AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Har dere gode tips eller egne erfaringer med hvordan man kan møte mennesker som bruker denne hersketeknikken? Vanligvis ser jeg rett gjennom spillene, men akkurat dette aktuelle mennesket sliter jeg med. Jeg kan delvis unngå henne, men ikke helt da vi deler arbeidsplass. Hun har kunnskap, så jeg kan ikke ta henne på at det er feil det hun sier, det er måten hun gjør det på. Hun retter på meg uten at jeg har bedt om det, men siden det er "hjelp" og hun kan faget sitt, er det veldig vanskelig å be henne la vær, spesielt siden jeg er ganske ny selv. Jeg er fullstendig klar over at det er masse jeg ikke kan godt nok, men det gjør jo ikke meg noen nytte at hun peker ut hvordan det skal være. jeg vet jo hvordan det skal være, jeg bare er der ikke enda... Vanskelig å komme med konkrete eksempler, men håper noen kjenner igjen typen og væremåten. Hun får på en måte alt til å dreie om seg, uten å si det direkte. Og må alltid vise alt hun kan. Og det må hun jo få lov til, men det er så jævlig irriterende at hun må være på meg hele tiden også. Tips eller råd til hva jeg kan si og gjøre neste gang jeg må være i samme rom som dette mennesket? Anonymkode: 2ae72...e05
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #2 Skrevet 7. januar 2017 Lær det du kan av henne og gjør det bedre! Smil og slapp av. At du føler deg plaget av henne kan ha med hvordan du velger å tolke informasjonen dere utveksler. Det er ikke sikkert hun mener å plage deg. Anonymkode: 563a8...7ba
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #3 Skrevet 7. januar 2017 Har du prøvd å sagt vennlig at du ikke ønsker hjelp? Eller fortalt henne i en vennlig tone at hun ikke trenger å føle at hun skal passe på deg, men at du heller vil spørre om det er noe du ønsker hjelp til. Om hun vil ditt beste og bryr seg om deg som kollega vil hun forstå dette. Om hun derimot sabler ned det at du ikke ønsker hennes hjelp så ville jeg holdt avstand fra denne kollegaen. Enkelte kan være kontrollerende og bruke hersketeknikker mot andre kollegaer bevisst for å"styrke" sin egen kompetanse og selvtillit på jobben. Anonymkode: df873...f3a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Skrevet 7. januar 2017 Forstår deg godt. Snakk på samme måte tilbake. Anonymkode: 7f935...11e 1
Gjest antbug Skrevet 7. januar 2017 #5 Skrevet 7. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Lær det du kan av henne og gjør det bedre! Smil og slapp av. At du føler deg plaget av henne kan ha med hvordan du velger å tolke informasjonen dere utveksler. Det er ikke sikkert hun mener å plage deg. Anonymkode: 563a8...7ba Det samme tenkte jeg. Utfra det som skrives er det ikke noe som tyder på at hun gjør det for å plage. Hun er kanskje bare opptatt av at alle skal gjøre en så god jobb som mulig, og tar seg derfor litt ekstra av de nye? Når ts har lært det hun kan av henne og er i stand til å gjøre tingene bedre selv er jo trolig problemet løst også
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Jeg tror selvfølgelig ikke at hun bevisst prøver å være sånn, det er heller at hun ubevisst veldig sterkt har et behov for å være best, og dette plukker jeg veldig tydelig opp i den hoverende måten hun snakker til andre, og konstant tar oppmerksomheten, og inndirekte forteller folk at de ikke er bra nok, ved å alltid fokusere på hvor bra det blir når de etter hvert lærer seg å få til alt hun kan. For eksempel, kommer hun forbi meg, og sier noe ala "slik du gjør den oppgaven der kommer aldri til å funke, det er ikke noe vits for du gjør det feil, nå skal jeg vise deg hvordan det egentlig skal gjøres". Og så svarer jeg med at jeg gjør slik jeg har lært det av en av de andre, og hun bare "jamen du får jo ikke gjort det riktig på den måten", og når jeg prøver å gjøre nøyaktig som hun sier, så fortsetter hun å gi meg samme beskjed, som om ikke det er nøyaktig det jeg nå prøver på..! Og hvis jeg da velger ut en ting å jobbe med for å ha fullt fokus på det og midlertidig legger vekk noe annet, så kommer hun forbi neste gang og retter på noe annet og legger til flere ting å jobbe med. Jeg får ikke fred til å ta noe i mitt tempo, på min måte, slik jeg vet jeg lærer. jeg må få legge til at denne personen ikke har noe ansvar for meg eller det jeg gjør på noen som helst måte. Og et til eksempel, jeg arbeider med noe nytt, og igjen kommer hun og forteller meg hva som er feil, selv om jeg har mer enn nok å konsentrere meg om, og i tillegg legger hun til en "ja, for det var dette du prøvde på sant?" når det gjelder en selvforklarende oppgave som er lett å kjenne igjen... Vet ikke om dette gir et tydeligere bilde av holdningen og stikkene hun kommer med. Anonymkode: 2ae72...e05
Gjest O.G. Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 På 7.1.2017 den 13.20, AnonymBruker skrev: Jeg tror selvfølgelig ikke at hun bevisst prøver å være sånn, det er heller at hun ubevisst veldig sterkt har et behov for å være best, og dette plukker jeg veldig tydelig opp i den hoverende måten hun snakker til andre, og konstant tar oppmerksomheten, og inndirekte forteller folk at de ikke er bra nok, ved å alltid fokusere på hvor bra det blir når de etter hvert lærer seg å få til alt hun kan. For eksempel, kommer hun forbi meg, og sier noe ala "slik du gjør den oppgaven der kommer aldri til å funke, det er ikke noe vits for du gjør det feil, nå skal jeg vise deg hvordan det egentlig skal gjøres". Og så svarer jeg med at jeg gjør slik jeg har lært det av en av de andre, og hun bare "jamen du får jo ikke gjort det riktig på den måten", og når jeg prøver å gjøre nøyaktig som hun sier, så fortsetter hun å gi meg samme beskjed, som om ikke det er nøyaktig det jeg nå prøver på..! Og hvis jeg da velger ut en ting å jobbe med for å ha fullt fokus på det og midlertidig legger vekk noe annet, så kommer hun forbi neste gang og retter på noe annet og legger til flere ting å jobbe med. Jeg får ikke fred til å ta noe i mitt tempo, på min måte, slik jeg vet jeg lærer. jeg må få legge til at denne personen ikke har noe ansvar for meg eller det jeg gjør på noen som helst måte. Og et til eksempel, jeg arbeider med noe nytt, og igjen kommer hun og forteller meg hva som er feil, selv om jeg har mer enn nok å konsentrere meg om, og i tillegg legger hun til en "ja, for det var dette du prøvde på sant?" når det gjelder en selvforklarende oppgave som er lett å kjenne igjen... Vet ikke om dette gir et tydeligere bilde av holdningen og stikkene hun kommer med. Anonymkode: 2ae72...e05 Hva med å svare syrlig: Ja, kom og vis meg hvordan det gjøres du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå