Gå til innhold

Kan dere anbefale meg en god hundeskole i Osloområdet?

MrsPiggyBank

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en bra hundeskole i Osloområdet, helst i Oslo, med gode trenere og godt miljø. I første omgang skal vi gå på nybegynner/videregående kurs (vi har allerede to valpekurs under beltet, og trener en del), men jeg kunne tenke meg å prøve noen agilitykurs og andre morsomme kurs etter hvert. Derfor vil jeg gjerne finne noen fine kurs hvor vi kan komme tilbake. Er det noen her i Osloområdet som har positive eller negative erfaringer å fortelle om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er utrolig fornøyd med Oslo hundeskole. Kjempe dyktige instruktører og godt miljø som jeg trivdes i. Har gått konkurransekurs, bronsemerkekurs og agilitykurs.

Anonymkode: dad87...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig fornøyd med Oslo hundeskole. Kjempe dyktige instruktører og godt miljø som jeg trivdes i. Har gått konkurransekurs, bronsemerkekurs og agilitykurs.

Jeg har hørt mye negativt om dem, bla.a at de driver mye med aversiv trening? (At det er greit å "ta" hunden). Har de endret seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aamu skrev:

Jeg har hørt mye negativt om dem, bla.a at de driver mye med aversiv trening? (At det er greit å "ta" hunden). Har de endret seg? 

Dette er noe av grunnen til at jeg gjerne hører andre sine erfaringer. Det virker som om alle nettsider skriver at de kun bruker positive metoder, og så lurer jeg på om de faktisk mener det eller om det fortsatt er enkelte gamle rever som ikke er helt frelst. Et kurs (hos Hund i Sentrum) hadde for eksempel som krav til forkunnskap at hunden forstod "nei!" og da lurer jeg veldig på hvordan de har trent på en så generell kommando på tidligere kurs eller hva de legger i det. Det trenger jo ikke være negativt, men hjelper veldig å høre fra andre. Hunden min "forstår" forsåvidt "a-ah" hvilket er mitt "nei" og betyr omtrent "gå bort fra det der" - noe jeg bruker dersom hun prøver å komme seg opp på et bord, snuse borti noens mat, plukke opp hestebæsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Aamu skrev:

Dette har jeg ikke erfart, vi fikk streng beskjed om at vi kunne skulle ta hunden og en forklaring hvorfor på grunnkursene. Vi trente bare positivt med klikker (og lokking, men det var greit for meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fint ut. Jeg er litt skeptisk til bruk av klikker på kurs, men med mindre det er veldig små lokaler og alle klikker oppå hverandre så går det sikkert fint :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gått hele kursrekka til Din Beste Venn. De er veldig positive, mens jeg har hørt at Oslo Hundeskole har veldig varierte instruktører, alt fra de som mener du skal være streng til de som trener kun positivt. 

Ellers har jeg hørt veldig mye bra om GoodDog. Catch er forøvrig helt fantastiske, de har ikke kurs i Oslo, men holder kurs i nærheten. 

Hvis det er miljøet du er på jakt etter bør du melde deg inn i en hundeklubb. Da kan du trene med andre hundeentusiaster når du ikke går kurs.  Oslo og omegn dressurklubb har godt miljø og koselige treninger. Hvis du er villig til å dra litt ut av byen er Follo brukshundklubb veldig bra, særlig mtp agility. Stovner hundeklubb har såvidt jeg har hørt også godt miljø, de har agility på Kløfta om vinteren.

Mange klubber krever nybegynnerkurs i sporter for å få trene der, med da arrangerer de også ofte kurs flere ganger i året selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoodDog (i Oslo og Østfold) og Innlandet Hundesenter (Lillestrøm) vet jeg er gode hundeskoler med oppdaterte og positive metoder. Oslo Hundeskole har utrolig mange instruktører og det er veldig individulet hvordan hver enkelt av de trener. Men man kan ha flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rainbow skrev:

Vi har gått hele kursrekka til Din Beste Venn. De er veldig positive, mens jeg har hørt at Oslo Hundeskole har veldig varierte instruktører, alt fra de som mener du skal være streng til de som trener kun positivt. 

Ellers har jeg hørt veldig mye bra om GoodDog. Catch er forøvrig helt fantastiske, de har ikke kurs i Oslo, men holder kurs i nærheten. 

Hvis det er miljøet du er på jakt etter bør du melde deg inn i en hundeklubb. Da kan du trene med andre hundeentusiaster når du ikke går kurs.  Oslo og omegn dressurklubb har godt miljø og koselige treninger. Hvis du er villig til å dra litt ut av byen er Follo brukshundklubb veldig bra, særlig mtp agility. Stovner hundeklubb har såvidt jeg har hørt også godt miljø, de har agility på Kløfta om vinteren.

Mange klubber krever nybegynnerkurs i sporter for å få trene der, med da arrangerer de også ofte kurs flere ganger i året selv. 

Ja, vet du, kanskje en hundeklubb er tingen :) I alle fall etter hvert. Men vil de slippe meg inn i varmen når jeg har en (helt fantastisk) blandingshund fra utlandet? Hun er ikke en gatehund fra Spania, men ble adoptert da jeg bodde i USA. Allikevel kjente jeg litt på skepsisen da jeg var med i en slik hundeklubb i USA, og har alltid sett for meg at det er verre her i Norge. Men kanskje jeg bare er fordomsfull ved å anta at andre skal være fordomsfulle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

Ja, vet du, kanskje en hundeklubb er tingen :) I alle fall etter hvert. Men vil de slippe meg inn i varmen når jeg har en (helt fantastisk) blandingshund fra utlandet? Hun er ikke en gatehund fra Spania, men ble adoptert da jeg bodde i USA. Allikevel kjente jeg litt på skepsisen da jeg var med i en slik hundeklubb i USA, og har alltid sett for meg at det er verre her i Norge. Men kanskje jeg bare er fordomsfull ved å anta at andre skal være fordomsfulle? 

Jeg er med i to av de nevnte klubbene, og der er det med både raser og blandingshunder. På agility har jeg sett absolutt alle typer hunder, og ingen bryr seg om rasen. Vi har selv en rase som det faktisk er knytta mer fordommer til i selve raseklubben hvor de mener hundene egentlig ikke trenger å brukes. I klubbene er det ingen som tenker på hva slags hund man har, så lenge man gjør noe gøy sammen. :) Rallymiljøet i oslo og omegn og agility i Follo er også utrolig opptatt av positiv trening, noe vi er veldig glade for! 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring med Oslo Hundeskole er todelt. Hadde først en super trener, som var positiv, forståelsesfull og tålmodig. Vi fikk utrolig mye ut av kurset. Jeg hadde en redd omplasseringshund. 

Neste trener var et troll, som mente jeg skulle bruke strup og røske i denne. Treneren likte ikke rasen til min hund og vi ble diskriminert. Samme ble en annen på kurset. Verste treneren jeg har hatt. Så vi droppa ut av kurset. 

Gikk over til en privat trener 15 mil unna Oslo etter dette. 

Anonymkode: e5921...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rainbow skrev:

Jeg er med i to av de nevnte klubbene, og der er det med både raser og blandingshunder. På agility har jeg sett absolutt alle typer hunder, og ingen bryr seg om rasen. Vi har selv en rase som det faktisk er knytta mer fordommer til i selve raseklubben hvor de mener hundene egentlig ikke trenger å brukes. I klubbene er det ingen som tenker på hva slags hund man har, så lenge man gjør noe gøy sammen. :) Rallymiljøet i oslo og omegn og agility i Follo er også utrolig opptatt av positiv trening, noe vi er veldig glade for! 

Supert, det høres jo veldig ut som noe for oss. Vi (jeg) vil jo trene mest for å ha det gøy og for å få hverdagslydigheten skikkelig på plass, ikke fordi vi skal samle sløyfer og titler. Agility tror jeg kunne vært superstas for henne, hun er veldig spretten og fysisk av seg. Åh, gleder meg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring med Oslo Hundeskole er todelt. Hadde først en super trener, som var positiv, forståelsesfull og tålmodig. Vi fikk utrolig mye ut av kurset. Jeg hadde en redd omplasseringshund. 

Neste trener var et troll, som mente jeg skulle bruke strup og røske i denne. Treneren likte ikke rasen til min hund og vi ble diskriminert. Samme ble en annen på kurset. Verste treneren jeg har hatt. Så vi droppa ut av kurset. 

Gikk over til en privat trener 15 mil unna Oslo etter dette. 

Det bekrefter det noen andre nevnte tidligere. Nå er hunden min så skjønn at jeg ikke klarer å se for meg at noen ville diskriminere mot henne, men det tenker sikkert alle hundeeiere. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Supert, det høres jo veldig ut som noe for oss. Vi (jeg) vil jo trene mest for å ha det gøy og for å få hverdagslydigheten skikkelig på plass, ikke fordi vi skal samle sløyfer og titler. Agility tror jeg kunne vært superstas for henne, hun er veldig spretten og fysisk av seg. Åh, gleder meg

Det bekrefter det noen andre nevnte tidligere. Nå er hunden min så skjønn at jeg ikke klarer å se for meg at noen ville diskriminere mot henne, men det tenker sikkert alle hundeeiere. :fnise:

Tja. Treneren diskriminerte uansett. Min hund var uten tvil best i fellesdekk og innkalling men vi fikk aldri ros. Treneren gikk fra ekvipasje til ekvipasje og sa "så flink" "bra jobba" osv. Og passerte meg og min hund, og den andre ekvipasjen, med nesa rett til værs uten å si noe. Det var veldig påfallende. Såpass at de andre deltageren kom til meg etterpå og skrøt av min hund. 

Så på bakgrunn av dette så håper jeg ingen vil bruke de og jeg anbefaler de ikke til noen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utdannet hundeinstruktør fra Oslo hundeskole og har vært i skolen i mange år. Jeg ville i dag ikke betalt for kurs hos dem. Hovedinstruktøren på utdannelsen fortalte oss at vi egentlig bare skulle underholde deltagerne, ettersom de egentlig betalte for å bli fortalt at hundene var søte eller flinke. I tillegg har jeg selv ymse erfaringer med de ulike trenerne (flere av dem har jo faktisk ikke engang innkalling på egen hund.. skal de da kunne trene alle andres?).

Familie og bekjente har gått til Din Beste Venn, og jeg har hørt gode ting.

Anonymkode: 2c141...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Din Beste Venn og Lahaugmoen - superfornøyd med begge :)

Jeg fraråder Oslo Hundeskole, jeg sluttet etter tre ganger, det var bortkastet penger :( Kan egentlig oppsummere hele kurset med det første instruktøren sa "Jeg var litt nervøs for å holde dette kurset da jeg ikke har holdt det på 20 år, så jeg er glad det ikke har endret seg siden sist"

Anonymkode: 6c2d7...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan anbefale Din Beste Venn og Lahaugmoen - superfornøyd med begge :)

Jeg fraråder Oslo Hundeskole, jeg sluttet etter tre ganger, det var bortkastet penger :( Kan egentlig oppsummere hele kurset med det første instruktøren sa "Jeg var litt nervøs for å holde dette kurset da jeg ikke har holdt det på 20 år, så jeg er glad det ikke har endret seg siden sist"

Anonymkode: 6c2d7...1f2

Hahaha! Uff, da hadde jeg også vært frustrert :fnise:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet hundeinstruktør fra Oslo hundeskole og har vært i skolen i mange år. Jeg ville i dag ikke betalt for kurs hos dem. Hovedinstruktøren på utdannelsen fortalte oss at vi egentlig bare skulle underholde deltagerne, ettersom de egentlig betalte for å bli fortalt at hundene var søte eller flinke. I tillegg har jeg selv ymse erfaringer med de ulike trenerne (flere av dem har jo faktisk ikke engang innkalling på egen hund.. skal de da kunne trene alle andres?).

Familie og bekjente har gått til Din Beste Venn, og jeg har hørt gode ting.

Anonymkode: 2c141...892

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Annonse

Nå har det gått 5 år, er oslo hundeskole fortsatt like ille?

Jeg har meldt meg på kurs der med oppstart i september og merker at jeg gruer meg etter å ha lest all negativ omtale

Anonymkode: 9a613...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har det gått 5 år, er oslo hundeskole fortsatt like ille?

Jeg har meldt meg på kurs der med oppstart i september og merker at jeg gruer meg etter å ha lest all negativ omtale

Ettersom jeg hører er det veldig forskjelleig fra instruktør til instruktør. Men her jeg bor treffer jeg stadig på de når de har kurs i nabolaget, og jeg ville aldri ha brukt pengene mine der. Korte bånd, halsbånd, kjefting og gammeldags "på plass" trening. Overraskende lite oppdatert på hva som har skjedd i. hundeverden de siste årene vil jeg si.

Anonymkode: 5395f...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ettersom jeg hører er det veldig forskjelleig fra instruktør til instruktør. Men her jeg bor treffer jeg stadig på de når de har kurs i nabolaget, og jeg ville aldri ha brukt pengene mine der. Korte bånd, halsbånd, kjefting og gammeldags "på plass" trening. Overraskende lite oppdatert på hva som har skjedd i. hundeverden de siste årene vil jeg si.

Anonymkode: 5395f...754

Hadde håpet de hadde oppdatert seg :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra instruktør til instruktør. Her i området vårt har vi 2 som jobber hos OHS som er svært gode. Aldri opplevd at dem bare skal fortelle oss at vi er flinke. 

Har dog vært borti noen jeg ikke har mye godt å si om. tror ikke OHS er alene om dette.

Jeg tror ikke den trener-skolen er det som lager gode kursholdere, det tror jeg er lang erfaring og deltagelse i høyere hundesportklasser.

Anonymkode: d41d0...440

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...