Gå til innhold

Har du brukt narkotika?

Har du noen gang forsøkt narkotika?  

1. 1. Har du noen gang forsøkt narkotika?

• Ja
      38
    • Nei
      64

Fremhevede innlegg

Skrevet

Feil. Hasj gjør deg ikke avhengig. Det er vanedannende, ja, men dette er ikke det samme som avhengighetsdannende.

Alkohol derimot, er avhengighetsdannende. Dette vises f.eks. ved at alkoholikere får abstinenser når de er edru.

Beklager, men jeg har vanskelig for å se forskjellen på vanedannende og avhengighetsdannende.

Uansett er det ikke til å komme bort i fra at hasj har mentale skadelige virkninger.

Du mener at det ikke viser seg abstinenser ved hasjrøyking, - heller ikke resten av de narkotiske midlene?? Det er jo riktig - jeg har aldri hørt om en narkoman med abstinener :o

For meg høres det ut som om det er noen her som har brug for å legalisere sitt hasjbruk, - ovenfor seg selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

Forskjell på psykisk og fysisk avhengighet, det er forskjellig med forskjellige stoffer.

Skrevet

Legger ved et link fra Odin

Jeg siterer herfra:

"Narkotiske stoffer kan enten være illegale, eller legalt forskrevet av lege. I sistnevnte tilfelle er det snakk om legemidler som påvirker sentralnervesystemet på en slik måte at de klassifiseres som narkotika. Disse legemidlene vil vi, når de er forskrevet av lege og blir brukt av den de er utskrevet til, kalle vanedannende medisiner."

og

"Andelen 15-16-åringer som mener det er ingen eller liten risiko forbundet med det å røyke cannabis av og til, økte fra 32 prosent i 1995 til 37 prosent i 1999"

.........

:o

Skrevet

Cannabis er ikke et legemiddel, som er det sitatet omhandler. Det er en viss forskjell.

Forresten så er det påfallende at alle infosider om rusmidler ikke omtaler cannabis som vanedannende eller avhengighetsskapende (i prinsippet samme tingen). Debatten har vært opp mange ganger, og ingen har kommet med bevis for at cannabis i seg selv er vanedannende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Beklager, men jeg har vanskelig for å se forskjellen på vanedannende og avhengighetsdannende.

Hasjbruk kan gi såkalt psykisk avhengighet , men rene fysiske symptomer på avhengighet er ikke påvist.   Mange MÅ jo ha en kopp kaffe hver morgen, og de er faktisk litt fysisk avhengige, ettersom koffein gir visse fysiske abstinenser (som hodepine).

Uansett er det ikke til å komme bort i fra at hasj har mentale skadelige virkninger.

Man får faktisk ikke VARIGE skader av hasj.  Slutter man å bruke det vil de "normale" funksjonene komme tilbake (jeg tenker her på reaksjonsevne, evnen til abstrakt problemløsning, og et par andre ting de har forsket på i forhold til hasj)  "Mentale skader" er også et meget diffust område rent medisinsk, det sier jo litt at det ikke finnes noen overordnet regelverk for hvordan man skal behandle f.eks angst, det kommer mye an på hvilke fagfolk du møter i din behandling, og hva DE tror hjelper.   Hva som forårsaker slike lidelser er heller ikke en eksakt vitenskap.  Det er også slik at vi i vår hjerne har et eget "nøkkelhull" (eller en reseptor som det egentlig heter) som matcher de aktive stoffene i hasj perfekt..  Dette tyder på langvarig bruk rent historisk, ettersom den menneskelige evolusjon ikke går så kjapt (magene våre er jo enda tilpasset huleboerkostholdet).  

Du mener at det ikke viser seg abstinenser ved hasjrøyking, - heller ikke resten av de narkotiske midlene?? Det er jo riktig - jeg har aldri hørt om en narkoman med abstinener  :o  

Mange stoffer kan gi tildels sterke abstinenser (vi har vel alle vært fyllesyke?), men når det gjelder hasj er det enda ikke påvist fysiske abstinenser.  Det er også vanlig å skille mellom de ulike stoffene som i dag er myndighetenes liste over stoffer det er ulovlig å besitte (ikke alle disse er ulovlige heller, som virkestoffet kodein som man finner i heroin og de fleste morfinpreparater som f.eks paralgin forte), ettersom de er ganske forskjellige.  Man skiller også mellom valium og prosac selv om begge klassifiseres som legemidler.

For meg høres det ut som om det er noen her som har brug for å legalisere sitt hasjbruk, - ovenfor seg selv.

Jeg har faktisk forlengst innsett at man må bruke rusmidler etter en lang uke, av rent mentalhygieniske årsaker. Hvorfor tror du det er så mange på byen i helgene? Mennesket har ruset seg i tusenvis av år, og jeg har ærlig talt ikke tenkt å slutte med mine par tre jointer i uken hvis jeg ikke får streng beskjed fra min lege. Jeg spør heller ikke folk som flyr på byen stadig vekk om hvorfor de drikker. Det er jo innlysende.

Skrevet

:o :o

Gud trøste og bedre...!

Jeg må ha mistet poenget et sted på veien, - la oss nå høre din fornuftige forklaring på hvorfor du vil dine barn skal røyke hasj!!

Ja, det kan jeg gjerne forklare. For det første så har jeg sett altfor mye elendighet som kommer av alkohol..I hasjrus mister du ikke kontrollen som du hjør i en alkoholrus, du blacker ikke ut som du kan gjøre om du drikker for mye..Du kan ikke røyke deg i hjel på hasj/pot, men du kan drikke deg i hjel...

For det andre så blir du ikke avhengig,og uansett ikke på samme måten som av alkohol. Og uansett, om du mot alle odds skulle bli avhengig av hasj, så har ikke det så stor innvirkning på livet ditt som om du er avhengig av alkohol... Du er i stand til å ha et familieliv, jobb og hobbyer.. Hvor mange alkoholikere kjenner du som har dette?? Det er alkoholen som dreper ikke hasjen. Hvor mange ganger har du hørt at noen drepte noen i hasjrus?? Det har mest sannsynlig ikke forekommet. Men hvor ofte er det snakk om drap i alkoholrus? Nesten alltid...

De fleste jeg kjenner har røyket/røyker hasj/pot og jeg kjenner også mange narkomane/misbrukere/alkoholikere. Jeg ville langt på vei ha barn som røyker hasj, fremfor de som drikker...

Når det er sagt så velger jeg å tro at hasj og pot er legalisert innen mine barn blir så store at det kan være snakk om det.

Skrevet

Har aldri prøvd, og, oppsiktsvekkende nok, aldri blitt tilbudt heller. Kunne ha tatt initiativ til det et par ganger, men var allerede smart nok til å ikke gjøre det.

Begynner å bli fryktelig lei av hasjdebatten. Forlater tråden.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg tykkjer faktisk det er ganske få som har prøvd noko som helst her eg... I alle fall med tanke på at også legemiddel skulle telle. Eg har brukt paralgin forte og hostesaft med trekant-> trur det er morfin i den... Dei fleste rundt meg har røyka til tider, og det har aldri plaga meg, sjølv om eg har halde meg unna. Er som diverse andre her meir redd alkohol enn cannabis.

Og no for tida er det mange stader ein kan kjøpe pot/ hasj uten at den personen sel sterkare stoff. Mange land i verda har jo i realiteten legalisert cannabis fordi dei ikkje straffar bruk med anna enn bøter. Slapp av litt folkens og ikkje bli altfor påvirka av propaganda.

Og husk at alle menneske har verdi i kraft av å vere menneske, å ikkje respektere nokon pga valg dei tar er svært lite sympatisk. De har sikkert gjort ting som eg ikkje verdset, uten at det tek frå dykk verdien som menneske likevel!

Gjest Scruella
Skrevet

attegløyma:

Rohypnol eller Valium til annet enn det legen skrev det ut for?

Gjest Gjesten
Skrevet

Berre rohypnol og valium altså? Den medisinen eg har tatt er ikkje skriven ut til meg ass, men til han som var sambo :oops: Men då er eg rein som snø då!!! :gullengel: Og det bryr meg sånn omtrent passe midt bak... Endrar ikkje mitt syn på meg sjølv gitt...

Skrevet

Du mener at det ikke viser seg abstinenser ved hasjrøyking, - heller ikke resten av de narkotiske midlene?? Det er jo riktig - jeg har aldri hørt om en narkoman med abstinener :o

Selvfølgelig er hasj skadelig dersom man bruker det ofte. Men dette gjelder for alkohol også, og antakelig i større grad.

Kan det være så vanskelig å forstå forskjellen på vanedannende og avhengighetsdannende da?

Avhengighetsdannende stoffer gjør kroppen din avhengig av en dose av dette stoffet for å fungere.

Vanedannende stoffer betyr rett og slett at man lett får lett lyst på mer. På sett og vis kan man si at alt som er godt er vanedannende. Sjokolade og kaffe, f.eks.

Selvfølgelig får de som er avhengige av sterke stoffer som heroin, amfetamin, kokain osv. abstinenser. Jeg har aldri påstått noe annet, men man kan ikke automatisk dra paralleller til hasj. Dette viser vel bare hvor uvitende du er om temaet.

Til opplysning; jeg bruker ingen narkotiske stoffer. Jeg har prøvd hasj noen få ganger, men fikk ikke den helt store opplevelsen av det.

Skrevet
Cannabis er ikke et legemiddel, som er det sitatet omhandler. Det er en viss forskjell.

Feil.

Cannabis blir brukt til kreftsyke, og nå også til Sclerose ramte. Kapslene heter Marinol. Vet ikke hvor langt Norge er kommet i utviklingen, men etterspørselen er stor i USA og Europa :wink:

Men det er rimelig nytt at det tas i bruk som legemiddel.

Skrevet

HASJ OG AVHENGIGHET , til dere som mener at hasj er så ufarlig, les hva legene skriver: "Afhængighed af hash?

Efter kort tids brug skal der mere og mere hash til at opnå samme rusvirkning. Kroppen udvikler tolerance. Man vil opleve at få abstinenssymptomer, når man holder op med at tage hash. Abstinenssymptomerne forekommer først, når hashforbruget har varet længere end en måned".

I det hele tatt gir siden en kortfattet og grei forklaring på hasj, og linket ligger

Her. Her kan man også lese om virke abstinenser hasj kan gi.

Et nytt hollandsk studie, laget av psykiatere, konstanterer at Cannabis øger risiko for psykiske lidelser. (Studiet er offentliggjort i British Medical Journal).

Jeg siterer:

"Cannabis øger risiko

Et studie foretaget blandt 2.500 unge mennesker viser, at de, der gennem puberteten anvendte cannabis, har større risiko for at udvikle psykoser".

For de 10 procent, der allerede er i risikogruppen, stiger tallet til 25 procent.

En af psykiaterne bag studiet, Jim van Os fra Maastricht Universitet i Holland, oplyser, at halvdelen af dem, der i forvejen var disponeret for at udvikle psykoser, faktisk udviklede dem over de fire år, undersøgelsen varede."

På en hjemmeside for psykologer har jeg funnet følgende:

"hvis ikke cannabisbrug direkte forårsager tilfælde af sindssygdom, så gør det i hvert fald, at sygdommen starter tidligere, hvilket er nok så slemt for både den unge og familien. Dette kan styrke fortalerne for en opretholdelse af et forbud mod hashrygning".

Det som også var skremmende med denne rapporten var "der var flere psykotiske symptomer jo mere hashforbrug, og også flere psykotiske symptomer ved tidligere debut".

Jeg tror jeg holder meg til min kirsebærvin! :nisseblunk:

Skrevet

Selvfølgelig er ikke hasj ufarlig, men det er først og frems i store doser og/eller ved langvarig regelmessig bruk. Tror du ikke det samme gjelder for alkohol? Det er da ingen her som påstår at verken hasj, alkohol eller andre rusmidler er sunt!?

Skrevet
Selvfølgelig er ikke hasj ufarlig' date=' men det er først og frems i store doser og/eller ved langvarig regelmessig bruk. Tror du ikke det samme gjelder for alkohol? Det er da ingen her som påstår at verken hasj, alkohol eller andre rusmidler er sunt!?[/quote']

Så lille Nick føler seg støtt? :wink:

Jeg har i allefall fått avmystifisert din forklaring om hvorvidt man kan bli avhengig av hasj :sjarmor:

Sier du at min kirsebærvin er skadelig? :wink:

Neida, alt med måte. Men en av artiklene konstanterte at kun en måned med hasjrøyking kunne få følger.

MEN en positiv ting har jeg da funnet ved hasj; skadene som kan komme er reversible, det vil si at kroppen kan "heles" når man stopper. Skadene ved alkoholisme er varige.

Noe av grunnen til at min motstand mot hasj er stor, er at de fleste narkomane starter med hasj og går over til sterkere stoffer. (Min påstand).

Og Nick, du er sikkert en søt fyr selv om du tar en joint, alså :wink:

Skrevet

Noe av grunnen til at min motstand mot hasj er stor, er at de fleste narkomane starter med hasj og går over til sterkere stoffer. (Min påstand).

Kopierer denne fra et annet forum (skrevet av meg selv):

At hasj er inngangsporten til et liv i rushelvete er en myte, intet annet. Den har oppstått fordi tunge narkomane gjerne begynner med dette som første illegale rusmiddel, og det er ganske logisk når en tenker seg om. De færreste hopper rett fra timetern uten å være innom en- tre- og femmetern. På samme måte prøver man sjelden heroin uten å ha vært innom mildere stoffer først.

Fra boka "Rus" av Hans Olav Fekjær:

Blant dem som bruker mange ulovlige stoffer er det en karakteristisk rekkefølge: Først alkohol, så hasj, deretter sentralstimulerende stoffer og til slutt eventuelt heroin. Men på hvert trinn av utviklingen er det et stort flertall som ikke går videre til neste stoff.

Slik ser tallene ut:

63 prosent bruker kun alkohol

20 prosent nøyer seg med alkohol og hasj

5 prosent bruker eller har prøvd alkohol, hasj og amfetamin

4 prosent har vært innom alkohol, hasj, amfetamin, kokain og ecstasy

1 prosent har prøvd enda flere stoffer

7 prosent har aldri brukt noen rusmidler

Altså er det ikke mer enn omlag tre prosent av alle som prøver hasj som kommer så langt som til heroin. Kan også nevne at blant disse igjen er det slett ikke alle som blir narkomane. Siterer fra samme kilde som ovenfor: Amerikanske data tyder på at ca 1/4 av alle som prøver heroin blir daglige brukere. Et høyt tall, men kanskje lavere enn det noen hadde forestilt seg.

Måtehold er tydeligvis også mulig, jeg viser igjen til "Rus":

Den amerikanske National Household Survey on Drug Abuse forteller at tre millioner amerikanere har prøvd heroin. Av disse har 15 % brukt dette året, men bare 4 % den siste måneden. Andelen som blir daglige brukere er betydelig lavere enn for tobakk.

Anbefaler alle å lese denne boken, den inneholder masse statistikk og forskning om mennesker og rus. Den tar ikke bare for seg ulovlige rusmidler, men har også mye interessant om alkoholen og dens histore.

Gjest Valhalla
Skrevet

Viva da, ikke forvirr mennesker med slike vanskelige fakta, hasj=galt og veien til helvete, øh

Skrevet

Miranda, det er nesten rørende å se med hvor stor iver du fremfører din utrolige naive argumentasjon. Ærlig talt, hvordan kan du i det hele tatt diskutere et tema uten å inneha en minemal basis av fakta kunnskaper?

Du henviser til seriøse forskningsresultater, det er vel og bra, men i eksemplet du kom med stod det spesifikt at det dreide seg om hasjbruk over en måned. Drikk kirsebærvinen din i en måned, så skal vi se om du ikke blir psykotisk du også..

Håper du så på nrk i kveld. Programmet "mellom nytelse og smerte" tok for seg temaet rus. Tre av norges fremste ruseksperter, deriblant Jørg mørland og Fanny duckert ble bedt om å avgjøre hvilket rusmiddel som skulle vært lovlig dersom de kunne bestemt det idag. Samtlige var klinkende klare på at alkoholen ville vært forbudt. De sa at det var uten tvil det klart giftigste rusmiddelet som fantes. Det ble henvist til statestikk, blant annet at over halvparten av alle mord skjer i alkoholrus.

Da disse ekspertene ble spurt om hvilket rusmiddel de ville lansert som det lovlige alternativet, var de delt mellom å svare benzodiazepamer og hasj.

De sa blant annet at hasj er et stoff som kan brukes med relativt få skadevirkninger, og at det var på høy tid med en avkriminalisering.

Så miranda, du deler ikke syn med norges fremste ruseksperter, professorer og leger. Lurer på hvem som sitter inne med mest kunnskap...

P.S. Jeg vil anbefale deg å se programmet på nrk.no, siden du åpenbart er interessert i temaet og kunne trenge litt faglig påfyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...