AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Jeg kan ikke gi for mange detaljer for å ikke bli gjenkjent, men hva gjør man hvis man mistenker at vedk. har vært på jobb med alkohol i kroppen, enten drukket for kort tid føre jobben, eller mens man har vært på jobb? Hva kan man som arbeidsgiver gjøre? Ønsker ikke hva dere TROR arbeidsgiver kan gjøre, men hva dere VET arbeidsgiver kan gjøre. Arbeidsgiver eller andre har ikke sett vedkommende drikke, men det oser ofte alkohol, og du mistenker. Hva hvis vedk. jobber på disse arbeidsplassene: Kassedame på Kiwi Pleier på sykehuset/sykehjemmet Kontordame på et kontor Dagmamma Ansatt i et borettslag Ekspeditør i en klesbutikk Servitør i en kafe Vedkommende jobber i en av disse jobbene. Har det egentlig noe å si hvor man jobber? Det eneste jeg avslutningsvis kan si at dette er prøvd å bli sjekket opp, og tilbakemelding er at vi kan ikke ta sjekke eller blodprøver/urinprøve basert på kun mistanke, selv om den er sterk, vi må vite og ha sett det. I mellomtiden fortsetter vedk. å ose alkohol ganske ofte (men ikke hver dag) Noen med peiling på dette problemet? Anonymkode: 05c53...5b7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 https://www.ledernytt.no/naar-en-ansatt-drikker.5448286-112372.html Anonymkode: 1a980...f15 1
_popcorn_ Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 http://akan.no/den-nodvendige-samtalen/ Du kan også ta kontakt med AKAN og forhøre deg om hvordan det er i akkurat situasjonen hos dere. Det er ganske stor forskjell på det å sitte i kassa på kiwi, eller det å jobbe innenfor helse/omsorg. Ved å være beruset innenfor helse/omsorg, så setter man andre liv i fare. Samtidig setter personen seg selv i fare ved å ha ett alkoholproblem, så det bør taes grep uansett hvilke arbeidsoppgaver h*n har. Får litt følelse av at du er leder selv, eller tett på ledelse. Ta grep og gjennomfør en samtale med personen, og demp snakket på arbeidsplassen. Ikke la situasjonen bli en snakkis på arbeidsplassen!
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Jeg - som ansatt - hadde nektet å jobbe sammen med ruset person. Det som personens leder kan gjøre er å innkalle personen til personalsamtale og gjøre vedkommende oppmerksom på at man ikke tillater at man kommer ruset på jobb og at det å dunste alkohol betyr at man antar at vedkommende er ruset. Hovedverneombudet har anledning til å stanse arbeid som er farlig og hvis jeg var hobåvedverneombud ville jeg snakket med ledelsen om anledning til å sende ruset person hjem. Det går også an å be ledelsen som mener at en må se rusmisbrukeren drikke for å anklage vedkommende for å komme på jobb i ruset tilstand komme uanmeldt på vakt som den rusede skal være på og lukte selv.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Her kontaktes leder, som har samtale med den det gjelder og henviser vedkommende til Akan. Anonymkode: dbc95...62a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Jobbene du lister opp er ganske ulike av natur...altså, det er problematisk uansett, men selvsagt langt mer alvorlig om det er snakk om dagmamma eller noen som jobber innen helse/omsorg. Da haster det. Uansett så skal leder innkalle til samtale. Anonymkode: 56510...2b6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Som en god kolega iallefall, ville jeg tatt vedkommende til siden. I en fortrolig samtale hvor jeg gjør vedkommende oppmerksom på at folk har reagert på lukten. Har du et problem? Så vil jeg/vi støtte deg. Om vedkommende nekter? Sannsynligvis. Du kan si at AKAN kan kobles inn. Antagelig vil det bli noen dager uten lukt. Og da er personen edru. Da kan du spørre om ting er greit,og om vedkommende har lyst å prate Anonymkode: 5594a...1af
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som en god kolega iallefall, ville jeg tatt vedkommende til siden. I en fortrolig samtale hvor jeg gjør vedkommende oppmerksom på at folk har reagert på lukten. Har du et problem? Så vil jeg/vi støtte deg. Om vedkommende nekter? Sannsynligvis. Du kan si at AKAN kan kobles inn. Antagelig vil det bli noen dager uten lukt. Og da er personen edru. Da kan du spørre om ting er greit,og om vedkommende har lyst å prate Anonymkode: 5594a...1af Jeg er enig i dette. Det er alltid bedre å gjøre det slik. Jeg ville sagt "Det er ikke bare en gang, men flere ganger, og da er det naturlig at man reagerer. Du kan gjerne nekte, men det er registrert. Jeg hjelper deg gjerne om du vil ha hjelp til å få hjelp". Anonymkode: 56510...2b6
ajarRun Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 28 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg - som ansatt - hadde nektet å jobbe sammen med ruset person. Det som personens leder kan gjøre er å innkalle personen til personalsamtale og gjøre vedkommende oppmerksom på at man ikke tillater at man kommer ruset på jobb og at det å dunste alkohol betyr at man antar at vedkommende er ruset. Hovedverneombudet har anledning til å stanse arbeid som er farlig og hvis jeg var hobåvedverneombud ville jeg snakket med ledelsen om anledning til å sende ruset person hjem. Det går også an å be ledelsen som mener at en må se rusmisbrukeren drikke for å anklage vedkommende for å komme på jobb i ruset tilstand komme uanmeldt på vakt som den rusede skal være på og lukte selv. En arbeidsgiver står selvsagt fritt til å anta hva faen de vil, men det har ingen som helst relevans og en profesjonell arbeidsgiver holder selvsagt slike antagelser for seg selv. Det er ikke ulovlig å ta seg en shot vodka til lunsjen med mindre kontrakten din sier du ikke har lov å nyte alkohol. [Kilde] Du kan ikke sende en person hjem på grunn av ondsinnede rykter. En gang jeg jobbet på esso brukte jeg anitbac mens en kunde kom inn, min kollega sa han stinket sprit og at hun håpte han ikke kjørte. Jeg sa det var antibacen. Det finnes masse legitime grunner til å lukte sprit. Lukt er en elendig indikator på beruselse. Jeg skulle likt å sett den brukt i en rettssak. Det riktige å gjøre er ingenting, vent til det blir åpenbart for ENHVER RIMELIG PERSON, at vedkommende var beruset. At noen lukter sprit eller alkohol er ikke nok. Jeg kan vaske hendene i spylerveske og bruke vodka som munnskyllevann uten at det på noen måte er oppsigelsesgrunn eller gir arbeidsgiver anledning for å sende meg hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 2 minutter siden, amativeReflection skrev: En arbeidsgiver står selvsagt fritt til å anta hva faen de vil, men det har ingen som helst relevans og en profesjonell arbeidsgiver holder selvsagt slike antagelser for seg selv. Det er ikke ulovlig å ta seg en shot vodka til lunsjen med mindre kontrakten din sier du ikke har lov å nyte alkohol. [Kilde] Du kan ikke sende en person hjem på grunn av ondsinnede rykter. En gang jeg jobbet på esso brukte jeg anitbac mens en kunde kom inn, min kollega sa han stinket sprit og at hun håpte han ikke kjørte. Jeg sa det var antibacen. Det finnes masse legitime grunner til å lukte sprit. Lukt er en elendig indikator på beruselse. Jeg skulle likt å sett den brukt i en rettssak. Det riktige å gjøre er ingenting, vent til det blir åpenbart for ENHVER RIMELIG PERSON, at vedkommende var beruset. At noen lukter sprit eller alkohol er ikke nok. Jeg kan vaske hendene i spylerveske og bruke vodka som munnskyllevann uten at det på noen måte er oppsigelsesgrunn eller gir arbeidsgiver anledning for å sende meg hjem. Må si meg enig i dette her, til en viss grad. Grunnen til at jeg sier det var at jeg en gang fikk en kommentar om at det kom en spritlukt fra meg etter at jeg hadde brukt et sterkt munnskyllevann. Det var ikke i jobbsammenheng, og det kom fra min søster. Men likevel, tanken på at det kunne rammet meg i jobbsammenheng er ganske skremmende. Uansett - det er ikke bra om vedkommende lukter alkohol (eller noe i den kategorien luktmessig), uansett hva årsaken er. Derfor ville jeg som kollega sagt ifra når det skjer, så vedkommende er klar over det. Det er litt som å si ifra om dårlig ånde el.l., du gjør dem en tjeneste uansett. Så får h*n ta tak i hva det nå enn er. Anonymkode: 56510...2b6 1
ajarRun Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må si meg enig i dette her, til en viss grad. Grunnen til at jeg sier det var at jeg en gang fikk en kommentar om at det kom en spritlukt fra meg etter at jeg hadde brukt et sterkt munnskyllevann. Det var ikke i jobbsammenheng, og det kom fra min søster. Men likevel, tanken på at det kunne rammet meg i jobbsammenheng er ganske skremmende. Uansett - det er ikke bra om vedkommende lukter alkohol (eller noe i den kategorien luktmessig), uansett hva årsaken er. Derfor ville jeg som kollega sagt ifra når det skjer, så vedkommende er klar over det. Det er litt som å si ifra om dårlig ånde el.l., du gjør dem en tjeneste uansett. Så får h*n ta tak i hva det nå enn er. Anonymkode: 56510...2b6 Veldig enig med deg. Som kollega bør man selvsagt si ifra på en ordentlig måte dersom forholdet til vedkommende tillater det. Jeg har selv fått beskjed på Esso om at jeg burde ta meg en kaffe og noe tyggegummi fordi det virker som jeg har hatt en hard natt. Det tok jeg til meg og jeg tok meg et par kopper kaffe, en svinnpøle og en pakke tyggegummi før jeg jobbet meg ferdig. Det var et hardt skift.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Jeg forutsetter selvsagt at åpenbare feilkilder - som antibac - er utelukket. Jeg forutsetter også at dette ikke er et engangstilfelle. Og ja, jeg nekter faktisk å jobbe sammen med folk som er ruset på jobb. I vårt personalreglement er dette heldigvis regulert. Vi har også vernetjeneste og akan. Så det er mange å søke hjelp hos dersom kollega opptrer ruset.
miagunda Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 Jeg hadde el sigarett i lomma og den hadde gått lekk. Fikk beskjed det stinka fyll av meg.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 Kontakt Akan og be om råd. Anonymkode: cefae...68d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå