Gå til innhold

Har du brukt narkotika?

Har du noen gang forsøkt narkotika?  

1. 1. Har du noen gang forsøkt narkotika?

• Ja
      38
    • Nei
      64

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som veldig mange som ikke har prøvd drar alle som har brukt over en kam, og plasserer de i et narkotika-miljø... Men i virkeligheten så finnes narkotika i ALLE miljøer (i mer eller mindre grad).

Ja, jeg har også brukt endel, men det var for 4-5 år siden, da jeg var rundt 19 år. Prøvde fordi jeg var nysgjerrig, og fortsatte fordi jeg synes det var gøy. Har alltid kun tatt i helger og aldri vært avhengig på noen som helst måte. Har nå blitt eldre og føler meg ferdig med det, men angrer ikke et sekund på det jeg har gjort!

Gjest Anonymous
Skrevet

Om det å dra folk under en kam: Jeg har selv veldig lite erfaring med narkotika. Har røkya noen få ganger (færre enn ti ganger, tror jeg..), og kommer aldri til å prøve noe annet enn hasj. Er enig i at en del ser ut til å svartmale og ha mye fordommer rundt det å bruke narkotika - men jeg skjønner det jo også. Greit nok, jeg kjenner mange som har vært mye mer eksperimenterende enn meg, og som ikke har havna "på kjøret", tvert i mot er de i ferd med å avslutte lange og bra utdanninger, eller de er allerede i gode jobber. Bruken har de fleste kuttet drastisk ned på. Men man ser jo at folk som bruker relativt mye stoff blir "annerledes" -særlig fordi de er rusa i så mange sosiale sammenhenger.

Jeg tror det er et faktum at man over tid ikke kan kombinere hyppig bruk av narkotika (eller alkohol, for den saks skyld) med familieliv og karriere. Kanskje derfor vi har lett for å tenke på "narkomane" som stusslige, ensomme og syke mennesker på gata, det er liksom der de ender. Men faktisk er det mange "oppegående" mennesker som klarer å holde misbruket skjult, fordi de har råd til å betale stoffet med lønna si. Og da snakker jeg ikke bare om hasj eller en stripe kokain til jul, men tungt misbruk - hyppig bruk av kokain, piller, heroinrøyking o.l. Jeg har en slektning som er ambulansesjåfør i Oslo, som fortalte meg at det er overraskende mange overdoseutrykninger hjem til folk - ikke i kommunale hybler, men i store fine leiligheter eid av folk i gode jobber.

Nuvel. Disse faktaene forandrer vel ikke på om folk respekterer de som bruker narkotika eller ei. Jeg ønsker selv ikke å akseptere at folk som er nær meg bruker narkotika, selv om de fleste vennene mine ikke er avholdende. Jeg ville feks ikke vært sammen med kjæresten min i dag om han ikke hadde kuttet ut jevnlig hasjrøyking. Men jeg føler liksom ikke for å gå i protest om bekjente tar en blås på en fest, ei heller tar jeg folks meninger mindre alvorlig om jeg vet de bruker stoff.

Skrevet

Skremmende at så mange som 30 % har prøvd narkotika. Jeg hadde ikke talket at dama mi hadde prøvd narkotika, Da jeg er stor motstander av det. Synes at det å være nysgjerrig er for dårlig unskyldning for å prøve. Jeg blir rett og slett upass og dårlig, hvis jeg kommer en plass, hvor folk røyker hasj. Virker som om det er noe "kult og trendy".

Hvorfor skal jeg respektere slike folk? Aller helst skulle jeg jo ringt politiet, for å få vekk disse folka.

Skrevet

Skremmende at 30 % har prøvd narkotika?? Synes det var lite jeg!!!!! De aller fleste jeg kjenner har prøvd en eller annen form for narkotika! Det florerer jo av det overalt!

Gjest Valhalla
Skrevet

Man skal leve rimelig beskyttet dersom man aldri har kommet i kontakt med mennesker som bruker en eller annen form for narkotika.

Skrevet
De aller fleste jeg kjenner har prøvd en eller annen form for narkotika!

Det sier vel mer om hvilken type venner du har. Har vel litt med at du bor i oslo også. Det er vel slik jeg ser på slike brukere. Bærums-folk som har altfor mye penger som tror det er tøft. Uten at jeg sier at du er slik.

Jeg kjenner ingen som har prøvd narkotika, og hadde dem det, så hadde vi nok ikke vært venner lengre. 30 % som har prøvd narkotika er mye, det er vel ikke vanlig røyk vi snakker om her? folk som bruker narkotika, fortjener ingen respekt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Du kjenner sikkert folk som har prøvd narkotika , men med den holdningen der er det klart de ikke sier noe til deg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Du kjenner sikkert folk som har prøvd narkotika , men med den holdningen der er det klart de ikke sier noe til deg.

tror nok ganske sikkert, at ingen av dem har prøvd...mener du det er en dum ting å være motstander slik dritt?

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei, men jeg synes det er rart om du ville droppe et vennskap om de sa de hadde prøvd narkotika...det er tross alt som oftest helt normale mennesker.

Skrevet
Skremmende at så mange som 30 % har prøvd narkotika. Synes at det å være nysgjerrig er for dårlig unskyldning for å prøve.

Fullstendig enig.

Skrevet

Synes det er skremmende at så mange tar lett på dette med narkotika og nærmest er stolt av å ha prøvd det/bruke det. Jada, for noen få kan det sikkert gå an å nyte narkotika med måte og ha et bra liv, men for veldig mange går det mye mye verre. Og man kan faktisk ikke vite hvilken av disse gruppene man havner i, så hvorfor være så dum å ta sjansen? Jeg er helt enig, nysgjerrighet er en idiotisk grunn for å prøve, man gambler med sitt eget liv.

Skrevet

Bor i Oslo og har aldri prøvd, aldri blitt tilbudt og kun én gang vært sammen med noen som brukte, det var på en rockefestival i Danmark.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg blir faktisk litt lei meg når jeg leser dette her. Jeg kan ikke forstå hva som befinner seg inni hjernen på folk som fordømmer og fordummer de som har prøvd, eller de som bruker narkotika. Jeg syns det er slemt, å dumt å stygt å ekkelt! Kan skrive masse om de, men hva vet du? Hva vet noen? Å saken er den at dette var en tråd der du ble spurt et spørsmål, å jeg blir ekstra fortvilet over disse menneskene som mener at man må angre med tårer og snørr for at man har vært nysgjerrig å prøvd, hva er man redd for, at noen som leser skal bli rekrutert, skal vi ikke være ærlige her eller? Det finnes faktis de som har "flørtet" med dop, med forskjellige erfaringer og resultater. Hvem sier hva som er rett å si eller å gjøre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har prøvd hasj, extacy, speed, kokain, syre, fleinsopp, paralgin forte og major, valium, rohypnol, rinexin, koffein, nikotin, kava kava, alkohol, likegladsprøyte og noen andre mildt beroligende preparater jeg ikke husker navnet på (kanskje ikke så rart, fikk dem i forb. med et dødsfall).

For tiden røyker jeg gjerne en joint og tar et glass rødvin i helgene. De få gangene i året jeg går ut (kanskje annenhver mnd) liker jeg å ta litt kokain eller speed. Drikker svært lite, kanskje 4 enheter i uken (hvis jeg tar hardt i). Flatfylla i helgene passer ikke meg så godt, så det er godt det finnes alternativer hvis man vil avreagere litt etter en hard uke. Min genetikk tilsier også at jeg bør holde meg unna alkohol (alkoholisme i familien pluss en annen genetikk/opprinnelse enn en jevne europeer).

Man bør være litt obs på sitt eget rusforbruk uansett hva man inntar, det er f.eks ikke så kult å ende opp med permanente hjerneskader bare fordi man var på fylla hver helg i noen år.

Gjest Anonymous
Skrevet
. Jeg kan ikke forstå hva som befinner seg inni hjernen på folk som fordømmer og fordummer de som har prøvd, eller de som bruker narkotika.

Jeeg kan ikke forstå hva som befinner seg inni hjernen til dem som prøver narkotika! Det kan være farlig, det er ulovlig og er ikke tøft i det hele tatt. Har på følelsen at mange prøver, bare for å kunne skryte av at dem har turt å prøve.

Tror ikke veien er lang i fra hasj et par ganger...til piller. Det var jo nesten ingen ting med hasj..!! så baller det på seg fra der. Klart, det er folk som ikke går lengre..men hvorfor friste sjebnen? Tror nok ikke de "narkomane" begynnte på det hardeste i sin tid.

Skrevet
Har prøvd hasj, extacy, speed, kokain, syre, fleinsopp, paralgin forte og major, valium, rohypnol, rinexin, koffein, nikotin, kava kava, alkohol, likegladsprøyte og noen andre mildt beroligende preparater jeg ikke husker navnet på (kanskje ikke så rart, fikk dem i forb. med et dødsfall).

For tiden røyker jeg gjerne en joint og tar et glass rødvin i helgene.  De få gangene i året jeg går ut (kanskje annenhver mnd) liker jeg å ta litt kokain eller speed.  Drikker svært lite, kanskje 4 enheter i uken (hvis jeg tar hardt i).  Flatfylla i helgene passer ikke meg så godt, så det er godt det finnes alternativer hvis man vil avreagere litt etter en hard uke.  Min genetikk tilsier også at jeg bør holde meg unna alkohol (alkoholisme i familien pluss en annen genetikk/opprinnelse enn en jevne europeer).  

Man bør være litt obs på sitt eget rusforbruk uansett hva man inntar, det er f.eks ikke så kult å ende opp med permanente hjerneskader bare fordi man var på fylla hver helg i noen år.

For gud skyld..hold deg lang unna alkohol..det hørtes nesten farlig ut. Helt seriøst..er dette noe du er stolt av? Hvis du noen gang har mulighet til å få barn, vil du kunne fortelle dette?

Gjest nok en gjest
Skrevet

For tiden røyker jeg gjerne en joint og tar et glass rødvin i helgene.  De få gangene i året jeg går ut (kanskje annenhver mnd) liker jeg å ta litt kokain eller speed.  Drikker svært lite, kanskje 4 enheter i uken (hvis jeg tar hardt i).  Flatfylla i helgene passer ikke meg så godt, så det er godt det finnes alternativer hvis man vil avreagere litt etter en hard uke.  Min genetikk tilsier også at jeg bør holde meg unna alkohol (alkoholisme i familien pluss en annen genetikk/opprinnelse enn en jevne europeer).  

JEG tror at hvis man har anlegg for alkoholisme (noe som like mye skyldes familiemiljø som gener) har man anlegg for rusmisbruk generelt. Så lenge du holder det til en helgejoint og litt rødvin går det sikkert bra med deg. Men en del av de andre stoffene du har brukt er ikke mindre avhengighetsdannende eller farlige enn alkohol, altså.

Ellers har du et poeng på slutten. Alkohol ER farlig, og vi har ikke for vane å bry oss om akkurat det her i Norge. Man får permanente nevrologiske skader relativt kjapt, blant annet.

(når det gjelder å fortelle sånt til eventuelle barn - det trenger man vel ikke? I hvert fall ikke mens de selv er i faresonen for å eksperimentere - da vil de kanskje tenke selv at det ikke er farlig? det viktigste må vel være om man/at man har tatt seg sammen innen man får barn, skiller mellom rett og galt og moro og skjønner at man ikke løser noen problemer ved å ruse seg? Da kan man i beste fall ha et godt grunnlag for å fortelle barna hvorfor de IKKE bør ruse seg utover det å si at alt er dritfarlig og fører til heroin... men nå mener jeg ikke å forsvare bruk av narkotika, jeg kan selv si til mine eventuelle barn at jeg ikke følte noe behov for å eksperimentere...)

Gjest Valhalla
Skrevet
Tror nok ikke de "narkomane" begynnte på det hardeste i sin tid.

Nei de begynte antagelig med alkohol...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...