er dårlige gaver. Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg noen gaver er mindre gode. Som noe kjøpt i en bod i Syden som går i stykker etter 5 minutter, eller gaver som virkelig ikke passer til mottageren(biltilbehør til en som ikke har bil, duk eller lysestake til et barn under 10 år)... Jeg mener at man takker giveren pent uansett, så klart, og ikke kaster gaver. Er det noe man virkelig ikke kan bruke, så kan det gå til veldedighet. Hva mener dere? Er det lov å si at noen gaver er dårlige(om så bare si det på KG)? Er det lov å tenke det? Hva er dårlige gaver, i følge deg? Anonymkode: 42e95...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Jeg mener noen gåver er dårlige. For eksempel en bok om slanking til en anorektiker. Det er rett og slett en dårlig gave man ikke må være takknemlig for uansett hvor mye man vrir og vender på det. Anonymkode: 5cccd...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Det er dårlige gaver dersom det ikke ligger en god tanke bak. Fokus bør være på hva mottaker ønsker/trenger. Jeg har sans for hjemmelagde gaver, men ikke nødvendigvis når det samlebåndproduseres noe raskt og enkelt dill til hele slekta og alle vennene, fordi man selv elsker akkurat det håndarbeidet. Anonymkode: 76688...e63 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Ja jeg mener at noen gaver er dårlige. Billig ræl kjøpt i restekorga på en random butikk som hverken passer i form, farge eller størrelse. Billige kopper fra sparkjøp, gjerne en 4pk med form, farge og mønster som ikke hører hjemme noen steder. Gaver som er kjøpt utelukkende bare for å kjøpe. Hjemmelagede småkaker uten indigridienser, pakket "pent" inn i cellofan og gavebånd... Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at giver har brukt google og søkt på "billige hjemmelagde julegaver til mange". JA, mange julegaver er dårlige. Gi meg heller en pose kaffe eller en sjokolade. Eller ingenting. Slike gaver takker heg høflig for, før jeg kaster de rett i søpla, uten noen form for dårlig samvittighet. Det de ikke vet har de ikke vondt av. Jeg gidder ikke å lagre det, og jeg gidder heller ikke å pakke inn glass og porselen å kjøre 15 mil en vei til nærmeste fretex. Loppemarked gidder jeg heller ikke sponse, det betyr at jeg må lagre det og innrette meg etter andre for å bli kvitt dritten. Da tar det 1 min å gå ut i søpla med det. Kall meg hva dere vil. Den eneste som vet om praksisen er mannen min, og han er helt enig når slike "gaver" kommer under treet. Anonymkode: eeaea...e55 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 Sikkert bra nok i givers hode. Når giver kjøper, bare for å kjøpe, da kan de la være. Eller finner noe de har fått selv. En her er veldig opptatt av kropp og helse. Trener osv. Gjennom jobben får han en del konfekt til jul. Det gies bort til neste jul, til andre. Når du får en eske med kong Haakon, som dato går ut 3 juledag, da er ikke jeg takknemlig. Det ligger ingen tanker bak. Han og fam har selv fine ønsker til jul. Eller når mottaker og giver møtes ofte. Er hjemme til hverandre osv. Vet hvilke stil de har osv. Jeg har fått en porselensvase og lysestake men sånn roser utenpå. Tror det var vanlig på 70 tallet hos bestemødre. De passer ikke I det hele tatt i mitt hjem. Jeg er heller ikke villig til å lagre det. Anonymkode: 14c10...038 1
Salka Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 Det er tanken som teller, men det må være en god tanke bak gaven.
Cata Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Jepp, noen gaver er dårlige. Jeg sier det naturligvis aldri til giveren om jeg får noen slike (og hittil har ingen sagt det til meg heller)- man har da oppdragelse. Men ting som ikke passer mottakeren i det hele tatt er og blir dårlige gaver. Det samme med ubrukelige gaver. Stjerneeksempelet for mitt eget vedkommende er vasen jeg fikk en gang for mange år siden. For det første var den så stygg at jeg tror bare "designeren" må ha tenkt den var pen, for det annet har jeg helt siden jeg vokste fra å ønske meg leker i julegave vært veldig klar på at jeg ikke vil ha pyntegjenstander som opptar plass i hyller. Jeg er ingen ryddig person så slike ting ville endt i fullt kaos. Jeg ble heller ikke ekstatisk det året jeg fikk et plastfat i gave... (Serverer sjelden ting på fat og har i grunnen de serveringsfatene jeg trenger allerede). Derimot trenger ikke gaver være dyre for å være gode. Jeg blir like fornøyd hver gang noen gir meg en pakke lys i julegave, enten det er telys eller vanlige. Det går med en del slike her i vinterhalvåret. Jeg ble heller ikke lei meg det året jeg fikk ullsokker kjøpt på Europris for de var gode og varme og veldig gode å ha på foten. Perfekte søndagstursokker når det var kaldt i været. 4
Arkana Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Hvis giveren har ment godt er det ikke en dårlig gave. At man ikke kjenner mottakers smak, behov e.l. er ikke det samme som at gaven er dårlig. De færreste gir en gave med den hensikten å være slem.
Honey Dew Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 6 timer siden, Cata skrev: Jepp, noen gaver er dårlige. Jeg sier det naturligvis aldri til giveren om jeg får noen slike (og hittil har ingen sagt det til meg heller)- man har da oppdragelse. Men ting som ikke passer mottakeren i det hele tatt er og blir dårlige gaver. Det samme med ubrukelige gaver. Stjerneeksempelet for mitt eget vedkommende er vasen jeg fikk en gang for mange år siden. For det første var den så stygg at jeg tror bare "designeren" må ha tenkt den var pen, for det annet har jeg helt siden jeg vokste fra å ønske meg leker i julegave vært veldig klar på at jeg ikke vil ha pyntegjenstander som opptar plass i hyller. Jeg er ingen ryddig person så slike ting ville endt i fullt kaos. Jeg ble heller ikke ekstatisk det året jeg fikk et plastfat i gave... (Serverer sjelden ting på fat og har i grunnen de serveringsfatene jeg trenger allerede). Derimot trenger ikke gaver være dyre for å være gode. Jeg blir like fornøyd hver gang noen gir meg en pakke lys i julegave, enten det er telys eller vanlige. Det går med en del slike her i vinterhalvåret. Jeg ble heller ikke lei meg det året jeg fikk ullsokker kjøpt på Europris for de var gode og varme og veldig gode å ha på foten. Perfekte søndagstursokker når det var kaldt i været. Enig. Et år fikk jeg en skohylle som kan henges i skapet. Denne kostet ca 50,-, men jeg ble kjempeglad for den. Giveren visste at butikken som solgte dette, var gått tom for denne skohyllen, så derfor kjøpte hun den som julegave til meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå