Shopgirl2014 Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Jeg tror at alle er forskjellige, og at det som funker for noen kan være feil for andre. Ingen kropper er like, og noen går ned masse på lavkarbo, mens for andre er det bedre med en lavkalori-diett. Tror også at noen har lettere for å legge på seg enn andre. For noen år siden var det enighet om at fysisk aktivitet var nøkkelen til vektnedgang, men det har man gått bort fra de senere årene. Nå heter det at trening er gram og kosthold er kilo. Selv har jeg prøvd å gå ned i vekt med bare trening som virkemiddel, og bare ved å endre kostholdet. Ingen av delene har funket på min kropp. Det eneste som fungerer for meg er å en kombinasjon av færre kalorier og fast (relativt tøff) trening. Så jeg lurer på: Hva er dine erfaringer med dette? Hva er funker når du skal ned i vekt? Trening eller kosthold, eller begge deler? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Tarmbakteriene har veldig mye å si her. Er du overvektig har du sannsynligvis ikke så mange forskjellige tarmbakterier. Mange forskjellige tarmbakterier er bra. Det er vist at hvis man sprøyter tarmbakterier fra en overvektig person inn i en mus så blir musa overvektig. Du kan endre tarmbakteriene etter kostholdet. Snart vil det være mulig å kunne sende avføringsprøve til Israel og få kosthold som er skreddersydd for en selv. MEN jeg må jo også si at nesten alle som sier de ikke går ned i vekt spiser mye mer enn de tror, og alt for mye småspising og tull. Kanskje endel også overvurderer hvor fysisk aktive de er. Veier man mye vil man gå ned i vekt med et korrekt kosthold. Anonymkode: df6a9...e24 2
Pringle Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 (endret) Det er ikke noe spesielt man skal spise og/eller gjøre, man må bare spise/gjøre sånn at antall kalorier inn - over tid - er lavere enn kalorier ut. En enkel ting man må gjøre, så uendelig mange måter å gjøre det på. Det er ikke rart man river seg i håret. Hva er hemmeligheten? Det meste funker for å gå ned i vekt, det som egentlig betyr noe, er hva som funker for å holde vekta etterpå. Etter å ha lyttet til alt mulig tull om hva man må og for all del ikke må gjøre, og dermed gått opp og ned (mest opp) i vekt gjennom over 40 år (heh, jeg regner med oppveksten da), har jeg kommet til samme konklusjon som alle som holder vekta problemfritt: Det er ikke noe spesielt man skal spise og/eller gjøre, man må bare spise/gjøre sånn at antall kalorier inn - over tid - er det samme som kalorier ut. Endret 7. januar 2017 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Kosthold er nesten alt. Det sier seg egentlig selv...Bare tenk på hvor fort man kan spise en stor plate sjokolade vs. Hvor lang mye du må trene for å forbrenne tilsvarende... Anonymkode: b7012...064 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Har gått ned 15 kg nylig, kun ved kosthold og ikke ved trening. Prøvde tidligere ved hjelp av trening, mistet ikke et gram, selv om jeg spiste litt sunnere. Veldig godt å kun ha en ting å fokusere på under vektnedgangen. Nå er målet å finne balansen der jeg er og sikre meg at de gode vanene faktisk har satt seg, før jeg begynner å trene til våren. Anonymkode: 3b84f...e23 1
ajarRun Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Det er bare tull at du ikke klarer å gå ned i vekt ved å spise færre kalorier. Fysisk aktivitet er egnet til å holde vekten nede og til å øke hvor fort man går ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøvde tidligere ved hjelp av trening, mistet ikke et gram, selv om jeg spiste litt sunnere. Det er ikke "sunnheten" som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke, det er mengden. Anonymkode: e2070...173 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har aldri hørt om at trening skal være noe særlig effektivt for vektnedgang i seg selv. For å få en sunnere livsstil og en sterkere kropp - ja, men trening i seg selv har ikke den største effekten på kaloriunderskudd. Selv gikk jeg ned 12 kg bare ved å endre på kostholdet. Aktiv har jeg alltid vært og jeg er glad i å trene, men kiloene kom uansett så lenge jeg hadde usunne matvaner. Hvis du er veldig overvektig er det selvfølgelig viktig å holde seg i fysisk aktivitet, og jeg tror ikke man skal utelukke noen av delene for å ha et sunt liv og en sunn kropp, men akkurat vekten er det matvanene som tar. Anonymkode: 9b6fa...935 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 For meg er begge deler viktig. Det hjelper ikke å trene hvis jeg ikke samtidig endrer kostholdet, men trening gir mer fleksibilitet og jeg kan være med på sosiale aktiviteter med mat og øl innimellom uten å være nødt til å stramme så mye inn på hverdagskostholdet at jeg sprekker. I tillegg virker treningen apetittregulerende, gjør meg mentalt sterkere og mer motstandsdyktig mot fristelser. 80 % av tiden synes jeg trening er gøy og jeg trener 4-6 timer i uka. Totalt blir det vanligvis mellom 2-3000 kcal i uka. Et par økter med halvveis innsats i noe jeg ikke egentlig har lyst til ville selvfølgelig ikke hatt samme effekt. Anonymkode: 0029d...252 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke "sunnheten" som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke, det er mengden. Anonymkode: e2070...173 Ja, det vet jeg da godt. Anonymkode: 3b84f...e23
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 Jeg spiste 1600 kalorier om dagen og gikk ned i vekt, selv om jeg var skadet og ikke kunne trene. Faktisk følte jeg at det var enklere å gå ned i vekt da jeg ikke trente, for jeg blir sulten av treningen og har problemer med å modere meg. Anonymkode: cdcd5...3db 1
*Maja* Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 For min del var det kostholdet som gjorde at jeg gikk ned, og kostholdet som gjør at jeg holder vekten vedlike. Trening er en bonus, som jeg gjør fordi jeg a) synes det er gøy, og b) fordi det gir meg energi. Og evt. c) fordi jeg da kan spise mer. Hilsen matvrak. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Det er kostholdet som er det avgjørende, men for min egen del føles det mye lettere å beholde et fornuftig kosthold når jeg trener. Treningen betyr kanskje ikke så mye med tanke på kaloriforbruket, men holdningene og motivasjonen som følger treningen gjør det enklere. Anonymkode: e2070...173 5
SPOCA Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Jeg tenker at det er viktig i kombinasjon, ihvertfall for mitt vedkommende. Selv er mitt mål alltid å gå 10 000 skritt hver dag - og det blir gjerne til at jeg trener omtrent daglig, det være seg som en lengre gåtur eller trening med vekter. Og så ligger jeg mellom 250 (på lørdager og noen ganger søndager) til 750-1000 kalorier i underskudd i løpet av ukedagene. Men det betyr ikke at jeg sulter meg selv og spiser godt. Men for meg har det helt avgjørende vært å telle kalorier. For meg har det blitt vitenskap, der Fitbit'en hjelper meg å måle aktivitetsnivået, og kaloritellingen holder styr på hvordan jeg ligger an ift det målet jeg har satt meg. Det har fungerte knakende bra siden jeg nå veier 102 kg og tidligere veide 166 kg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 Jeg har alltid hørt at «kosthold utgjør kilo, trening utgjør gram». Dette stemmer igrunnen godt med det alle over har skrevet. Anonymkode: cfca7...257 1
Rights Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Jeg holder en knapp på begge deler, for da får man i "pose og sekk". Er man fysisk aktiv, så slipper man å være så utrolig nazi med kostholdet, slik at man kan kose seg med godteri/alkohol/chips eller hva det nå enn skulle være som gir mere +kcal, uten at det har så utrolig mye å si. Alt med måte, da. 1
revidert_utkast Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 På 7.1.2017 den 16.21, AnonymBruker skrev: Kosthold er nesten alt. Det sier seg egentlig selv...Bare tenk på hvor fort man kan spise en stor plate sjokolade vs. Hvor lang mye du må trene for å forbrenne tilsvarende... Det finnes kun en eneste god oppskrift på å gå ned i vekt. Du må putte i deg færre kalorier enn du forbruker. Så simpelt og enkelt er det her. Forbrenningen må overgå forbruket. Selv har jeg svært liten tro på at man kan "sitte seg" til å gå ned i vekt kun ved å endre kosthold. Da snakker vi hvertfall sultegrensen, og det finnes nok tusener av de som kan skrive under på at det der ikke er noen langvarig god løsning. Vekta flyr gjerne rett opp igjen straks den minste lille utskjeielse skjer og når kroppen får mer væske. Begynn å tren styrketrening om du vil ned i vekt! Du øker forbrenningen radikalt. Er ekstremt effektivt og du slipper å halse rundt på møller med blodsmak i munn. Med styrketrening forbrenner du selv flere timer etter at treningen er over, ja selv når du sover! Og du kan slappe av i sofaen med verdens beste samvittighet. Jeg testet ut dette her med kosthold og trening for noen år siden. Jeg veide da over 100kg i januar da jeg startet. Begynte å spise mer proteiner og holdt meg unna sukker og mye fett. Trikset er dog å spise denne maten til riktige tider i forhold til treningen. Før trening trenger du karbohydrater for å "orke" løftene på treningen. Så du kan gjerne stappe i deg bananer, pasta og ris, poteter og kornprodukter et par timer før. Selv åt jeg gjerne en deilig lasagne med ris eller hvit baguett. Hadde masse energi på trening og det var "gøy" å trene fordi kroppen hadde overskudd. Hjemme igjen drakk jeg gjerne en sjokomelk for å fylle på med nye karbohydrater slik at kroppen ikke begynte å forbrenne mine muskler (som den gjerne gjør først). En times tid etterpå og utover kvelden gikk det i proteiner (kylling, kjøtt, egg, fisk osv) for å gi kroppen riktig næring til å bygge mer muskler. Økt muskelmengde forbrenner mer, husk det. Kiloene rant av meg så jeg nesten skulle tro jeg stod i dusjen og så det forsvinne i sluket. Helt vanvittig, og jeg spiste meg god og mett stort sett hver eneste dag. I slutten av april veide jeg 75kg med betydelig mer muskler. Bortimot 30kg hadde forsvunnet i løse lufta. Noen uker senere bestemte jeg meg for å teste ute å leve mer usunt med samme treningsmengde og se hvordan det gikk. Jeg gikk aldri opp i fettvekt og stabiliserte meg fint på rundt 75kg. En liten vektøkning(+2-3kg) som kom litt senere var i form av muskler og ikke fett. Når jeg senere sluttet treningen, gikk det nesten et helt år før jeg begynte å merke at nå hadde jeg lagt på meg litt igjen. Og jeg var ikke særlig aktiv i den perioden og åt pizza, pottis og gode middager i fleng. Så rådet er, vil du ned i vekt med en trygg bekreftelse på at der blir du i lang stund, så start å trene styrketrening! Men OBS OBS! IKKE gjør kardinalfeilen med å ikke spise når du trener styrke. Her tråkker mange bokstavelig talt rett i salaten. Riktig inntak av mat før og etter treningen er alfa og omega for å lykkes og for at du ikke skal gå drittlei første uka. Og husk at første og andre uka er verst, så blir det mye bedre etterhvert og snart kun en rutine. Få også hjelp med å trene riktig. Det er i mange øvelser ekstremt viktig å bruke rett teknikk for å unngå skader, samt få maksimalt ut av treningen. Ikke gjør tenåringstabben med å henge deg opp i antall kg og stå som en jojo hvor du slenger opp vekter som en dansende klovn, men løft det du klarer på korrekt måte og gi blaffen i andre rundt deg som du tror står og ser på. På treningssentre er folk opptatt av å trene, og ikke hvor mye du klarer å løfte. Tro meg, det er jojo klovnen som fremstår som en idiot og ikke du som er opptatt av å gjøre det riktig for deg og din kropp. Spør om hjelp! De største på helsesenteret er gjerne de mest hjelpsomme og kunnskapsrike, som synes det er gøy når du spør om råd og ønsker det som er viktigst, nemlig å trene riktig. De er ingen skumle farlige voldsmenn som ønsker å gjøre livet surt for deg. Styrketrening? Det der fungerer! Legg gjerne også litt kardiotrening til etter styrkeøkten er over. Litt halvlett sykling eller løping i 15-30min når kroppen er tom for karbohydrater for tvinge den til å forbrenne fett. Men ikke kjør maksnivå, da begynner musklene (proteinene) å forbrennes og det vil du ikke. Og få i deg sjokomelken omgående etter trening om du avslutter med kardio. 2
Gjest Runforit Skrevet 10. januar 2017 #18 Skrevet 10. januar 2017 Det er klart at en kombinasjon er det beste for en sterk, veltrent og slank kropp. Men det som avgjør at du går ned i vekt er antall kalorier. Enkelt og greit. Man kan ikke legge på seg av luft. De som sier at de ikke klarer å gå ned i vekt uansett hvor lite de spiser har jo da løsningen og kuren på sultkatastrofe.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #19 Skrevet 10. januar 2017 Jeg har kun klart å opprettholde et treningsregime over tid da jeg jeg bort fra å ha vektnedgang som motivasjon. Det funket aldri med trening alene uten å legge om kostholdet. Kalorirestriksjon er nummer én for vektnedgang. Jeg trener for generell helse, for mental velvære, og for å bli sterkere og strammere. Legger ikke vekt på hvor mye kalorier jeg har forbrent i løpet av en treningsøkt, for det vil ikke utgjøre nok til utgjøre noen forskjell på vekta. Anonymkode: 6af32...f47
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 Kosthold er 60% og trening 40% Anonymkode: b6484...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå