Gå til innhold

Hvorfor er alle kvinnelige "helter" på tv og film så fientlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at alle "sterke" kvinnelige roller alltid blir fremstilt som hissige, agressive, bråsinte, uten tålmodighet og medlidenhet for andre? Er det virkelig slikt man vil ha som forbilder for unge jenter og kvinner? Braute seg fram i livet som en hissigpropp? Nei, da vil jeg heller være varm og myk, og mindre "sterk".

Anonymkode: 71430...36c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke filmer sikter du til?

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det har jeg aldri lagt merke til, hva slags filmer er det snakk om?

AnonymBruker
Skrevet

Ser det spesielt der kvinner er etterforskere, feks The Killing, Dexter (søsteren til Dexter er ekstrem) og akkurat nå er det "Frequency" på netflix jeg ser på, som fikk meg til å skrive innlegget. Jeg kommer ikke på flere, selv om jeg vet at jeg har sett det i flere filmer og serier. Svenske krimserier har ofte sånne kvinner, mens kvinner i britisk krim gjerne viser mer varme og omsorg, uten at jeg på stående fot kan gi noe eksempel på det heller. 

Skrevet

Lagt merke til det samme selv i en del actionfilmer, der tøffe kvinnelige roller gjerne er overdrevet langt forbi det komiske. Kanskje prøver de å appellere til kvinner og feminister ved å vise hvor progressive de er, eller så strever de kanskje med å skape realistiske tøffe kvinnelige figurer i denne typen filmer fordi det er veldig få virkelige eksempler fra den virkelige verden å basere seg på. 

På motsatt side vil jeg trekke frem Alien filmene. Tøff kvinnelig hovedrolle som samtidig virker både ekte og troverdig. 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke si jeg skjønner dette helt. Er nok en del filmer og serier med kvinnehelter jeg ikke har sett, men sist jeg så Tomb Raider, f.eks, kunne jeg ikke se at hun virket spesielt fiendlig eller bråsint. Bare tøff og handlekraftig :)

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke min erfaring. 

Netflix har en kategori med "titles with a strong female lead", og de fleste av disse, f.eks. Erin Brockowich, er ikke spesielt fiendtlige i mine øyne.

Anonymkode: bbb21...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enige i dette. Hvor er kvinnene som smiler, er muntre, type james bond, og slår av en spøk? Heltinner i filmer type Hunger Games er monotone og smiler generelt sjeldent. Så kjedelig at det virker som om heltinner i filmer kun har én personlighet :( 

Anonymkode: ad650...2e3

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet

Godt spørsmål. Kvinnelige helter blir ofte gjort litt ukvinnelige. Kanskje man tror de ikke vil virke helteaktige nok hvis de har for mange typisk kvinnelige egenskaper? De pleier gjerne å vise et lite glimt av en mykere kvinne som finnes der innerst inne, særlig i forbindelse med barn eller attraktive menn, men det spares virkelig til spesielle anledninger :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser det spesielt der kvinner er etterforskere, feks The Killing, Dexter (søsteren til Dexter er ekstrem) og akkurat nå er det "Frequency" på netflix jeg ser på, som fikk meg til å skrive innlegget. Jeg kommer ikke på flere, selv om jeg vet at jeg har sett det i flere filmer og serier. Svenske krimserier har ofte sånne kvinner, mens kvinner i britisk krim gjerne viser mer varme og omsorg, uten at jeg på stående fot kan gi noe eksempel på det heller. 

men dexter er jo også uten medlidenhet eller omsorg for andre. han kan også bli bråsint. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel menn som skriver filmmanus og de klarer ikke lage gode kvinnelige karakterer da de ikke skjønner at kvinner er mennesker også. Kvinner blir skrevet inn som trekkplaster og modell, ikke som en god karakter.

Anonymkode: 5e2fd...7b0

• Liker 6
Gjest antbug
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vera har mange myke sider selv om hun ofte er et troll også. Havers, assistenten til inspektør Lynley er varm og omsorgsfull, men hun har jo bare en birolle. 

Det er flest av de kalde og tøffe, tror jeg. Annika Bengtzon, hun i the Killing, og Gillian Anderson i The Fall og Saga Norén i Broen, for å nevne noen. Det er kanskje så enkelt som at for mye varme og omsorg ødelegger stemningen en smule?

Skrevet

Du har nok sikkert et poeng, men det har vel også med hva man ser på. Jeg tenker jo bare halloooo, Ellen Ripley, Dana Scully, Princess Leia, Laura Roslin, Clarice Starling, Catelyn Stark, Hermione Granger og Buffy the motherfucking vampire slayer.

(Mann)folk i filmbransjen har unektelig slitt en smule med å skildre kvinnelige karakterer med dybde, men føler at den type film hvor de er ensidig badass også er den type film hvor menn er det eller hadde vært det. Menn spiller jo enda oftere den type karakterer spør du meg, særlig i typiske actionfilmer så er det vel omtrent bare John McClane som har et større følelsesregister enn tøff og sint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cuntzilla skrev:

Du har nok sikkert et poeng, men det har vel også med hva man ser på. Jeg tenker jo bare halloooo, Ellen Ripley, Dana Scully, Princess Leia, Laura Roslin, Clarice Starling, Catelyn Stark, Hermione Granger og Buffy the motherfucking vampire slayer.

(Mann)folk i filmbransjen har unektelig slitt en smule med å skildre kvinnelige karakterer med dybde, men føler at den type film hvor de er ensidig badass også er den type film hvor menn er det eller hadde vært det. Menn spiller jo enda oftere den type karakterer spør du meg, særlig i typiske actionfilmer så er det vel omtrent bare John McClane som har et større følelsesregister enn tøff og sint.

Men som regel er der vel en emosjonell/ moralsk/ osv konflikt mannen må løse?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel menn som skriver filmmanus og de klarer ikke lage gode kvinnelige karakterer da de ikke skjønner at kvinner er mennesker også. Kvinner blir skrevet inn som trekkplaster og modell, ikke som en god karakter.

Dessuten synes jeg ganske mange av de mannlige karakterene er sære og usympatiske. Men det er jo typisk at dette aksepteres mer mht. menn, mens kvinner "skal" være blide, koselige osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det som plager meg litt er at så fort kvinner ikke smiler, er søte og yndige så blir de oppfattet som aggressive, hissige og alt det andre du nevner. Så noen nevnte the killing her som eksempel, og hun er da virkelig helt normal? Kanskje ikke verdens mest omgjengelige person, men læll da. Hun er jo både sympatisk og snill.

Når det er sagt så er jeg samtidig ganske enig, men ikke i alle tilfeller.

Anonymkode: 4d4ea...b30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som plager meg litt er at så fort kvinner ikke smiler, er søte og yndige så blir de oppfattet som aggressive, hissige og alt det andre du nevner. Så noen nevnte the killing her som eksempel, og hun er da virkelig helt normal? Kanskje ikke verdens mest omgjengelige person, men læll da. Hun er jo både sympatisk og snill.

Enig i dette, men jeg skulle gjerne likt å ha noen heltinner som faktisk smilte og var yndige, men ble totalt badass når det ble nødvendig :laugh: Flere personligheter ja takk! 

Anonymkode: ad650...2e3

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men som regel er der vel en emosjonell/ moralsk/ osv konflikt mannen må løse?

I actionfilmer? 

I klisjéene så handler det vel mest om å redde USA fra russerne. I krim er de alkoholiserte og sliter alltid med ekteskapet og kontakten med barna, så det er vel liksom dybden deres. Men ja, menn har jo laget mest filmer og de mannlige karakterene har hatt mer å gå på enn de kvinnelige, så jeg er jo ikke helt uenig i trådstarters påstand.

Men å trekke frem hun i Dexter som et eksempel føler jeg er litt at man mener kvinner skal ha "dypere" roller enn menn, hun spiller en type karakter som hundre menn har spilt før henne. Når menn gjør det så er det liksom greit for de er jo bannende, alkoholiserte, sexfikserte hissigpropper av natur, men når en kvinne gjør det så reagerer man på at hun er bråsint. For kvinner kan ikke være det? Jeg er som sagt ikke helt uenig, men å gi en kvinne en klisjé mannsrolle er jo også litt å bøye på kjønnsdelingen i film, eller? Som Starbucks i Battlestar Galactica f.eks. Liker å drikke, spille poker og pule rundt. Var en mann i den opprinnelige serien, kvinnelig skuespiller i den nyere versjonen. Det er på en måte å snu opp ned på ting, selv om det er en (relativt) ensidig badass karakter. 

• Liker 4
Gjest antbug
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett når jeg tenker meg om. Hun er ikke så aggressiv bortsett fra når det er helt nødvendig, men hun er ganske tverr og kortfattet.  Det er uvant å se en forfylla, lite omgjengelig kvinnelig hovedperson som ikke gjør noe som helst forsøk på å spille på sex, men jeg fikk virkelig sansen for henne nettopp på grunn av det.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg blir kvinner beskrevet som "seksuelle rovdyr" med ekstrem apetitt på sex?

Men dersom kvinnfolk ikke liker det, så kan de vel produsere deres egne filmer / tvserier?

Anonymkode: e661f...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...