Gå til innhold

Urter/grønnsaker som kan plantes nå i januar? (inne)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å begynne å plante urter, grønnsaker ol. Men jeg har ikke så mye erfaring og lurer på hva jeg bør begynne å plante når. Jeg synes å ha hørt at mange ting skal plantes tidlig i vårsesongen. Men er det noe som kan begynne å plantes allerede nå?

Anonymkode: e02d6...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del ting kan med fordel såes inne for utplanting det har blitt varmt nok i mai/juni, men nå januar er det for tidlig. For det første er lyset for dårlig og for det andre blir den innendørs vekstsesongen alt for lang siden det, dessverre, er nesten fem måneder til vi er i slutten av mai. Mars/april er et mer passende tidspunkt for forkultivering innendørs og det står gjerne angitt på frøpakkene når du kan så inne for utplanting senere.

Skrevet

urter kan fint dyrkes innendørs hele året.
skal du dyrke urtene fra bunnen av så husk stor nok potte, god jord (ikke det billige tullet), plantenæring og nå på vinteren trenger de en UV lampe ettersom det er så lite lys ute.

hvis du har lyst på planer som har frukter på seg og som vokser hele året kan du jo f.eks dyrke chili.

agurk, tomat etc. bør du ikke begynne med nå. alt for tidlig.

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan dyrke urter og sånt innendørs nå men det stiller krav til lys som nevnt i tråden. Chlas Ohlson har belysning som du kan kjøpe så ingen grunn til å vente. 

Du kan forøvrig dyrke hva som helst nå, men da trenger du utstyr deretter. I drivhus med varme og riktig lys kan man gjøre hva man vil. 

Et tips er at du finner et gratis lite akvarie på finn, og kjøper et lysamatur fra Chlas Ohlson. Og vips så har du et drivhus. Helt greit å vanne underfra også, bare å fylle på med litt vann i selve akvariet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...