Gå til innhold

Sinnasnekkeren - kjønnede forventninger, likestilling og oppussing

Sinnasnekkerpollen  

31 stemmer

1. 1. Er menn bedre til å gjøre praktiske ting i hus enn kvinner?

• Ja
      8
    • Nei
      23
  2. 2. Er det naturlig at menn har hovedansvaret for oppgradering/oppussing av felles hjem?

• Ja
      4
    • Nei
      27

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Jeg føler denne handler mer om hus og hage enn om TV, så jeg tar sjansen på å poste den her :)

Er det noen av dere her inne som ser på Sinnasnekkeren på TV Norge? Jeg trodde i begynnelsen at det kun var krangle-TV, men har blitt dypt fascinert over problemstillingene som går igjen i serien. Mye handler jo om fravær av kommunikasjon og å gi uttrykk for forventninger til hverandre, og det er helt tydelig at også menn kan se på forholds-TV dersom det bare inneholder et tilstrekkelig antall power-tools. 

MEN

Den store elefanten i rommet, slik jeg ser det, og som går igjen og igjen er fraværet av likestilling, og hvordan forventningene til hva man skal gjøre, og ikke gjøre er så tett knyttet opp til kjønn. Og det går igjen og igjen.

Et par scenarioer går igjen og igjen:

(1) Mann og Kvinne (rundt 35) bor i et falleferdig arvet hus. Tidligere eid av hennes foreldre (stort sett). 

(2) Mann og kvinne (i tjueårene) har flyttet inn i et oppussingsobjekt, for det var det de hadde råd til.

Og hvem er det som har ansvaret for at dette skal gå fra å være en rønne til et hyggelig sted å bo for hele familien? Jo, det er Mannen. Hun har drømt om et hus som kan bli Akkurat Som Hun Vil Ha Det(TM). Han har gjerne hovedfag i nordisk litteraturhistorie, og har aldri holdt en hammer i hele sitt liv, og har overhodet ingen kompetanse eller plan for hvordan dette skal foregå. Han resignerer, og hun ender opp som en evig kjefter og påminner om alt som skal gjøres, som går ut over familielivet (naturlig nok). 

Og det fortsetter gjerne mens sinnasnekkeren er på besøk. Hun sitter gjerne og nærmest himler med øynene når hun forteller at han ikke en gang kan sette opp en lettvegg på egenhånd, mens hun aldri har hatt oppussingserfaring utenfor Pinterest. Det forventes igjen og igjen at alle menn "kan" mure inngangsparti og fikse isolasjon, men at kvinnen går rundt som kunnskapsløs kjefter sklir rett gjennom fingrene. Han burde prise seg lykkelig så lenge hun "hjelper" i form av å kanskje legge en list, eller male en skvett gjennom hele programmet. 

Hvorfor i alle dager er det sånn?

Endret av Bolledeig
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg og lagt merke til. :ler2: Gudene vet. Det er vel nedarvede oppfatninger.

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet

Jeg har sett en del av programmene og tenkt de samme tankene som deg. Jeg synes det er veldig rart at så mange kvinner åpenbart fortsatt ser på det å pusse opp og bygge om hjemme som en mannsjobb. Lærer de ingenting hjemme, tro? Kanskje de er vant til at alt sånt gjøres av fagfolk eller pappa, men selv om de er det bør de da i det minste gjøre et seriøst forsøk på å finne ut av ting sammen med mannen sin når de ser at han sliter. Jeg blir litt oppgitt over det jeg ser. Og faktisk også litt flau over mine medsøstre...

Skrevet

Jeg har ikke sett veldig mye sinnasnekker, men jeg synes  at noe som går igjen er at det blir klagd på at den andre parten gjør det feil. De samarbeider dårlig, kommuniserer dårlig og mangler respekt for hverandre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i det som blir sagt her.

Nå er det lenge siden jeg har sett på sinnasnekkeren, så sier dette på generelt grunnlag. Mange jeg kjenner til, der lar ikke mannen dama slippe til. De går gjerne selv med oppfattelsen av at de kan best, og damene ikke kan noe. 

Anonymkode: df897...c6d

• Liker 2
Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg googlet litt, og kom kanskje litt nærmere løsningen. Det kan se ut som om programlederen er relativt tradisjonell han også, så da er det kanskje ikke så rart at dette aldri problematiseres i programmene hans?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/likestilling/sinnasnekker-n-mannen-boer-faa-tilbake-sine-domener/a/10142588/

Menn ønsker, og kan fikse ting hjemme for å lage det fint til familien. Kvinner skulle derimot kun "kjenne på arbeidet" og hvor mye det krevde, så de skjønner hva de maser etter. 

Bortsett fra farger og interiør, det er damene nemlig flinkere til.

... OK :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes tvert imot at det er få av mennene som har "gjerne hovedfag i nordisk litteraturhistorie, og har aldri holdt en hammer i hele sitt liv, og har overhodet ingen kompetanse eller plan for hvordan dette skal foregå ", men tvert imot en overrepresentasjon av håndverkere som er med i serien.

Anonymkode: 60441...803

Skrevet

Men gudene skal vite, det er mange tiltaksløse mannfolk i serien og.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
2 timer siden, Cordelia skrev:

Men gudene skal vite, det er mange tiltaksløse mannfolk i serien og.

Det er det nok, men det viser seg jo gang på gang at det ikke bare er så enkelt. Mange av deltagerne sliter psykisk. Da er det ikke bare å "ta seg sammen"... 

Skrevet
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Det er det nok, men det viser seg jo gang på gang at det ikke bare er så enkelt. Mange av deltagerne sliter psykisk. Da er det ikke bare å "ta seg sammen"... 

Stort sett er det at de har satt seg i en situasjon de selv er skyld, og ikke ønsker å se i øynene. Så langt har det ikke kommet i de fleste tilfellene. Psykisk sykdom har ikke så altfor mye å si i disse situasjonene, men rett og slett snakk om å få en tupp i ræva, og å bedre kommunikasjonen. Og som en som har slitt psykisk selv, så synes jeg ikke det nødvendigvis er noen unnskyldning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...