AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Del Skrevet 6. januar 2017 Hva eksakt betyr det, at du ikke BØR kjøre bil eller at du ikke SKAL kjøre bil. Jeg er helsepersonell som fikk kroniske smerter for ett år siden, uten at de fant ut grunnen. Etterhvert ble de så sterke at jeg endte fra paracet til paralgin forte og senere til morfinpreparater. Jeg kunne av forståelige grunner ikke ikke jobbe lengre pga både at jeg ble sykere av å jobbe, og fordi jeg måtte på morfinpreparater. De passer ikke til arbeid med pasientene, noe jeg skjønner veldig godt. Nå for et par måneder siden fant de ut hva det er jeg har og jeg startet på behandlede medisiner. De nye medisinene fungerte og jeg sluttet med morfinpreparater, og er på lavere trinn på smertestillende "trapp". Jeg er tilbake på paralgin forte og målet er å få effekten av behandlende medisiner, og i mellomtiden trenger jeg noe smertestillende, men er som nevnt av morfinpreparater. Paralginforte er trekant medisin, og de påvirker ikke meg. Jeg blir ikke ruset, søvnig eller noe som helst, bare merker at jeg blir smertelindret. Jeg kjenner til medisinene, så jeg trenger i utg.pkt ikke info direkte om de, men bare deres erfaring. Noen som har fått beskjed om at de kan kjøre med denne medisinen, så lenge den ikke påvirker? Eller er det absolutt nulltoleranse? Hva med jobben som helsepersonell? Noen som har brukt disse og jobbet som helsepersonell, fordi de ikke blir påvirket? Hvordan vurderer de egentlig hvilken trekant medisin som de kan jobbe med og hvilke ikke, eks epilepsi medisiner? Anonymkode: 57d7f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Del Skrevet 6. januar 2017 Skal ikke kjøre med paralgin forte. Relativt nye regler på det. Jeg fikk tabletter i høst og streng beskjed fra lege og på apotek. Anonymkode: 30a53...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Del Skrevet 6. januar 2017 Legen din burde dratt inn førerkortet ditt, etter 1. Oktober påhviler dte fastleger og andre et ansvar for førerkort/bilkjøring når de skriver ut medikamenter og særlig morfinpreperater. Med jobb i helsevesenet og med pasienter så skal du vite hva trekanten på A og B preperater betyr. Dette inngår i medikamentlæren. Anonymkode: ec88e...1a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Del Skrevet 6. januar 2017 Hvorfor i all verden spør du ikke legen sin om dette? Og arbeidsplassen? At du som helsepersonell på sterke smertestillende stiller spørsmål om bruk av reseptbelagte smertestillende på et forum, uten noen som helst garanti for hvem som svarer, viser ekstremt dårlig dømmekraft. Anonymkode: 6b1af...d45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Del Skrevet 6. januar 2017 Det er jo stor forskjell på ulike trekantmedisiner. Jeg går på noen der jeg kan kjøre bil, og andre der jeg ikke får lov (men får ikke førerkortet inndratt). Er jo forskjell på sterke smertestillende, sovemedisiner og feks neurontin (antiepileptika). Anonymkode: d5f37...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Del Skrevet 6. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen din burde dratt inn førerkortet ditt, etter 1. Oktober påhviler dte fastleger og andre et ansvar for førerkort/bilkjøring når de skriver ut medikamenter og særlig morfinpreperater. Med jobb i helsevesenet og med pasienter så skal du vite hva trekanten på A og B preperater betyr. Dette inngår i medikamentlæren. Anonymkode: ec88e...1a7 Jeg har ikke kjørt bil i det hele tatt på ett år, og ikke jobbet heller. Det er ingen grunn til å inndra førerkortet. Jeg spør ikke etter info om medikamentene, jeg kjenner de, men erfaringenen til folk. Var det kanskje vanskelig å forstå utfra innlegget mitt? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo stor forskjell på ulike trekantmedisiner. Jeg går på noen der jeg kan kjøre bil, og andre der jeg ikke får lov (men får ikke førerkortet inndratt). Er jo forskjell på sterke smertestillende, sovemedisiner og feks neurontin (antiepileptika). Anonymkode: d5f37...1f5 Det var eksakt mine tanker. Forsøke seg på jobb igjen ligger egentlig langt framme, ser ikke for meg at jeg er klar for det riktig enda, kanskje om noen mnd. Ønsket bare å sjekke hva slags erfaring folk hadde. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden spør du ikke legen sin om dette? Og arbeidsplassen? At du som helsepersonell på sterke smertestillende stiller spørsmål om bruk av reseptbelagte smertestillende på et forum, uten noen som helst garanti for hvem som svarer, viser ekstremt dårlig dømmekraft. Anonymkode: 6b1af...d45 Fordi jeg spør etter erfaringen til folk, ikke info om medikamentene. Hvor vanskelig er det å lese innlegget, og se hva jeg faktisk spør etter. Anonymkode: 57d7f...ced 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Del Skrevet 6. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg spør etter erfaringen til folk, ikke info om medikamentene. Hvor vanskelig er det å lese innlegget, og se hva jeg faktisk spør etter. Anonymkode: 57d7f...ced Du spør om info som vanlige folk og "erfaring" ikke kan hjelpe deg med. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva eksakt betyr det, at du ikke BØR kjøre bil eller at du ikke SKAL kjøre bil. Spør legen din Noen som har fått beskjed om at de kan kjøre med denne medisinen, så lenge den ikke påvirker? Spør legen din Eller er det absolutt nulltoleranse? Spør lege Hva med jobben som helsepersonell? Snakk med arbeidsplassen Hvordan vurderer de egentlig hvilken trekant medisin som de kan jobbe med og hvilke ikke, eks epilepsi medisiner? Snakk med legen din Anonymkode: 57d7f...ced Erfaringen til folk er ikke relevant, det er ikke de som bestemmer hva som skjer i din hverdag. Hvis du som angivelig er helsepersonell er så dårlig utrustet til å finne svar på rett sted er det intet mindre enn skremmende. Anonymkode: 6b1af...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Del Skrevet 6. januar 2017 Skulle du komme it for noe med bilen, og det blir tatt prøve av deg, så har du uansett lite å stille opp med. Jeg har trekantmedisin,tar aldri sjansen. Anonymkode: 23dd1...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå for et par måneder siden fant de ut hva det er jeg har og jeg startet på behandlede medisiner. De nye medisinene fungerte og jeg sluttet med morfinpreparater, og er på lavere trinn på smertestillende "trapp". Jeg er tilbake på paralgin forte og målet er å få effekten av behandlende medisiner, og i mellomtiden trenger jeg noe smertestillende, men er som nevnt av morfinpreparater. Paralginforte er trekant medisin, og de påvirker ikke meg. Jeg blir ikke ruset, søvnig eller noe som helst, bare merker at jeg blir smertelindret. Jeg kjenner til medisinene, så jeg trenger i utg.pkt ikke info direkte om de, men bare deres erfaring. Noen som har fått beskjed om at de kan kjøre med denne medisinen, så lenge den ikke påvirker? Eller er det absolutt nulltoleranse? Hva med jobben som helsepersonell? Noen som har brukt disse og jobbet som helsepersonell, fordi de ikke blir påvirket? Hvordan vurderer de egentlig hvilken trekant medisin som de kan jobbe med og hvilke ikke, eks epilepsi medisiner? Anonymkode: 57d7f...ced Siden du er så smart og sannsynligvis ikke blind, så må du ha sett at jeg er av, altså AV morfinpreparater, altså i betydning SLUTTET med de. Går kun på paralgin forte og ønsker å komme meg tilbake på jobben, siden jeg elsker jobben min. Jeg har IKKE kjørt på nesten ett år, og gått 100 % sykemeldt grunnet smertene mine, altså i betydning IKKE jobbet heller. Hva er galt med å spørre folk om ERFARINGER? Anonymkode: 57d7f...ced Endret 7. januar 2017 av Sulosi Sitat slettet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 6. januar 2017 #10 Del Skrevet 6. januar 2017 Dette er godt beskrevet i de nye reglene som legen har og som du sikkert kan finne om du googler det. Kort fortalt er det slik at dersom du går fast, altså daglig, på samme dose kan du kjøre bil etter en tilvenningsperiode (to-tre uker) Dersom dosen endres har du samme kjøreforbud i de ukene. Det er bare å spørre legen om du er i tvil. De har oversikte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Del Skrevet 6. januar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle du komme it for noe med bilen, og det blir tatt prøve av deg, så har du uansett lite å stille opp med. Jeg har trekantmedisin,tar aldri sjansen. Anonymkode: 23dd1...dca Det har ikke jeg gjort heller. Har ikke kjørt på nesten et år, ikke tatt sjansen. Ikke har jeg orket heller, grunnet sterke smerter. Skal jobbe for harde livet med å komme meg av denne medisinen også, bare de andre medisinene mot selve sykdommen virker. Anonymkode: 57d7f...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Del Skrevet 6. januar 2017 to ukers kjørekarens om du står på morfin fast. Merker du at du bli ruset elle søvnig fortsatt etter tilvenning bør du ikke kjøre. Selv hadde jeg to uker karens. Merket ingen rus og kan derfor kjøre igjen.men d skal ikke kombineres med vival. Der er d åtte timer etter siste dose. Anonymkode: 5718f...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #13 Del Skrevet 6. januar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spør om info som vanlige folk og "erfaring" ikke kan hjelpe deg med. Erfaringen til folk er ikke relevant, det er ikke de som bestemmer hva som skjer i din hverdag. Hvis du som angivelig er helsepersonell er så dårlig utrustet til å finne svar på rett sted er det intet mindre enn skremmende. Anonymkode: 6b1af...d45 Siden jeg er helsepersonell så vet jeg bedre enn å stole blindt på KG som eneste stedet. Jeg har fastlege som jeg har hatt masse møter med gjennom hele året, tillitsvalgt, nav systemet, dialogmøter osv. Paralgin forte som medisin er noe helt nytt jeg har gått på, etter å nedtrappet fra sterkere saker, og ennå er jobbing litt langt framme, så jeg valgte å høre på forumet om folks egne erfaringer. Anonymkode: 57d7f...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Del Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: to ukers kjørekarens om du står på morfin fast. Merker du at du bli ruset elle søvnig fortsatt etter tilvenning bør du ikke kjøre. Selv hadde jeg to uker karens. Merket ingen rus og kan derfor kjøre igjen.men d skal ikke kombineres med vival. Der er d åtte timer etter siste dose. Anonymkode: 5718f...3e6 Takk for et ordentlig svar Jeg gikk på morfin fom januar 16, tom november 16. ikke tatt det på 5 uker, håper det ikke blir behovet heller. Men kjørte ikke bil siden jeg sto på både langtids virkende og korttidsvirkende. Tar ingen andre "rusmidler". Tar kun paralgin forte på 6. uke nå, men håper på at behandling av sykdommen min snart begynner å hjelpe seg, slik at smertene ikke blir et problem lengre, og dermed av smertestillende. Anonymkode: 57d7f...ced 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Del Skrevet 6. januar 2017 11 minutter siden, Betrakteren skrev: Dette er godt beskrevet i de nye reglene som legen har og som du sikkert kan finne om du googler det. Kort fortalt er det slik at dersom du går fast, altså daglig, på samme dose kan du kjøre bil etter en tilvenningsperiode (to-tre uker) Dersom dosen endres har du samme kjøreforbud i de ukene. Det er bare å spørre legen om du aer i tvil. De har oversikte. For å være ærlig så er kjøringen min minste problem. Det jeg egentlig ønsker er å begynne å jobbe igjen, og ikke gå over til AAP, Anonymkode: 57d7f...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artèm Skrevet 7. januar 2017 #16 Del Skrevet 7. januar 2017 Jeg har epilepsi og man må være minst ett år anfallsfri for å kunne kjøre bil. Jeg går på Rivotril og kan i utgangspunktet ikke kjøre bil, men det kan gjøres unntak, med søknad til fylkeslegen, om medisinen ikke er nedsløvende etter å ha gått på den i 5 år. Jeg ønsker deg god bedring med nye medisiner og med et friskere liv som kan få deg ut i jobb igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #17 Del Skrevet 7. januar 2017 34 minutter siden, Artèm skrev: Jeg har epilepsi og man må være minst ett år anfallsfri for å kunne kjøre bil. Jeg går på Rivotril og kan i utgangspunktet ikke kjøre bil, men det kan gjøres unntak, med søknad til fylkeslegen, om medisinen ikke er nedsløvende etter å ha gått på den i 5 år. Jeg ønsker deg god bedring med nye medisiner og med et friskere liv som kan få deg ut i jobb igjen Tusen takk for et ordentlig svar. Folk har tendens til å heller angripe deg enn å hjelpe deg. De ser ikke hvor mye du selv ønsker å jobbe Du ønsker ikke å gå på AAP, eller bli ufør Du har 20-30 års arbeidsliv foran deg, og du ønsker å bidra Du har brukt ett år på sterke smertestillende, men har vært flink til å nedtrappe fordi andre "svakere" medisiner fungerer. Du er sliten av å være syk, og håper at de nye medisinene fungerer, samtidig som du vet at du er kronisk syk, og kan få tilbakefall. Bilen var et eksempel, og mitt minste problem, jeg ønsker å jobbe 😥😥 Takk. Det er godt med lykkeønskninger 😊😊 Anonymkode: 57d7f...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. januar 2017 #18 Del Skrevet 7. januar 2017 Vel... Du sier at du ikke lenger bruker morfinpreparater, men Paralgin Forte er definert som et opioid (Ref. Felleskatalogen) og inneholder kodein som omdannes til morfin i kroppen. Jeg har selv i perioder brukt Paralgin Forte mot sterke smerter og selv om man venner seg til dosene og etter hvert ikke føler seg "ruspåvirket" av tablettene så har beskjeden fra både lege og apotek vært at bilkjøring er noe man absolutt skal holde seg unna. Jeg har derfor praktisert at jeg aldri kjører bil hvis det har gått mindre enn åtte timer siden siste tablett og enda lenger når jeg har gått på forholdsvis høye doser. Min erfaring er at man blir påvirket selv om man ikke nødvendigvis merker det selv og det kan få fatale konsekvenser. All annen erfaring og viten tilsier jo også at man bl.a. blir en dårligere sjåfør med morfin i blodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #19 Del Skrevet 7. januar 2017 Jeg har heller ikke kjørt på et år, som jeg har spesifisert tusen ganger. Men hva med Tramadol, det er også trekant medisin, og Lyrica som ble anbefalt å forsøke, men som jeg foreløpig ikke har startet med. Den er også trekant medisin. Smertene mine har enn så lenge ikke blitt bedre av noe annet trekant-fri medisin enn prednisolon. Den kan jeg ikke gå på over lengre tid. Så jeg trenger noe som tar smerter i hverdagen også, og foreløpig er det paralgin forte, eller ev tramadol eller Lyrica jeg kan forsøke. Er så frustrert pga av sykdommen og smertene. Arggh 😡 Anonymkode: 57d7f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. januar 2017 #20 Del Skrevet 7. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heller ikke kjørt på et år, som jeg har spesifisert tusen ganger. Men hva med Tramadol, det er også trekant medisin, og Lyrica som ble anbefalt å forsøke, men som jeg foreløpig ikke har startet med. Den er også trekant medisin. Smertene mine har enn så lenge ikke blitt bedre av noe annet trekant-fri medisin enn prednisolon. Den kan jeg ikke gå på over lengre tid. Så jeg trenger noe som tar smerter i hverdagen også, og foreløpig er det paralgin forte, eller ev tramadol eller Lyrica jeg kan forsøke. Er så frustrert pga av sykdommen og smertene. Arggh 😡 Anonymkode: 57d7f...ced Nå spurte du helt spesifikt om bilkjøring, så da må du nesten forvente å få svar på det. Min erfaring med Tramadol er i hvert fall at den gir langt flere bivirkninger og mye mer "bomull" i hodet enn Paralgin Forte, men det varierer sikkert fra person til person. Hva du kan bruke av smertestillende på jobb vil jo avhenge av hva du helt eksakt skal jobbe med. Jeg har f.eks. en jobb som ikke på noen måte påvirker liv og helse og om jeg tar Paralgin Forte og er på jobb, så spiller ikke det noen rolle. Hva du kan ta når du jobber må avklares med arbeidsgiver. Det er ikke noe vi her på KG kan tillate oss å mene noe som helst om egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå