Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 (endret) Tråd avsluttet. Admin kan slette dersom mulig. Endret 8. januar 2017 av Anonym2467 Lei av folk som ikke leser før de svarer
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Passer dere på å slite hun ut før dette da? Hvis ikke er det jo kanskje lurt å dra til dyrelegen og få sjekket Anonymkode: 14465...cd6
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2017 (endret) På 7.1.2017 den 17.50, AnonymBruker skrev: Passer dere på å slite hun ut før dette da? Hvis ikke er det jo kanskje lurt å dra til dyrelegen og få sjekket Anonymkode: 14465...cd6 Endret 8. januar 2017 av Anonym2467
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 To timer er en veldig lang tur for en så ung valp. Hva mer får hun av fysisk og mental stimulering? Valper kan fort bli hypre og rastløse av overstimulering. Anonymkode: c0da1...3f2 2
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: To timer er en veldig lang tur for en så ung valp. Hva mer får hun av fysisk og mental stimulering? Valper kan fort bli hypre og rastløse av overstimulering. Anonymkode: c0da1...3f2 Vi bruker ikke å gå så lang tur til vanlig, bruker å gå ca 30 minutter av gangen. En lang tur i ny og ne skader ikke.
Gjest AvocadoMelon Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 overstimulert,man kan godt være ute. Utforske nye steder. men ikke gå i 2 timer. Det alt for mye for en liten valp.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 29 minutter siden, Anonym2467 skrev: Vi bruker ikke å gå så lang tur til vanlig, bruker å gå ca 30 minutter av gangen. En lang tur i ny og ne skader ikke. Jo, så lange turer er faktisk skadelig for en så liten valp. Dessuten blir den mest sannsynlig overstimulert av det, og klarer dermed ikke slå seg til ro. Anonymkode: da4a3...16a 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Klassisk tegn på at hunden er overstimulert. 2 timer er alt for mye for en så liten valp. 3 mnd gammel valp, det vil si at du har nylig fått den hjem. Valper er ikke leveringsklare før... Vell faktisk så er det store forskjeller på når hundeoppdrettere gir ifra seg valpen. Men innen uke 10, da er det bra nok. Altså 7-9. Noen går så langt ned som 5, noen går så høyt opp som 12, også enda lengre hvis det er spesielle grunner til det. 7-9, perfekt. Så, det vil si, valpen din er for liten for en så lang tur! Punktum. Ikke noe "bare en gang i blant", den er for ung for en 2 timers tur. Valpen er bare 12-13 uker gammel bare. Lettere å bruker uker enn måneder når de er så små, siden det viser hvor ung de faktisk er. 3 mnd høres mye ut, 12 uker, svært, svært lite. Du skal ikke en gang fokusere på tur akkurat nå. Glem den tankegangen. Valpen skal ut, med en baktanke. Tiss, bæsj (do trening), sosialisering og miljøtrening. Ikke tur. En valp trenger ikke tur for å holde seg frisk. Inntrykk krever enn del, og det er alt en valp tåler. 30-45 min ca er nok. Noen tåler mer, noen tåler mindre, før de blir overstimulert. Det er ikke klokken som bestemmer, det er ikke du som bestemmer. det er valpen. 2 timer lang tur, ikke rart valpen er overstimulert. Så har du lært det. Anonymkode: b28c1...262 2
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2017 Som jeg sa: vi har kun gått så langt EN gang, og det var i dag, så det er ikke grunnen til at hun er urolig. Vi går tur av den hensikten å stimulere hun med andre folk, dyr og lyder. Hun er 3 mnd og 2 uker for å være nøyaktig så vi har hatt henne i 1,5 mnd. Om lange turer er bra eller ei er så mange meninger om at det er ikke vits i å diskutere en gang. Så den er ikke overstimulert av at vi gikk denne "turen" i dag nei... Vi er som sagt ute i ca 30 minutter ellers slik at den får gjøre fra seg samt sosialiseres.
Alice123 Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 Hvordan i alle dager fikk du en tre mnd gammel valp til å gå i to timer? Jeg har flere hunder, og turer over 10 min har ofte endt med at jeg bar dem hjem, da de var på den alderen. Hvor ofte går dere 30 min turer ellers? Hunden er sikkert overstimulert.
Ulven Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Hunden min var slik som valp. Sov veldig lite og våknet ved hver minste bevegelse og skulle være med på alt som skjedde. Slik er han også idag, så det er rett og slett mentaliteten hans. Dere kan legge valpen på et annet rom hvis du opplever at uroen er et problem for hunden. Selvfølgelig etter å ha vennet hunden til dette over litt tid. Evnt bruke et bur med teppe over slik at hunden tvinges til å være i ro. Min hund fant aldri ut av dette med å sove på dagen, men sov derimot hele netter fra den var 10 uker. Nå som 17 måneder gammel sover han aldri dypt på dagtid, slik mine tidligere hunder gjorde, men sover derimot som en stein hele natta.
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #13 Skrevet 7. januar 2017 2 minutter siden, Alice123 skrev: Hvordan i alle dager fikk du en tre mnd gammel valp til å gå i to timer? Jeg har flere hunder, og turer over 10 min har ofte endt med at jeg bar dem hjem, da de var på den alderen. Hvor ofte går dere 30 min turer ellers? Hunden er sikkert overstimulert. Vi går ikke 30 minutters turer ellers, vi er ute og tussler i hennes tempo slik at hun får gjøre ting i sitt tempo. Samme var det i dag, hun ledet og hadde masse energi og synes det var kjempe spennende. Hadde hun blitt sliten hadde jeg bært henne hjem, men det ble hun ikke. Hun har derimot sovet ganske godt nå etter turen, mye mindre urolig enn ellers. Var vist kun med engang vi kom hjem hun var utrolig, men nå er hun veldig rolig og det er godt å se ☺️ Men skal notere meg at det kan være overstimulering og se om hun blir bedre dersom vi tar det veldig rolig de neste dagene.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 50 minutter siden, Anonym2467 skrev: Som jeg sa: vi har kun gått så langt EN gang, og det var i dag, så det er ikke grunnen til at hun er urolig. Vi går tur av den hensikten å stimulere hun med andre folk, dyr og lyder. Hun er 3 mnd og 2 uker for å være nøyaktig så vi har hatt henne i 1,5 mnd. Om lange turer er bra eller ei er så mange meninger om at det er ikke vits i å diskutere en gang. Så den er ikke overstimulert av at vi gikk denne "turen" i dag nei... Vi er som sagt ute i ca 30 minutter ellers slik at den får gjøre fra seg samt sosialiseres. Hunden kan fortsatt være overstimulert til vanlig!! En valp skal skal ikke gå turer på 2 timer. Bare fordi det er mange meninger der ute. Så betyr ikke det at du skal slutte å lese og lære å kjenne din egen hund. 30 min, det betyr da ikke noe. Klokken bestemmer ikke, hunden bestemmer hva som er for mye. Og 30 min, det er tydeligvis for mye. Når du sitter her å beskriver en overstimulert hund. Selv om at google sier 30 min, så kan 30 min fortsatt være for mye for din valp. Du må google "overstimulert valp symptomer/tegn", les også se på din egen valp og finn ut om den er overstimulert. Eller, om den er understimulert for den saksskyld. Så må du fjerne grunnen til problemet, og voila. Mindre stresset hund. Er ikke så vanskelig. 30 min, det betyr ingenting, for hunder lever ikke etter en klokke. 30 min er ikke en magisk grense. En grense hvor samtlige hundevalper der ute blir overstimulerte om du er ute i 31 min. Miljøtrening og sosialisering, det krever mye av en liten valp. Hvor mye en valp tåler, det er individuelt. Og det er din jobb å finne ut hvor den grensen går. Nå som du sitter der med en overstimulert valp. Du fortsetter ikke som før, bare fordi det er mange meninger der ute. Du må prøve og feile og finne det som passer for din valp. Noen valper er flinke til å regulere selv. F.eks ved lek. De går ifra leken når de har fått for mye. Mens andre, de leker til de faller om av utmattelse. Kroppen er kaputt, hodet går i tusen (stress!) Hva må du som hundeeier gjøre da? Jo, fjern leken! Det er din jobb som hundeeier å passe på at din hund har det bra. Og det å lese din hund, lær deg å kjenne din hund og hans grenser, det inngår i den stillingen. Anonymkode: b28c1...262 1
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #15 Skrevet 7. januar 2017 Så lei av aggressive besservissere som ikke leser det som blir skrevet før de kommenterer. Det må være lov å feile når man skaffer seg hund?? Eller mener dere at jeg skal kunne absolutt alt først? Jeg spør dere her om råd da jeg ser det er noen galt med hunden min. Jeg viste ikke at overstimulering var en ting engang. Så jeg har skrevet at vi skal ta det rolig fremover slik at jeg ser om det hjelper, jeg kan ikke gå tilbake i tid og endre på noen. Vi har alle vært hundeeiere for første gang og feilet, så vær så snill å jekk dere ned, jeg ber tross alt om råd slik at jeg kan forbedre meg som eier, da fortjener man ikke spydige og nedsettende kommentarer. Jeg ønsker bare det beste for valpen min, men jeg kommer til å feile og vil lære av det, slik som nå. 2
Anonym2467 Skrevet 7. januar 2017 Forfatter #16 Skrevet 7. januar 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunden kan fortsatt være overstimulert til vanlig!! En valp skal skal ikke gå turer på 2 timer. Bare fordi det er mange meninger der ute. Så betyr ikke det at du skal slutte å lese og lære å kjenne din egen hund. 30 min, det betyr da ikke noe. Klokken bestemmer ikke, hunden bestemmer hva som er for mye. Og 30 min, det er tydeligvis for mye. Når du sitter her å beskriver en overstimulert hund. Selv om at google sier 30 min, så kan 30 min fortsatt være for mye for din valp. Du må google "overstimulert valp symptomer/tegn", les også se på din egen valp og finn ut om den er overstimulert. Eller, om den er understimulert for den saksskyld. Så må du fjerne grunnen til problemet, og voila. Mindre stresset hund. Er ikke så vanskelig. 30 min, det betyr ingenting, for hunder lever ikke etter en klokke. 30 min er ikke en magisk grense. En grense hvor samtlige hundevalper der ute blir overstimulerte om du er ute i 31 min. Miljøtrening og sosialisering, det krever mye av en liten valp. Hvor mye en valp tåler, det er individuelt. Og det er din jobb å finne ut hvor den grensen går. Nå som du sitter der med en overstimulert valp. Du fortsetter ikke som før, bare fordi det er mange meninger der ute. Du må prøve og feile og finne det som passer for din valp. Noen valper er flinke til å regulere selv. F.eks ved lek. De går ifra leken når de har fått for mye. Mens andre, de leker til de faller om av utmattelse. Kroppen er kaputt, hodet går i tusen (stress!) Hva må du som hundeeier gjøre da? Jo, fjern leken! Det er din jobb som hundeeier å passe på at din hund har det bra. Og det å lese din hund, lær deg å kjenne din hund og hans grenser, det inngår i den stillingen. Anonymkode: b28c1...262 Som jeg skrev: CA 30 minutt! Og som jeg skriver over her jeg prøver meg da frem, er vel nettopp derfor jeg skrev innlegget her, for å lære. Jeg kan dog ikke gå tilbake i tid å endre på hvor lenge vi har vært ute osv, men vi skal prøve å være ute mindre for å se om det hjelper.
Portvinpiken Skrevet 8. januar 2017 #17 Skrevet 8. januar 2017 Dette høres ut som overstimulans. Råd om å slite ut valper etc fører gjerne til det. Ikke bare med alt for lange turer, men også det som skjer rundt valpen i hverdagen. En valp på 3 md trenger mellom 16 - 20 timer søvn og hvile i løpet av døgnet. Det er ikke anbefalt annet enn å lufte valper til de er 3 md. Turer starter man med 10 min og oppover. Mange nye inntrykk, sosialisering og miløtrening i løpet av dagen vil også bidra til at så små valper blir veldig slitne. Og slitene valper blir gjerne overaktive og klarer ikke å sove godt nok. Og det kan bli en ond sirkel. Anbefaler boken "Valpen flytter hjemmefra". Der er det mange gode tips til valpetiden, hva man skal gjøre for å sosialisere og miljøtrene på en god måte. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #18 Skrevet 8. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Klassisk tegn på at hunden er overstimulert. 2 timer er alt for mye for en så liten valp. 3 mnd gammel valp, det vil si at du har nylig fått den hjem. Valper er ikke leveringsklare før... Vell faktisk så er det store forskjeller på når hundeoppdrettere gir ifra seg valpen. Men innen uke 10, da er det bra nok. Altså 7-9. Noen går så langt ned som 5, noen går så høyt opp som 12, også enda lengre hvis det er spesielle grunner til det. 7-9, perfekt. Så, det vil si, valpen din er for liten for en så lang tur! Punktum. Ikke noe "bare en gang i blant", den er for ung for en 2 timers tur. Valpen er bare 12-13 uker gammel bare. Lettere å bruker uker enn måneder når de er så små, siden det viser hvor ung de faktisk er. 3 mnd høres mye ut, 12 uker, svært, svært lite. Du skal ikke en gang fokusere på tur akkurat nå. Glem den tankegangen. Valpen skal ut, med en baktanke. Tiss, bæsj (do trening), sosialisering og miljøtrening. Ikke tur. En valp trenger ikke tur for å holde seg frisk. Inntrykk krever enn del, og det er alt en valp tåler. 30-45 min ca er nok. Noen tåler mer, noen tåler mindre, før de blir overstimulert. Det er ikke klokken som bestemmer, det er ikke du som bestemmer. det er valpen. 2 timer lang tur, ikke rart valpen er overstimulert. Så har du lært det. Anonymkode: b28c1...262 Hvordan kan du i samme innlegg skrive at noen tåler 30-45 minutter, noen mer og noen mindre, deretter skrive at 2 timer er alt for mye? Da tåler tydeligvis denne valpen 2 timer da.. Den ble ikke overstimulert av denne ene turen! Anonymkode: a5918...a92
tørkestativ Skrevet 8. januar 2017 #19 Skrevet 8. januar 2017 Hvis målet ditt er sosialisering så anbefaler jeg deg å sitte utenfor en matbutikk, utenfor en rolig del av et kjøpesenter, barnehager osv det er mye viktigere enn å fysisk gå tur for slite ut valpen. Så små valper trenger ikke tur i den forstand. Men jeg forstod på deg at målet med turen var sosialisering. Valpen blir kjempesliten i hodet av slike ting, så du trenger ikke sitte utenfor butikken i mer enn 10-15 min feks. Få masse besøk også hvis du har muligheten til det. Av folk i alle aldre
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #20 Skrevet 8. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du i samme innlegg skrive at noen tåler 30-45 minutter, noen mer og noen mindre, deretter skrive at 2 timer er alt for mye? Da tåler tydeligvis denne valpen 2 timer da.. Den ble ikke overstimulert av denne ene turen! Anonymkode: a5918...a92 Ts skriver at hun bruker vanligvis å være ute i 30 min. - det kan være for mye for en valp, akkurat nok til en annen. Når ts' valp er konstant stresset og sliten. Da er jo 30 min tydeligvis alt for mye for hennes valp. Det behøver ikke å være disse 30 minuttene ute som er problemet alene. Det kan være lek og sosialisering inne også. Husk, noen valper sliter med å kontrollere energi selv. De klarer ikke å koble av eller slutte lek og slikt før de blir overstimulerte. Dette skrev jeg tidligere i tråden også. Hun sa hun gikk en 2 timer lang tur. Hunden ble stresset (overstimulert). Ikke rart, sier jeg, for en valp så ung tåler ikke 2 timer med konstant inntrykk. En valp så ung skal heller ikke gå i 2 timer. Det er forskjell på å sitte 2 timer i en park, eller midt i sentrum for å sosialisere hunden, og miljøtrening. Dette er krevende for en hund psykisk. 2 timer er alt for mye. Det anbefales ca 30 min, og 30 min er ikke en magisk grense, det er individuelt om de tåler 20 min eller 40 min. Det å gå tur i 2 timer, samme hvor raskt man går. Det blir for mye for en så liten kropp. Ikke alle valper klarer å gå i 2 timer. Min kunne ha klart det, fordi han har ikke en stoppknapp. Rasen går og jobber til til faller om av utmattelse. Mens andre valper, de er ikke i fysisk stand til å gå i 2 timer. Men det er egentlig irrelevant, for en valp skal ikke gå en 2 timers lang tur. En valp så ung, skal ikke gå turer på lik linje som en unghund/voksen. Begrepet "å gå tur" kan betyr så mangt når det kommer til hund. Å gå tur, at man går konstant. Går for å fylle dagens fysiske aktivitet kvote, for å unngå overvekt og andre helseplager Å gå tur, for å ha noe å gjøre. Altså fjelltur, skogstur, tur i parken for å kaste ball i 2-3 timer. Å gå tur, at man går ut ytterdøren. Ut for å tisse, bæsje eller for å sosialisere valpen eller miljøtrening. Det vil si, sitt på en benk og hils på mennesker dyr. Kjørebuss, være med på butikken, kjøre bil. Når folk skriver "30 min lang tur" så kan det bety så mangt. En valp skal ikke de to øverste punktene, den skal bare gjøre den siste. Ut med en baktanke og mening. 2 timer er for mye. ca 30 min er anbefalt. En voksen hund skal ha 1 lengre tur (Går for å fylle dagens fysiske aktivitet kvote). Hvor lang den er, kommer an på hunden og rase. En hund skal luftes minst 3 ganger. Det står i loven, men hvor lange disse turene skal være på, det kommer an på hunden. Så de neste 2 turene er opp til eier og hund. Lengde på turene er opp til eier og hunden. Så har du tur i parken, fjelltur og slike ting utenom. Noen ganger kan langturen byttes ut med fjelltur. Du skal ikke gå ut, og så fort hunden tisser og bæsjer så går du inn igjen. Det er ikke nok. 15 minutters lufting i løpet av hele dagen. Det er ikke nok. Du skal gå tur, og hvor lang tur, det kommer an på hunden. Men en valp skal dette. Flere ganger om dagen i løpet av valpetiden og dotreningen. Hver gang valpen har sovet, spist eller lekt så skal den ut. For å unngå at den tisser og bæsjer inne. Har det gått lengre tid imellom den har tisset og bæsjet, da skal du naturligvis ut. Rutinene kommer på plass når den har blitt en unghund. Fått kontroll på blæren og har lært seg å holde seg, gi signal når den må ut å tisse/bæsje. DA kan du begynne å finne en rutine og lengde på turene som funker for din hund. Dette er elementært! og noe alle hundeeiere skal kunne. Det er ingen fasitsvar. Det er ingen som kan si. Du skal gå 2 turer på 15 min om dagen. Morgen og ettermiddagen. Du skal gå 1 lang tur på minst 1,5 time om kvelden. Loven sier 3 turer. that's it. Slik er det med 30-minutters rådet også! Dette gjelder ikke valper, for valper skal ikke gå tur i den forstand. Valp og unghund er to forskjellige ting. Alle disse variasjonene har en ting tilfelles. Det er hva hunden krever, ikke eieren. Og for mye eller for lite fører til over- eller understimulering. Anonymkode: b28c1...262
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå