Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med blogg-samarbeid? Fått forespørsel men livredd for økonomisk baksmell...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en blogg der jeg tar en del egne bilder innen en spesiell nisje og har tidvis fått noen forespørsler om samarbeide/annonsering som jeg hittil har takket nei til rett og slett fordi jeg føler jeg vet for lite om det. I dag dukket det opp en mail i innboksen min fra en relativt stor aktør innen den nisjen jeg blogger i og som ønsker et samarbeide. Det er fristende jeg må innrømme det, både fordi dette er et produkt jeg er kjent med og kan stå inne for men ikke minst fordi det gir meg en liten følelse av at jeg med tid og stunder kan tjene litt på en lidenskapelig hobby. Men så er jeg livredd for en økonomisk smekk på fingrene for jeg aner ingenting om hvordan dette foregår. Er dette produkter man låner, fotograferer forså å gi tilbake mot at man får utbetalt en sum etter endt fotojobb? Får man produktene til odel og eie mot at man bruker dem i fotografier et viss antall ganger?  Hvordan er det med skattelegging av disse produktene? Hvordan fungerer det egentlig? 

Jeg hadde satt stor pris på litt hjelp, om ikke annet en link til hvor jeg kan finne opplysninger om dette :)

Anonymkode: 828ea...35b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du tjene penger på blogg, bør du ha en regnskapsfører for å unngå trøbbel med skattemyndighetene. Eller du skal sette deg grundig inn i reglene selv. 

Anonymkode: 25aaa...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svar :) Jeg er enig med deg og dette er jo i grunnen et forsøkt på å sette meg inn i reglene, derav spørsmålet. Men jeg synes det er litt overkill å ansette en regnskapsfører på bakgrunn av èn sponsor der jeg hverken vet omfang eller lengde. I følge skatteetaten.no så er det forskjell på hobby og næringsvirksomhet og man kan ha en oppstartsperiode på inntil 5 år. Pr. i dag er ikke bloggen min noen næringsvirksomhet, til det blogges det alt for sjeldent og legges betydelig lite krutt i den. Men når bikker den da over til å bli næringsvirksomhet? Er det et økonomisk tak man kan forholde seg til? 

Anonymkode: 828ea...35b

Skrevet

Hei! 

Hvis du er redd for skattesmell, så kan man forhøre seg med skattekontoret sitt. Blogg er relativt vanskelig for skattemyndighetene å forholde seg til på grunn av måten virksomheten normalt foregår, hvor sponsing, gjengjeldelser, gaver osv. er veldig vanlig, og dette fører igjen til at det blir vanskelig for deg å forholde seg til de samme lovene. 

Bloggen din vil gå over til å bli en virksomhet idet du bikker 50.000 kroner iløpet av 12 måneder. Dette betyr ikke nødvendigvis 1. januar til 31. desember, men heller når som helst uavhengig av år og måned. Det kan f. eks være 14. februar 2017 til 13. februar 2018. Veldig viktig av denne grunn å føre et enkelt regnskap :)

Penger som du mottar anses som skattepliktige etter 1000 kroner iløpet av et skatteår. Gaver og lignende føres også i selvangivelsen, men dette er dog avhengig av verdi, kvantum etc. Hvis du må gi noe tilbake innen rimelig kort tid, så ansees det ikke som en gave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...