Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt lyst til å studere noe med biologi eller kjemi, men det virker som at man må ha valgfag for å komme inn :(

det står " REALFA: Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2. "

Jeg tror jeg bare har P-matten (den vanlige matten fra vgs). Så dersom jeg skulle studert kjemi eller biologi så måtte jeg altså både tatt opp matte R1 og R2 + kjemi, fysikk eller biologi?

Eller er det muligheter for å komme inn på studiet utenom å ha valgfaga? Viss det er lite søkere f.eks?

Anonymkode: 2b33e...41b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ha de fagene. Slik at du har et grunnlag for det du vil studere. 

Anonymkode: d0b36...bc4

• Liker 3
Skrevet

Valgfag har du nok, du valgte bare ikke realfagene. 

Uten disse kommer du ikke inn om det så ikke er en eneste annen søker dessverre. I tillegg forventes det at du har et grunnleggende mattenivå, altså minst R1. I tillegg må du ha enten R2, fysikk 1 eller 2, kjemi 1 eller 2, eller biologi 1 eller 2, osv.

men sjekk du om kan ta det som privatist, du klarer fint å ta R1 og et annet fag (både kjemi1 og biologi1 er veldig greie fag) nå før sommeren, da kan du søke i april vil jeg tro, og ettersende karakterer som viser realkompetanse 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mange skoler har også forberedende kurs med matte og fysikk, som ikke gir studiepoeng, men gir deg grunnlaget for å ta realfaglige studieretninger etterpå. 
Men ja, du MÅ ha disse fagene for å komme inn, det er absolutte inntakskrav. 

Anonymkode: baa4c...794

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til at dette er krav er fordi utdanningen er lagt opp på et nivå der denne forkunnskapen er en forutsetning. Dette kommer du ikke unna. 

Anonymkode: 95efc...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...