Gå til innhold

Hvordan hjelpe diabetiker? Trenger svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg er alene hjemme med en mor som har blitt svært dårlig. Vanskelig å få kontakt med. Hun har diabetes type 1. Har kun fått i henne ett halvt rundstykke. Nå sover hun. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Er det farlig at hun sover? Setter veldig pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakta

• Liker 1
Skrevet

Får du målt blodsukkeret hennes? Vet du hva som er normalt for henne? 

Hvis ikke - eller det er unormalt - ring legevakten.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ullpledd skrev:

Hei :) Jeg er alene hjemme med en mor som har blitt svært dårlig. Vanskelig å få kontakt med. Hun har diabetes type 1. Har kun fått i henne ett halvt rundstykke. Nå sover hun. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Er det farlig at hun sover? Setter veldig pris på svar!

Ring 113 øyeblikkelig, hun skal IKKE sove. 

Anonymkode: 174af...b70

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som høyt blodsukker, mål det! Er det over 30 mmol så må du ringe 113 umiddelbart.

Anonymkode: 9d2ce...7c3

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!!!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som høyt blodsukker, mål det! Er det over 30 mmol så må du ringe 113 umiddelbart.

Det kan like gjerne være lavt blodsukker

Skrevet

Har hun kramper? Mål blodsukkeret. Er det lavt, gir du henne sukker evt. brus eller saft med sukker.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, temolitus skrev:

Da regner jeg med at ts hadde nevnt andre/flere symptomer. Selv om det ikke er umulig. Viktigst er det iværtfall ts får målt blodsukkeret, og det må gjøres raskt. 

Har ikke mye tid om det er farlig lavt/høyt.

Skrevet
3 minutter siden, temolitus skrev:

Lavt dreper deg fortere enn høyt da.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Ullpledd skrev:

Hvis du ikke klarer å vekke henne ville jeg ringt 113 og forklart situasjonen. De kan hjelpe med alle typer nødstilfeller, og vil vite akkurat hva du bør gjøre og hvordan. I tillegg kan de vurdere om du trenger umiddelbar hjelp.

Folk på nettforum har ofte bastante og merkelige meninger, så man bør aldri stole på dem når det kommer til helseråd. 113 kan man stole på, de er der for slike situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Lavt dreper deg fortere enn høyt da.

Ikke nødvendigvis, man kan få livstruende ketoacidose på bare noen timer hvis man er skikkelig uheldig 

Skrevet
Akkurat nå, temolitus skrev:

Ikke nødvendigvis, man kan få livstruende ketoacidose på bare noen timer hvis man er skikkelig uheldig 

Lavt blodsukker tar ikke "noen timer" da hvis det er lavt nok.

AnonymBruker
Skrevet

113, NÅ.

Anonymkode: ede85...ad8

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Lavt blodsukker tar ikke "noen timer" da hvis det er lavt nok.

Sant, men man kan ha lavt blodsukker en stund uten at der er direkte farlig så lenge det ikke blir for lavt. Poenget mitt var bare at det kan like så godt være lavt som høyt ut i fra de opplysningene trådstarter har gitt

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, temolitus skrev:

Ketoacidose får man når det er for høyt, at det blir for lavt tar ikke noen timer, det går fortere enn om det er for høyt. Blir det faretruende lavt og må man ta glucagon sprøyte for å ikke gå i koma/død på stedet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ketoacidose får man når det er for høyt, at det blir for lavt tar ikke noen timer, det går fortere enn om det er for høyt. Blir det faretruende lavt og må man ta glucagon sprøyte for å ikke gå i koma/død på stedet.

Det er jeg fullstendig klar over :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, temolitus skrev:

Sant, men man kan ha lavt blodsukker en stund uten at der er direkte farlig så lenge det ikke blir for lavt. Poenget mitt var bare at det kan like så godt være lavt som høyt ut i fra de opplysningene trådstarter har gitt

Man blir ikke bevisstløs om det er litt for lavt, blir man bevisstløs av lavt blodsukker så er det farlig lavt og om det er tilfelle måtte trådstarter gitt glucagon øyeblikkelig. 

Vi vet ikke om trådstarter har målt, men håper ts har ringt 113. For er man bevisstløs så teller hvert minutt :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...