AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Har vært fast ansatt i kommunen over 4 år nå. F.om august-desember 2015 tok jeg halvt år permisjon uten lønn. I mars 2016 tok jeg to uker ulønna ferie. Lurer på om det har gått over ferie og skattepenga for nå i år. Om jeg evt vil få mindre skatt ell feriepenger i år, enn det jeg vanligvis får ?😊 Husker ikke helt ifjor om det var mindre skatt eller feriepenger jeg fikk mindre utbetalt . 🤔 Anonymkode: 21ed0...e48
FrittgåendeBurugle Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Feriepenger regnes i prosent av fjorårets inntekt. Hva du får tilbake på skatten eller blir skyldig på skatten er det umulig for oss å si noe om uten mer informasjon. 4
Gjest Margit Spat Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Det du gjorde i 2015 hadde innvirkning på feriepenger du fikk utbetalt i 2016, men ikke i år. De to ukene ubetalt ferie i 2016 vil ha innvirkning på feriepengene du får utbetalt i år. Det du tjener ett år, er feriepengegrunnlag for året etter. Når det gjelder skatt så er det jo litt mer komplisert. Skatten beregnes på bakgrunn av bl.a. inntekt, formue og fradrag. Vi aner ikke hva slags fradrag du har rett på. Veldig enkelt sagt, er det jo slik at jo lavere inntekt, jo lavere skatt (hvis alt annet er likt fra år til år). Skattekortet er basert på tidligere års inntekter og fradrag, og hvis det er slik at du jobber mer i år enn i fjor, og dermed kommer til å tjene mer, så bør du trolig også trekkes noe mer i skatt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 25 minutter siden, Margit Spat skrev: Det du gjorde i 2015 hadde innvirkning på feriepenger du fikk utbetalt i 2016, men ikke i år. De to ukene ubetalt ferie i 2016 vil ha innvirkning på feriepengene du får utbetalt i år. Det du tjener ett år, er feriepengegrunnlag for året etter. Når det gjelder skatt så er det jo litt mer komplisert. Skatten beregnes på bakgrunn av bl.a. inntekt, formue og fradrag. Vi aner ikke hva slags fradrag du har rett på. Veldig enkelt sagt, er det jo slik at jo lavere inntekt, jo lavere skatt (hvis alt annet er likt fra år til år). Skattekortet er basert på tidligere års inntekter og fradrag, og hvis det er slik at du jobber mer i år enn i fjor, og dermed kommer til å tjene mer, så bør du trolig også trekkes noe mer i skatt. Takk for godt svar :-) slik jeg har skjønt så får jeg litt mindre feriepenger i år pga to ubetalt ferieuker jeg selv tok ut. Anonymkode: 21ed0...e48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 En ting til : blir feriepenger skattet av også? Anonymkode: 21ed0...e48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting til : blir feriepenger skattet av også? Anonymkode: 21ed0...e48 Ja. Feriepenger er skattepliktig, men ikke trekkpliktig. Dvs at feriepengene er med i skattebetegningen på selvangivelsen og skatteoppgjøret, men det trekkes ikke skatt av de når de utbetales. Anonymkode: 4567d...a56
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Skjønner! Jeg prøver nemlig å finne ut om jeg kommer til å tjene det beløpet som står på lønnslippen, altså 290.300,- årsinntekt i løpet av kalenderåret. Bruttomnd lønn er 24.150, da skal jeg vel gange dette med 12? At jeg tok to uker ubetalt går utover feriepengene i år, så da blir det nok minus det. Anonymkode: 21ed0...e48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner! Jeg prøver nemlig å finne ut om jeg kommer til å tjene det beløpet som står på lønnslippen, altså 290.300,- årsinntekt i løpet av kalenderåret. Bruttomnd lønn er 24.150, da skal jeg vel gange dette med 12? At jeg tok to uker ubetalt går utover feriepengene i år, så da blir det nok minus det. Anonymkode: 21ed0...e48 Gode gud! Du har tjent det som står på lønnsslippen. Det er derfor det står der. Anonymkode: 0f278...9b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Jeg vet at jeg har tjent det! Er ikke det jeg spør om, lurer på om jeg bare får halve månedslønna for feriemånd siden jg tok to uker ubetalt! 🤔 Anonymkode: 21ed0...e48
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner! Jeg prøver nemlig å finne ut om jeg kommer til å tjene det beløpet som står på lønnslippen, altså 290.300,- årsinntekt i løpet av kalenderåret. Bruttomnd lønn er 24.150, da skal jeg vel gange dette med 12? At jeg tok to uker ubetalt går utover feriepengene i år, så da blir det nok minus det. Anonymkode: 21ed0...e48 Du igjen? Du må rett og slett skaffe deg en bedre betalt jobb for å kvalifisere til familiegjenforening, og du kan uansett ikke søke før 2018 siden du ikke tjente nok i fjor. Anonymkode: cccc7...da1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du igjen? Du må rett og slett skaffe deg en bedre betalt jobb for å kvalifisere til familiegjenforening, og du kan uansett ikke søke før 2018 siden du ikke tjente nok i fjor. Anonymkode: cccc7...da1 Haha 😆 Jeg har skaffet meg fast deltidsjobb, og jeg kan søke i november, slik at de ser på lønnstrekk oppgavene for dette kalenderåret!! ✌🏻️ Har pratet med de. Ellers takk du Anonymkode: 21ed0...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå