Gå til innhold

Er dette en politisak??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mora mi driver med slektsforskning .I romjulen hadde hun vært på kirkegården og fotografert noen graver som hun skulle sende til en slektning. Hun tok bilder av tre graver. På en av dem så skrev hun: "det er vanskelig å se hva som står på grava men hun ble visst ikke mer enn 10 år."

Problemet var at hun sendt sms til feil mottaker og en 10åring fikk disse bildene av gravene, og ble veldig redd.

Så ble moren min oppringt av politiet i en annen region med spørsmål hvorfor hun sendte bilder av graver. Moren min ble jo veldig satt ut av å bli kontakt av politiet men de fikk oppklart at det hele bunnet i en misforståelse og feil mottaker. Politiet skulle da kontakte foreldrene igjen for  å forklare det hele.

Jeg kan godt forstå at en 10åring kan bli redd over å få en slik sms med bilde av en grav, men er det da en politisak? 
Ville det ikke være fornuftig at de foresatte kontaktet personen som hadde sendt bildet for å høre hva dette dreide seg om?

Anonymkode: 0b55e...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende de syns det var ubehagelig, spesielt om mottaker er et barn. Syns ikke man skal klandre bekymrede foreldre, mtp. alle overgrepssakene som har vært i det siste. Bedre å kontakte politi en gang for mye spør du meg! 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg forstår at moren din sikkert er veldig lei seg for at hun sendte dette feil, og i tillegg til en 10-åring (med den teksten) - så er det ikke unaturlig å kontakte politiet hvis man mottar noe som kan tolkes som trusler 

Man vet aldri hvem som står bak slikt, og hvis det virkelig er trusler (og ikke din uskyldige mor) er det kanskje ikke veldig smart for sivile å ta kontakt selv.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier heller at jeg er litt imponert over foreldrene, som valgte å la politet håndtere utspørringen. Klokt gjort i alle tilfelle. Hadde det vært snakk om for eksempel mobbing fra medelever hadde nok denne samtalen forebygget på en grei måte.

Endret av Nostalgi3M
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Selv om jeg forstår at moren din sikkert er veldig lei seg for at hun sendte dette feil, og i tillegg til en 10-åring (med den teksten) - så er det ikke unaturlig å kontakte politiet hvis man mottar noe som kan tolkes som trusler 

Man vet aldri hvem som står bak slikt, og hvis det virkelig er trusler (og ikke din uskyldige mor) er det kanskje ikke veldig smart for sivile å ta kontakt selv.

Siden politiet tok kontakt så betyr vel det at denne familien eller jenta er spesielt utsatt i utgangspunktet? Det er vel ikke alle saker som politiet velger å ta tak i?  Hvis de først skulle gjøre det så regner jeg med at de ville spurt dem om å ta kontakt med damen som hadde sendt dette og se om de har noen relasjon til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden politiet tok kontakt så betyr vel det at denne familien eller jenta er spesielt utsatt i utgangspunktet? Det er vel ikke alle saker som politiet velger å ta tak i?  Hvis de først skulle gjøre det så regner jeg med at de ville spurt dem om å ta kontakt med damen som hadde sendt dette og se om de har noen relasjon til henne.

Nei, dette er helt normalt i et slikt tilfelle. Man kontakter politiet og viser frem smsen man har mottatt, slik at de kan finne ut hva som foregår.

At de var rolige nok til ikke å selv ta kontakt forteller kun at de tenker før de handler, ikke et dårlig karaktertrekk i det hele tatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mora mi driver med slektsforskning .I romjulen hadde hun vært på kirkegården og fotografert noen graver som hun skulle sende til en slektning. Hun tok bilder av tre graver. På en av dem så skrev hun: "det er vanskelig å se hva som står på grava men hun ble visst ikke mer enn 10 år."

Problemet var at hun sendt sms til feil mottaker og en 10åring fikk disse bildene av gravene, og ble veldig redd.

Så ble moren min oppringt av politiet i en annen region med spørsmål hvorfor hun sendte bilder av graver. Moren min ble jo veldig satt ut av å bli kontakt av politiet men de fikk oppklart at det hele bunnet i en misforståelse og feil mottaker. Politiet skulle da kontakte foreldrene igjen for  å forklare det hele.

Jeg kan godt forstå at en 10åring kan bli redd over å få en slik sms med bilde av en grav, men er det da en politisak? 
Ville det ikke være fornuftig at de foresatte kontaktet personen som hadde sendt bildet for å høre hva dette dreide seg om?

Ingen politisak

Anonymkode: 5d1f4...f23

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen politisak

Tull, dette er typisk slike tilfeller man kontakter politiet for. Ikke for å anmelde, nødvendigvis, men fordi smsen i seg selv kan oppfattes som en trussel eller som hets. Da kan politiet undersøke.

Og du, hvis du virkelig ikke mener at en sms med bilde av en grav med den teksten TS siterer ikke kan oppfattes som hets eller en trussel når det i tillegg er snakk om en tiåring, da lurer jeg litt på hvor dine grenser går.

Endret av Nostalgi3M
la til siste avsnitt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis min tiåring hadde fått bilder av gravstener og beskjed om at "hun ble ikke eldre enn ti år" fra en fremmed kjerring så hadde det blitt anmeldt for trusler umiddelbart. Så utrolig mye syke folk der ute, at det er best å ta grep med en gang. Og "sende feil" til noen man har tlf nr til tror jeg rett og slett ikk på, så dum er man ikke. 

Anonymkode: a4f2a...87c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteniluka

Hvordan klarte hun å sende det feil til en 10åring lurer nå jeg på. I utgangspunktet er det ingen politisak, men spørsmålet her er hvem, hva og hvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, snusmumriken skrev:

Kan hende de syns det var ubehagelig, spesielt om mottaker er et barn. Syns ikke man skal klandre bekymrede foreldre, mtp. alle overgrepssakene som har vært i det siste. Bedre å kontakte politi en gang for mye spør du meg! 

Er det vanlig at politiet tar slike saker uten at den som har mottatt sms selv kontakter vedkommende for å vite hva dette dreier seg om? Om de ikke vil ringe selv, så kan de sikkert få noen bekjente til å ta telefonsamtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at politiet tar slike saker uten at den som har mottatt sms selv kontakter vedkommende for å vite hva dette dreier seg om? Om de ikke vil ringe selv, så kan de sikkert få noen bekjente til å ta telefonsamtalen. 

Ja, det er helt vanlig at politiet undersøker i en sak som dette, hvis man kontakter dem med sin bekymring. Det dummeste man gjør med mennesker som hetser eller truer er å selv ta kontakt med dem. Foreldrene gjorde dette helt korrekt.

Er du virkelig så, unnskyld meg, tett at du ikke skjønner det selv uten å få det bekreftet i et nettforum?

Endret av Nostalgi3M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt naturlig, og burde vært vanlig at man kontakter politiet. Bilde av en gravstein med denne teksten er da vitterlig skummelt. Ingen som vet at det er "ei kjerring" som sendte denne, det kan være verdens skumleste torpedo! Helt klart en politisak - i mitt hode er dette en dødstrussel.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det ble håndtert fint av alle involverte. Det hele var en misforståelse noe som alle forstår. Ikke noe mer å tenke på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde være glad for at saken er ute av verden i steden for å klage på at politiet tok kontakt. Det er ingen sak så lenge det ikke er anmeldt. Politiet ryddet opp for dere. Prøv å sett deg inn i situasjonen for 10-åringen og familien. De gjorde det riktige.

Anonymkode: 3519c...ee3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen politisak

Det er forskjell på straffesaker og annet politiarbeid. Her har politiet gjort nyttig arbeid og løst en sak til alles beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
34 minutter siden, Nostalgi3M skrev:

Tull, dette er typisk slike tilfeller man kontakter politiet for. Ikke for å anmelde, nødvendigvis, men fordi smsen i seg selv kan oppfattes som en trussel eller som hets. Da kan politiet undersøke.

Og du, hvis du virkelig ikke mener at en sms med bilde av en grav med den teksten TS siterer ikke kan oppfattes som hets eller en trussel når det i tillegg er snakk om en tiåring, da lurer jeg litt på hvor dine grenser går.

Det kommer jo veldig ann på hvordan smsen var formulert. Hvis det hadde stått "og det samme kommer til å skje med deg" så er det jo klart at  det er en trussel. Men dette var jo bare kommentar til en grav, og avsenderen holder til et annet sted i landet.

Hvis _jeg_ var mor til en tiåring som hadde fått en slik sms så hadde jeg undret meg veldig. Med mindre vi var i en spesiell trusselsituasjon så hadde jeg nok tenkt at dette var en misforståelse med feil mottaker. Da hadde jeg ringt tilbake eller fått noen jeg kjenner til å  ringe. Det er jo klart at tiåringen blir mer urolig hvis man med en gang mener at det er en politisak.

Men nå håper jeg jo at foreldrene ble tilfredse over at dette  var en uheldig misforståelse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Synes det er helt naturlig, og burde vært vanlig at man kontakter politiet. Bilde av en gravstein med denne teksten er da vitterlig skummelt. Ingen som vet at det er "ei kjerring" som sendte denne, det kan være verdens skumleste torpedo! Helt klart en politisak - i mitt hode er dette en dødstrussel.

jøss er det bare jeg som ville tenkt at dette kunne være en misforståelse eller noen hadde sendt en sms feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig ann på hvordan smsen var formulert. Hvis det hadde stått "og det samme kommer til å skje med deg" så er det jo klart at  det er en trussel. Men dette var jo bare kommentar til en grav, og avsenderen holder til et annet sted i landet.

Nei, slik du beskriver situasjonen er det ikke rart å oppfatte smsen som trussel og/eller hets.

Hadde det vært mitt barn ville jeg også bedt politiet undersøke saken (om jeg da ikke hadde blitt så forbannet at jeg ringte selv).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss er det bare jeg som ville tenkt at dette kunne være en misforståelse eller noen hadde sendt en sms feil?

Tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...