Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snuser litt på en jobb som ligger så langt unna meg at jeg må ukependle. Er svært usikker på om dette egentlig er noe for meg, blir det for slitsomt? Og hvordan er det økonomisk hvis man bruker tusenvis av kroner hver måned til reise og en ekstra bolig? Vil du dele dine erfaringer?

Anonymkode: 18f68...ad9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pendler 20-25 minutter en vei og synes ikke det er slitsomt. 

Anonymkode: 3e7a0...093

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles ikke pendling, det kalles reisevei

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er jo ikke pendling, det er vanlig og relativ kort reisevei til/fra jobb... 

til TS: hvorfor flytter du ikke bare til der jobben er? 
Har ikke pendlet selv, men vurdert det. For min del betalte ikke jobben godt nok til at det dekket opp tapte reisepenger og doble boutgifter, så jeg valgte flytte istedet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi det er i en helt annen del av landet, så jeg ville helst prøve et års tid for å finne ut om man trivdes først. Har sjekket litt vedr pendlerfradrag og utgifter knyttet opp til pendlingen, og ser at man må tjene "bra" for at det skal veie opp for den anstrengende og fordyrende reisingen.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen mulighet til å få fly/tog og overnatting dekket av jobb? 

Anonymkode: 2a2ec...31c

AnonymBruker
Skrevet

Lei ut boligen din og lei bolig på nytt sted. Da kan du teste forholdene samtidig som du har backup og kan dra tilbake om du ønsker det.

Anonymkode: f4651...b2f

Skrevet

Jeg har 5,5 mil hver vei til jobb. Det går greit, men det er dyrt i bilkostnader. Også er det kjipt å bruke 2 timer hver dag på å sitte i bil. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen mulighet til å få fly/tog og overnatting dekket av jobb? 

Anonymkode: 2a2ec...31c

For lang reisevei, og for dyrt. Med ukependling vil det koste 10 000 - 12 000 kr pr mnd. avhengig av hvor mye man får i boutgifter.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei ut boligen din og lei bolig på nytt sted. Da kan du teste forholdene samtidig som du har backup og kan dra tilbake om du ønsker det.

Anonymkode: f4651...b2f

Absolutt en mulighet!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det er i en helt annen del av landet, så jeg ville helst prøve et års tid for å finne ut om man trivdes først. Har sjekket litt vedr pendlerfradrag og utgifter knyttet opp til pendlingen, og ser at man må tjene "bra" for at det skal veie opp for den anstrengende og fordyrende reisingen.

Om du har en jobb i dag så søker du et års permisjon fra jobben du har i dag.

Hus/leilighet du eier i dag leier du ut for et år. Da spiller det ingen rolle om du eier i BRL siden fremleie i ett år normal er lov.

Resultatet er at du organiserer deg det prøveåret du ønsker deg, men brenner færre bruer enn du ville gjort ved å si opp dagens jobb og selge nåværende bosted.

Anonymkode: 40f10...ba3

Skrevet

Vi pendler annenhver uke for to dager 4t reisevei hver vei, så 8 timer på to dager. Sånn sett går det greit, men hadde jeg hatt noe å ha sagt på dette, ville jeg heller ha ukespendlet. Vi bruker vel nærmere 8000,- bare i hotellkostnader på en mnd,1000kr i diesel, 500kr for parkering av bil og bompenger. Hadde vi samlet opp dette i en sum, kunne vi heller ha leid en leilighet. 

Det skal sies at jeg er uten jobb, så jeg er vel egentlig sjåføren for hele pendlingen. Det går veldig fint på morgningen på vei opp, men med 2 fulle dager i Oslo (hit og dit, disse må ha hjelp, disse vil snakke bla bla bla) får man svært liten tid til å slappe noe særlig av før man skal ut å kjøre ved kveldstid igjen. Samboeren har nå skjønt at det sliter meg ut, og skal nå flytte nærmere. Både fordi Aust-Agder har svært lite jobbmuligheter for meg, og fordi det blir for langt å kjøre. 

Så, ukespendling er jeg all inn for. 

Eventuelt som nevnt over her, permisjon fra jobb i et år, lei ut leiligheten/huset og sjekk hvordan du har det på det nye stedet. Skulle det ikke fungere, så har du en redningsplan og noe å komme tilbake til. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt, men man blir også vant til det. Har pendlet i et år. 1-2 uker borte, helger hjemme. Vil si det viktigste er at man har det man trenger. Komfyr, vaskemaskin etc. Blir fort stusselig uten komfyr. Hvis man reiser med tog går det fint å jobbe på toget(hvis det ikke er fullt) Hvordan det er økonomisk kommer an på hvordan man prioriterer. Man blir også veldig reisevant, og vant til å omstille seg raskt. 

Anonymkode: a7109...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...