AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Ok, så 99% av tiden er jeg veldig flink til å sortere. Mat går i grønne poser, plast i blå, papir i papirkassen, metall og glass i glasscontainer, alt av flasker pantes. Vi har fått lapp i posten om at sameiet får bøter om vi ikke sorterer, så jeg har innfunnet meg med dette. Men nå er jeg helt matt. Jeg har malingspann med maling i som jeg må kvitte meg med, og det er tydeligvis umulig. Ser av nettsidene at dette kategoriseres som farlig avfall (tomme malingspann kan gå som restavfall, maling kan ikke det). Spurte i malingbutikken om de kunne ta dem inn, men nei. De må miljøsorteres på miljøstasjoner. Så jeg går på Oslo Kommunes sider og ser etter miljøstasjoner. Jeg kjører ikke bil så må selv bære dritten selv. Nærmeste ligger et stykke unna, og den er stengt hele denne uken, hele neste og hele etter der igjen. NEST nærmeste er enda lenger unna og er åpen kun to dager neste uke - begge disse kun fra 10.00 til 16.30, dvs. innenfor min arbeidstid. Samme gjelder de fleste rundt i byen. Hvordan i alle dager kan de forvente at folk skal miljøsortere når det er så himla vanskelig? Man må da ha sortering tilgjengelig om De Grønne forventer at vi skal sortere. Eller er dette en regning det er forventet at vi skal påta oss - leie inn folk i dyre dommer kun for å flytte et par spann? Jeg vurderer å sette ned malingspannene med vanlig søppel i ren protest. Noen som har gjort det, og i så fall, fikk det konsekvenser? Anonymkode: 27baf...22f 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, så 99% av tiden er jeg veldig flink til å sortere. Mat går i grønne poser, plast i blå, papir i papirkassen, metall og glass i glasscontainer, alt av flasker pantes. Vi har fått lapp i posten om at sameiet får bøter om vi ikke sorterer, så jeg har innfunnet meg med dette. Men nå er jeg helt matt. Jeg har malingspann med maling i som jeg må kvitte meg med, og det er tydeligvis umulig. Ser av nettsidene at dette kategoriseres som farlig avfall (tomme malingspann kan gå som restavfall, maling kan ikke det). Spurte i malingbutikken om de kunne ta dem inn, men nei. De må miljøsorteres på miljøstasjoner. Så jeg går på Oslo Kommunes sider og ser etter miljøstasjoner. Jeg kjører ikke bil så må selv bære dritten selv. Nærmeste ligger et stykke unna, og den er stengt hele denne uken, hele neste og hele etter der igjen. NEST nærmeste er enda lenger unna og er åpen kun to dager neste uke - begge disse kun fra 10.00 til 16.30, dvs. innenfor min arbeidstid. Samme gjelder de fleste rundt i byen. Hvordan i alle dager kan de forvente at folk skal miljøsortere når det er så himla vanskelig? Man må da ha sortering tilgjengelig om De Grønne forventer at vi skal sortere. Eller er dette en regning det er forventet at vi skal påta oss - leie inn folk i dyre dommer kun for å flytte et par spann? Jeg vurderer å sette ned malingspannene med vanlig søppel i ren protest. Noen som har gjort det, og i så fall, fikk det konsekvenser? Anonymkode: 27baf...22f Heng opp en lapp i borettslaget hvor du spør om det er noen som kan tenke seg å samarbeide for å kvitte seg med slikt avfall for å få det billigere. Anonymkode: 918ab...d1d 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Ville bare tatt taxi dit og kollektivt tilbake. Anonymkode: c2313...12f 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Der jeg bor (utlandet) kan man ringe kommunen når man har spesialavfall (alt fra "farlig avfall" til f.eks. møbler). Og så kommer de for å hente det til nærmere avtalt tid. Veldig praktisk! Kostnaden dekkes av det vi allerede betaler for søppelhenting. Ellers har vi henting av matavfall hver fredag og hver mandag, papir hver tirsdag, emballasje hver onsdag og restavfall hver torsdag. Kun glass må vi selv putte i nærmeste glasscontainer (og de er det svært mange av). Kanskje noe å lære for andre kommuner? Anonymkode: c0b16...17e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Du får ta drosje, da, siden du ikke har bil. Da sparer du mange titusen i året, så det har du råd til. Anonymkode: 52bd2...5df
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg bor (utlandet) kan man ringe kommunen når man har spesialavfall (alt fra "farlig avfall" til f.eks. møbler). Og så kommer de for å hente det til nærmere avtalt tid. Veldig praktisk! Kostnaden dekkes av det vi allerede betaler for søppelhenting. Ellers har vi henting av matavfall hver fredag og hver mandag, papir hver tirsdag, emballasje hver onsdag og restavfall hver torsdag. Kun glass må vi selv putte i nærmeste glasscontainer (og de er det svært mange av). Kanskje noe å lære for andre kommuner? Anonymkode: c0b16...17e Henting av vanlig søppel er greit - søppelsituasjonen var ille i Oslo en periode, men vi var ikke blant de som er hardest rammet. Glasscontainere er det heldigvis nok av i området. Lurer på om jeg rett og slett skal sette malingspann utenfor miljøstasjonen selv om det er stengt. Det er simpelthen umulig å komme dit innen de restriktive åpningstidene. Anonymkode: 27baf...22f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Har sluttet. Bare svada dette med å sortere. Avgifter blir pålagt. Får tømt restavfall 2 g I mnd. Den kommunale fyllingen er blitt så dyr at folk dumper møbler og byggartikler i skogen. Først skulle vi sortere alt. Så la de på avgifter. Hageavfall var gratis. De tar betalt for det nå. Folk dumper det i grøfter,veikanten og skogen. Når folk har fått alt på fyllingen så kjører de alt til Sverige. Hundrevis av mil.Hvor mange trailere som går hver uke...mange. da er det ikke snakk om miljø. Vi har ikke plass til alle dunken heller. Papir blir eks tømt en gang i mnd. Har gitt opp Tviler på dette miljøregnskap. Det er kun for at kommunen skal tjene penger. Kall meg gjerne miljøsvin Anonymkode: 5ce1f...8f3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så 99% av tiden er jeg veldig flink til å sortere. Mat går i grønne poser, plast i blå, papir i papirkassen, metall og glass i glasscontainer, alt av flasker pantes. Vi har fått lapp i posten om at sameiet får bøter om vi ikke sorterer, så jeg har innfunnet meg med dette. Men nå er jeg helt matt. Jeg har malingspann med maling i som jeg må kvitte meg med, og det er tydeligvis umulig. Ser av nettsidene at dette kategoriseres som farlig avfall (tomme malingspann kan gå som restavfall, maling kan ikke det). Spurte i malingbutikken om de kunne ta dem inn, men nei. De må miljøsorteres på miljøstasjoner. Så jeg går på Oslo Kommunes sider og ser etter miljøstasjoner. Jeg kjører ikke bil så må selv bære dritten selv. Nærmeste ligger et stykke unna, og den er stengt hele denne uken, hele neste og hele etter der igjen. NEST nærmeste er enda lenger unna og er åpen kun to dager neste uke - begge disse kun fra 10.00 til 16.30, dvs. innenfor min arbeidstid. Samme gjelder de fleste rundt i byen. Hvordan i alle dager kan de forvente at folk skal miljøsortere når det er så himla vanskelig? Man må da ha sortering tilgjengelig om De Grønne forventer at vi skal sortere. Eller er dette en regning det er forventet at vi skal påta oss - leie inn folk i dyre dommer kun for å flytte et par spann? Jeg vurderer å sette ned malingspannene med vanlig søppel i ren protest. Noen som har gjort det, og i så fall, fikk det konsekvenser? Anonymkode: 27baf...22f Jeg hadde bare kastet all driten i et random søppelspann utenfor huset. Er søppel uansett så driter i hvor det ender opp. Hvorfor tenke så mye på sortering og "giftig" avfall, høres bare ut som unødvendig bry. Bare kast det i ett av søppelspannene utenfor huset ditt så tar søppelbilen det. Anonymkode: 022df...b83
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Sjekk denne TS. Sett malingsspannene i boden inntil hentedato. Anonymkode: e6059...795 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 Samboer sier at søppelsorteringen bare er tull. At restavfall og matavfall blir kjørt i en og samme søppeldynge:) Anonymkode: 53aef...e32 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer sier at søppelsorteringen bare er tull. At restavfall og matavfall blir kjørt i en og samme søppeldynge:) Anonymkode: 53aef...e32 Jobber han i renovasjonsetaten siden han har så god greie på det? Det er da slik at selv om noe kjøres i samme bil så sorteres posene etter farge når de kommer inn i anlegget, eller kan din Lenke Anonymkode: e6059...795 5
herzeleid Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Slet med sorteringen selv da jeg flyttet for en stund siden. Hadde flere søppelsekker fulle som skulle vært kastet, og tenkte jeg fikk ta det med til sorterings/miljø-stasjonen. Tok meg en halvtime å sortere fra en sekk, og halvparten fikk jeg ikke kastet der. Så ikke så mye annet valg enn å finne en container å dumpe resten av sekkene i.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk denne TS. Sett malingsspannene i boden inntil hentedato. Anonymkode: e6059...795 Jeg la inn postkoden min der (0264) men alle datoene er krysset ut! Det står nederst at de skal være her i mai, men selv maidatoene er utilgjengelige å velge. Anonymkode: 27baf...22f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 Vi sender ingenting til sortering/resirkulering. Hos oss går alt i bosset Anonymkode: c0df5...484
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2017 #15 Skrevet 7. januar 2017 Har du en bensinstasjon i nærheten? Her i Bergen har noen av disse farlig avfallscontainer.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #16 Skrevet 17. januar 2017 Føler meg kjip jeg når jeg syter over å kvitte meg med restene av mitt eget forbruk. Syns jeg har godt av å forholde meg til at ting jeg kjøper og skaffer meg blir til søppel, og det må en gjøre noe med. At all søpla jeg og andre ikke produseres forsvinner magisk ved å knyte det inn i en gammel Kiwipose og legge det i en kasse ette sted. Ikke egentlig. Anonymkode: 4322e...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #17 Skrevet 17. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Føler meg kjip jeg når jeg syter over å kvitte meg med restene av mitt eget forbruk. Syns jeg har godt av å forholde meg til at ting jeg kjøper og skaffer meg blir til søppel, og det må en gjøre noe med. At all søpla jeg og andre ikke produseres forsvinner magisk ved å knyte det inn i en gammel Kiwipose og legge det i en kasse ette sted. Ikke egentlig. Anonymkode: 4322e...2ff At all søpla jeg og andre produseres ikke forsvinner magisk, ved å knyte det inn i en gammel Kiwipose og legge det i en kasse ett sted. Ikke egentlig. Anonymkode: 4322e...2ff
boblesaft Skrevet 17. januar 2017 #18 Skrevet 17. januar 2017 Legg det ut på "småjobber" på Finn.no, garantert noen som tar på seg jobben raskt :-)
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #19 Skrevet 18. januar 2017 Jeg brukte nylig Junkbag for å kvitte meg med mitt avfall (møbler, hageavfall, og andre ting). Hyggelige folk og de var raske og ryddet opp etter seg. Du kan sjekke ut nettsiden deres på junkbag.no. Anonymkode: 944f2...a75
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 Jeg bruker et søppelhenting selskap i stedet. Om det er grovavfall, hageavfall, ee-avfall, eller byggeavfall. Det kan være nyttig. Anonymkode: 944f2...a75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå