Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 
er det noen der ute som vil hjelpe meg å forstå fordel/ulemper og realiteten av ulike måter å låne penger ved et boligkjøp med samboer på.

Jeg og kjæreste kommer til å kjøpe bolig sammen, i år, om noe akutelt for oss dukker opp i markedet. Vi regner med et kjøp rundt 3,5 millioner ettersom hva vi vil ha ligger ute for disse summene (med litt budkrig). 

Så kommer det til boliglånet.. 
Jeg har EK på 1 200 000 kr  (og 400 000 på BSU, men ønsker ikke ta i bruk dette fordi jeg er 25 år og fortsatt har tid igjen å spare på her, men må jeg/det lønner seg så tar jeg dem selvsalgt ut)

Kjæreste har bolig nå og vi tror hans EK vil ende på 500 000 kr etter boligsalg. 

Hvordan løser vi dette? Hvilke forskjellige måter finnes det? Vi skal ha samboerkontrakt og regner med å bruke en advokat for utformingen. Men vil gjerne begynne å se på forskjellige løsninger på kabalen alikevel.. Så håper det er noen der ute som vil komme med noen forslag! 

Takk på forhånd! :)

Anonymkode: 65270...bf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke advokat for å få satt opp samboeravtale innebærer og at dere da har en rådgiver som finner de beste løsningene for dere begge. 

Begynn med å snakke med banken dlik at dere vet om og i tilfellet hva dere hver for dere og sammen kan få i lån. 

Anonymkode: aa906...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Del kjøpesummen i 2. For eks 4 mill.

Du betaler inn din ek og tar opp 800 000i lån,

han betaler inn sin ek og tar opp resten i lån, 1,5 mill. 

Da eier dere 50/50 og betjener hvert sitt lån. Resten av faste utgifter, strøm, kommunaleavgifter, internett, tv, vedlikehold betaler dere enten ut fra inntektsbrøk eller 50/50, alt etter hva som passer dere best. 

Anonymkode: 8de37...a2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En måte er å velge at begge skal eie 50%, og i så tilfelle må din samboer ha høyere lån enn deg og betaler høyere avdrag. Siden dere begge har god EK kan dere sikkert rå to separate lån (det kan være praktisk), ellers kan dere ha ett samlet lån hvor dere finner ut hvor mye hver av dere skal betale hver måned, det er enkel prosentregning. 

Alternativt kan dere velge at begge skal ha like stårt lån og betale like mye ned pr måned, i så fall får du en større eierprosent. 

Hba som er best er egentlig helt opp til dere. Hos oss har vi valgt å ha like stort lån men at samboer har størst eierprosent. 

Anonymkode: 2e431...c3d

Skrevet

Enten ulik eierandel dvs skjevdeling 40/60 eller 30/70 eller noe. Da vil dere betale løpende utgifter/oppussing etter den brøken, og inntekt/tap ved salg fordeles etter brøk. EK inn benyttes til å beregne brøk. Dette er fint hvis en tjener mye lavere i tillegg til lavere EK.

Eller lik eierandel 50/50 med ulikt lån helst hvert deres. Da vil du få lavere låneutgifter per måned enn ham. 

Det kommer mye an på inntekt, ser dere for dere at dere klarer å betale like mye på boligen? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En måte er å velge at begge skal eie 50%, og i så tilfelle må din samboer ha høyere lån enn deg og betaler høyere avdrag. Siden dere begge har god EK kan dere sikkert rå to separate lån (det kan være praktisk),

Hvor vanlig er egentlig dette? Og hvor mange banker går med det?

Anonymkode: db789...646

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha 400.000,- på BSU når makssum er 300.000,-? Regner du med BSU 2.0 også?

Anonymkode: c417f...0d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tilnærmet lik inntekt?

Anonymkode: aa906...2fd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er egentlig dette? Og hvor mange banker går med det?

Anonymkode: db789...646

Aner ikke, har det ikke selv, men det er sikkert ikke veldig vanskelig? Lånet er jo like sikret uansett. 

Anonymkode: 2e431...c3d

AnonymBruker
Skrevet

TS HER

Jeg kan jo legge til at vi har omtrent samme inntekt før skatt. 
Han 450 000 kr, jeg 400 000kr. 

Gjerne legg til hvorvidt dere ville hatt felles økonomi eller ei ifht de ulike løsningene. Og hvor felles er felles for dere? Deler dere møbelkostnader etc. i 2 også? Eller blir det mer "mine" og "dine" møbler. Vi satser selvfølgelig på en langt og godt liv sammen, men man skal jo ta sine forhåndsregler også.

Jeg noterer meg alle forslag så tusen takk! :):):)

Og til Anonymkode: c417f...0d8, det stemmer, du har rett! Min fail. Det er selvfølgelig 400 000 fordelt på vanlig BSU og BSU 2.0

Skrevet

Hvordan foregår deres "felles økonomi" i praksis? 

Skrevet

Kan dere ikke bare spytte inn 500k hver til egenkapital, så eier dere boligen 50/50. Da har du mer penger på sparekontoen, må si jeg hadde mye heller hatt mer på sparekontoen idag siden lån er nesten gratis.

Anonymkode: 6b1fa...45e

• Liker 2
Skrevet

Alt blir utrolig mye enklere hvis dere går inn med lik egenkapital begge to. Du MÅ jo ikke bruke opp all egenkapitalen heller.

Skrevet

Du beholder 400.000 på BSU (det har uansett høyere rente enn boliglånet)
Du setter 200.000 på høyrentekont/indeksfond/høyrentekonto med fastrente
Begge bruker 500.000 hver til egenkapital

• Liker 1
Skrevet

Tenkte umiddelbart at jeg ville gått inn med lik egenkapital og hatt resterende på sparekonto, og hellet brukt av disse pengene ved for eksempel bilkjøp.

Anonymkode: 98a13...182

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte umiddelbart at jeg ville gått inn med lik egenkapital og hatt resterende på sparekonto, og hellet brukt av disse pengene ved for eksempel bilkjøp.

Anonymkode: 98a13...182

Bilkjøp?! Det er en fin måte å blåse egenkapitalen på det.     

Skrevet

Betal inn samme ek. Feks 500000.- hver og så ha de resterende pengene på konto. 

Da har dere lik eierandel og slipper hvertsitt lån. Så deler dere bare utgiftene på 2 om dere ikke har felles økonomi. 

Da sitter dere med ca 30% ek inne på et hus til 3.5 mill

Skrevet

Hjelpes! Det er et veldig dårlig råd å skulle sette resten av pengene på sparekonto. Der taper de seg i verdi pågrunn av det lave rentenivået og inflasjon. Blir selvfølgelig et lettere mattestykke, men utover det er det ingen fordeler. 

Dere kan velge å ha to separate lån, eller dere kan velge å fordele et felles lån etter gjenstående lånebeløp etter egenkapital. Hvis dere kjøper for 2 millioner, og du har 800.000 i egenkapital og han har 300.000 i egenkapital, er han ansvarlig for 700.000 av lånet, og du for 200.000. Så fordeler dere betslingsbrøkem på lånet etter dette (eierbrøk blir 50/50)

Ved separate lån, har dere mulighet til å betale ned i hvert deres tempo, men den effektive renten blir høyere (i gebyrbanker. Det er likevel trolig det enkleste, og gir deg frihet til å fortsette å spare bsu utenom. 

Jeg regner møbler som en del av hverdagsøkonomien. Anbefaler dere å legge like mye inn i en pott dere kjøper sammen fra, og at dere hver måned setter inn like mye på en felles konto som dekker dagliglivets kostnader som mat, strøm, internett, møbler og sånne felles ting, men at klær og annet går bra egne kontoer. 

Anonymkode: aff57...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...