Gjest Chrizzy Skrevet 5. desember 2004 #81 Skrevet 5. desember 2004 Jeeg kan ikke forstå hva som befinner seg inni hjernen til dem som prøver narkotika! Det kan være farlig, det er ulovlig og er ikke tøft i det hele tatt. Har på følelsen at mange prøver, bare for å kunne skryte av at dem har turt å prøve. Tror ikke veien er lang i fra hasj et par ganger...til piller. Det var jo nesten ingen ting med hasj..!! så baller det på seg fra der. Klart, det er folk som ikke går lengre..men hvorfor friste sjebnen? Tror nok ikke de "narkomane" begynnte på det hardeste i sin tid. Har sett en statistikk engang på hvor mange som har prøvd en eller annen form for narkotika, og hvor mange av de som fortsatte. Det var veldig veldig få som ble brukere, men veldig mange som faktisk hadde prøvd. Poenget er vel uansett at du ikke kan forstå hva som skjer i hjernen til andre og hvorfor noen tar valg som for deg er fjerne. Men jeg tror faktisk at den harde og fordømmende holdningen ovenfor folk som faktisk har prøvd eller bruker det er verre enn en litt mer forståelsesfull og liberal holdning. Mange som roter seg inn i et slikt miljø mister venner og møter ekle holdninger fra folk rundt omkring, å når man har masse hardhet i hjerte å tror at fordømmelse og avstand til deres person pga et slikt valg er den rette måten å få de på bedre tanker, så tror jeg man tar feil! Jeg kommer ikke til å fortelle mine barn at jeg har prøvd stoff, ikke før eventuelt de er godt voksen. Jeg vil nok fortelle om min beste barndoms venninne som har fått alvorlige og varige hjerneskader pga hennes "flørt" med stoff! Men jeg tror vi må ha tillit til mennesker på den måten at man faktisk skal få lov å være ærlig om hva man synes og hva man har brukt eller ikke brukt, i en slik åpen tråd. Å ikke sitte å bli redde og skremte for at folk er ærlige! Neste skritt med den tankegangen kan jo være sensur overalt fordi folk er så svake at de ikke tåler nyangserte og forskjellige synspunkt?
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #82 Skrevet 5. desember 2004 For gud skyld..hold deg lang unna alkohol..det hørtes nesten farlig ut. Helt seriøst..er dette noe du er stolt av? Hvis du noen gang har mulighet til å få barn, vil du kunne fortelle dette? Det er faktisk ikke alle som tåler alkohol like godt, men det er vel ikke noen nyhet ettersom det er gjort endel forskning på dette feltet? Generelt anbefaler f.eks leger at man er ganske forsiktig med alkohol hvis man har alkoholikere i familien ettersom dette er arvelig. Tegn på at man er litt følsom ovenfor alkohol kan gjerne være at man blir veldig fort full, ikke klarer å stoppe å drikke når man er passelig beruset, blir meget dårlig dagen derpå, får blackout når man drikker, etc. Personlig har jeg alle disse tegnene, så jeg er veldig forsiktig med drikkingen, noe jeg faktisk synes er ansvarlig gjort av meg. Jeg er også godt over 30, etablert og alt det der, og jeg mener faktisk at jeg er kvalifisert til å selv bedømme hva som fungerer for meg. Extacy prøvde jeg f.eks på en nyttårsaften i 1990, uten at jeg kan si at jeg har tatt så mye skade av akkurat den ene gangen eller har hatt noen dødelig trang til å prøve det igjen. Jeg regner med at du har tenkt å fortelle dine event. barn om alle de teite tingene du har gjort i beruset tilstand? Det er faktisk ikke alt man vil fortelle sine event. barn om, og jeg har heller ikke tenkt å si mer enn absolutt nødvendig hvis jeg eventuelt velger å få barn. Jeg vil nok også være godt rustet til å gjenkjenne tegn på event. bruk av illegale stoffer. Det er faktisk også gjerne i fylla at ungdommen grunnet nedsatt dømmekraft finner på å teste andre saker og ting, men det er vel heller ingen nyhet?
LilleBille Skrevet 5. desember 2004 #83 Skrevet 5. desember 2004 Nei de begynte antagelig med alkohol... -- eller med røyk.. Tidligere (før "piller" ble mer vanlig) var det hvertfall veldig få som ikke røyket - som prøvde stoff.. så da ble det fokusert på at klarer du å hindre barnet ditt i å begynne å røyke .. har du lagt et bra grunnlag for å holde det unna narkotika også..
Blomsterenka Skrevet 6. desember 2004 #84 Skrevet 6. desember 2004 Nei de begynte antagelig med alkohol... Feil. De begynte med å røyke, nikotin...
Gjest Milah Skrevet 6. desember 2004 #85 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har prøvd "narkotika", jeg har røyka hasj. Og jeg innser at jeg ikke fortjener respekt, fordi jeg er et dårlig menneske..
Nick Etmitt Skrevet 6. desember 2004 #86 Skrevet 6. desember 2004 Skremmende at så mange som 30 % har prøvd narkotika. Jeg hadde ikke talket at dama mi hadde prøvd narkotika, Da jeg er stor motstander av det. Synes at det å være nysgjerrig er for dårlig unskyldning for å prøve. Jeg blir rett og slett upass og dårlig, hvis jeg kommer en plass, hvor folk røyker hasj. Virker som om det er noe "kult og trendy". Hvorfor skal jeg respektere slike folk? Aller helst skulle jeg jo ringt politiet, for å få vekk disse folka. Hvem tror du egentlig "disse folka" er? Jeg tror du er full av fordommer, og egentlig har veldig liten kunnskap om narkotika, og hvilke mennesker som er brukere.. Enkelte tenker kun på narkotika som ulovlige stoffer som kokain, amfetamin, heroin og cannabis. Ikke glem at den største gruppen misbrukere er pillemisbrukere. Ikke piller kjøpt på gata, men på apoteket. Tror du alle som har prøvd- eller bruker stoff er idioter? At alle havner på kjøret? At der er vanekriminelle? Da vet du lite om emnet..
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #87 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har prøvd "narkotika"' date=' jeg har røyka hasj. Og jeg innser at jeg ikke fortjener respekt, fordi jeg er et dårlig menneske.. [/quote'] Du er ikke et menneske en gang, men et lite svin ser det ut til... hehe Jeg har full respekt for alle som ikke ønsker å prøve narkotika, enten fordi de er bekymret for konsekvensene, fordi de ikke er nysgjerrige etter å finne ut av all mulig rus, fordi de mener det er dumt å "støtte" illegal virksomhet osv. Jeg har selv valgt å ikke prøve noe som helst annet enn hasj fordi jeg vet at det kan gå galt første gang man prøver, og at man ikke kan forutsi sin egen reaksjon. Men et litt nyansert syn på de som har prøvd litt forskjellig i sin tid synes jeg alle er tjent med. i hvert fall hvis man er forelder - hvordan diskuterer man narkotika med barna sine? Jeg vet om foreldre som har hatt det som ikke-tema mens de to vellykkede sønnene dyrker cannabis og ruser seg konstant på omtrent alt som er tilgjengelig. Og jeg vet om barn som ikke tør diskutere at venner prøver et eller annet fordi foreldrene ser på dette som dommedag uansett. Det er lov å være totalmotstander og likevel forstå at det ikke ALLTID er verdens undergang, eller at alle som har prøvd et eller annet er fryktelig dårlige mennesker. Mister dere respekten for diverse programledere i tv og radio om jeg forteller at de har røyka, og kanskje brukt andre ting? For store deler av musikkbransjen? For advokaten din som brukte beroligende piller et år for mye eller prøvde kokain i studietida? Nåvel - jeg har heller ikke respekt for disse sidene ved folk i den forstand, men hva skal man gjøre? Si dem opp og sette dem i fengsel? Slutte å like musikken? (og ok - hadde advokaten eller legen din blitt tatt ville han mistet muligheten for å bli det han er, noe som forsåvidt er greit nok, og som han sikkert er klar over).
Gjest joar Skrevet 6. desember 2004 #88 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har opplevd at flok bruker narkotika menge ganger i mitt liv. Selv om jeg aldri har prøvd før. Har bodd i utlandet, hvor dette er MYE større og mer utbredt enn her hjemme i Norge. Og nie, jeg tror ikke alle som bruker det blir hektet og blir med på "kjøret", men har en mintanke om at alle er idioter. Det er mine egen mening og må ha lov til å synes det. Jeg har sett virkningen av det og opplevd store poiltiaksjoner på nattklubber..ikke gøy at dette skal skje med meg, bare pga. et par idioter som får seg en rus av dette.
Gjest Joar Skrevet 6. desember 2004 #89 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har prøvd "narkotika"' date=' jeg har røyka hasj. Og jeg innser at jeg ikke fortjener respekt, fordi jeg er et dårlig menneske.. [/quote'] Det er bra du innser det selv.
aline Skrevet 6. desember 2004 #90 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har prøvd hasj en gang når jeg var 18, men syntes det både smakte og luktet så fy at det ikke fristet til ett trekk til!! så ja, jeg har prøvd narkotika, ett trekk hasj. ble ikke hektet. og hvorfor jeg tok det trekket? fordi jeg var ung og nysgjerrig på alt som kunne være morsomt! Det er ingen unnskyldning, det er grunnen! At det i manges øyne ikke er noen god grunn er helt fair. Den som har levd ett så perfekt og syndfritt liv at de aldri har gjort noe de ikke burde, kan "kaste den første stenen!" Men slike er det heller få av her inne tror jeg!! det er mange sjebner på steder som plata, som man ikke KAN sette seg inn i dersom man ikke har vært der selv! det skal man vite, før man dømmer! Jeg ser ikke lett på bruken av narkotika, jeg er sjeleglad for at jeg ikke er tenåring idag, jeg er ikke så sikker på om jeg kun hadde prøvd ett trekk hasj da dessverre! Men å dømme de som står på plata (og andre som de som hang der), det har jeg ingen rett til, for jeg vet ikke noe om dem, jeg vet ikke hvem de er og hvorfor de har havnet der de er. jeg har selv flere tidligere omgangsvenner og en av mine første kjærester, som jeg ikke aner hvor er lenger. jeg er sygt redd for at de enten ikke er, eller at de er i harde miljøer. Det er/var flotte mennesker, med forskjellige problemer og lite hjelp.
Gjest Milah Skrevet 6. desember 2004 #91 Skrevet 6. desember 2004 For å være ærlig, så kan jeg ikke si at det plager meg at du ikke kan respektere meg fordi jeg har prøvd hasj. Noen gang vurdert andre fager enn svart og hvitt??
Gjest Joar Skrevet 6. desember 2004 #92 Skrevet 6. desember 2004 Når jeg ser på avetaren din, så tror du jo at du er sånn snill og oppfører deg fint. Hadde vært bedre om du hadde tegnet en joint inn på nasse nøff. Du sier jo selv at du ikke fortjener respekt..Synd det ikke er flere som tenker slik
Gjest Milah Skrevet 6. desember 2004 #93 Skrevet 6. desember 2004 Når jeg ser på avetaren din, så tror du jo at du er sånn snill og oppfører deg fint. Hadde vært bedre om du hadde tegnet en joint inn på nasse nøff. Du sier jo selv at du ikke fortjener respekt..Synd det ikke er flere som tenker slik Jepp, jeg er ond! :evil:
Mamma1 Skrevet 6. desember 2004 #95 Skrevet 6. desember 2004 Har også prøvd en del... Og er vel igrunnen glad for at jeg har gjort det...Nå vil jeg nok kunne oppdage det raskere enn andre dersom mine barn begynner med noe... Jeg heller ser ikke på hasj og pot som narkotika..
Gjest Raga Skrevet 6. desember 2004 #96 Skrevet 6. desember 2004 Nei, har aldri brukt eller prøvd noe rusmiddel jeg. Livet er sinnsykt nok som det er...
Saturn Skrevet 6. desember 2004 #97 Skrevet 6. desember 2004 Skremmende at så mange som 30 % har prøvd narkotika. Jeg hadde ikke talket at dama mi hadde prøvd narkotika, Da jeg er stor motstander av det. Synes at det å være nysgjerrig er for dårlig unskyldning for å prøve. Jeg blir rett og slett upass og dårlig, hvis jeg kommer en plass, hvor folk røyker hasj. Virker som om det er noe "kult og trendy". Hvorfor skal jeg respektere slike folk? Aller helst skulle jeg jo ringt politiet, for å få vekk disse folka. Hvorfor skal du ikke respektere de? Jeg respekterer alle i utgangspunktet likt. Det betyr ingenting på dt om de er narkomane, alkoholikere eller røykere og jeg sammenstiller de sånn som dette. Det er en menneskeskjebne bak enhver narkoman. Og ingen narkomane som setter det første skuddet eller røyker sin første joint bestemmer seg for at nå skal jeg bli narkoman, det høres kult ut. Det er forskjellige grunner til at folk begynner med narkotika, akkurat likt som det er forskjellige grunner til at folk begynner å drikke og røyke. Jeg tviler og på at noen røykere her inne kan si at når de tok den første røyken så bestemte de seg for at nå skal jeg blir røyker for resten av livet for det høres kult ut.
Gjest Joar Skrevet 6. desember 2004 #98 Skrevet 6. desember 2004 Har også prøvd en del... Og er vel igrunnen glad for at jeg har gjort det...Nå vil jeg nok kunne oppdage det raskere enn andre dersom mine barn begynner med noe... Jeg heller ser ikke på hasj og pot som narkotika.. Hvorfor skulle du bry deg om barn dine begynner/ prøver det? Du sier jo ved å prøve det, at det er helt ok. dobbelmoral.
Gjest gutten Skrevet 6. desember 2004 #99 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har aldri prøvd narkotika og kommer aldri til å gjøre det heller. "Svake mennesker" som prøver fordi de er nyskjerrige. Jeg bryr meg ikke om folk som bruke narkotiske stoffer. Så lenge jeg ikke blir rammet av. f.eks. en som kjører i narkorus, så kan dere knarke så mye dere vil. Virker som en god del her inne har prøvd.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #100 Skrevet 6. desember 2004 Hvorfor skulle du bry deg om barn dine begynner/ prøver det? Du sier jo ved å prøve det, at det er helt ok. dobbelmoral. Eller så heter det at man lærer av erfaring. All respekt til avholdsfolk, og til folk som i alt de gjør lever etter alle idealer og prinsipper de har. jeg kjenner selv et kristent par som ikke drikker (for alt jeg vet i hvert fall - de er strengt religiøse), men som har tre tungt narkomane barn. Det kan finnes verre påvirkningskrefter enn at foreldrene dine har PRØVD narkotika.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå