AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #1 Skrevet 7. januar 2017 Står fast på en oppgave, så søker litt idemyldring, blir veldig glad for svar Skal lage en problemstilling som går på fysisk fostring, pedagogikk og naturfag, Har skrevet noen, men er ikke fornøyd. Trenger rett og slett flere ideer til konkrete aktiviteter, noen som har forslag ? Anonymkode: e3b7b...c56
Pioner Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Hvilken aldersgruppe tenker du å fokusere på? For de eldste kan hinderløype med oppgaver være noe, barna kan være med å lage eller du kan lage på forhånd. Ta bilder av et kjent området og på hver post er det bilde av hvor neste post ligger. ( postene kan være å finne kongler/pinner osv, de kan høre etter dyrelyder i skogen, de kan lage ulike former med pinnene ol( her får du inn antall rom og form også). For de minste kan man feKS ta de med på tur i skogen, ha med bilder av ekorn,fugler og andre dyr som lever i skogen leite etter kongler som er spist av (hvem kan ha spist på den osv.) Finne et sted med tynn is, sånn at barna får kjenne på isen og kanskje ta med tilbake i barnehagen og vise at den smelter. Veldig mye en kan gjøre, du kan også la de få ha hver sin "skattekiste" hvor de samler gjenstander som de tar med tilbake i barnehagen for å lage et bilde med. Syng gjerne sanger om dyrene, for alle aldersgrupper er sang en fin måte å gjøre ting meg spennende på og barna får noen kjente momenter som de kan fra før. Fagområdene krysser hverandre veldig mye, så en kan få inn mange fagområder på en aktivitet. Finn ut hvilken aldersgruppe du fokuserer på også hva du vil gjøre. Regner med du skal ha et opplegg i praksis siden du ville ha konkrete aktiviteter. Problemstillingen må du også lage så konkret som mulig men ikke slik at det blir for "smalt" til å skrive noe.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 2 timer siden, Pioner skrev: Hvilken aldersgruppe tenker du å fokusere på? For de eldste kan hinderløype med oppgaver være noe, barna kan være med å lage eller du kan lage på forhånd. Ta bilder av et kjent området og på hver post er det bilde av hvor neste post ligger. ( postene kan være å finne kongler/pinner osv, de kan høre etter dyrelyder i skogen, de kan lage ulike former med pinnene ol( her får du inn antall rom og form også). For de minste kan man feKS ta de med på tur i skogen, ha med bilder av ekorn,fugler og andre dyr som lever i skogen leite etter kongler som er spist av (hvem kan ha spist på den osv.) Finne et sted med tynn is, sånn at barna får kjenne på isen og kanskje ta med tilbake i barnehagen og vise at den smelter. Veldig mye en kan gjøre, du kan også la de få ha hver sin "skattekiste" hvor de samler gjenstander som de tar med tilbake i barnehagen for å lage et bilde med. Syng gjerne sanger om dyrene, for alle aldersgrupper er sang en fin måte å gjøre ting meg spennende på og barna får noen kjente momenter som de kan fra før. Fagområdene krysser hverandre veldig mye, så en kan få inn mange fagområder på en aktivitet. Finn ut hvilken aldersgruppe du fokuserer på også hva du vil gjøre. Regner med du skal ha et opplegg i praksis siden du ville ha konkrete aktiviteter. Problemstillingen må du også lage så konkret som mulig men ikke slik at det blir for "smalt" til å skrive noe. Tusen hjertelig takk for gode forslag Aldersgruppen er fra 2-3 år. Trenger å formulere en god problemstilling som inneholder fys fos, ped og naturfag, har en del forslag selv-men har opplevd skrivesperre ( jeg tenker FOR vanskelig ) det holder på å løsne litt nå ( heldigvis ) Læringsmål er veldig viktig, : HVA ønsker jeg å lære dem? Sitter selvsagt med dette selv, men blir veldig takknemlig for forslag/gode ideer etc- har SÅ lyst å lage en fin dag! ( Har tenkt på å lage mat ute i naturen ) Anonymkode: e3b7b...c56
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Hvordan kan man tilrettelegge for kroppslighet i naturen? - Her tenker jeg litt i at bare turen I seg selv kan bli målet, det og være en god rollemodel, filosofering, teorien om affordances ( som innebærer at barn leker naturlig med det som det tilbys ), flow teori. Samtidig går det an å skrive om referanseplasser, hvordan utnytte dem fra et pedagogisk perspektiv, naturens perspektiv, og fysisk fostrings perspektiv. Står mye bra i boka barnas barnehage 3, mener og huske at det er kapittel 7 eller 8, skrevet av Sandvik KB. madsen har også forskjellige teorier om barns tranger barn har som er blant annet bevegelses trang, utforsker trang. ville også sett på dette, da hvis du jar litt mer teori under huden først er det bedre å komme fram til en problemstilling. Tenke over hva barn skal ha ut av dette? Hvordan dra nytte av naturen som en arena for barns bevegelses og utforskertrang? Anonymkode: 03d62...de4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man tilrettelegge for kroppslighet i naturen? - Her tenker jeg litt i at bare turen I seg selv kan bli målet, det og være en god rollemodel, filosofering, teorien om affordances ( som innebærer at barn leker naturlig med det som det tilbys ), flow teori. Samtidig går det an å skrive om referanseplasser, hvordan utnytte dem fra et pedagogisk perspektiv, naturens perspektiv, og fysisk fostrings perspektiv. Står mye bra i boka barnas barnehage 3, mener og huske at det er kapittel 7 eller 8, skrevet av Sandvik KB. madsen har også forskjellige teorier om barns tranger barn har som er blant annet bevegelses trang, utforsker trang. ville også sett på dette, da hvis du jar litt mer teori under huden først er det bedre å komme fram til en problemstilling. Tenke over hva barn skal ha ut av dette? Hvordan dra nytte av naturen som en arena for barns bevegelses og utforskertrang? Anonymkode: 03d62...de4 Mye gode forslag, takk for det- har boken barnas barnehage 3...har ikke boken om KB.madsen. Tenker hele tiden på hva barna skal ha ut av aktiviteten, vil jo danne grunnlag for hele oppgaven videre..den didaktiske relasjonsmodellen- hva vil jeg de skal lære og hvordan? Er i tenkeboksen...hvordan kan jeg benytte årstiden, lære noe om vann, is, snø? luft? fugler? Anonymkode: e3b7b...c56
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 39 minutter siden, Macillah skrev: Mål kan du finne i rammeplanen. Jeg vurderer å slutte, sliter veldig med motivasjonen. Har jobbet som ped leder i mange år ( tro det eller ei ) har utarbeidet periodeplaner, ukeplaner, skriv til foreldre og årsplan- men språket er muntlig. Har fått veldig gode tilbakemelding for arbeidet mitt, er flink til og utføre teorien, se ammenhenger, stilmulere, observere, veldig glad i å leke, ja - jeg er veldig aktiv. Hva hjelper det? kommer på høyskolen fikser ikke akademisk, resultat blir til slutt at jeg ikke sover på nettene ( før eksamene ) gråter og opplever stressreaksjon. Har gitt beskjed til lærerne, men de sender meg bare oppskrifter på akademiske tekster, noe jeg er glad for, men det hjelper ikke. Nå har jeg f,eks problemer med å utforme en problesmtilling som inneholder naturfag, fysisk fostring og ped. Blir helt oppgitt over meg selv. Har dyskalkuli, mulig forklaring på dette. Anonymkode: e3b7b...c56
Pioner Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 Skriv inn de problemstillingene du har til nå da? Det du trenger å inkludere i problemstillingen din er natur og fysfos pedagogikken går som regel av seg selv syns jeg. Eks. Hvordan kan jeg stimulere barn til kroppslig utfoldelse i naturen med fokus på de yngste barna? (Dette var noe jeg kom på i farten så ville nok omformulert denne). Å ta turen til et litt åpent område der barna har god boltreplass kan være en forutsetning for at de får utfordret det grovmotoriske, å være et støttende stillas slik at barna får utfordret seg selv og sine begrensinger kan også være en ide. Men også det å skape rom for undring i naturen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 5 minutter siden, Pioner skrev: Skriv inn de problemstillingene du har til nå da? Det du trenger å inkludere i problemstillingen din er natur og fysfos pedagogikken går som regel av seg selv syns jeg. Eks. Hvordan kan jeg stimulere barn til kroppslig utfoldelse i naturen med fokus på de yngste barna? (Dette var noe jeg kom på i farten så ville nok omformulert denne). Å ta turen til et litt åpent område der barna har god boltreplass kan være en forutsetning for at de får utfordret det grovmotoriske, å være et støttende stillas slik at barna får utfordret seg selv og sine begrensinger kan også være en ide. Men også det å skape rom for undring i naturen. Jo,men da må jeg ev lage en naturlekeplass... skal ha 1200 ord til slutt ( så det er mye ) Anonymkode: e3b7b...c56
Macillah Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 Jeg blandet sammen et par av målene i ulike fagområder til å bli et sammensatt mål. Fysisk fostring, ped og naturfag som du ønsker å ha i din didaktiske plan finner du også i rammeplanen. Om du trenger det kan jeg legge ut en plan jeg laget for hinderløype med småbarnsavdeling i praksis i morgen. Der hadde jeg sammensatt mål med fysisk fostring. Pedagogikken lot jeg da gå inn under arbeidsmåter ved å ordlegge hvordan jeg ville opptre selv og hvordan personalet skulle. Dette klarer du!! Å være i jobb er veldig annerledes enn studiene, så bare kom deg igjennom. Kanskje du burde ta noen samtaler med medelever eller skrive ned egne erfaringer sånn at du kan knytte den kunnskapen du allerede har opp mot pensumet. Da får du en dypere forståelse og da går det bedre på skolen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #11 Skrevet 10. januar 2017 1 time siden, Macillah skrev: Jeg blandet sammen et par av målene i ulike fagområder til å bli et sammensatt mål. Fysisk fostring, ped og naturfag som du ønsker å ha i din didaktiske plan finner du også i rammeplanen. Om du trenger det kan jeg legge ut en plan jeg laget for hinderløype med småbarnsavdeling i praksis i morgen. Der hadde jeg sammensatt mål med fysisk fostring. Pedagogikken lot jeg da gå inn under arbeidsmåter ved å ordlegge hvordan jeg ville opptre selv og hvordan personalet skulle. Dette klarer du!! Å være i jobb er veldig annerledes enn studiene, så bare kom deg igjennom. Kanskje du burde ta noen samtaler med medelever eller skrive ned egne erfaringer sånn at du kan knytte den kunnskapen du allerede har opp mot pensumet. Da får du en dypere forståelse og da går det bedre på skolen. Lykke til! Kunne jeg sett planen? vurderer og slutte. Anonymkode: e3b7b...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå