AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Jeg er snart ferdigutdannet innenfor helsesektoren, og regner med at det skal gå greit å få jobb etter jeg er ferdig - om ikke 100% fast med en gang (dessverre). Jeg har til sammen ca 700 000,- i egenkapital. Dessverre får man ikke noe lån når man ikke har fast, god inntekt. Søsteren min, med sin mann - begge to med gode, faste jobber, vurderer å kjøpe bolig nummer 2 for å leie ut, men slik reglene er nå har ikke de nok EK for det. Vi har da så vidt vært inne på tanken om å kjøpe en leilighet sammen, som jeg kan bo i. Noen som har noen erfaring eller tips til hvordan dette bør gjøres for å gå så smertefritt som mulig? Vil det lønne seg for meg å kjøpe sammen dem, eller bør jeg heller satse på å få tak i et "skap" jeg kan bo i 1-2 år før jeg jobber meg oppover i størrelse? Jeg ønsker jo å ha litt luft rundt meg, og det hadde vært bra med en 2-roms, som kan være mulig om jeg kjøper noe med dem. Men så er det det hvordan gjøre det økonomisk lurt, for begge parter. Anonymkode: 741a3...860
_popcorn_ Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 har du snakket med banken ang lån ? Helsesektor er jo rimelig trygt, det vil si, selv om du ikke får fast heltidsstilling, så får man ofte mulighet til drøssevis av ekstravakter, og sjelden mye arbeidsledig... Du har god egenkapital, og du har store muligheter for fast jobb, om ikke fra starten, så etter hvert, og det kan godt hende banken gir deg lån da. Jeg fikk lån som nyutdannet som var helt på grensa i forhold til daværende inntekt, men banken regnet med at jeg kom til å gå opp i lønn i løpet av kort tid, og dermed var dem villig til å gi meg lånet.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Din søster bør regne på om det er verdt å eie bolig nummer to i forhold til skatt på leieinntekt og formueskatt på sekundærbolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå