Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er nok litt sent, men begynner virkelig å vurdere om jeg skal begynne igjen på studie til høsten. Har tidligere hatt et år med kunst-fag, noe jeg feilet spektakulært i, mye pga feil forventninger. Har innsett nå at kunst er noe jeg elsker å holde på med som hobby, men fungerer ikke som yrke for meg. Har vært ganske bestemt på å jobbe en god stund istedenfor studier, men ettersom det har vært så innmari vanskelig å finne jobb og jeg har vennegjengen et annet sted i landet, vurderer jeg det nå. 

Jeg har tenkt en del på litteratur studier, og da mest på engelsk. Jeg elsker litteratur, og er ganske interessert i de gamle klassikerene, selv om jeg er mest fiksert på nyere bøker. Men er det noe spesielt jobbmarked for dette studiet etterpå? Jeg har selvsagt søkt rundt og sett på det selv, men syns det er vanskelig å få svar. Har også en liten drøm om å bli forfatter, eller kanskje tegneserie-skaper. Er ikke sikker på hva jeg vil jobbe med egentlig, for slik situasjonen er nå føler jeg meg ganske udugelig. 

Dette ble litt rotete, men hovedspørsmålene mine er:

1. Hvilke yrker og bransjer er aktuelle etter litteraturstudier? 
2. Ville det være mer nyttig å studere engelsk språk? Altså, flere jobbmuligheter.
3. Er det noe vits i å begynne studie når motivasjonen ikke er heelt på topp?

Skrevet

Alt bortsett fra at jeg ikke vil studere litteratur var som en beskrivelse av meg selv.
Studerte illustrasjon, men som deg fant jeg ut at jeg trives best med tegning som hobby. Jeg fant ut at jeg aldri skulle utdanne meg i hobbyen min igjen. Brukte lang tid på å tenke ut hva jeg ville studere i stedet for, og har bestemt meg for å gå en realfaglig retning, selv om jeg ikke har landet helt enda. 
Kan nok ikke svare på de to første spørsmålene dine, men på det siste er jeg litt todelt. Det er viktig med motivasjon, men med meg selv har jeg erfart at jeg får bedre motivasjon av å starte en plass. 
Veit jeg ikke var mye til hjelp altså, men du minnet meg så mye om meg selv at jeg bare måtte legge inn et svar.:laugh:

Skrevet

Hehe, takk for svar! :D Ja, jeg følte at studiet virkelig sugde all kreativiteten ut av meg... forhåpentligvis blir det ikke slik med litteratur :P

Ja, jeg syns det med motivasjon er litt vanskelig. Tror jeg aldri kommer til å føle mer klar for studier, delvis fordi jeg forbinder skole mye med angst, så hvis jeg skal vente til jeg føler meg klar feirer jeg nok 40 års dagen før jeg begynner :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...