AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Hadde en situasjon på jobben i dag hvor jeg er deltidsansatt med faste vakter. Dvs vaktene mine er satt opp i starten av måneden på en vaktliste. I dag ble jeg dermed sendt hjem fra jobb av en fast ansatt, i og med at det ikke var mye og gjøre. Jeg lurer derfor på om jeg har rett til lønn for de 5 timene jeg egentlig skulle vært på jobb, selvom jeg ble sendt hjem etter 1,5 time? Personlig trodde jeg ikke dette var lov, men snakket med sjefen og han sa at "her på arbeidsplassen får du bare lønn for tiden du har vært på jobb." Anonymkode: c5568...da1
skruf Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Du skal jo ha betalt for de vaktene du er satt opp på? Vil jeg tro. Hvis du f.eks hadde blitt syk og måtte ha gått hjem tidligere så skulle du fortsatt ha fått betalt for hele vakten. Jeg har ikke stålkontroll på dette, men har jobbet endel som vikar selv. Har aldri hørt om at noen kan be en vikar gå hjem også skal ikke vikaren få betalt for hele vakta si. Hvis de prøver på det igjen så får du bare nekte å gå hjem.. Er du organisert? I såfall bør du ta det opp med fagorganisasjonen din, jeg er ganske sikker på at dette du opplevde er helt feil (og helt bak mål) 7
The Kitten Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Har den som sendte deg hjem noe myndighet til det? Å være fast ansatt gir ikke automatisk den autoriteten. Hvis det skjer igjen så ville jeg blitt og heller glodd i veggen resten av dagen. Du skal uansett ha betalt for dine faste vakter mener jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Les arbeidsmiljøloven eller fagorganiser deg og få hjelp på den måten. Ofte får ungdom gratis/gunstige medlemskap. Anonymkode: 716f0...d2b 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde en situasjon på jobben i dag hvor jeg er deltidsansatt med faste vakter. Dvs vaktene mine er satt opp i starten av måneden på en vaktliste. I dag ble jeg dermed sendt hjem fra jobb av en fast ansatt, i og med at det ikke var mye og gjøre. Jeg lurer derfor på om jeg har rett til lønn for de 5 timene jeg egentlig skulle vært på jobb, selvom jeg ble sendt hjem etter 1,5 time? Personlig trodde jeg ikke dette var lov, men snakket med sjefen og han sa at "her på arbeidsplassen får du bare lønn for tiden du har vært på jobb." Anonymkode: c5568...da1 Hva ble sagt? "Du kan jo bare dra hjem om du vil, for her er det ikke nok å gjøre" er jo indirekte et tilbud om å få fri, og dermed ikke noe du skal ha lønn for. Hvis du ble bedt om å dra, (av en person som har rett til å bestemme dette), så skal du ha lønn. Men det er unormalt, fordi arbeidsgiver vet jo at han må betale lønn uansett hvis du blir beordret hjem, og da er det bedre å ha deg der som reserve. Anonymkode: ee55f...fda 4
Eldorado98 Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Snakket nettopp med en fra LO, og de sa det var lovpålagt å gi lønn selv om man ble hjemsendt, men at jeg ikke kom langt om jeg ikke var fagorganisert, noe jeg sterkt vurderer nå. Har ikke satt meg så mye inn i det i og med at jeg er 18 år og ganske ny i jobben. 2
Nostalgi3M Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Nei, du skal ha betalt for hele vakten. Dette er bare utnytting og du burde bytte arbeidsplass. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Som en over her sier, dette kommer helt an på hvordan det ble lagt frem. Hvis du har fått beskjed om at du må hjem skal du ha betalt. Hvis du har dratt frivillig skal du selvfølgelig ikke ha betalt. Anonymkode: 0fa99...bf8
Eldorado98 Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 Det var lignende: "Du kan bare dra for vi klarer oss uten deg," så bare lo jeg det bort, men 30min senere sa hun: "Du kan bare gå hjem halv 7 du," så det var jo ikke akkurat tvang, men jeg er helt fersk i jobben liksom, hvordan kan jeg si imot ansatte som har vært faste i 5 år. Vil ikke si det var direkte tvang, men heller ikke frivillig fordi jeg sa ting som "jeg trenger jo pengene" osv.. 2
Nostalgi3M Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, Ensom2017 skrev: Det var lignende: "Du kan bare dra for vi klarer oss uten deg," så bare lo jeg det bort, men 30min senere sa hun: "Du kan bare gå hjem halv 7 du," så det var jo ikke akkurat tvang, men jeg er helt fersk i jobben liksom, hvordan kan jeg si imot ansatte som har vært faste i 5 år. Vil ikke si det var direkte tvang, men heller ikke frivillig fordi jeg sa ting som "jeg trenger jo pengene" osv.. De er idioter som ikke kan AML. Bytt arbeidsplass. 2
Fjaselina Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 På ein tidlegare arbeidsplass kunne vi velge å avspasere dersom det f.eks var veldig få barn igjen på slutten av dagen. Dersom ein ikkje hadde noko å avspasere, var det berre å bli. Det normale i kommune er at dersom du er sett opp på ei vakt, skal du ha betalt for den sjøl om du td vert sjuk. Det er ikkje hjelp i å sende folk heim frå ei avtalt vakt, dei har rett på løn uansett.
Eldorado98 Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 Ringte sjefen og han sa "vi har en intern regel her på arbeidsplassen hvor vi ikke får lønn når vi går hjem." Synes det er rart at ingen har informert meg om denne "interne" regelen til nå da.. Isteden for å bytte arbeidsplass tror jeg heller jeg skal si direkte ifra til sjefen om at jeg synes det er feil, og se hans reaksjon på det. Neste gang skal jeg ihvertfall nekte å reise! 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 Du skal ha betalt for hele vakten. De kan jo ikke bare sende deg hjem fordi det er lite å gjøre, også tror de at du bare skal få betalt for de timene du er der. Da kunne du like godt jobbet en annen plass den dagen. Anonymkode: e83aa...4a5 6
snusmumriken Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 6 minutter siden, Ensom2017 skrev: Ringte sjefen og han sa "vi har en intern regel her på arbeidsplassen hvor vi ikke får lønn når vi går hjem." Synes det er rart at ingen har informert meg om denne "interne" regelen til nå da.. Isteden for å bytte arbeidsplass tror jeg heller jeg skal si direkte ifra til sjefen om at jeg synes det er feil, og se hans reaksjon på det. Neste gang skal jeg ihvertfall nekte å reise! Si tydelig ifra til sjefen, dette er utnytting! Opplevde samme som deg da jeg var yngre og hadde deltidsjobb - men etter en prat med sjefen til sjefen fikk jeg lønnen min, heldigvis. 2
DobbelX Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, skruf skrev: Du skal jo ha betalt for de vaktene du er satt opp på? Vil jeg tro. Hvis du f.eks hadde blitt syk og måtte ha gått hjem tidligere så skulle du fortsatt ha fått betalt for hele vakten. Jeg har ikke stålkontroll på dette, men har jobbet endel som vikar selv. Har aldri hørt om at noen kan be en vikar gå hjem også skal ikke vikaren få betalt for hele vakta si. Hvis de prøver på det igjen så får du bare nekte å gå hjem.. Er du organisert? I såfall bør du ta det opp med fagorganisasjonen din, jeg er ganske sikker på at dette du opplevde er helt feil (og helt bak mål) Nei, faktisk ikke, ikke automatisk ihvertfall. Det går ikke an å bruke egenmelding for en halv dag, kun en hel. Dette betyr at om man blir syk ila arbeidsdagen og går hjem, så må man egentlig ha gradert sykemelding fra lege, få permisjon (med eller uten lønn) fra arbeidsgiver eller avspasere de timene man ikke er på jobb. Det jeg tror de fleste arbeidsgivere gjør er å enten kreve en egenmelding (noe de egentlig ikke kan) eller bare å la den ansatte gå hjem uten å registrere noe fravær for timene. ...jeg vet det ikke var dette TS spurte om, tenkte bare jeg skulle oppklare en utbredt misforståelse. 1
SunnivaOslo Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 Når du har sånne sjefer å forholde deg til må du gå videre oppover. Nytter ikke å snakke fornuft til slike folk. Mellomledere og butikksjefen er noe av de verste type lederne,noen ganger verre enn direktørene i selskapet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 Du har retten på din side. (ser ingen grunn til å redegjøre for hvorfor, arbeidsgiver respekterer uansett ikke norsk rett, så du vil uansett trenge hjelp om du ikke selv er stødig i jussen). Kontakt juss-buss (eller andre lignende rettshjelporganisasjoner) og hør om de kan hjelpe med å fremsette krav om lønn for de aktuelle timene. Det virker som om arbeidsgiver har misforstått lover og regler om avtaler og arbeid, og tror de kan lage egne på sin egen arbeidsplass. Selv om det kanskje ikke er snakk om så mange kroner så gjør det likevel for prinsippets skyld og fordi arbeidsgiver trolig også snyter andre unge for penger. Det er også viktig å stoppe arbeidsgiver fra å utnytte ungdommer senere. Anonymkode: 266aa...345 4
applestories Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 Jeg gikk en gang glipp av noen timer arbeid da skolen jeg jobbet på ble evakuert på grunn av fare for at isen som hadde bygget seg meterhøy kunne bryte seg inn på skoleområdet. Det var aldri snakk om at jeg skulle få betalt for de timene jeg ikke jobbet selv om jeg var satt opp som vikar den dagen. Hadde det vært i dag, når jeg er noen år eldre, ville jeg nok ha tatt dette opp med skolen, noe jeg ikke gjorde den gang. Der var det snakk om naturkrefter, ikke sikkert det er samme regler der... 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 Da hadde jeg sluttet, kan ikke ha en jobb der man risikerer å ikke ha inntekt fra den ene dagen til den andre. Oppsatt på vakt= betalt uansett. Anonymkode: 773ab...a61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå