AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Jeg er enslig og holder på å lete etter et sted å bo. Jeg legger hele tiden merke til at de bare vil leie ut til enslig eller et ungt par. Det er ganske dyrt å leie alene, og er man to kan man dele på husleien. Og hvorfor bare unge par? Jeg, som enslig, må betale 8-10 000 kr, men et par kan dele dette og betale 4-5 000 hver. Det er lettere økonomisk om man er par som deler husleien, og det er dyrt å være alene om det. Anonymkode: a3c89...7a8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Dette problemet har vært satt søkelys på i årevis. Noen opprette derfor Ensliges landsforbund. Anonymkode: f003d...5cd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Så klart er det billigere å være to, det er ganske grunnleggende og enkel matte. Grunnen til at man mange kanskje vil leie ut til unge mennesker er vel fordi de regner med at det ikke blir langtidsleie. Å kanskje de ikke synes leiligheten (eller noe jeg vil kalle hybel i mange tilfeller) egner seg for voksne mennesker. Anonymkode: 8ed12...ec9 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Rettferdig for huseier: Ja. Rettferdig for leietakerne: Vet ikke. Anonymkode: 66e6e...95a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 Enslig eller ungt par i en annonse tolker jeg dithen at leiligheten ikke er så stor. Unge par er ofte itt gladere i hverandre og tåler bedre å bo trangt Anonymkode: 609c2...589 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Koster å være singel ja, betaler over 9000 i mnd på bolig, så kommer andre utgifter i tillegg, mye utgifter på lite mat som enkelte påstår er billig. Anonymkode: 713bd...922
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Jeg er enig i at det kan virke litt urettferdig og urimelig. La meg fortelle deg en historie om da jeg skulle på kino med min mann. Vi hadde valgt ut hvilke film, det var en sånn kjærlighetsfilm med deilige tom hiddleston i rollen, så egentlig hadde jeg alt litt munngodt for filmen, men kjøpt litt popcorn og brus for det. Men når jeg kom til kassen ble jeg forskrekket over det kassedamen sa, hun spurte "ja skal det være to kinobilletter da"? To kinobilletter? Her måtte jo noe sette foten ned. For jeg var tross alt gift med min mann, og da sier man jo at kvinne og mann skal bli ett, og da er det urimelig at man skal betale for to kinobilletter, når vi tross alt er ett. Jeg avvist derfor den frekke kassedamen, og forklarte at en kinobillett holdt. Uheldigvis ble min mann stoppet i billettluken, så han måtte vente utenfor. Så så urettferdig kan faktisk verden bli. Anonymkode: 9737f...92f 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 Jeg leier gjer Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så klart er det billigere å være to, det er ganske grunnleggende og enkel matte. Grunnen til at man mange kanskje vil leie ut til unge mennesker er vel fordi de regner med at det ikke blir langtidsleie. Å kanskje de ikke synes leiligheten (eller noe jeg vil kalle hybel i mange tilfeller) egner seg for voksne mennesker. Anonymkode: 8ed12...ec9 Grunnen til at unge par er favoritt-leietakeren er at de vanligvis er "skikkelige folk" uten masse problemer. De som fortsatt er leietakere i 40-50 årene er det vanligvis mye mer problemer med. Anonymkode: 68b48...67d 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Tja, er jo rimelig å anta at to mennesker, kanskje med et barn eller i tillegg, fører til mer normalslitasje om ikke annet. Og dobbelt så mye klær som skal tørkes = større fare for muggproblemer i en liten leilighet, f.eks. Så syns ikke det hadde vært urettferdig for huseier å gi enslige en rabatt akkurat, samtidig skjønner jeg jo hvorfor dette ikke gjøres. Anonymkode: 9349d...d5d
prt90 Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enslig og holder på å lete etter et sted å bo. Jeg legger hele tiden merke til at de bare vil leie ut til enslig eller et ungt par. Det er ganske dyrt å leie alene, og er man to kan man dele på husleien. Og hvorfor bare unge par? Jeg, som enslig, må betale 8-10 000 kr, men et par kan dele dette og betale 4-5 000 hver. Det er lettere økonomisk om man er par som deler husleien, og det er dyrt å være alene om det. Anonymkode: a3c89...7a8 På mange områder i livet er det dyrere for enslige, og jeg tro dessverre ikke det er så mye å gjøre med det heller. Når det kommer til bolig er vel de beste alternative å leie med en venn eller flytte inn i et kollektiv.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 "Ungt par" tolker jeg dithen at utleier ikke ønsker familier med barn eller å leie ut til kameratgjenger som ønsker å bo i kollektiv, da begge disse gruppene gjerne medfører en del støy og slitasje på leiligheten. Jeg ser ikke helt hvordan det er urettferdig for enslige ? Dersom du bor alene får du jo bad og kjøkken helt for deg selv. Vi bor to voksne og et barn med et bad, og det er ikke sjelden jeg må hoppe av ramma før jeg er ferdig fordi en av de to andre holder på å gjøre i buksa. Selvsagt koster det mindre å dele leilighet enn å bo alene, jeg ser ikke hva som er så urettferdig med det. Da får du finne deg et kollektiv, da, så slipper du å bo så dyrt. Anonymkode: 6fc35...28d 3
Gjest antbug Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enslig eller ungt par i en annonse tolker jeg dithen at leiligheten ikke er så stor. Unge par er ofte itt gladere i hverandre og tåler bedre å bo trangt Anonymkode: 609c2...589 Og går kanskje ikke med planer om å skaffe barn med det aller første? Huseier ser sikkert for seg at leiligheten er for liten for en barnefamilie. De fleste vil ha leieboere som blir boende en stund, så da blir det mer risky med de som er eldre og snart klare for barn.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 Hvorfor har vi fått for oss at alt skal være så rettferdig hele tiden? Livet er urettferdig, lær å leve med det. Anonymkode: 83955...873 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enslig og holder på å lete etter et sted å bo. Jeg legger hele tiden merke til at de bare vil leie ut til enslig eller et ungt par. Det er ganske dyrt å leie alene, og er man to kan man dele på husleien. Og hvorfor bare unge par? Jeg, som enslig, må betale 8-10 000 kr, men et par kan dele dette og betale 4-5 000 hver. Det er lettere økonomisk om man er par som deler husleien, og det er dyrt å være alene om det. Anonymkode: a3c89...7a8 Det er håpløst. Anonymkode: 20bc4...f39
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #15 Skrevet 7. januar 2017 Jeg syntes det var ganske kjedelig selv da jeg leide. Nå eier jeg, og om jeg skal leie ut, så vil jeg selvfølgelig ha dekket mine utgifter mtp lån osv. Leieprisen vil dermed bli minst 12 000,- skal jeg øke prisen til, tja, 18 000,- om det er ett par som vil leie? sånn at jeg kan tjene 6000,- ekstra? Eller skal jeg fortsette ta en sum som dekker det jeg har av utgifter ? Jeg kan jo iallefall ikke gå ned, for jeg skal da virkelig ikke betale for at du som leietaker er singel... Anonymkode: 4031c...15c 4
prt90 Skrevet 7. januar 2017 #16 Skrevet 7. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, er jo rimelig å anta at to mennesker, kanskje med et barn eller i tillegg, fører til mer normalslitasje om ikke annet. Og dobbelt så mye klær som skal tørkes = større fare for muggproblemer i en liten leilighet, f.eks. Så syns ikke det hadde vært urettferdig for huseier å gi enslige en rabatt akkurat, samtidig skjønner jeg jo hvorfor dette ikke gjøres. Anonymkode: 9349d...d5d Det er et veldig godt argument, og hvis du hadde kommet med det til meg hadde du definitivt fått et avslag i leien. Problemet er at den besparelsen du skisserer ikke er så fryktelig stor, og vi hadde neppe snakket om over 100 kroner i måneden. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 Det er jo arealet som leies ut (altså antallet kvadratmeter pluss eller minus varmtvann o.l.). Leieprisen reflekterer altså arealet som leies ut, ikke antallet leietagere. I pressede situasjoner er jeg veldig enig i at det oppleves urettferdig, men det hjelper dessverre veldig lite. En mulighet er jo å leie sammen med en kollega eller venn/venninne. Anonymkode: 2aab2...864 3
Gjest gjesteniluka Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier gjer Grunnen til at unge par er favoritt-leietakeren er at de vanligvis er "skikkelige folk" uten masse problemer. De som fortsatt er leietakere i 40-50 årene er det vanligvis mye mer problemer med. Anonymkode: 68b48...67d Tuller du? Er da mange skikkelige folk som er enslige og leieboere i den alderen der som aldri har laget problemer.
ajarRun Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 Selvfølgelig er det rettferdig. Du kaster jo bort fellesskapets ressurser. Alle med lavere inntekt burde bo sammen med noen ut av solidaritet for andre fattige. Dette ville drastisk kuttet boligkostnadene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Selvfølgelig er det rettferdig. Du kaster jo bort fellesskapets ressurser. Alle med lavere inntekt burde bo sammen med noen ut av solidaritet for andre fattige. Dette ville drastisk kuttet boligkostnadene. Den der tror jeg du får problemer med overfor private utleiere Anonymkode: 2aab2...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå