Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært arbeidsledig et halvt års tid, til min store forbauselse så fikk jeg en del spørsmål i innboksen. Spørsmålene var utformet b,la

1. Hvor mange søknader har du sendt?

2. Hvorfor tror du at du ikke har fått deg jobb?

Er  er voksen menneske, kan jo begynne og utbrodere om forandringer i samfunnet, vise til aktuell statestikk over perioden over hvor mange som har mistet jobben i oljen osv. Det er en påkjenning og gå ledig, så hvorfor skal jeg svare fremmede på et kontor om slike private spørsmål?

Anonymkode: 3b881...efc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som arbeidsledig som mottar dagpenger plikter du å søke på alle tilgjengelige jobber. Erfaring viser at de aller fleste som melder seg arbeidsledige er i jobb innen 3 mnd. Etter 6 måneder kommer man over i en annen innsatsgruppe på NAV og det stilles sterkere krav.
Dersom du ikke har sendt kopi av søknader eller fylt ut jobblogg på NAV.no så er det jo naturlig at de ønsker å få vite hva du faktisk gjør mens du mottar dagpengene.
Spørsmålet om hvorfor du ikke kommer i jobb syns jeg også er ganske så legitimt. statistikk er ikke noe godt svar her, for du er et individ med individuelle behov, kompetanse og yrkesmuligheter. At så og så mange går arbeidsledige pr i dag er ikke noe svar på hvorfor akkurat DU ikke får deg jobb.
Det er veldig store forskjeller rundt om i landet når det gjelder arbeidsledighet. I mitt område er det for eksempel 0,8% arbeidsledighet og et skrikende behov for arbeidskraft innenfor mange yrkesområder.

Jeg foreslår at du samarbeider med NAV om dette. De kan jo faktisk stanse dagpengene dine dersom de mener at du ikke gjør nok for å komme i jobb....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Som arbeidsledig som mottar dagpenger plikter du å søke på alle tilgjengelige jobber. Erfaring viser at de aller fleste som melder seg arbeidsledige er i jobb innen 3 mnd. Etter 6 måneder kommer man over i en annen innsatsgruppe på NAV og det stilles sterkere krav.
Dersom du ikke har sendt kopi av søknader eller fylt ut jobblogg på NAV.no så er det jo naturlig at de ønsker å få vite hva du faktisk gjør mens du mottar dagpengene.
Spørsmålet om hvorfor du ikke kommer i jobb syns jeg også er ganske så legitimt. statistikk er ikke noe godt svar her, for du er et individ med individuelle behov, kompetanse og yrkesmuligheter. At så og så mange går arbeidsledige pr i dag er ikke noe svar på hvorfor akkurat DU ikke får deg jobb.
Det er veldig store forskjeller rundt om i landet når det gjelder arbeidsledighet. I mitt område er det for eksempel 0,8% arbeidsledighet og et skrikende behov for arbeidskraft innenfor mange yrkesområder.

Jeg foreslår at du samarbeider med NAV om dette. De kan jo faktisk stanse dagpengene dine dersom de mener at du ikke gjør nok for å komme i jobb....

LOL!

Anonymkode: 72f46...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Hvorfor er det naturlig? Om en person har vært i jobb i 20 år og går ledig i 2mnd, så er det alt for tidlig å begynne å mase på folk som om de er barn. Dette er voksne mennesker som har jobbet for at de skal ha denne tjenesten, og de burde ikke begynne å mase på folk som går på dagpenger med mindre det har gått flere måneder. Det er ingen grunn til at NAV skal blande seg i privatlivet til mennesker som har vist arbeidsevne og vilje over flere år. Alle kan ha det litt vanskelig på jobbmarkedet, denne masinga gir mer press og stress. Man føler seg mistenkeliggjort på hele greie og det er ikke motiverende. (Det har heldigvis ikke skjedd med meg, men jeg forstår veldig godt at den masinga kan være jævlig irriterende).

Anonymkode: 4565b...a0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært arbeidsledig et halvt års tid, til min store forbauselse så fikk jeg en del spørsmål i innboksen. Spørsmålene var utformet b,la

Er  er voksen menneske, kan jo begynne og utbrodere om forandringer i samfunnet, vise til aktuell statestikk over perioden over hvor mange som har mistet jobben i oljen osv. Det er en påkjenning og gå ledig, så hvorfor skal jeg svare fremmede på et kontor om slike private spørsmål?

man kan også vise til statistikk over hvor mange som mottar dagpenge fordi det er mer behagelig enn å jobbe.
Er det virkelig så galt av nav å spørre om hva du tror er årsaken, slik at dem da kan vurdere om du burde fått mer hjelp ?
Hvordan skal dem vite om du er en voksen person med arbeidsmoral om du ikke svarer dem?  
Hvordan skal dem vite at det er en påkjenning og ikke en lettelse for deg å gå ledig?

Anonymkode: c0589...d37

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det naturlig? Om en person har vært i jobb i 20 år og går ledig i 2mnd, så er det alt for tidlig å begynne å mase på folk som om de er barn. Dette er voksne mennesker som har jobbet for at de skal ha denne tjenesten, og de burde ikke begynne å mase på folk som går på dagpenger med mindre det har gått flere måneder. Det er ingen grunn til at NAV skal blande seg i privatlivet til mennesker som har vist arbeidsevne og vilje over flere år. Alle kan ha det litt vanskelig på jobbmarkedet, denne masinga gir mer press og stress. Man føler seg mistenkeliggjort på hele greie og det er ikke motiverende. (Det har heldigvis ikke skjedd med meg, men jeg forstår veldig godt at den masinga kan være jævlig irriterende).

Anonymkode: 4565b...a0d

Nå var jo dette ikke ett svar til noen som har vært i jobb i 20 år og arbeidsledig i 2 måneder.
Dette var et svar til noen som har vært arbeidsledig i flere måneder, ett halvt år faktisk, og som ingen av oss vet hvor lenge har vært i arbeidslivet, utover at TS definerer seg som voksen, det vil si over 18 år (noen definerer seg som voksen allerede ved 16 år).

Skrevet

selv tenker jeg at det er fint og flott av nav følger opp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Setter naturlige grenser når fremmede folk spør meg om privatlivet mitt, har ingenting med null samarbeidsvilje og gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en som har søkt hundrevis av jobber uten å få et eneste intervju forstår jeg at man kan bli litt støtt av slike spørsmål.

Det jeg tror er at dette er standardspørsmål saksbehandlere får beskjed om å sende ut. Ingen vits i å ta det personlig.

Anonymkode: 403da...9ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man kan også vise til statistikk over hvor mange som mottar dagpenge fordi det er mer behagelig enn å jobbe.
Er det virkelig så galt av nav å spørre om hva du tror er årsaken, slik at dem da kan vurdere om du burde fått mer hjelp ?
Hvordan skal dem vite om du er en voksen person med arbeidsmoral om du ikke svarer dem?  
Hvordan skal dem vite at det er en påkjenning og ikke en lettelse for deg å gå ledig?

Vel..jeg er voksen og setter naturlige grenser, selv om jeg er ledig nå så er det strengt tatt mitt ansvar ikke navs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en som har søkt hundrevis av jobber uten å få et eneste intervju forstår jeg at man kan bli litt støtt av slike spørsmål.

Det jeg tror er at dette er standardspørsmål saksbehandlere får beskjed om å sende ut. Ingen vits i å ta det personlig.

Notert, all lykke til med jobbjakt. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Notert, all lykke til med jobbjakt. :)

Takk det samme!

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter naturlige grenser når fremmede folk spør meg om privatlivet mitt, har ingenting med null samarbeidsvilje og gjøre.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel..jeg er voksen og setter naturlige grenser, selv om jeg er ledig nå så er det strengt tatt mitt ansvar ikke navs.

Du er voksen ja...jaggu:fnise:.

Da er det vel ok at NAV setter "naturlige grenser" og stanser dagpengene dine.

Anonymkode: 9de6c...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremmede folk hvis jobb det er å hjelpe deg tilbake i arbeidslivet. Så klart har de noe med "privatlivet" ditt å gjøre fordi det er de som avgjør om du har krav på dagpenger eller ikke. Og dette er ikke privatlivet ditt. De spør deg om du oppfyller kriteriene som du må oppfylle for å få dagpenger.

Anonymkode: e2de1...ea0

• Liker 5
Gjest Sorbus
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem betaler "lønnen" din, da?

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo være voksen nok til å svare dem på om du driver dank eller faktisk prøver?
Om du er så voksen som du sier, ser du virkelig ikke hvorfor dem vil kartlegge om du faktisk har gjort noe de siste 6 månedene for å få deg jobb?
Det er ditt ansvar å skaffe deg jobb, og det er nav sitt ansvar å hjelpe deg dersom du sliter. 
Det å påstå at dem ikke har noe med om du søker jobb eller ikke, det er ikke det jeg kaller voksent... Det får meg mer til å tenke på 20åringene som vil ha dagpenger slik at dem kan ligge å sofaen å spille playstation hele dagen...   

AnonymBruker
Skrevet

Det er en påkjenning å gå ledig, ja. Så hvorfor ikke være mest mulig samarbeidsvillig i dialog med NAV?  Folk har forskjellige grenser. det er greit. Men den tiden du har brukt her kunne du ha brukt på å svelge stoltheten din og bare svare på de spørsmålene du fikk, få det ut av verden. 

Anonymkode: 5df5f...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg får jo ikke en krone fra nav, valgte å sudere noen fag, bare deltid..er arb søkende også.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ganske relevante spørsmål.

Om du faktisk bruker jobblog'en så er spørsmål nr. 1 allerede komplett besvart.

Og spørsmål nr. 2 må jo bare besvares utifra hva du tror er årsaken til at det er vanskelig å finne en ny jobb for deg.

- det trenger da ikke være så privat? Eller?

Anonymkode: 5a61d...dc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...