Gå til innhold

Hva savner dere i barnebøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva savner dere i utvalget av barnebøker? Hvilke temaer kunne dere tenke dere å lese ner om for barna deres? Hva fenger? Alder 2 - 6 år.

Solr for en venninne :-) 

Anonymkode: 84b18...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebøker skrevet på nynorsk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg savner så mye med tanke på at utvalget barnebøker er stort, men jeg og barna liker bøker som ikke har noen moral, men heller er ren moro og som spiller på den typen humor barna setter pris på. F.eks. liker vi godt bøkene om Ludde, En ganske irriterende elefant av David Walliams, bøkene av Stephanie Blake (Bæsj, Babyfjott, Ulv Ulv o.l.), Da Lille Larsens hus blåste bort av Jakob Martin Strid. bøkene av Julia Donaldson (Gruffalo, Lille Gruffalo, Plass bakpå kosten, Apestreker) o.l. Fine bilder med fine og mange farger er viktig. Små barn ser mye på bildene og får mye av historien med seg derfra (så det hender vi vraker bøker bare fordi bildene er kjedelige) og mens vi leser snakker vi også om bildene og hva vi ser, så det er en viktig del av opplevelsen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bøker med fine tegninger er en vinner! De kan være enkle (Når to....bøkene) eller detaljrike (Gubben og katten), men bør være originale. 

Spennende med historier fra andre kulturer (Kwela Jamela-bøkene), og morsomt med humor. For de minste er det fint med historier fra et hverdagsmiljø evt med hverdagslige hendelser, som de kam kjenne seg igjen i. (F eks kan boka godt handle om en snakkende fisk i korallhavet, men det som skjer - at han går/svømmer seg bort - kan barna relatere til selv om de ikke bor i havet. (Fisken Frans) 

For de største i denne aldersgruppa kan det gjerne bli mer eventyrlystent.

Når barna ikke kan lese selv, er det veldig viktig at bøkene er gode å lese høyt! Her kan Anne-Cath Vestly være et godt forbilde. Hun leste jo sine egne bøker høyt i radio, og da jeg for noen år siden leste Aurora-bøkene høyt, var det en fryd hvor godt de egnet seg! Antagelig noe med timingen i setningene - har ikke analysert det, men prøv selv.

Til sammenligning ee billedbøkene om Pulverheksa forbløffende tunge å lese høyt, enda de har lite tekst. Og Ludde-bøkene var et mareritt av gjentakelser som en stakkars høytleser kunne bli helt sprø av...

Så en fin bok for små barn bør ha fine bilder og en god historie - her kan både enkelt eller mer fantasifullt være like bra - men den må være enkel å lese høyt.

Lykke til!

Anonymkode: fff30...35b

• Liker 2
Skrevet

Godt og rikt språk. Humor. Lengre handling i kapitler, med bilder på hver side. 

Skrevet

Lengre bøker for småbarn, som man kan lese litt og litt hver kveld. Hakkebakkeskogen, Kardemommeby og Kjempestore pæra er eksempler på slike bøker. Og det finnes sikkert fler. Men her i huset er Pæra en kjempeslager, så skulle gjerne hatt flere i samme stilen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drugs, sex and rock'n roll!

Anonymkode: 344f2...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner høytlesningsbøker uten bilder for min fireåring. Som vi kan lese et kapittel av hver kveld. Bøker som handler om barnehagebarn, ikke skolebarn. Litt mer avansert enn Karsten og Petra, men likevel konkret handling, og enkel, rett fram spenning.

Anonymkode: e20b6...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...