Gå til innhold

Har du brukt narkotika?

Har du noen gang forsøkt narkotika?  

1. 1. Har du noen gang forsøkt narkotika?

• Ja
      38
    • Nei
      64

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe av grunnen til at min motstand mot hasj er stor, er at de fleste narkomane starter med hasj og går over til sterkere stoffer. (Min påstand).

Nei og nei. Jeg må tilbake til ungdomsskolen for å finne et slikt argument, og det er 15 år siden jeg gikk der. Du skal slite med å finne noen seriøse aktører i rusmiddeldebatter som kommer med slike argumenter i dag. Da kan du jo liksågodt føre det enda lenger tilbake. Tilbake til dagen bestemor introduserte poden til Cola.

Ellers, som allerede nevnt, anbefaler jeg deg å se reprisen av dagens "Mellom nytelse og smerte".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd gress. Men kjente aldri den "høye" effekten. Andre mista jordkontakten unntatt meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

:o :o

Gud trøste og bedre...!

Jeg må ha mistet poenget et sted på veien, - la oss nå høre din fornuftige forklaring på hvorfor du vil dine barn skal røyke hasj!!

Det er mindre skadelig enn alkohol. Les deg opp på biologien nå.

Gjest Valhalla
Skrevet
Jeg har prøvd gress. Men kjente aldri den "høye" effekten. Andre mista jordkontakten unntatt meg.

Det er fordi du må gjøre det flere ganger :-)

Skrevet

Kari Slaattsveen og ekspertpanelet hennes i "mellom nytelse og smerte" tidligere i kveld har vel parkert denne diskusjonen nå en gang for alle.. ?

Skrevet

Det er fordi du må gjøre det flere ganger :-)

Har gjort 3 ganger i mitt liv bare. :P

Skrevet

Prøvde hasj en gang da jeg var 17, spydde som en gris, og aldri prøvd siden.

Skrevet
Kari Slaattsveen og ekspertpanelet hennes i "mellom nytelse og smerte" tidligere i kveld har vel parkert denne diskusjonen nå en gang for alle..  ?

Hva sa de der?

Skrevet

Kort oppusmmert så kom de vel frem til at alkohol er ett av de mest skadelige rusmidlene vi har, og hvis det var sånn at man fjernet alle rusmidlene i Norge, og gjenninnføre kun ett ville de valgt enten cannabis eller beroligende preparater som f.eks. Valium.. absolutt ikke alkohol..

Dette var blant annet professorer i medisin som uttalte seg, så de kan i allfall ikke beskyldes for å ikke vite hva de snakker om.. :wink:

Skrevet

Og Nick, du er sikkert en søt fyr selv om du tar en joint, alså :wink:

Begynn å lese innleggene mine, så ser du kanskje at jeg skriver at jeg IKKE bruker noen narkotiske stoffer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Begynn å lese innleggene mine, så ser du kanskje at jeg skriver at jeg IKKE bruker noen narkotiske stoffer.

Du diskuterer ikke her med en saklig debatant. Ikke forvent at hun leser argumentene dine. Det trenger hun ikke fordi hun allerede har bestemt seg.

Det er mange der ute som har en nærmest religiøs og dogmatisk motstand mot hasj. Det hjelper ikke en gang å komme med argumenter fra rusmiddelforskere, psykiatere eller leger. De tror, som en religiøs tror på sin gud. Trenger ikke faktakunnskaper da.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har vel brukt nesten alt som kan brukes av narkotika. Har fått slite for det også da. Jeg har vært inn og ut av rehab, sykemeldt osv.. Prøver nå å få tilbake livet mitt og har vært rusfri i snart fire mnd med kun en sprekk.

Skrevet
hvordan kan du i det hele tatt diskutere et tema uten å inneha en minemal basis av fakta kunnskaper?

Vel, jeg har hatt endel om rusmidler som undervisning på sykepleierskolen. Inkl. alkohol. Mulig at noen opplever meg for konservativ, - i forhold til dette temaet.

Du henviser til seriøse forskningsresultater, det er vel og bra, men i eksemplet du kom med stod det spesifikt at det dreide seg om hasjbruk over en måned. Drikk kirsebærvinen din i en måned, så skal vi se om du ikke blir psykotisk du også..

:ler: Etter mer enn et glass kirsebærvin blir jeg kvalm, så daglig kirsebær-vin-drikking ville jeg aldri klart, nei.

Ja - forskningsresultatene dreide seg om dem som røkte hasj fortsatt etter det var gått en måned. Hyppigheten (=antall joints pr. dag eller uke) kan jeg ikke uttale meg om.

MEN det er gjordt mange studier som viser at hasj gir mentale skader.

Så miranda, du deler ikke syn med norges fremste ruseksperter, professorer og leger. Lurer på hvem som sitter inne med mest kunnskap...

Sidene jeg refererte til er skrevet av leger og psykiatere.

Jeg har aldri sakt at jeg har mer kunnskap enn dem. Litt kunnskap har jeg dog tross alt, i kraft av min utdannelse.

P.S. Jeg vil anbefale deg å se programmet på nrk.no, siden du åpenbart er interessert i temaet og kunne trenge litt faglig påfyll.

Siden jeg ikke fikk sett programmet i går, får jeg se om jeg kan få sett det på nettet.

Gjest gjengående gjest
Skrevet

Miranda og dere som kritiserer henne:

Jeg er enig i noe av kritikken; det blir naivt og lite troverdig å bruke argumenter som at hasj fører til sterkere stoffer osv. Det er jo nesten som å si at tobakk fører til alkoholisme fordi de fleste alkoholikere røyker...

MEN: hasj er også skadelig. Jeg har observert at veldig mange av de jeg kjenner som røyker mye, dvs omtrent daglig, har dårligere psykisk helse enn andre. De har ofte sosialangst, depresjoner og paranoia (det finnes et svensk uttrykk, noe med snut- angst eller noe, i hvert fall en redsel for å bli tatt, gjerne a la K. i Prosessen...). Delvis bruker noen stoffet til "egenmedisinering", stort sett med det resultat at man bare utsetter problemene i stedet for å prøve å finne en løsning. En annen konsekvens av dette er at problemer som var små/midlertidige i utgangspunktet hoper seg opp og bidrar til å øke angsten for virkeligheten.

det skal understrekes at dette skjer med MISbruk av hasj, dvs at man bruker stoffet hyppig og med feil motiver - altså ikke for å slappe av eller kose seg, men for å døyve problemer.

Jeg er samboer med en mann som røykte mye hasj i perioder (mens han var student), og vet hvilke problemer han hadde mens han levde i denne tilstanden - bekymringer for framtida, for egen psyke (trodde feks at han var depressiv og at han ikke kom til å bli bedre), sosialangst og generell initiativmangel. Han brukte hasj for å døyve kjedsomheten og holde bekymringene på avstand i hvert fall deler av dagen. I stedet for å løse dem. Lurt. da han kutta ut røykinga forsvant disse problemene - ikke som dugg for solen, men som en konsekvens av at han oppdaget at han faktisk kunne ta grep om sitt eget liv. Selvsagt er han ikke en annen person i dag enn da han røyka, men de psykiske bølgene han trodde han tok brodden av ved å ruse seg er mye mindre i dag enn de var i påvirket tilstand.

Langt innlegg... sorry. Vil ellers i forbindelse med nrk-dokumentaren igjen påpeke at det er et paradoks at maktmennesker/folk med kontroll over eget rusforbruk og tilhørende "eliten" (politikere, professorer og andre med makt) ville ønsket å legalisere et stoff som gjør brukerne passive og likeglade til omverdenen. Opium for folket? Eller bare slik at så lenge de som ruser seg er lavmælte og snille trenger ikke vi andre å bry oss?

Også kunne jeg tenke meg å snakke litt omvanedannende/avhengighetsdannende stoffer. Jeg tror VANEN er viktigere enn den fysiske avhengigheten for de aller fleste stoffer. At vi er viljesvake, ikke at kroppen ikke har det godt uten stoffet (eller hvordan forklarer man at røykere sprekker etter ett år uten nikotin? )

Gjest Anonymous
Skrevet
Langt innlegg... sorry. Vil ellers i forbindelse med nrk-dokumentaren igjen påpeke at det er et paradoks at maktmennesker/folk med kontroll over eget rusforbruk og tilhørende "eliten" (politikere, professorer og andre med makt) ville ønsket å legalisere et stoff som gjør brukerne passive og likeglade til omverdenen. Opium for folket? Eller bare slik at så lenge de som ruser seg er lavmælte og snille trenger ikke vi andre å bry oss?

Det var snakk om hvis man måtte legalisere ett rusmiddel. Det var ingen som ville legalisere det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Også kunne jeg tenke meg å snakke litt omvanedannende/avhengighetsdannende stoffer. Jeg tror VANEN er viktigere enn den fysiske avhengigheten for de aller fleste stoffer. At vi er viljesvake, ikke at kroppen ikke har det godt uten stoffet (eller hvordan forklarer man at røykere sprekker etter ett år uten nikotin? )

Vanen er viktig, ja, men alkoholen er nok det verste av dem alle. Det er vel det eneste rusmiddelet som hvis du er avhengig av det, kan medføre død ved prompt kutt i inntak (delirium tremens).

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg er livredd narkotika, er redd jeg vil skeie helt ut og ikke klare å slutte. Så derfor har jeg styrt unna helt fra begynnelsen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...