Gå til innhold

Uskiftet bo - gifte seg på nytt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor døde for et par år siden, og far vil nå gifte seg på nytt. Han er i 60-årene, så det er bare bra at han ikke blir sittende alene i alderdommen. Det min søster og jeg er usikre på er dette med uskiftet bo. Antakeligvis blir det til at ny kone flytter inn i barndomshjemmet vårt. Problemet er at hele eiendommen er fra mor sin side, og vi ønsker ikke at denne skal kunne gå til en annen familie (ny kone har voksne barn). Hva bør gjøres for å sikre at huset går til oss når far en dag går bort? Faren vår sitter ellers godt i det, og kan selvfølgelig gjøre som han vil med sin formue. Vi ønsker bare å sikre oss morsarven for at det ikke skal fordeles på ny kone og hennes barn.

Anonymkode: 803e9...f53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor døde for et par år siden, og far vil nå gifte seg på nytt. Han er i 60-årene, så det er bare bra at han ikke blir sittende alene i alderdommen. Det min søster og jeg er usikre på er dette med uskiftet bo. Antakeligvis blir det til at ny kone flytter inn i barndomshjemmet vårt. Problemet er at hele eiendommen er fra mor sin side, og vi ønsker ikke at denne skal kunne gå til en annen familie (ny kone har voksne barn). Hva bør gjøres for å sikre at huset går til oss når far en dag går bort? Faren vår sitter ellers godt i det, og kan selvfølgelig gjøre som han vil med sin formue. Vi ønsker bare å sikre oss morsarven for at det ikke skal fordeles på ny kone og hennes barn.

Det som bør gjøres er å kontakte advokat, ikke KG.

Anonymkode: f2e45...56e

• Liker 1
Skrevet
Sitat

§ 9.Når den eine ektemaken døyr, har attlevande ektemake rett til å ta over felleseiga uskift med førstavdødes andre arvingar etter loven.

Tilsvarende rett har attlevande ektemake med omsyn til særeige dersom det er fastsett i ektepakt (jfr lov om ekteskap § 43) eller når arvingane gir samtykke. Nyttar ektemaken denne retten, høyrer også hans eiga særeige til uskiftebuet om ikkje anna er fastsett i ektepakt eller i avtale med arvingane, eller særeiga har grunnlag i påbod av givar eller arvelatar. For arving som er mindreårig eller fråteken rettsleg handleevne på det økonomiske området, må vergen og også fylkesmannen samtykkje etter første punktum, og fylkesmannen må i tilfelle også samtykkje i avtale med arvingane som nemnd i andre punktum. Er buet til arvingen under konkurshandsaming, kan samtykke etter første punktum her berre gis med samtykke frå tingretten.

Man kan også sjekke ekteskapsloven :)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg skjønner ikke hva som står der, både jus og hardcore nynorsk 😜

Det finnes nok løsninger her. Enten i den vanlige ekteskapsloven hvor det han tar med inn er hans, nykona får ikke senere sitte i uskifte med dere som særkullsbarn; eller han gjør opp boet før nytt ekteskap dvs gir dere morsarven først. Eller han inngår særeie på hus og annen morsarv for å sikre dere som arvinger. Hør med advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som bør gjøres er å kontakte advokat, ikke KG.

Anonymkode: f2e45...56e

Det ene utelukke jo det andre? Er greit å høre andres erfaringer også.

2 timer siden, Brimi skrev:

Tusen takk!

2 timer siden, ViljaH skrev:

Jeg skjønner ikke hva som står der, både jus og hardcore nynorsk 😜

Det finnes nok løsninger her. Enten i den vanlige ekteskapsloven hvor det han tar med inn er hans, nykona får ikke senere sitte i uskifte med dere som særkullsbarn; eller han gjør opp boet før nytt ekteskap dvs gir dere morsarven først. Eller han inngår særeie på hus og annen morsarv for å sikre dere som arvinger. Hør med advokat.

Takk! Det vi er redde for er at huset skal bli solgt. Er ikke pengene som er det viktigste for oss, de vil vel være sikret på et vis uansett. Men vi ønsker at huset forblir i familien da hele eiendommen går langt tilbake i slekten på mors side. Selv om han har særeie på huset, kan han vel selge det likevel?

Skal selvsagt høre med advokat også. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bør gjøres for å sikre at huset går til oss når far en dag går bort? 

Du kan kreve å få morsarven din når faren din gifter seg opp igjen, men da risikerer du at du bare får kontanter, og så overtar faren din huset. Et annet alternativ er at faren din skriver ektepakt med sin nye kone. Da kan han avtale at huset skal være hans særeie. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om han har særeie på huset, kan han vel selge det likevel?

Ja. Hvorvidt man har felles- eller særeie spiller ingen rolle for råderetten når man sitter i uskiftet bo. Det får først betydning ved skiftet. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man sitter i uskiftet bo, så må man skifte boet med arvingene før man kan gifte seg på nytt. Din far eien 50 % av boligen han bor i. Morsarven deres er 50 %. Han kan i levende livet gjøre som han vil med sin 50 % av boet. 

Ellers er dette advokatmat. Dere kan ikke gjøre noe som helst for å sikre dere en eiendom, når hovedeier lever. 

Anonymkode: f680f...771

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Morsarven deres er 50 %. 

Anonymkode: f680f...771

Ikke hvis boet blir skiftet mens han lever, for da skal faren ha 25 % arv av halve uskifteboet. Hvis boet blir skiftet nå pga at han gifter seg opp igjen, så er morsarven deres 3/8-deler av alt. Faren får først en halvpart, og så arver han 1/4-del av morens halvpart. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier faren din til dette? Du må vel ha snakket med han om dette? 

Anonymkode: 2deb4...c51

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva sier faren din til dette? Du må vel ha snakket med han om dette? 

Han er nyforelsket for første gang på 40 år, og ellers en "alt løser seg"-person. Så det er ikke så lett å snakke med ham uten at han blir fornærmet. Derfor jeg vil høre om andres tanker og erfaringer før min søster og jeg kontakter advokat. Verken vi, eller vår far, kjenner hun nye damen noe særlig. Hun er sikkert flott og alt det der, men vi vet jo ikke hvordan ting utvikler seg over tid. Har sett nok av eksempler på at menn blir nikkedukker med rette damen, og det er jo det som er frykten. Pappa er god for en del millioner, og man vet aldri hvilke baktanker en ny evt måtte ha. Men hans penger kan han gjøre hva han vil med. Vi vil bare være sikret førsterett på mors eiendom. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Testosteron skrev:

Ikke hvis boet blir skiftet mens han lever, for da skal faren ha 25 % arv av halve uskifteboet. Hvis boet blir skiftet nå pga at han gifter seg opp igjen, så er morsarven deres 3/8-deler av alt. Faren får først en halvpart, og så arver han 1/4-del av morens halvpart. 

Takk, er slik jeg også har forstått det.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er nyforelsket for første gang på 40 år, og ellers en "alt løser seg"-person. Så det er ikke så lett å snakke med ham uten at han blir fornærmet. Derfor jeg vil høre om andres tanker og erfaringer før min søster og jeg kontakter advokat. Verken vi, eller vår far, kjenner hun nye damen noe særlig. Hun er sikkert flott og alt det der, men vi vet jo ikke hvordan ting utvikler seg over tid. Har sett nok av eksempler på at menn blir nikkedukker med rette damen, og det er jo det som er frykten. Pappa er god for en del millioner, og man vet aldri hvilke baktanker en ny evt måtte ha. Men hans penger kan han gjøre hva han vil med. Vi vil bare være sikret førsterett på mors eiendom. 

Det forstår jeg. Men hvis du legger det frem som du gjør her, at du bare vil sikre huset? At du ikke bryr deg om penger? Han må jo kunne forstå det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi var oppe i en tilsvarende situasjon for noen år siden nå. Vi løste det ved å overføre eiendommen til oss barna, men med tinglyst borett resten av livet til vår mor (i vårt tilfelle). Det har fungert veldig bra og nå har hun varslet at de ønsker å se seg om etter noe eget, lite og lettstelt, og at de derfor kommer til å flytte ut av huset når de finner noe passende. 

Anonymkode: 3f1fc...b98

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...