AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Jeg har litt lyst til å studere noe med biologi eller kjemi, men det virker som at man må ha valgfag for å komme inn det står " REALFA: Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2. " Jeg tror jeg bare har P-matten (den vanlige matten fra vgs). Så dersom jeg skulle studert kjemi eller biologi så måtte jeg altså både tatt opp matte R1 og R2 + kjemi, fysikk eller biologi? Eller er det muligheter for å komme inn på studiet utenom å ha valgfaga? Viss det er lite søkere f.eks? Anonymkode: 2b33e...41b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Nei, du må ha de fagene. Slik at du har et grunnlag for det du vil studere. Anonymkode: d0b36...bc4 3
Ginny Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Valgfag har du nok, du valgte bare ikke realfagene. Uten disse kommer du ikke inn om det så ikke er en eneste annen søker dessverre. I tillegg forventes det at du har et grunnleggende mattenivå, altså minst R1. I tillegg må du ha enten R2, fysikk 1 eller 2, kjemi 1 eller 2, eller biologi 1 eller 2, osv. men sjekk du om kan ta det som privatist, du klarer fint å ta R1 og et annet fag (både kjemi1 og biologi1 er veldig greie fag) nå før sommeren, da kan du søke i april vil jeg tro, og ettersende karakterer som viser realkompetanse 😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 mange skoler har også forberedende kurs med matte og fysikk, som ikke gir studiepoeng, men gir deg grunnlaget for å ta realfaglige studieretninger etterpå. Men ja, du MÅ ha disse fagene for å komme inn, det er absolutte inntakskrav. Anonymkode: baa4c...794
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Årsaken til at dette er krav er fordi utdanningen er lagt opp på et nivå der denne forkunnskapen er en forutsetning. Dette kommer du ikke unna. Anonymkode: 95efc...c6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå