AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Artikkelen: http://utdanningsforskning.no/artikler/kjonnsforskjeller-i-skolefaglige-prestasjoner-forklaringer-i-elevenes-holdninger-til-og-varemate-i-skolen-samt-relasjonelle-forhold/ I avsnitt med underoverskrift: "Gutter og jenters faglige og sosiale relasjoner til lærere og medelever", står det at lærere tolker gutters holdninger og prestasjoner mer negativt enn hva testresultatene skulle tilsi. Mens de overvurderer jentene. Konklusjonen i studien: "Funnene i denne studien vil gi konsekvenser for praksisfeltet gjennom at lærere tilsynelatende bør jobbe mer systematisk med å utvikle gutters holdninger til og væremåte i skolen gjennom økt kunnskap om gutter og realisering av god pedagogisk praksis. Gjennom økt kunnskap om gutter kan lærere lettere forstå og akseptere gutters væremåte, snarere enn å få dem til å tilpasse seg og bli mer som jentene. God pedagogisk praksis vil komme både jenter og gutter til gode.. Parallelt med dette bør lærere diskutere og reflektere over sin vurderingspraksis. Det er bekymringsfullt dersom lærere mer eller mindre bevisst rangerer jenter eller gutter høyere enn prestasjonene skulle tilsi, på bakgrunn av egne subjektive oppfatninger. På den måten vil lærerne selv kunne bidra til å opprettholde og forsterke kjønnsforskjellene. _______________________ Hva tenker dere foreldre, og muligens lærere om dette funnet? Anonymkode: a4219...def 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Glemte å skrive dette. Det virker som om lærerne tolker gutters naturlige måte å oppføre seg på, som noe negativt, istedenfor å forstå deres biologiske predisponerte oppførsel som likeverdig med den som jenter har. Dermed gir de dårligere karakterer til gutter enn hva de egentlig fortjener sett ut fra testresultat. Lærere har også lavere forventninger til gutter, noe som igjen skader deres prestasjoner. Alt dette pga at de ble født som gutt. Anonymkode: a4219...def 1
Sphere Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Det er godt det blir tatt opp. Skolen har fjernet seg mer og mer fra gutta, noe som gir klare utslag om man ser på skoletretthet, karakterer og trivsel. Bekymringsfull utvikling.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 8 minutter siden, Sphere skrev: Det er godt det blir tatt opp. Skolen har fjernet seg mer og mer fra gutta, noe som gir klare utslag om man ser på skoletretthet, karakterer og trivsel. Bekymringsfull utvikling. Har ikke helt skjønt hvorfor utdanningsmyndighetene ikke gidder å gjøre noe med det her. Hva tankegangen deres er. Anonymkode: a4219...def 1
Biloba Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, Sphere skrev: Det er godt det blir tatt opp. Skolen har fjernet seg mer og mer fra gutta, noe som gir klare utslag om man ser på skoletretthet, karakterer og trivsel. Bekymringsfull utvikling. På hvilken måte mener du at skolen var bedre tilpasset gutter tidligere? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Jeg skulle av og til ønske at alle vi menn kunne bodd i en del av verden, og alle kvinner i en annen. Så kunne vi hatt våre egne samfunn. Så kunne gutter fått utdanningen skreddersydd, og vi kunne med den ballast fått utnyttet hele mannspotensiale vårt til å bygge verden slik vi har gjort allerede i tusenvis av år - men bare enda bedre! Etterhvert hadde det sikkert blitt rustet opp til og duket for krig mellom kjønnene. Jeg er ganske sikker på at vi hadde vunnet nesten uten tap i egne rekker. Anonymkode: 70a62...727
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Vil bare svare ut fra mitt synspunkt som videregåendeelev: For meg virker det som jentene er mere nøye når dem leverer en oppgave. Guttene kan gjerne like mye om temaene men skriver mere slurvete og oppgaven er ikke alltid så godt formulert og derfor får dem dårligere karakter. Har alltid hørt at gutter er senere i utvikling enn jentene og også erfart at guttene virker mindre moden enn jentene. Dette kan være grunnen til at guttene sliter litt med å formulere seg og få teksten til å virke formell. Anonymkode: 8421b...59c 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle av og til ønske at alle vi menn kunne bodd i en del av verden, og alle kvinner i en annen. Så kunne vi hatt våre egne samfunn. Så kunne gutter fått utdanningen skreddersydd, og vi kunne med den ballast fått utnyttet hele mannspotensiale vårt til å bygge verden slik vi har gjort allerede i tusenvis av år - men bare enda bedre! Etterhvert hadde det sikkert blitt rustet opp til og duket for krig mellom kjønnene. Jeg er ganske sikker på at vi hadde vunnet nesten uten tap i egne rekker. Anonymkode: 70a62...727 God idé, lykke til på reisen Anonymkode: 96aa6...89a 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle av og til ønske at alle vi menn kunne bodd i en del av verden, og alle kvinner i en annen. Så kunne vi hatt våre egne samfunn. Så kunne gutter fått utdanningen skreddersydd, og vi kunne med den ballast fått utnyttet hele mannspotensiale vårt til å bygge verden slik vi har gjort allerede i tusenvis av år - men bare enda bedre! Etterhvert hadde det sikkert blitt rustet opp til og duket for krig mellom kjønnene. Jeg er ganske sikker på at vi hadde vunnet nesten uten tap i egne rekker. Anonymkode: 70a62...727 Hadde vert bedre å bare hatt forskjellige skoler for gutter og jenter. Så kunne gutteskolen vert disiplinert og drevet med godt holdningsarbeid. Jenteskolene kunne holdt på som nå. Det virkelige problemet med forskjellen på gutter og jenter i skolen, er at guttene ikke kan få dame senere i livet og mest sannsynlig ikke godt jobb. Anonymkode: a4219...def 1
Sphere Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 35 minutter siden, Biloba skrev: På hvilken måte mener du at skolen var bedre tilpasset gutter tidligere? I dag har vi mindre disiplin, mer frihet, mer teori, masse gruppearbeid, mindre evne til å stoppe frafallet. Gutter liker å lære mens de gjør noe. Feks det å snakke fotballteori med en gutt er vanskelig, men viser du dem i praksis hva du mener tar de det mye enklere.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 Jeg som lærer straffer ikke elevene. Men den faglige sammensetningen på ungdomsskolen favoriserer de som er teoretisk sterke. Mens det egentlig er fagarbeidere vi burde utdanne. Jeg synes blant annet at det å bygge lekehus og verandaplatt skulle vært et krav i kunst og håndverk. Ikke perspektivtegning. Og mindre fokus på sidemål i norsk. Anonymkode: 924d7...672 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Skolen er vel egentlig èn eneste straff for å være barn. Anonymkode: d735e...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg som lærer straffer ikke elevene. Men den faglige sammensetningen på ungdomsskolen favoriserer de som er teoretisk sterke. Mens det egentlig er fagarbeidere vi burde utdanne. Jeg synes blant annet at det å bygge lekehus og verandaplatt skulle vært et krav i kunst og håndverk. Ikke perspektivtegning. Og mindre fokus på sidemål i norsk. Anonymkode: 924d7...672 Kunne ikke ha vært mer enig. Hilsen ungdomsskolelærer. Anonymkode: 6d359...535 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg som lærer straffer ikke elevene. Men den faglige sammensetningen på ungdomsskolen favoriserer de som er teoretisk sterke. Mens det egentlig er fagarbeidere vi burde utdanne. Jeg synes blant annet at det å bygge lekehus og verandaplatt skulle vært et krav i kunst og håndverk. Ikke perspektivtegning. Og mindre fokus på sidemål i norsk. Anonymkode: 924d7...672 Det er absolutt ingen ting som tilsier at gutters hjerner er mindre egnet til å takle teori enn jenter sine. Dette er nok en grunnene til at lærere misforstår gutter og gir de dårligere karakterer. De tror rett og slett de er dummere enn hva de er. Anonymkode: a4219...def
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #15 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, Sphere skrev: I dag har vi mindre disiplin, mer frihet, mer teori, masse gruppearbeid, mindre evne til å stoppe frafallet. Gutter liker å lære mens de gjør noe. Feks det å snakke fotballteori med en gutt er vanskelig, men viser du dem i praksis hva du mener tar de det mye enklere. Den særnorske ideen om at gutter ikke greier teori, er faktisk nesten 100% sikkert en av grunnen til at lærere gir de dårligere karakterer enn hva de fortjener. Anonymkode: a4219...def 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #16 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skolen er vel egentlig èn eneste straff for å være barn. Anonymkode: d735e...5b7 Absolutt ikke. Denne holdninger skader mange barn. De trenger skolegang, særlig gutter. Anonymkode: a4219...def
Snabeltann Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 Jeg vurderer etter grad av oppnåelse i kompetansemålene -ikke kjønn... :-) Hilsen ungdomsskolelærer.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 Rett og rimelig. Gutter er født med en gave og belønning som jenter ikke har, nemlig kuken. Derfor trenger jenter særbehandling fra samfunnet, slik at de kan føle seg bedre til tross for at de ikke er født med denne gaven. Anonymkode: 611a2...9da
WubWub Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 Jeg tenker også at gutter må bli mer som jenter. Da hadde de kanskje prestert bedre også. Lov å håpe ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 4 minutter siden, Snabeltann skrev: Jeg vurderer etter grad av oppnåelse i kompetansemålene -ikke kjønn... :-) Hilsen ungdomsskolelærer. Det er ubevisste holdninger, ikke bevisste. Anonymkode: a4219...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå