AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Nå har det seg slik at vi bor i en blokk med ca 150 leiligheter med dårlig isolasjon osv. Bygget er vel fra 50-60 tallet. Vi leier. Og med det medfører det såklart mange ulike matkulturer noe som er helt greit sådan. Men, noen naboer koker mat som stinker av en helt annen verden og vi har ikke klart å finne ut hva det er som lukter så forferdelig! Bedervet døde rotter eller noe? Vi har reist en god del så er godt bevandret i ulike matkulturer og luktene, men dette stinker noe helt hinsides alt. Så til spørsmålet, kan dette klages på? Matosen siver inn til flere naboer, og ingen av oss er kresne på matos, men dette går ut over helsa når lukten fører til kvalme og oppkast hos flere av oss. Anonymkode: 9fd53...073
Clarity Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Folk må få lov til å lage den maten de selv vil ha. 3
Jerry Lee Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Bor du i blokk med mange ulike mennesker må du bare finne deg i andres matlukt. Kan godt være denne naboen syns det samme om din mat. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har det seg slik at vi bor i en blokk med ca 150 leiligheter med dårlig isolasjon osv. Bygget er vel fra 50-60 tallet. Vi leier. Og med det medfører det såklart mange ulike matkulturer noe som er helt greit sådan. Men, noen naboer koker mat som stinker av en helt annen verden og vi har ikke klart å finne ut hva det er som lukter så forferdelig! Bedervet døde rotter eller noe? Vi har reist en god del så er godt bevandret i ulike matkulturer og luktene, men dette stinker noe helt hinsides alt. Så til spørsmålet, kan dette klages på? Matosen siver inn til flere naboer, og ingen av oss er kresne på matos, men dette går ut over helsa når lukten fører til kvalme og oppkast hos flere av oss. Anonymkode: 9fd53...073 Denne tror jeg ikke noe på Anonymkode: 74bee...98b 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Fårikål dufter jo ikke akkurat blomster når man koker den... Anonymkode: 6f9c3...533 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fårikål dufter jo ikke akkurat blomster når man koker den... Anonymkode: 6f9c3...533 Ingen av oss liker fårikål heller, men den matlukten fra naboen overgår alt. Den er bare helt ubeskrivelig kvalmende. Vi er selv veldig matglade og spiser det meste og har sjelden noe å utsette på matos, men dette.. Jeg klarer ikke beskrive hva dette lukter. 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tror jeg ikke noe på Anonymkode: 74bee...98b Du er velkommen til å se det selv. Anonymkode: 9fd53...073
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Dere naboer som sliter, ta kontakt med styret og forklar problemet. Om det finnes et felles ventilasjonssystem/en felles kanal i bygget, bør det inspiseres. Det kan også hende at den illeluktende naboens kjøkkenventilasjon ikke funker som den skal. Enten kan det være tette rør, eller om de bruker kullfiltervifte kan det hende filteret bør byttes. Å ta ut og vaske fettfiltre er også en god idé for å sørge for best mulig avtrekk. Mange gjør det aldri, og det blir helt tett av fett og skikkelig ekkelt. For den som lager mat er det også en fordel at lukt og stekeosen trekkes ut fort. Det er ikke sunt å puste inn stekeos. Dessuten er jo ingen tjent med at lukt setter seg i klær, møbler, tak og vegger. Naboen selv er jo vant til lukten, og merker ikke at det stinker. Anonymkode: 3ec54...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Du kommer til å dummere deg ut. Hva vil du eks styret skal gjøre? Nekte de å koke maten? Fårikål og kjøttkaker, kan lukte høg fir noen. Ville du likt klagen? Dere liker heller ikke fårikål lukt, mulig dere som har for fine neser. Sånn kan du vente deg når du bor som du gjør Anonymkode: dc74f...d94 1
prt90 Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 40 minutter siden, Jerry Lee skrev: Bor du i blokk med mange ulike mennesker må du bare finne deg i andres matlukt. Kan godt være denne naboen syns det samme om din mat. Bare om man bor i blokk med dårlig ventilasjon. 1
Jerry Lee Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, prt90 skrev: Bare om man bor i blokk med dårlig ventilasjon. Men å klage på andres mat blir for dumt. Igjen..kanskje "motparten" blir kvalm av klagerens mat, og...
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å dummere deg ut. Hva vil du eks styret skal gjøre? Nekte de å koke maten? Fårikål og kjøttkaker, kan lukte høg fir noen. Ville du likt klagen? Dere liker heller ikke fårikål lukt, mulig dere som har for fine neser. Sånn kan du vente deg når du bor som du gjør Anonymkode: dc74f...d94 Har du tungt for det? Styret kontakter man for eksempel for å sjekke om det er et felles ventilasjonsanlegg i blokken, og hvis det finnes et fellesanlegg, dvs felles rør, kan det sjekkes for feil og fortetting pga manglende rens. Anonymkode: 3ec54...6b5 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 6 minutter siden, Jerry Lee skrev: Men å klage på andres mat blir for dumt. Igjen..kanskje "motparten" blir kvalm av klagerens mat, og... Ingen av dere behøver å være usaklige. Nå har vi bodd her i ti år, og som nevnt er vi veldig matglade mange av oss i blokka. Her kokes det mye rart til tider, hos oss og naboer og ingen klager på kjente matretter. Men nå er det en nabo som koker noe som er helt ukjent for mange av oss og det lukter hinsides kvalmende. Det lukter råttent, surt, søtlig, og ikke så veldig fjernt fra døde rotter (eller døde lik om du vil). Jeg forsøkte sågar å åpne vinduene, men det ledet bare inn enda mer av denne ekstreme lukten. Kan jeg be nabo vise meg hva han koker på? Anonymkode: 9fd53...073
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 Jeg tror jeg kanskje ville tatt kontakt med styret ang. hvilken tilstand ventilasjonen er i, fremfor å klage på at det er maten noen lager. For det kan fort bli ganske pinlig om det faktisk er ventilasjonen som står for lukten. Anonymkode: 303f9...e7b
perplexed Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av dere behøver å være usaklige. Nå har vi bodd her i ti år, og som nevnt er vi veldig matglade mange av oss i blokka. Her kokes det mye rart til tider, hos oss og naboer og ingen klager på kjente matretter. Men nå er det en nabo som koker noe som er helt ukjent for mange av oss og det lukter hinsides kvalmende. Det lukter råttent, surt, søtlig, og ikke så veldig fjernt fra døde rotter (eller døde lik om du vil). Jeg forsøkte sågar å åpne vinduene, men det ledet bare inn enda mer av denne ekstreme lukten. Kan jeg be nabo vise meg hva han koker på? Anonymkode: 9fd53...073 Hjelper det å vite hva det er? Høres ut som det er noe feil med ventilasjonen, har bodd et sånt sted selv, jeg luktet ingen matlukt fra noen andre, men det var noe feil med ventilasjonen på badet til de over, så de fikk min matlukt inn til seg. Fikk en sur dame på døra som kjefta på meg fordi jeg lagde mat. Hvordan i huleste skal jeg vite at det plager henne? Si ifra til styret, så kan de ta det på en ordentlig måte. De fleste opplever det som kjipt å være til plage for andre, men det kan for det første hende at vedkommende ikke er klar over det. Og for det andre kan det hende vedkommende ikke får gjort noe med det heller. Endret 6. januar 2017 av perplexed
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. januar 2017 #17 Skrevet 6. januar 2017 Nei, selv om du ikke liker lukta av den maten de lager, kan du ikke klage. Det kan også hende at de ikke liker lukten av din mat heller
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #18 Skrevet 6. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg kanskje ville tatt kontakt med styret ang. hvilken tilstand ventilasjonen er i, fremfor å klage på at det er maten noen lager. For det kan fort bli ganske pinlig om det faktisk er ventilasjonen som står for lukten. Anonymkode: 303f9...e7b Det er ikke ventilasjonen for den lager en helt annen lukt til vanlig. Nå er det helt vanlig i denne blokken at alle lukter fra matos når inn til naboer vegg i vegg, vi er derfor godt vant med mye derfra. Dette derimot, er noe helt nytt og ekstremt. Vi hører også slamring av gryter og sleiver. Vi er jo også kjent med at kyllingføtter, kyllinghjerte og kyllinglever feks har en spesiell lukt, men det er ikke dette som lukter. Og såklart, med mindre det er en nabo som er død, og det derfor lukter, er det ikke litt rart at lukten oppsto helt plutselig rundt middagstider? Anonymkode: 9fd53...073
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #19 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har det seg slik at vi bor i en blokk med ca 150 leiligheter med dårlig isolasjon osv. Bygget er vel fra 50-60 tallet. Vi leier. Og med det medfører det såklart mange ulike matkulturer noe som er helt greit sådan. Men, noen naboer koker mat som stinker av en helt annen verden og vi har ikke klart å finne ut hva det er som lukter så forferdelig! Bedervet døde rotter eller noe? Vi har reist en god del så er godt bevandret i ulike matkulturer og luktene, men dette stinker noe helt hinsides alt. Så til spørsmålet, kan dette klages på? Matosen siver inn til flere naboer, og ingen av oss er kresne på matos, men dette går ut over helsa når lukten fører til kvalme og oppkast hos flere av oss. Anonymkode: 9fd53...073 Leier du så er det utleier du eventuelt klager til. Men 150 leiligheter i en blokk, har vi neppe i Norge. Er du sikker på at dette er matlukt og ikke dårkig hygiene? Vi har bodd et sted der lukt av en en tredje/fjerde verdrn skyldtes uhygeniske forhold. Når døra ble åpnet..... Anonymkode: 9f7d1...af7
Ullgenser Skrevet 6. januar 2017 #20 Skrevet 6. januar 2017 Vi var periodevis plaget med rare/vonde lukter fra naboene våre da vi bodde i blokk. Ventilene fra bad og kjøkken gikk ut til ett og samme rør, og da vaktmesteren inspiserte de andre leilighetene i oppgangen oppdaget han at en av naboene under oss hadde montert ventilator over komfyren med rør ut av kjøkkenventilen. Det var ikke lov, det var kun lov med kullfilterventilator. Når denne naboen så laget mat og skrudde på ventilatoren førte det til en ubalanse i ventilasjonen slik at vi fikk en merkelig lukt i leiligheten vår (en salig blanding av matlagingslukt fra andres kjøkken og drittlukt fra andres bad🤢). Kan det tenkes at det er dette som har skjedd hos dere også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå