Gå til innhold

Datteren skal alene til London for første gang - hvordan er det med tog, billetter osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun skal lande på et flyplsss kalt Stansted. Hvordan erreisen herfra til Oxford street? Går det tog eller buss? Hvor mye koster reisen? 

Anonymkode: 8f935...39a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google det. Der finner du svar på alt du lurer på.

Anonymkode: 3d46f...4c0

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal lande på et flyplsss kalt Stansted. Hvordan erreisen herfra til Oxford street? Går det tog eller buss? Hvor mye koster reisen? 

Anonymkode: 8f935...39a

http://www.stanstedairport.com/to-and-from-the-airport/

Er hun like hjelpesløs? I såfall bør hun vel neppe reise alene...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det tog eller buss?

Ja

Anonymkode: 6522d...0a1

Gjest Overrasket
Skrevet

Ekspresstog til Liverpool Street, rød t-bane til Oxford Street. 

Men, en ting er å vite teknisk sett hva man skal gjøre. En annen ting er å navigere London for første gang. Det er stressende og slitsomt, og jeg er enig i de som mener at hun nok bør ha litt gate-smarthet på lager for å takle det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er dattern din?

Sier ikke at hun ikke skal reise, men hvis hun er ung bør hun ha med noen. Fortrinnsvis en livvakt.

Anonymkode: 75cc5...327

Skrevet (endret)

Google maps på mobilen (eller om det finnes noe tilsvarende for iphone) har alle tog, busser og tuben inne, så en kan finne hvor en er med navigasjon, legge inn destinasjon, og dermed få opp hvor nærmeste holdeplass er, hvilken tog/buss/tube en skal ta, hva den heter, og når den går. Et genialt system, som gjør at en ikke lenger trenger å pugge undergunnsysteme i alle verdens byer. :) Det er likevel enkelt å sette seg inn i, og med et lite kart over systemet vil hun kunne komme seg fram selv om mobilen svikter. Dersom hun skal bruke offentlig transport bør hun kjøpe seg et oystercard, som hun fyller med penger og bruker som betaling for all offentlig transport. Jeg mener å huske at et sånt kort ikke er personlig, så dersom dere eller noen dere kjenner har et sånt kort kan hun låne med seg det. Uansett kostet det ikke mye for kortet i seg selv, men en får rabatt på kollektivtransport og diverse turistattraksjoner. 

Endret av Muscae
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Overrasket skrev:

Ekspresstog til Liverpool Street, rød t-bane til Oxford Street. 

Men, en ting er å vite teknisk sett hva man skal gjøre. En annen ting er å navigere London for første gang. Det er stressende og slitsomt, og jeg er enig i de som mener at hun nok bør ha litt gate-smarthet på lager for å takle det. 

London er ikke mer komplisert å manøvrere i enn Oslo. Serr!

Anonymkode: 885c3...82e

• Liker 4
Skrevet

London kan være litt frustrerende ettersom man ofte må bytte mellom tog og bane. Finn endestasjonen på shuttle fra flyplassen (om mulig.. ta alltid tog og bane i London.. trafikken er håpløs ellers). Deretter finner dere ut hvilken bane hun må ta dit hun skal. Det er også lov å spørre om hjelp på stasjonen. Engelskmenn er som regel både hjelpsomme og høflige, men det er ofte mye stress og løpende folk på banen. Sjekk også om det er lønnsomt å kjøpe et oyster-card på banen om hun skal være og reise offentlig.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg bodde i London fikk jeg besøk av mange folk fra forskjellige steder som syntes byen var overvelmende. For MEG var det jo helt naturlig å veksle mellom ta t-baner, lett-tog og buss for å komme frem, men for noen som setter sine ben i London for første gang var det faktisk vanskelig. Ergo ga jeg TS et vennlig hint om det er noe å tenke på. Håper du ikke tok deg nær av det. Og å sammenligne det med Oslo kan jeg egentlig ikke forholde meg til på en seriøs måte. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Last ned appen citymapper. plotte inn fra til sted, og lett å finne frem. Var veldig fornøyd

lastet ned tube map- løndon underground routes også

Anonymkode: 76515...f45

Skrevet
På 6.1.2017 den 21.38, Overrasket skrev:

Da jeg bodde i London fikk jeg besøk av mange folk fra forskjellige steder som syntes byen var overvelmende. For MEG var det jo helt naturlig å veksle mellom ta t-baner, lett-tog og buss for å komme frem, men for noen som setter sine ben i London for første gang var det faktisk vanskelig. Ergo ga jeg TS et vennlig hint om det er noe å tenke på. Håper du ikke tok deg nær av det. Og å sammenligne det med Oslo kan jeg egentlig ikke forholde meg til på en seriøs måte. 

Herregud, jeg sammenligner da ikke med Oslo på annen måte enn at begge byene er enkle å manøvrere seg rundt i. Selv min 60 år gamle mor, fra den norske landsbygda, knekte koden første gang hun var i London på under fem minutter. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg sammenligner da ikke med Oslo på annen måte enn at begge byene er enkle å manøvrere seg rundt i. Selv min 60 år gamle mor, fra den norske landsbygda, knekte koden første gang hun var i London på under fem minutter. 

Nå er de fleste 60-åringer voksne (men fortsatt relativt unge), erfarne mennesker som har både reise og levd, selv om de er fra landsbygda.

Synes dette var en rar sammenligning.. :) Hadde hun vært 80 år hadde jeg forstått det. Noen mennesker har innebyggett stedsans og forståelse for retning og sånt, men mye kommer av erfaring, selv om det ikke er fra samme sted, så er slike ting gjerne et slags system man kjenner delvis igjen fra andre byer og steder.

London er ikke håpløst på noen måte, men det er folksomt og forvirrende inntil man knekker denne koden. Og en ung jente alene vil nok føle seg ganske bortkommen i starten, så jeg forstår at det er en fordel å forberede seg litt.

Skrevet
På 6.1.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Enig, synes London er enklere enn Oslo for en som er ny i byn. Det banesystemet gjør det utrolig lett å komme seg akkurat der man vil, det er vel kanskje den enkleste storbyen når det gjelder akkurat det å orientere seg. Gått meg mer vill eller tydd til taxier i Oslo :ler:

Datteren din bør sette seg litt inni banekartet før hun drar http://www.bbc.co.uk/london/travel/downloads/tube_map.html, finnes garantert masse apper for det også som hun kan laste ned. Google maps er jo selvsagt og en bra ting å ha :)

Ser ut som du kan ta flytoget fra Stansted til Liverpool Street http://www.stanstedairport.com/to-and-from-the-airport/train/to-and-from-london-by-train/. Så da ser du på banekartet at hun fra Liverpool Street kan ta rød bane mot Ealing Broadway, den stopper flere steder langs Oxford Street (Oxford Circus, Bond street osv). Finn ut hvilket banestopp som er nærmest der hun skal:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...