AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Vi sitter å snakker om økonomi når vi skal kjøpe leilighet sammen. Jeg vil at vi skal ha felleskontoen og felles økonomi på det vi har felles (husleie,lån,strøm,mat,forsikring ol) også ha hver vår "lommepenge" konto. Men han vil at alt skal være felles. Han tjener litt mer enn meg. Vi er veldig forskjellig på det økonomiske. Han bruker mye penger på alkohol og røyk, jeg liker å bruke penger på klær og middag ute med venninner. Han ble veldig snurt og spurte om hvorfor vi skulle gifte oss da, siden vi ikke skylle ha felles økonomi. Foreldrene hans har det; derfor vil han og. Hvordan har dere det? Anonymkode: 3cc5e...4bc
tøysekopp Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 (endret) Vi har en felles konto for felles utgifter hvor vi begge setter inn likt beløp hver måned, resten har vi til eget forbruk og egne utgifter. Jeg ønsker ikke å belaste min samboer for mine forpliktelser (f.eks studielån) og ønsker heller ikke betale for hans forpliktelser. Ser for meg mye konflikter dersom alt hadde vært felles, type hvorfor har du brukt 1500 på dette, er det nødvendig med nye sko, bruker du ikke litt vel mye på snus osv. Litt presisering; vi er ikke opptatt av at alt skal være 50-50 på andre ting enn lån og utgifter til bolig og bil. For eksempel så betaler vi mat av egen lomme, men bytter på hvem som handler, om den ene bruker 25 000 i året og den andre 22 000, så blir det ikke uro i heimen av den grunn 😊 Endret 8. januar 2017 av elisa87 Tilføyelse 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sitter å snakker om økonomi når vi skal kjøpe leilighet sammen. Jeg vil at vi skal ha felleskontoen og felles økonomi på det vi har felles (husleie,lån,strøm,mat,forsikring ol) også ha hver vår "lommepenge" konto. Men han vil at alt skal være felles. Han tjener litt mer enn meg. Vi er veldig forskjellig på det økonomiske. Han bruker mye penger på alkohol og røyk, jeg liker å bruke penger på klær og middag ute med venninner. Han ble veldig snurt og spurte om hvorfor vi skulle gifte oss da, siden vi ikke skylle ha felles økonomi. Foreldrene hans har det; derfor vil han og. Hvordan har dere det? Anonymkode: 3cc5e...4bc Er man gift, så har man felles økonomi. Er man samboere så gjør man som man vil. At du vil dele ulltepper og postkasse med en som bruker mye penger på røyk og alkohol, er jeg mer skeptisk til, dog uten å vite mer enn det du skriver. Anonymkode: bf12b...ffe 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Jeg hadde alt felles da jeg var gift. Det skal mye til for at jeg gjør det igjen. Jeg er mer for at man skaffer bolig/bil/annet felles i en stil og prisklasse begge har råd til enten med lik eller ulik eierbrøk og at en da dekker felleskostnadene for dette ut fra eierbrøk til en felleskonto. Og at forbruk også dekkes av hver enkelt til en felleskonto, men da i de fleste tilfeller med 50 % hver. Grunnen for dette er at jeg ønsker friheten til å kjøpe sko, vesker og lunsj med venninner uten å stå til regnskap for det. Samtidig ønsker jeg ikke at partner skal stå til regnskap for sitt personlige forbruk. Man hindrer jo også at felleskonto går tom fordi noen ikke kan styre økonomien sin.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er man gift, så har man felles økonomi. Er man samboere så gjør man som man vil. At du vil dele ulltepper og postkasse med en som bruker mye penger på røyk og alkohol, er jeg mer skeptisk til, dog uten å vite mer enn det du skriver. Anonymkode: bf12b...ffe Så når man giftet seg så er hele økonomien felles? Og ikke bare det som er felles, husleie, mat ol? Slik vil ikke jeg ha det, jeg vil ha det slik som elisa over sier. Spennende å se hvordan andre løser dette😄 Anonymkode: 3cc5e...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 Man har ikke automatisk felles økonomi ved ekteskap, dette er en misforståelse. Man har gjensidig underholdsplikt, samt at hovedregelen er at det som erverves under ekteskapet er felleseie, men man kan jo også tinglyse enkelte eiendeler som særeie (f.eks. hytte). Anonymkode: 0df2b...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Da jeg var samboer hadde vi felles konto en stund. Aldri igjen. Han tok ut mye penger som han brukte på dill dall uten og snakke med meg først. Da er det bedre og ha felles konto til regning osv hvor man setter av en fast sum i mnd til regning og uforutsette ting. For all del får dere en samboerkontrakt. Anonymkode: 5cea1...c3e 1
Vin_fruen Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 (endret) vi deler i to, vi har en felleskonto til mat o.l , han betaler lånet+strøm og jeg betaler fellesgj. Så har vi egne kontoer til eget forbruk. Endret 8. januar 2017 av Vin_fruen
Athene Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 Vi har helt felles økonomi. Separate kontoer, men bryr oss ikke om hvem som drar kortet eller betaler en regning. Trekk er omtrent likt. Det var en glidende overgang mens vi var samboere. Vi startet med felleskonto, men det skled raskt ut. Løsningen er enkel fordi vi aldri krangler om penger, årsaken til det er nok 1. likt forbruksmønster og ønsker/prioriteringer 2. har alltid tjent omtrent likt 3. det er alltid nok penger på konto. Dersom 1 eller 3 ikke hadde vært på plass ville jeg nok ønsket en delt økonomi.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 Glem det. Vi er ikke ett, pga vi er to. Dere har hver dere lønnskontoer. Opprett en huskonto hvor dere setter inn likt til alle felles utgifter. Anonymkode: d9374...672 1
Million Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 (endret) Jeg forstår ikke at folk klarer å ha en felles konto og blande alt på den måten. Man mister jo all kontroll! Jeg har ikke nerver til å dele alt og ha felleskontoer med en annen person. Jeg er rett og slett for stor kontrollfrik, som liker å ha stålkontroll og detaljert styring på inn-ut-transaksjoner fra alle kontoer. Det får man ikke hvis en annen person har et sugerør rett ned i kassebeholdningen i form av eget kort til kontoen, og tar ut etter eget forgodtbefinnende hele tiden. Jeg var gift i mange år med en som kunne sklidd rett inn i Luksusfellen, og hadde ALDRI felles økonomi med han. Aldri. Vi delte på huslån og matutgifter og slikt, men det foregikk fra egne kontoer og ikke noe felles. Hadde jeg tillatt felles konto og felles økonomi med han, hadde han dratt min økonomi ned i dragsuget også og ruinert meg. Hans form for behandling av regninger? Dytte dem uåpnet ned i en skuff i månedsvis. Det gir meg grøssninger å tenke på. Så glad jeg er skilt fra den tufsen. Jeg kommer aldri til å ha felles økonomi med noen. Jeg vil ha 100% kontroll på mine egne penger! Endret 8. januar 2017 av Million 2
Athene Skrevet 8. januar 2017 #12 Skrevet 8. januar 2017 9 minutter siden, Million skrev: Jeg forstår ikke at folk klarer å ha en felles konto og blande alt på den måten. Man mister jo all kontroll! Jeg har ikke nerver til å dele alt og ha felleskontoer med en annen person. Jeg er rett og slett for stor kontrollfrik, som liker å ha stålkontroll og detaljert styring på inn-ut-transaksjoner fra alle kontoer. Det får man ikke hvis en annen person har et sugerør rett ned i kassebeholdningen i form av eget kort til kontoen, og tar ut etter eget forgodtbefinnende hele tiden. Jeg var gift i mange år med en som kunne sklidd rett inn i Luksusfellen, og hadde ALDRI felles økonomi med han. Aldri. Vi delte på huslån og matutgifter og slikt, men det foregikk fra egne kontoer og ikke noe felles. Hadde jeg tillatt felles konto og felles økonomi med han, hadde han dratt min økonomi ned i dragsuget også og ruinert meg. Hans form for behandling av regninger? Dytte dem uåpnet ned i en skuff i månedsvis. Det gir meg grøssninger å tenke på. Så glad jeg er skilt fra den tufsen. Jeg kommer aldri til å ha felles økonomi med noen. Jeg vil ha 100% kontroll på mine egne penger! Jeg ser det i ditt tilfelle, og med den erfaringen. Men dette er jo ulikt fra person til person, og par til par. Da vi begynte å dele alt hadde vi vært sammen i mange år, og var etablerte med stabil økonomi. På de årene vi har vært sammen har han (eller jeg) aldri betalt en regning for sent, alltid diskutert med den andre ved større/unormale innkjøp, aldri vært tom på konto ved slutten av måneden, alltid spart opp i forkant av oppussing og bilkjøp og satt opp budsjett for denne typen større anskaffelser, og så videre. Altså visste jeg (og han) at vi hadde full kontroll, og det har ikke sviktet en gang på 8 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå