Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å gå sykepleien, jeg har fått vite at det er svært vanskelig. For å bestå eksamen, må jeg visst levere den feilfri. Jeg har litt matte dysleksi, så jeg lurte på om noen vet hva som kan forventes, noen som kan forklare, eller en side med pensum eller noe. Jeg må vite i god tid, så jeg kan jobbe med det. Har et år på meg, matten min er fryktelig dårlig så setter pris på all hjelp. Vil starte nå på matten, men jeg vet ikke hvor jeg skal starte med å søke eller øve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkel barneskolematte. Prosentregning. Øver du nok er det ikke noe problem, selv med såkalt dyskalkuli.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier her at du har dyskalkuli. Som sykepleier kommer du til å måtte regne ut hvor mye medisin pasienter skal få mange ganger, hver arbeidsdag, medisiner som folk kan dø av hvis du gir for mye. Så hvis du er så dårlig i matte så håper jeg du i så fall tenker over om sykepleier egentlig er det korrekte yrket for deg.

Anonymkode: ba568...659

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier her at du har dyskalkuli. Som sykepleier kommer du til å måtte regne ut hvor mye medisin pasienter skal få mange ganger, hver arbeidsdag, medisiner som folk kan dø av hvis du gir for mye. Så hvis du er så dårlig i matte så håper jeg du i så fall tenker over om sykepleier egentlig er det korrekte yrket for deg.

Dette kommer jo litt an på hvor TS velger å jobbe. Selv det å legge i dosetter skjer jo etter anvisning fra en lege. 

Men klart, hvis TS skal sette morfin regelmessig er det kanskje litt dumt.

Anonymkode: f8bd9...6f3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi jeg sliter litt med matten, betyr det ikke at jeg kan bli flink- selv om jeg sliter. Vil man det nok, så klarer man det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går innpå høyskolens hjemmeside kan du finne ut generelt hva du lærer om. Det er veldig mye medikamentregning som går innenfor matematikk. Ellers så er det anatomi, fysiologi, ernæringsfysiologi, biokjemi og mikroobiologi. Du BØR være veldig flink i matematikk, ellers så kan studie oppleves veldig hardt. 

F.eks se her på Nord Universitetet:

http://www.nord.no/no/studier/sykepleie-bachelor#&acd=h-262bcdc6-4a17-4b3d-be86-91f9b0f4f740&acd=2016

Anonymkode: bf2d0...26f

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du BØR være veldig flink i matematikk, ellers så kan studie oppleves veldig hardt. 

Dette er bare tull. Matten dere har på sykepleien er enkel prosentregning som man lærer om i grunnskolen.

Det er i grunnen bare å lære seg trekanten og øve litt. De fleste stryker fordi de slurver og det kreves at alle svar stemmer, ikke at matten i seg selv er særlig komplisert.

Endret av Nostalgi3M
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, denlillehavfruen skrev:

Bare fordi jeg sliter litt med matten, betyr det ikke at jeg kan bli flink- selv om jeg sliter. Vil man det nok, så klarer man det. 

Har du dyskalkuli så sliter du ikke bare litt.. Som sykepleier er det ekstremt viktig at du regner korrekt hver gang. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Nostalgi3M skrev:

Dette er bare tull. Matten dere har på sykepleien er enkel prosentregning som man lærer om i grunnskolen.

Medikamentregning er mye mer enn enkel prosentregning.

Skrevet
Akkurat nå, Mummikopp skrev:

Medikamentregning er mye mer enn enkel prosentregning.

Nei, det er i grunnen ikke det. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Nostalgi3M skrev:

Nei, det er i grunnen ikke det. 

Et eksempel: En pasient behandles med Abboticin 1g. Abboticin 1 g finnes som pulver, og sterilt vann må tilsettes for å lage en stamløsning med styrken 50 mg/ml. Hvor mye sterilt vann må tilsettes?

Det er ikke sånn at det er fryktelig komplisert matte, men det er mer enn bare enkel prosentregning.

Skrevet
Akkurat nå, Mummikopp skrev:

Det er ikke sånn at det er fryktelig komplisert matte, men det er mer enn bare enkel prosentregning.

Selv om du blander inn begreper er det tallene du regner med, og denne typen matte kalles prosentregning. Du bruker trekanten og finner svaret. Det er ikke verre enn det.

Skrevet

20 ml, forresten. 

AnonymBruker
Skrevet

En feil på medikamentregningseksamen er stryk. Meget viktig akkurat den biten, men den bør brukes såpass masse før eksamen at det skal sitte.

Søk litt på medikamentregning og se hva du synes.

Anonymkode: 3a073...7a8

Skrevet

Takker for alle svar, jeg har ikke ordentlig dyskalkuli til info. Det var ihvertfall det jeg ble fortalt (hun kalte det _litt dyskalkuli hah, som jeg også forklarte). Jeg hadde en dårligere forståelse for matte enn det som burde vært normalt men ikke nok til å få det fastslått at jeg hadde det. Så jeg har jo en sjangs da! Er fortsatt nervøs for å kaste bort flere år, om jeg virkelig ikke klarer matten. 

Skrevet
Akkurat nå, denlillehavfruen skrev:

Jeg hadde en dårligere forståelse for matte enn det som burde vært normalt men ikke nok til å få det fastslått at jeg hadde det.

Du mangler sikkert basis- og mengdetrening i faget. Dette innebærer at du må terpe i timevis på ting du skulle ha lært før, men det trenger ikke bety at du har dyskalkuli.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Nostalgi3M skrev:

Du mangler sikkert basis- og mengdetrening i faget. Dette innebærer at du må terpe i timevis på ting du skulle ha lært før, men det trenger ikke bety at du har dyskalkuli.

Gir mening! Takk for at ikke min drømmer blir helt drept her inne :D

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, denlillehavfruen skrev:

Gir mening! Takk for at ikke min drømmer blir helt drept her inne :D

Det går sikkert fint om du bare står på. Lykke til med drømmen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nostalgi3M skrev:

Du bruker trekanten og finner svaret.

Hvilken trekant? Jeg har faktisk studert litt matematikk ved universitetet, men denne trekanten har jeg aldri hørt om. Nå ble jeg nysgjerrig!

Anonymkode: d6634...013

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken trekant? Jeg har faktisk studert litt matematikk ved universitetet, men denne trekanten har jeg aldri hørt om. Nå ble jeg nysgjerrig!

Anonymkode: d6634...013

medregning.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...