Eplesmil Skrevet 3. desember 2004 #1 Skrevet 3. desember 2004 Hei. Jeg har en sønn på 10 år, som bruker lang tid på å gjøre lekser. For det første tar det lang tid å komme igang, og når han har begynt bruker han veldig lang tid på leksene. Jeg kjenner at dette "tærer" på min tolmodighet, og vil helst ikke bli sint og irritert over disse leksene hver dag. Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre for at leksene skal bli mere gøy å komme igang med, slik at vi slipper å bruke hele kvelden på dette ? Hilsen Eplesmil
Gjest leksemas Skrevet 3. desember 2004 #2 Skrevet 3. desember 2004 Jeg har en 11-åring som også har et konsentrasjonsproblem når det gjelder lekser. Hvert år når skolen begynner på nytt så skulle man ikke tro at han hadde hørt om lekser før. Hvert år er det samme, jeg må sitte ved siden av han slik at han får konsentrert seg. Han kan det han skal gjøre men det er så mye som distraherer, og så mister han blyanten på gulvet, og så må han tisse osv. Jeg har iallfall funnet ut at hvis jeg sitter ved siden av han når han gjør lekser de første ukene, så kommer han på rett spor etter hvert. I oktober begynte det å gå seg til og han gjør leksene unna som en lek nå . Jeg begynner å kjenne krabaten nå så istedet for å bruke tid på å kjefte og irritere meg så sitter jeg isteden den tiden han trenger sammen med ham og leksene.
Gjest gjest1 Skrevet 3. desember 2004 #3 Skrevet 3. desember 2004 Gjør han lekser med en gang han kommer fra skolen, eller venter han til han faktisk er sliten og det er kveld? Spiser han før lekser? Vanskelig å konsentrere seg på tom mage også...
Gjest Starya Skrevet 3. desember 2004 #4 Skrevet 3. desember 2004 Velkjent problem. Jeg må ofte sitte ved siden av guttungen og banke fingeren litt i skriveboka slik at han skal komme på hva han satt der ved bordet for.. For et par år siden prøvde jeg et belønningssystem, et skjema der vi klistret opp en stjerne for hver vel utførte lekseøkt. Etter et visst antall stjerner fikk han en leke. Det funker ganske greit.
achillea Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Det som hjalp her i huset, var at jentungen måtte begynne på leksene, med en gang hun kommer hjem fra skolen. Prøvde en stund å gjøre de på kvelden, men det ble så mye mas, krangling og tidsbruk at begge to var lei. Etter at vi begynte med å gjøre de rett etter skoletid, går leksene unna og hun vet at resten av ettermiddagen og kvelden er fri til egne aktiviteter.
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har to barn som sliter med akkurat dette. Og det er så individuelt hva som fungerer. Det ene barnet har "snudd" og tross sine vansker (diagnose autisme) så har han blitt så opptatt av at han skal gjøre sitt beste at det nesten går litt den gale veien. Men her er det faste rutiner som har fått han i rute. Lekser når vi kommer hjem. Tv slås ikke på før lekser er ferdig osv. Rett og slett en fast rytme og rutine hvor det ikke er rom for andre ting og finne på. Det andre barnet, dysleksi, har slitt med motivasjon og konsentrasjon. Der benyttet jeg et kryss system - ikke mas og krangel, men sette seg ned med lekser og spise frokost uten mas, resulterte i et kryss i 14 dager og så fikk han en leke når kryssene var utført. Dette fungerte godt en periode. Men her er det masse lirking hver dag og jeg må gjøre en del av leseleksene som de andre har for han og han må gjøre andre lekser. Dette innebærer MYE tid og at jeg prioriterer han ved lekser. Men jeg ser jo at en rutine på hvilke lekser som blir gjort i hvilken rekkefølge hjelper han med å ha oversikt og vite hva som skal gjøres osv. Selvom det går smått fremover - så går det fremover. Jeg har tro på faste rutiner - og det og bruke psykologi i forhold til motivering samtidig som en holder en fast linje med sine konsekvenser. Når det har vært som verst og alt er galt - så er jeg ganske klar på at hvis han ikke er villig - så er ikke jeg villig til å hjelpe. Da blir han sendt på rommet og blir der et kvarters tid før han er klar på at leksene må gjøres før en kan gjøre andre ting. Og det fungerer!! MEN dette er slitsomt, veldig slitsomt og vi har alle her i huset en nedtelling mot torsdag som er siste dag med lekser. Og fredagene er HELLIGE !! Men det sliter, ingen tvil om det med denne lirkingen og motiveringen. Noe som hjelper - er høylytt rosing på ting som går bra - så høyt og voldsomt at det er gøy og de sitter og venter på det. Eller nusseslåsskamp når alt er ferdig. Som voksen person gir dette INGEN frihet til å prate i telefon eller lignende - eller besøk i denne tiden går heller ikke - men det går det an og underrette folk om. Så jeg tror det gjelder og holde fokus og holde fast ved rutiner og motivere og rose det som ER bra - da øker også innsatsviljen. Men det gjelder også og være forut situasjonene. Er barnet veldig sliten - ikke prøv - be det hvile til etter middag og start da. Har det av en eller annen grunn ikke sovet godt om natta - sett strek for lekser en dag - men det er viktig at du gjør dette før du prøver og mislykkes og heller tar avgjørelser hvor en ser at det er vanskelig og lykkes - ta avgjørelse om å sette strek, slik at en beholder gode opplevelser enn å tvinge gjennom og få dårlige opplevelser. Det er en enighet jeg har med skolen - går det veldig dårlig en dag så korter jeg inn på lekser eller lar være og beholder en god motivasjon fremfor tvang. Lykke til!!
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #7 Skrevet 6. desember 2004 Elleveåringen min sliter også med å konsentrere seg om leksene. Hun lar seg forstyrre av absolutt hva som helst. Jeg tok det opp med læreren, og fortalte at hun sitter ofte hele ettermiddagen og kvelden med leksene, fordi hun kanskje får gjort en oppgave i timen. Hun får gjort mye annet i mellomtiden, da, men det er ikke lekserelatert. Og hva sier læreren? Joda, at hun skal kutte ned på leksene, slik at hun får meg tid til å leke med venner. Høl i huet sier jeg, men ungen er smørblid. Gudskjelov er hun oppegående og sterk faglig, men jeg trodde ikke at rette måten var å kutte i leksene.....
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Elleveåringen min sliter også med å konsentrere seg om leksene. Hun lar seg forstyrre av absolutt hva som helst. Jeg tok det opp med læreren, og fortalte at hun sitter ofte hele ettermiddagen og kvelden med leksene, fordi hun kanskje får gjort en oppgave i timen. Hun får gjort mye annet i mellomtiden, da, men det er ikke lekserelatert. Og hva sier læreren? Joda, at hun skal kutte ned på leksene, slik at hun får meg tid til å leke med venner. Høl i huet sier jeg, men ungen er smørblid. Gudskjelov er hun oppegående og sterk faglig, men jeg trodde ikke at rette måten var å kutte i leksene..... Jeg syns denne læreren virker veldig oppegående jeg! Hvor mye lekser har hun egentlig? Jeg har et tantebarn på 7 år som bruker rundt 2,5 timer pr. dag på lekser, dette er jo altfor mye! Hun får jo ingen tid til venner og lek, og det er også viktig. På mange skoler samarbeides det ikke om lekser og resultatet kan bli at de får lekser i alle fag, og det blir helt håpløst. Barn trenger tid til fritid også!
Gjest Starya Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Og hva sier læreren? Joda, at hun skal kutte ned på leksene, slik at hun får meg tid til å leke med venner. Høl i huet sier jeg, men ungen er smørblid. Gudskjelov er hun oppegående og sterk faglig, men jeg trodde ikke at rette måten var å kutte i leksene.....Det er ikke meningen at leksene skal fungere som en giljotin på lysten til å lære. Blir mengden for stor, og ødelegger for fritiden, går det fort den veien. Det er heller ikke alfa og omega at alle ungene må gjennom den eksakt samme leksekverna. For noen år siden ga jeg beskjed på foreldrekonferansen om at dersom ungen satt veldig lenge og jobbet med leksene, men ikke klarte å bli ferdig bl.a. på grunn av konsentrasjonsproblemene, så satte jeg strek. Da noterte jeg også dette på en post-it i boka, slik at læreren skulle vite hvorfor ikke alt var blitt gjort. Dette syntes læreren var en god idè. (Rektor har også sagt til elevene at de bør være ute og leke med venner o.l. før de gjør leksene. Denne uttalelsen er jeg mindre begeistret for, da ulike unger trenger ulike rutiner. Men, ungen har etterhvert skjønt at mamma har høyere status enn rektor.. )
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Jeg var kanskje litt uklar her. Læreren har gitt beskjed om at ungen bare skal gjøre de leksene hun har lyst til................. Gjett om det blir gjort mye matte her da..... *riste på hodet*
Gjest Starya Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Ouch. Ja, det ble jo noe annet.. :o
Eplesmil Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #12 Skrevet 9. desember 2004 Gjør han lekser med en gang han kommer fra skolen, eller venter han til han faktisk er sliten og det er kveld? Spiser han før lekser? Vanskelig å konsentrere seg på tom mage også... Hei. Takk for svar. Han spiser når han kommer hjem, og jeg prøver og få til at han begynner med leksene når ha kommer fra skolen, slik at han har kvelden fri. For han syns jo det er så gøy å gjøre andre ting :o) Men det tar tid å komme igang, jeg sitter ved siden av han og roser han når han gjør oppgaver.
Eplesmil Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #13 Skrevet 9. desember 2004 Hei Takk for fine svar. Det er godt å dele ting som dette med andre, så føler man plutselig ikke at man er helt alene om dette. Takk Eplesil
stefi Skrevet 27. desember 2004 #14 Skrevet 27. desember 2004 å nei alene er du ikke. slet mye med lekse lesing ei stund hær å. på toppen av alt så er ikke mor den med mest tolmodighet i verden. etter mye mas og kjas som alltid endte i grining å tull, ga jeg ongen og de hersens leksene over til kjærsten min. da brøyt vi ut av et dårlig mønster. så nå er vi tilbake på sporet igjen. men hun må gjøre lekser med en gang hun kommer hjem. er hun sulten får hun selvfølgelig mat først. belønningen er at om leksene er ferdig i begynnelsen av uken, så kan vi gjøre noe hyggelig som f.eks dra å svømme i slutten av uken. har stor tro belønning i stede for straff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå