Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg visste ikke helt under hvordan kategori jeg skulle legge dette under. Jeg har da snart leid samme leilighet i to år. Etter å ha leid i 1 år, bestemte huseieren for å stige husleien med 1000kr. Jeg søkte litt rundt, og fant raskt ut at dette ikke var lov, etter som man må følge kpi. Etter en unødvendig lang og vanskelig samtale, klarte jeg å få han til å forstå at det han gjorde ikke var lovlig. Men snart er det gått 2 år og jeg er redd han kanskje har lov å øke med 1000kr nå. Det passer svært dårlig for meg å flytte akkurat nå, men jeg må forberede meg. For hvis han faktisk har loven på sin side, så må jeg flytte ut. Jeg har lest litt på nettet og de fleste sider sier det er lov etter 3 år, men hva med 2 år? Har dere noe informasjon om dette, eller linker til nettsider med fakta som jeg kan vise til huseieren? 

MVH håpløs sjel 

Anonymkode: d68ca...6b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan justere hvert år med KPI siden forrige økning. Om husleien din er 10 000 og du har bodd 2 år fra Januar 2015 til desember 2016 er endringen ca 6,5%, da kan han øke den med 650 kr.

KPI finner du her og regnstykket greier du sikkert:

https://www.ssb.no/kpi

Det skjer ikke noe annet etter 2 år.

Om du har leid i 3 år kan han, med 6mnd varsel, justere til gjengs leie, altså det man kan argumentere for at markedsleieverdien er i dagens marked.

Endret av ekkoet
AnonymBruker
Skrevet

På nettsiden står at kpi i november var 3,5. Betyr dette at eieren kan øke med 350kr i juli da, siden det er da vi begynte leien. 

Anonymkode: d68ca...6b3

Skrevet

Dersom husleien var satt til  10 000 i nov 2015 så kan han øke med 3,5% som følge av endringen ja, basert på november-november. Han kan vel kanskje og vente på desember-tallene og få enda litt mer.

Han trenger ikke vente til juli, han kan gi en måneds varsel på dette. Så om han gir beskjed i dag vil det være i effekt fra mars. 

Skrevet

Hvor mye betaler du nå, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...