AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Del Skrevet 6. januar 2017 Har svigerforeldre på 60 år, og det har alltid vært sånn at de har fortalt det samme. Hver gang. "Jeg husker den gang", ja, så kan vi resten utenat. Den gangen ja. Og så var det den gangen, det har du bare fortalt oss 83 ganger tidligere, spennende! Vi jatter med og later som om det er gøy, underholdende eller spennende. Virker liksom for frekt å si: "Det sier du hver eneste gang vi kommer på besøk " Ja, jeg har hørt om den gangen onkel Kåre kjørte ut med bilen. Og den hunden du kjente da du var 12 år, ja. Nettopp. Jeg er så lei, mannen min også forsåvidt. Hele besøket blir bare som å se den samme reprisen av et kleint TV-program hver gang. Alt går på repeat. Merkelig nok er det aldri snakk om noe som er nyere enn 25 år gammelt. Bortsett fra hvis det er intriger, da, er endel narkiser i den familien som det sladres om dessverre. Men hvor vanlig er det at eldre mennesker snakker om det samme hver eneste gang man er på besøk? Og er det lov å si ifra? Anonymkode: d570b...64d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 6. januar 2017 #2 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #3 Del Skrevet 7. januar 2017 Hørest ut som mild hjerneskade. Hva skal du liksom si da? "Merker du gjentar deg ja" det er bare udannet. Har 60 åringene brukt Sigaretter og alkohol ? Anonymkode: c64c5...a17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #4 Del Skrevet 7. januar 2017 Før jeg leste innlegget og bare overskriften, trodde jeg de var ca 85 år gamle. Ikke vanlig for folk på 60 å holde på slik. Anonymkode: d90cf...3e1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catliner Skrevet 7. januar 2017 #5 Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) Denne kan slettes Endret 7. januar 2017 av Catliner Det var kanskje ikke så koselig innlegg allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Del Skrevet 7. januar 2017 sikker på at det ikke er demens...? Anonymkode: 83a09...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Del Skrevet 7. januar 2017 Faren min er 60 og helt lik. Ikke nok med at han forteller samme historier, han gjør det også detaljrikt og tregt. Det verste er når han skal snakke om nyhetssaker.. Han gir oss hele bakgrunnshistorien som om ingen følger med noe i det hele tatt. Besøk hos han kan føles som en åtte timers lang monolog. Hater det. Anonymkode: 1a4c2...bc9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Del Skrevet 7. januar 2017 Veldig ofte handler det ikke om at personen sier det samme, men mer et "bid" om kontakt. Det er ikke så viktig hva man sier, men man søker kontakt med en annen person. Blir det samme som når du setter deg intil mannnen i sofaen fordi du ønsker nærhet, eller smiler til en fremmed på trikken. I tillegg vet svigers at det er en morsom historie, det blir god stemning (tror det) når de forteller historien, de syntes det er gøy å mimre om disse hendelsene, det er ting som har gjort stort inntrykk på dem for en eller annen grunn. Det føles derfor trygt å dele denne historien. Kanskje ta iniativ til å spørre hva de har gjort de siste ukene/siden sist eller lignende. Anonymkode: 692c0...5f9 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Del Skrevet 7. januar 2017 Enig med personen over her. Dere har gitt uttrykk for å like disse historiene, og det er på en måte det hans foreldre har å snakke om med dere. Mitt forslag er å begynne å føre samtalene selv, fremfor å la svigerforeldrene føre an. For det er det som skjer her. Skulle de begynne å trekke opp historier dere har hørt, kan dere gjøre som Visningsnamn skriver over her. Anonymkode: c1ee8...ace 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 7. januar 2017 #10 Del Skrevet 7. januar 2017 Som å høre om bestefar Jeg har iallefall full oversikt om alle folk som levde på 60-70-tallet som drev forretning og idrett med han da det er alt han snakker om. Vet ikke hvem de er, men vet alt om de! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Del Skrevet 7. januar 2017 Synes også 60 er litt tidlig for å begynne med sånt. Har en i min familie som gjør det, og det har blitt så ille at det knyter seg inni meg når jeg hører det starte. Hva med å fortelle om noe som har hendt etter 1980? Og av og til avbryter han andre som forteller noe som har skjedd i nyere tid, for å gjenta en gammel historie. Tror ikke det er noe å gjøre med det, virker ikke som det er så interessant for han å høre andres mer aktuelle historier. Anonymkode: c25ef...224 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #12 Del Skrevet 7. januar 2017 Det skjer vel ikke så mye i livet deres lenger, så de har ikke så mye å prate om, så da velger de de trygge gamle gode historiene. Anonymkode: 4ab2a...631 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 7. januar 2017 #13 Del Skrevet 7. januar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har svigerforeldre på 60 år, og det har alltid vært sånn at de har fortalt det samme. Hver gang. "Jeg husker den gang", ja, så kan vi resten utenat. Den gangen ja. Og så var det den gangen, det har du bare fortalt oss 83 ganger tidligere, spennende! Vi jatter med og later som om det er gøy, underholdende eller spennende. Virker liksom for frekt å si: "Det sier du hver eneste gang vi kommer på besøk " Ja, jeg har hørt om den gangen onkel Kåre kjørte ut med bilen. Og den hunden du kjente da du var 12 år, ja. Nettopp. Jeg er så lei, mannen min også forsåvidt. Hele besøket blir bare som å se den samme reprisen av et kleint TV-program hver gang. Alt går på repeat. Merkelig nok er det aldri snakk om noe som er nyere enn 25 år gammelt. Bortsett fra hvis det er intriger, da, er endel narkiser i den familien som det sladres om dessverre. Men hvor vanlig er det at eldre mennesker snakker om det samme hver eneste gang man er på besøk? Og er det lov å si ifra? Anonymkode: d570b...64d Man er ikke gammel når man er I 60 årene i dag. Jeg kjenner meg ikke igjen I det du sier. Jeg er for øvrig ikke i 60 årene☺ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 7. januar 2017 #14 Del Skrevet 7. januar 2017 16 timer siden, visningsnamn skrev: Du kan jo prøve å si ifra på en litt sånn skjult måte. Prøv neste gang de starter på en av historiene å avbryte ved å si "åja, var det ikke den gangen du..." (der det passer) også gjentar du litt av de de tidligere har fortalt sånn at de skjønner at du har hørt det før. Men vær blid og interessert når du sier det. Mulig dette er et veldig dårlig forslag (og jeg hadde ikke gjort det selv, hehe) og at de bare kikker på deg før de begynner på neste historie, men du kan i alle fall legge merke til hvordan de reagerer og se om de blir overrasket over at du har hørt den før eller om de blir litt oppgitte over at du ikke ville høre for 84. gang. Jeg trodde det var helt vanlig for eldre å fortelle samme historie om igjen, men jeg synes ikke 60 år er gammelt nok til å ha begynt med det der. Tenk hvis det er sånn at de ikke vet hva de ellers skal si, men siden dere er så høflige at dere hver eneste gang jatter med og later som om det er spennende og underholdende, så fortsetter de helt til dere sier stopp. Eller kanskje de begynner å bli demente begge to. Litt tidlig det, da. Man kan i noen tilfeller begynne å bli dement i 40 årene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #15 Del Skrevet 7. januar 2017 Sånn er eks svigerfar. Jatter om det samme hver gang han ringer. Jeg sier bare ha og ja og lar han holde på. Han er nok ganske ensom. Anonymkode: f2b78...5f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #16 Del Skrevet 7. januar 2017 Kanskje de ikke har så mye å fylle dagen med? Da blir det lite å prate om. Har selv svigerforeldre som er eldre enn det der og de gjentar seg ikke på den måten. De kan selvfølgelig mimre litt de også, men det går også an å snakke om mer aktuelt med de. Det samme gjelder forøvrig besteforeldrene mine som er rundt 70 år. Anonymkode: 1c143...357 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #17 Del Skrevet 7. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig ofte handler det ikke om at personen sier det samme, men mer et "bid" om kontakt. Det er ikke så viktig hva man sier, men man søker kontakt med en annen person. Blir det samme som når du setter deg intil mannnen i sofaen fordi du ønsker nærhet, eller smiler til en fremmed på trikken. I tillegg vet svigers at det er en morsom historie, det blir god stemning (tror det) når de forteller historien, de syntes det er gøy å mimre om disse hendelsene, det er ting som har gjort stort inntrykk på dem for en eller annen grunn. Det føles derfor trygt å dele denne historien. Kanskje ta iniativ til å spørre hva de har gjort de siste ukene/siden sist eller lignende. Anonymkode: 692c0...5f9 +1 for å prøve forstå hvilke følelser det handler om 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er eks svigerfar. Jatter om det samme hver gang han ringer. Jeg sier bare ha og ja og lar han holde på. Han er nok ganske ensom. Anonymkode: f2b78...5f5 Noen er ikke ensomme, de liker bare å prate veldig mye. Har kontakt med en onkel som er slik. Han har venner og kone, men når han først ringer kan han snakke i 30 minutter om ingenting. Kjenner et par stykker som er ganske skravlete, og det handler om at de liker å snakke mye Anonymkode: 83a09...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #18 Del Skrevet 8. januar 2017 Gamle folk? 60 år og du titulere de som gamle. De på 60 er i jobb,spreke osv. Kjenner folk på 80 og 90 som kan gjenta seg selv slik. Det skyldes lite innhold i dagen. De minnes sine aktive år,og lever på det. Det er intr det de har opplevd,og kanskje mottaker ikke har gitt noen signaler. Jeg syns du er frekk Anonymkode: f26c8...227 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 8. januar 2017 #19 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) På 6.1.2017 den 14.35, AnonymBruker skrev: Har svigerforeldre på 60 år, og det har alltid vært sånn at de har fortalt det samme. Hver gang. "Jeg husker den gang", ja, så kan vi resten utenat. Den gangen ja. Og så var det den gangen, det har du bare fortalt oss 83 ganger tidligere, spennende! Vi jatter med og later som om det er gøy, underholdende eller spennende. Virker liksom for frekt å si: "Det sier du hver eneste gang vi kommer på besøk " Ja, jeg har hørt om den gangen onkel Kåre kjørte ut med bilen. Og den hunden du kjente da du var 12 år, ja. Nettopp. Jeg er så lei, mannen min også forsåvidt. Hele besøket blir bare som å se den samme reprisen av et kleint TV-program hver gang. Alt går på repeat. Merkelig nok er det aldri snakk om noe som er nyere enn 25 år gammelt. Bortsett fra hvis det er intriger, da, er endel narkiser i den familien som det sladres om dessverre. Men hvor vanlig er det at eldre mennesker snakker om det samme hver eneste gang man er på besøk? Og er det lov å si ifra? Anonymkode: d570b...64d Ha ha ha. Ja, jeg vet det. Morsomt. Jeg kjenner meg så igjen i det. Altså, det samme blir gjentatt hele tiden. Det er alltid tilbake til at man er 14-15 år, gjerne en historie som er litt annerledes og verre enn da man var 15 år. Først nå tåler jeg å høre dette. Ja, du må si i fra - men jeg tror ikke det hjelper. De klarer rett og slett ikke noe annet. Og sånn er det dessverre. Det går ofte bare i minner og i kritikk. For det er gamle folk veldig flinke til. Å kritisere folk. Det finnes jo noen som bare forteller samme vitsen om og om igjen da. Man får prøve å se lyst på det. Endret 8. januar 2017 av fuglekvitter__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 8. januar 2017 #20 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gamle folk? 60 år og du titulere de som gamle. De på 60 er i jobb,spreke osv. Kjenner folk på 80 og 90 som kan gjenta seg selv slik. Det skyldes lite innhold i dagen. De minnes sine aktive år,og lever på det. Det er intr det de har opplevd,og kanskje mottaker ikke har gitt noen signaler. Jeg syns du er frekk Anonymkode: f26c8...227 Det er ikke frekt å påpeke det, men å kritisere en eldre person for det hjelper neppe. Det kommer an på personen, men 60 åringer kan oppføre seg som 80-åringer også. Endret 8. januar 2017 av fuglekvitter__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå