AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Har en jente på snart 2,5 år som snakker meget bra. Har snakket i fulle setninger lenge, klar uttale, resonnerer og diskuterer. Hun snakker bedre enn alle jeg kjenner på samme alder og også mye eldre. Men - hun kan ikke si "r". Ikke i nærheten engang. Sier vel egentlig "l" der det skal være "r". Er dette vanlig? Har ikke tenkt over det med de andre barna i barnehagen etc. Anonymkode: 7bf85...056
sol87 Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har en jente på snart 2,5 år som snakker meget bra. Har snakket i fulle setninger lenge, klar uttale, resonnerer og diskuterer. Hun snakker bedre enn alle jeg kjenner på samme alder og også mye eldre. Men - hun kan ikke si "r". Ikke i nærheten engang. Sier vel egentlig "l" der det skal være "r". Er dette vanlig? Har ikke tenkt over det med de andre barna i barnehagen etc. Anonymkode: 7bf85...056 Spør i barnehagen, der er det som regel noen med peiling på språkutvikling. For meg høres det ikke unormalt ut i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Du bør få henne til logoped snarest mulig. Anonymkode: cde50...c77
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Vet ikke når de SKAL kunne si det, men det er da mange barn i skolealder som ikke kan si det, men som lærer seg det etter hvert Ville ikke vært bekymret.. min kunne vel si R da hun nærmet seg 3 år. Anonymkode: 9efc6...321
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke når de SKAL kunne si det, men det er da mange barn i skolealder som ikke kan si det, men som lærer seg det etter hvert Ville ikke vært bekymret.. min kunne vel si R da hun nærmet seg 3 år. Anonymkode: 9efc6...321 Og dette e rholdningen som fører til at noen voksne ender med talefeil. TS burde følge opp barnet sitt. Anonymkode: cde50...c77
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 4 minutter siden, sol87 skrev: Spør i barnehagen, der er det som regel noen med peiling på språkutvikling. For meg høres det ikke unormalt ut i alle fall. Nei, men datteren til TS er åpenbart på vei til å pådra seg en talefeil som enkelt kan unngås hvs man får kyndig hjelp. Er det bedre å ikke gjøre noe og ende med en datter som ikke kan si r? Anonymkode: cde50...c77
Forundret.. Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør få henne til logoped snarest mulig. Anonymkode: cde50...c77 Tull. Snakk med logoped om det ikke har løst seg til året før det skal på skolen 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Min er 6 år og sier det ikke ordentlig enda. Spurte i bhg noen ganger opp gjennom årene, og de mente det var normalt selv i skolealder. Læreren hans har ikke sagt noe om det. Anonymkode: fec3f...b63
cherry blossomed. gone. Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Jeg sa r tror jeg som 4 åring men fikk ikke til så r da jeg skiftet fra rulle r til skarre r . Det tok maaaange år. Sa r riktig først da jeg ble 11. Begge r ene.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Tull. Snakk med logoped om det ikke har løst seg til året før det skal på skolen Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min er 6 år og sier det ikke ordentlig enda. Spurte i bhg noen ganger opp gjennom årene, og de mente det var normalt selv i skolealder. Læreren hans har ikke sagt noe om det. Anonymkode: fec3f...b63 Nei, det er absolutt ikke tull. Talefeil som dette prioriteres ikke lengre, men det er viktig at foreldre følger det opp. Heller logoped i ung alder enn en voksen som ikke kan si R. Anonymkode: cde50...c77
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Min lærte seg å si r når hun var ca 5 1/2, jeg stresset litt pga skolestart. Men selv om hun kunne, gadd hun ikke si det husker jeg Er helt vanlig å drøye med akkurat r-en Anonymkode: 333bd...570
cherry blossomed. gone. Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 Jeg har 115 poeng på mensa og var flink til å spille piano btw. Og er litt kreativ. Men ikke veldig. Har malt noen bilder oppigjennom. Noen av de ganske ok.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, cherry blossomed. gone. skrev: Jeg har 115 poeng på mensa og var flink til å spille piano btw. Og er litt kreativ. Men ikke veldig. Har malt noen bilder oppigjennom. Noen av de ganske ok. 115 er vel helt normal IQ? Skjønner ikke helt at du skryter av det. Anonymkode: cde50...c77
Gjest chisandra Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 115 er vel helt normal IQ? Skjønner ikke helt at du skryter av det. Anonymkode: cde50...c77 Det var vel for å poengtere noe i forbindelse med temaet, ikke for å skryte.
Forundret.. Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 Vi har ei som blir fire om noen mnd og som har slitt med r, g, k, og noe med s. Vi har vært i kontakt med logoped ang dette og har fått tydlig beskjed om at dette er normalt og at hvis lydene ikke har kommet på plass før skolestart så kanvi ta kontakt igjen Vi har fått tydelig beskjed om at dette ikke skal terpes på, vi skal bare gjenta ordet riktig for barnet og mer eller mindre late som ingenting. Altså hvis hun sier hun vil ha døt så skal vi bare si f.eks Ok, du vil ha grøt. Her legger jeg merke til at r kommer frem ved sånn som, Marihøne, Marianne, Mariell o.l mens ved Trille, Rødt o.l så blir den stum. Gjentar vi ordet slik hun uttaler det så korrigerer hun oss og sier at det er feil. Dette fikkvi også beskjed om at var et godt tegn. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #16 Skrevet 6. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette e rholdningen som fører til at noen voksne ender med talefeil. TS burde følge opp barnet sitt. Anonymkode: cde50...c77 Nei, det er det ikke Anonymkode: 9efc6...321 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #17 Skrevet 6. januar 2017 3 minutter siden, chisandra skrev: Det var vel for å poengtere noe i forbindelse med temaet, ikke for å skryte. Jeg så bare ikke relevansen. Anonymkode: cde50...c77
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #18 Skrevet 6. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke Anonymkode: 9efc6...321 Jo. Dessverre har holdningen blant logopeder blitt mer avslappet de siste tjue årene, ref. innlegg #15 over her. Man skal ikke korrigere noe eller øve på noe, fordi "det ordner seg som regel". For de stakkars menneskene det ikke bare ordner seg for er dette katastrofe. Slike talefeil må tas tak i i ung alder, ellers risikerer man at man aldri får gjort noe med dem. Jeg tar heller noen ekstra timer med logoped enn å risikere at barnet mitt aldri kan si R. Anonymkode: cde50...c77 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #19 Skrevet 6. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på snart 2,5 år som snakker meget bra. Har snakket i fulle setninger lenge, klar uttale, resonnerer og diskuterer. Hun snakker bedre enn alle jeg kjenner på samme alder og også mye eldre. Men - hun kan ikke si "r". Ikke i nærheten engang. Sier vel egentlig "l" der det skal være "r". Er dette vanlig? Har ikke tenkt over det med de andre barna i barnehagen etc. Anonymkode: 7bf85...056 Min gutt var også veldig tidlig ute med språket, men r-en kom ikke før han var nærmere 4 tror jeg. Alt annet var feilfritt tidlig, men den er tydeligvis vanskelig. Anonymkode: 82e76...09a
Browncoat Skrevet 6. januar 2017 #20 Skrevet 6. januar 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo. Dessverre har holdningen blant logopeder blitt mer avslappet de siste tjue årene, ref. innlegg #15 over her. Man skal ikke korrigere noe eller øve på noe, fordi "det ordner seg som regel". For de stakkars menneskene det ikke bare ordner seg for er dette katastrofe. Slike talefeil må tas tak i i ung alder, ellers risikerer man at man aldri får gjort noe med dem. Jeg tar heller noen ekstra timer med logoped enn å risikere at barnet mitt aldri kan si R. Anonymkode: cde50...c77 2,5 år er uansett tidlig, det virker som at barnet er over gjennomsnittet god i språk sammenlignet med jevngamle: "Har snakket i fulle setninger lenge, klar uttale, resonnerer og diskuterer." Det er jo veldig bra for en 2,5-åring! Tror kanskje du troller litt? Men TS - du hører vel de andre barna i bhg snakke og vet godt at ditt barn ligger foran mange av de andre? Det er ikke noe å bekymre seg for. Vet du om mange andre barn på 2,5 år som snakker perfekt, inkludert "r"? Det er den lyden det vanligvis tar lengst tid å lære skikkelig, så vær litt mer tålmodig med barnet ditt, det kommer seg nok. Endret 6. januar 2017 av Browncoat 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå