Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan man kan bli ambulansearbeider uten å ha gått det på vgs? 

Jeg har nå kommet frem til at det er det jeg vil bli, men har allerede brukt opp "vgs-kvota". Har søkt litt rundt på voksenopplæring (i oslo) men ikke funnet noe. Noen som vet? 

Anonymkode: 3d667...35d

Skrevet

Holder på selv nå. Akkurat ferdig med voksenopplæring på første året i helsefag. Og driver nå med 2.året som helsefagarbeider.  

Det som er lurt, er å tenke igjennom hvilke vei du vil gå. Det som jeg er blitt rådet til, er å ta sjukepleie studiet først, for så å ta ambulanse etter på. Noen flere år å gå på skole, men det er vanskelig å få fast jobb i ambulansen, og med større bakgrunn og god utdannelse så er det lettere å komme inn. Det er også komt strengere krav enn før når det gjelder hvilke skolegang en har hatt, og tar du sykepleien så vet du iallfall at du har jobb innen helse, og kan kombinere dessert to dersom det skulle vise seg å være vanskelig å få fast/full stilling i ambulansen. 

For å komme inn på voksenopplæring, søker du på nett.hugger ikke helt hvordan jeg gjorde det. Men sendte iallfall mail om at jeg hadde ønske om å få ta det, også ble jeg kalt inn til rådgivnings time for å få en plan på hvordan jeg skulle gjøre det, og for å se hvilke tilbud dem kunne komme med. Ambulansefag kunne dem ikke love noe på, for min del, men etter en del kontakter jeg har og bekjente som jobber innen yrket, så har jeg fått gode råd og hvert med å hospitert hos dem. Får dem se ansikt og hva du er god for, så er det lettere å få en fot innenfor har jeg erfart:) men viktigste var at samtlige var enige om at det lureste jeg gjør er å ta sykepleien først. Da stiller jeg sterkere for å komme dit jeg vil:) 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å ta sykepleien :) kjenner flere ambulansearbeidere som nå går sykepleien, for de sier det er mye tryggere jobb da, bedre lønn og de har lov til å gjøre mye mer og gi mye mer medisiner osv. 

Det jobbes med å få til en egen paramedic utdannelse som er likestilt med sykepleien, bare med fokus på akuttmedisin og ambulanse. Men inntil denne er klar anbefaler jeg sykepleien :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger absolutt ikke ta sykepleien. Hvis du vil jobbe som vikar bør du ha sykepleiebakgrunn. Som vikar så jobber du ikke noe fast men kan ta vakter på forskjellige stasjoner, men er da helt avhengig av at makkeren din på samme bil må være fartøyssjef med delegering (ta noe som heter trinn 2, for å kunne gi medikamenter. Vi behandler blant annet morfin og midasolam som narkotika og derfor skal det kun gis av en som har trinn 2) samt ha C1 sertifikatet og utrykningssertifikatet. Anbefaler deg ikke å gå denne veien, da du har mindre rettigheter. Har ikke rett på fast jobb osv. Men dersom du ønsker å ta vikarkurs må du som sagt ha helsefaglig bakgrunn, helst sykepleien. Vikarkurs er et kurs på ca 12 uker hvor dere har opplæring i helgene.

eller du kan gjøre som meg. Jeg hadde også brukt opp mine år på VGs og kunne derfor ikke gå vg2 ambulansefag. Du kan gå på Folkeuniversitetet avdeling Lillestrøm eller Gol. Det er de to skolene jeg vet om. Jeg gjorde det. Lærerens var ambulansearbeidere/paramedics og opplegget var bra med både teori og mye praktisk som utflukter og overnattinger hvor vi drilla på pasientundersøkelser og annet hele dagen. Skolen var to dager i uka så du må jobbe litt på egenhånd hjemme. 

Anonymkode: 8dfbb...b27

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, boblevann skrev:

Det jobbes med å få til en egen paramedic utdannelse som er likestilt med sykepleien, bare med fokus på akuttmedisin og ambulanse. Men inntil denne er klar anbefaler jeg sykepleien :)

Det jobbes ikke med, det er for lengst kommet i gang.

Ts, dersom du har studiekompetanse kan du søke på paramedic bachelor via samordns opptak til våren, bare vør obs på at snittet har vært høyt. Det er stort sett bare en skole i hvert fylke som tilbyr ambulansefag, så hvis du er villig til å flytte på deg kan du jo ringe rundt og høre om noen av dem har ledige plasser og vil ta deg innet NKI har det som nettstudium, men det er ikke det mest velansette mtp at du må ha lærlingplass senere. Helse og oppvekstfag som du må ha først er uansett mulig å ta som privatist de fleste steder, hør med opplæringskontoret hvis du er usikker på fagkravene. Å bli sykepleier er ingen garanti for å få jobb på ambulanse, og det er heller ikke nødvendig å ta først. Det stemmer at mange som jobber på ambulansen er sykepleiere, men de tar det som regel etterpå, og for å ha noe å falle tilbake på når de ikke lenger har rygg til å bære rundt på folk eller orker turnuslivet.

Anonymkode: 60403...25f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, dersom du har studiekompetanse kan du søke på paramedic bachelor via samordns opptak til våren, bare vør obs på at snittet har vært høyt. Det er stort sett bare en skole i hvert fylke som tilbyr ambulansefag, så hvis du er villig til å flytte på deg kan du jo ringe rundt og høre om noen av dem har ledige plasser og vil ta deg innet NKI har det som nettstudium, men det er ikke det mest velansette mtp at du må ha lærlingplass senere. Helse og oppvekstfag som du må ha først er uansett mulig å ta som privatist de fleste steder, hør med opplæringskontoret hvis du er usikker på fagkravene. Å bli sykepleier er ingen garanti for å få jobb på ambulanse, og det er heller ikke nødvendig å ta først. Det stemmer at mange som jobber på ambulansen er sykepleiere, men de tar det som regel etterpå, og for å ha noe å falle tilbake på når de ikke lenger har rygg til å bære rundt på folk eller orker turnuslivet.

Beklager, visste ikke at det alt var kommet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, visste ikke at det alt var kommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...