Gå til innhold

Trenger hjelp ang missførnøyd og utakknemmelig 10-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har aldri fått spesielt mye. Vanlig med leker og småting, det han trengte av klar og treningsutstyr. Playstation kjøpte han selv og mobiltelefon også. Problemet er at han tror at han bare fortjener det beste og  hvis han ikke får det han vil så blir han frekk og sutrete. Nå er det sånn at han maser om iphone 6 eller 7. Det koster for mye penger og det skjer rett og slett ikke pga hans oppførsel og missnøye ovenfor ting.  Han kan være sutrete etter julaften eller bursdag pga han ikke fikk nok, han likte ikke gaver osv.

Hans tel ble ødelagt og faren kjøpte en iphone 5 S i bursdagsgave til han. Han trengte tel uansett. Fikk mld av faren at han begynte nesten å grine pga han ble så skuffet. Jeg har snakket med han og sagt at sånn oppførsel er uakseptabel og at han bør tenke seg litt om, takke faren og sette pris på en sånn fin gave. Det roet seg ned og han innrømte at han overreagerte.

Vi har ( stefaren hans og jeg) god økonomi og det vet han men vi er veldig fornuftige når det gjelder forbruket.

Jeg har nok feilet stort et eller annet sted , men jeg trenger gode eår hvordan sette stop på sånn oppførsel.

Jeg snakker mye med han og prøver å forklare ham ting , men det virker som han ikke forstår det og er bare skuffet og lei og synes at alt er urettferdig. 

Anonymkode: cdd73...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell han når det gjelder så dyre ting som det der, så må han spare til det selv. Da kan dere f.eks gi han penger i bursdags- og julegaver slik at sparkingen går litt fortere. Når det gjelder andre ting som han trenger(klær, treningsutstyr osv..) så er det jo greit å kjøpe det til han, så lenge ikke buksa koster 1000,-(da bør ungen spare til det selv også). Sett deg ned med han og forklar han dette. Hva han må spare til selv og hva han får av dere(ting han trenger). Snakk også med barnefar, sånn at dere er mest mulig samkjørte når det gjelder penger. 

Det med økonomi og pengebruk er faktisk noe som er veldig viktig å lære barna sine. De kan ikke få i post og sekk. Barn som blir vandt til å få alt de peker på, ender med å slite veldig med økonomi når de flytter for seg selv. Lær han at telefoner til 7000-, ikke vokser på trær, og at det tar lang tid å spare. Gi han gjerne også økonomiske oppgaver hjemme. Kanskje sett deg ned med han og vis han budsjettet deres, sånn at han lærer at det ikke er bare bare å spytte ut 7000 kr til en telefon. 

Anonymkode: 86518...a00

Gjest Catalina Culès
Skrevet

La han få arbeidsoppgaver og ukepenger så kan han spare til dyre ting selv.

Skrevet
3 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

La han få arbeidsoppgaver og ukepenger så kan han spare til dyre ting selv.

Dette

AnonymBruker
Skrevet

Kan være at han kjenner på et sosialt press dersom venner eller en gruppe han ønsker innpass i har dette? Utover det så bør du kanskje ta en økonomi-prat med ham. La ham få innsyn i økonomien hjemme, god eller dårlig. Dette får vi inn hver måned, dette koster lånet, dette koste bilen, mat, osv.

Anonymkode: 418da...857

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke være at han er av typen som er impulsivt følsom da? At han rett og slett kjenner så på skuffelsen over å ikke få det han ønsker seg, at han ikke automatisk finner gleden over det han faktisk fikk og som han egentlig setter pris på når han tenker seg om? Ref. iPhone 5 historien? 

Det er ikke annet å gjøre enn å snakke, snakke, snakke. Kanskje på forhånd før gaveåpning også, minne ham på å fokusere på hva som er i pakken fremfor hva som ikke er der?

Anonymkode: 91966...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Æh, vet ikke hva jeg skal si, men jeg har tantebarn som er på grensen til slik. De gangene de har vist sånn misnøye over gaver fordi den ikke var "bra nok" så har jeg gått og tatt gaven tilbake fra de, og sagt de ikke får noen gaver av meg før de lærer seg å si takk og sette pris på det man får. At de sitter der og sutrer, det får de bare gjøre. Det er ingen selvfølge å få en iPhone eller gaver til flere tusen. 

Så får de grine og sitte der og synes verden er så urettferdig. Tough love!

Anonymkode: 93c8d...7f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har aldri fått spesielt mye. Vanlig med leker og småting, det han trengte av klar og treningsutstyr. Playstation kjøpte han selv og mobiltelefon også. Problemet er at han tror at han bare fortjener det beste og  hvis han ikke får det han vil så blir han frekk og sutrete. Nå er det sånn at han maser om iphone 6 eller 7. Det koster for mye penger og det skjer rett og slett ikke pga hans oppførsel og missnøye ovenfor ting.  Han kan være sutrete etter julaften eller bursdag pga han ikke fikk nok, han likte ikke gaver osv.

Hans tel ble ødelagt og faren kjøpte en iphone 5 S i bursdagsgave til han. Han trengte tel uansett. Fikk mld av faren at han begynte nesten å grine pga han ble så skuffet. Jeg har snakket med han og sagt at sånn oppførsel er uakseptabel og at han bør tenke seg litt om, takke faren og sette pris på en sånn fin gave. Det roet seg ned og han innrømte at han overreagerte.

Vi har ( stefaren hans og jeg) god økonomi og det vet han men vi er veldig fornuftige når det gjelder forbruket.

Jeg har nok feilet stort et eller annet sted , men jeg trenger gode eår hvordan sette stop på sånn oppførsel.

Jeg snakker mye med han og prøver å forklare ham ting , men det virker som han ikke forstår det og er bare skuffet og lei og synes at alt er urettferdig. 

IPhone kan jo lett bli ødelagt/knust/stjålet av slemme barn som har en hang til bøllete/kriminell atferd...og lurer på: er det virkelig slik at foreldre gir IPhone 6/7 (eventuelt også størrelse Pluss) til barna i barneskolealder?!

Slike foreldre synes det er greit med 7-9.000,- ut av vinduet? 

Hvorfor ikke gi barn i barneskolen mobiltelefoner som Samsung/andre merker som koster rundt kr 1.500,-? 

Anonymkode: b1b9d...bc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hans tel ble ødelagt og faren kjøpte en iphone 5 S i bursdagsgave til han. Han trengte tel uansett. Fikk mld av faren at han begynte nesten å grine pga han ble så skuffet.

Akkurat den skuffelsen kan jeg sette meg inn i, og jeg er voksen med egen familie! Han hadde spesifisert at han ønsket seg iphone 6 eller 7, pakker opp gave på bursdagen sin, ser det er telefon og iphone, jubler sikkert innvendig, og så oppdager han at det er en flere år gammel modell han ikke har ønsket seg. 30 år gamle meg hadde også blitt skuffet da. 

Det er bedre å gi pengene dere mener en telefon koster, slik at han kan spare resten selv, enn at vi voksne skal bestemme hva de skal ønske seg og ikke.

Anonymkode: c33c9...910

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et mareritt! Dette har vært en stor frykt for meg, derfor har jeg snakket om sånt med barna helt fra de var små. Og de har faktisk fattet det, takk gud! Sønnen din må få perspektiver! Han må ikke tro at alle har disse tingene selv om naboene deres har det! Han trenger å se hvordan noen folk faktisk lever, både i Norge og i verden. Han må vite at noen ikke drar på ferie og at de må klærne til de faller fra hverandre, bare arve fra andre o.l. Hvis du klarer å få han til å fatte hvir utrolig heldig han er, VI er, som bor i Norge (og at alle ikke har det så greit her heller), så gir du han selve nøkkelen til lykke: takknemlighet! 

Det er vanskelig å bli deprimert senere i livet hvis man kjenner seg takknemlig! (Pluss, selvfølgelig, han oppfører seg som en skikkelig drittunge, og det er mest deres feil, dessverre, så bra du tar det nå! Husk at det kan endres!)

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal han med en Iphone 6 eller 7? Er ikke 5s bra nok? Jeg synes han burde vise sin takknemlighet til sin far over at han i det hele tatt fikk seg en Iphone. Det er slettes ikke alle som har en Iphone i denne alder, selv hadde ikke jeg det. 

Anonymkode: ada93...596

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

har en nesten 15 åring som går med en iphone 5s og kunne ikke bryr seg mindre om dette - han kan sende snap, meldinger, svar telefon og ringe noe.  Da fungerer det for det han bruker det til. 

Det er dessverre stor materiale press på barna disse dager.  Men om han er super utakknemlig, tar du da telefonen fra han og gi han en gammeldags nokia telefon og si at han må bruke det i en måned.  Deretter lover jeg deg at han blir litt mer takknemlig for å ha en iphone 5 lol. 

Anonymkode: e9d65...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken standard har hans foreldre på ting? Et sted kommer det nemlig fra, den oppfatningen om at det dyreste er det beste og det skal man ha, uansett hva. 

10. Åringer med dyre telefoner, til nesten titusen, som skal byttes ut når neste nye telefon er klar til lansering, hvordan tror du dette vil bli når han blir 12, 14, 16 år? 

Det du trenger er ikke at vi som ikke kjenner deg skal lære deg hvordan gutten skal slutte å sutre, men at noen som kjenner deg skal lære deg å sette din standar lavere, og være et godt eksempel for ditt barn. Helsestasjonen har psykologer som et lavterskeltilbud. Der bør du søke hjelp, før du får en stor gutt med større problemer enn det han alt har. 

Og en ting til, vil barn selv spare til det beste, det dyreste og for dem fineste, og klarer å ta vare på tingene sine, så er det måten de kan få de dyreste, fineste for dem tingene. 

Anonymkode: 59a12...f0d

• Liker 6
Skrevet

Vi pleier å fleipe med at eldstesønnen min er født med halvtomt glass. (Ref. om man betrakter glasset som halvfullt eller halvtomt. ) Han har aldri taklet skuffelser spesielt bra, og om en dag var generelt fantastisk, så var det den ene lille detaljen som ikke var perfekt som han hang seg opp i. Desto større forventninger han hadde,  desto større var skuffelse dersom ikke absolutt ALT sto til forventningene. 

Jeg var ung alenemor hans første leveår, så bortskjemt kan man ikke si at han skulle bli, men han tålte altså svært dårlig at ting ikke ble helt som han håpet. Han hadde også noen veldige raserianfall, og tenkte han på noe trist som hadde skjedd for lenge siden var han plutselig rett tilbake i sorgen, og nærmest utrøstelig.  

Da han var 9 søkte jeg hjelp, og da fremkom det at han har ADD. Det ligner adhd, men uten hyperaktivitet. Han var rett og slett dårlig på å regulere seg selv, og føler ting sterkere enn andre. Med hjelp (og alder ) er han nå blitt flinkere til å regulere seg. 

Jeg hadde aldri hørt om dette før, og i starten var jeg faktisk uvillig til å godta at min sønn var "unormal ", men jeg er glad for at jeg fikk gode råd og støtte. Og at han fikk hjelp. Det gjorde livet mye enklere for gutten. 

Jeg vet ikke om dette er relevant for dere, men det er kanskje noe å tenke på. Ikke alle slike barn er bortskjemt! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er ti år og kanskje kommet i prepuberteten. Jeg ville trolig sagt rett ut at han må slutte å oppføre seg som en fireåring i trassalderen, at dette blir for barnslig. Ville også forklart at om man blir for opptatt av ting, ender det opp med at det er tingene som eier deg, og det er ikke på den måten man egentlig ønsker å ha det. Men, bra han innså at han overreagerte. Synes du taklet det på en fin måte. Forklar han at det er tanken bak som teller. Innfør kjøpestopp for deg selv, vær et godt forbilde.

http://helse.010fl.com/no/helse/201307/157857.html#.WHH2qIWcFjo

Hjernen bruker disse årene produsere hormoner for kjønnsmodning som oppfordrer humørsvingninger og andre følelsesmessige endringer. Foreldre oftest merke irritabilitet, humørsvingninger, sinne og en tendens til å bli lett flau. Disse kjemiske endringene kan også synes å være uhøflig oppførsel, arroganse og egoisme.

Endret av Atea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har akkurat blitt 11. Det er nesten som han leter etter grunn til å sutre over ting. ,, han får aldr det han ønsker seg ,, som er ikke riktig og ,, alle de andre har det,, som er ikke riktig heller. Jeg føler at hjernen hans ikke klarer å sortere og han oppfører seg seg som en bortskjemt tenåring. Han sparer penger selv og hjelper hjemme. Han viser veldig mye ,, pubertet,, oppførsel og kan være ganske frekk. Sier unnskyld etterpå.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æh, vet ikke hva jeg skal si, men jeg har tantebarn som er på grensen til slik. De gangene de har vist sånn misnøye over gaver fordi den ikke var "bra nok" så har jeg gått og tatt gaven tilbake fra de, og sagt de ikke får noen gaver av meg før de lærer seg å si takk og sette pris på det man får. At de sitter der og sutrer, det får de bare gjøre. Det er ingen selvfølge å få en iPhone eller gaver til flere tusen. 

Så får de grine og sitte der og synes verden er så urettferdig. Tough love!

Anonymkode: 93c8d...7f1

Gjort det samme med mine tanteunger😊Fratatt de gaver da de ble skuffet over den siste gangen jeg ga de gaver og aldri mer. Istedet har jeg satt av penger på sparekonto til de når en viss alder, men det vet ikke de😊 

De lærte hvertfall da.

Anonymkode: b59d1...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

han

Hæ?? Han er 11 år og krever den dyreste iPhonen? Jeg visste ikke engang hva en iPhone var på den alderen. Wow. Unger nå til dags er bortskjemte..

Anonymkode: 627a1...4a0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...